BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: bernhard67 op 22 August 2012, 20:42:22
-
Hoi Spoor liefhebbers,
De VSM heeft een nieuwe 50 er. (y)
Eigelijk ook weer niet gaat het om een Oostduitse 50 er die een ketel revisie nodig had. Zij hebben meteen dat aangegrepen om de Oostduitse 50 terug te bouwen na de leverings toestand van 1940 zo als deze lok aan de Duitse Reichsbahn werd uitgeleverd.
Dat houd in met dat de lok nu een nieuw nummer heeft namelijk 50 307 met grote windleiplaten en een ronde misvoorverwarmer boven de ketel. Foto''s zijn te zien op Drehscheibe. De lok zal op zaterdag 1 september te bewonderen zijn tijdens terug naar toen.
tot zo ver dit berichtje Op de site van de VSM is daar meer over te lezen.
groeten van bernard
-
Da's leuk om te lezen, Bernhard! Maar waar staan die foto's op DSO? Kan ze zo 1,2,3 niet vinden.
Zou wel héél leuk zijn, een 50er in oorspronkelijke staat!
Groet,
Jan
-
Heb ze ondertussen wel gevonden, zie hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?108,6038212
-
Dankuwel! :D
Da's mooi werk! Nu nog even die derde (bovenste) frontlantaarn d'r af slopen! ;)
(pssst.... da's toch ècht geen misvoorwarmer ;))
Groet,
Jan
-
Yes!!!!!!! ;D
Dankje, weer een mooi excuus om er nog een keer naartoe te gaan.
Groeten Ferdinand.
-
(y) Het resultaat mag er wezen. Chapeau!
Een pluim Veel pluimen voor de medewerkers van de VSM. (y)
Op stoomtrein.org zijn meer beelden te vinden. Klikkk (http://www.stoomtrein.org/actueel/50307_afleveringstoestand.html)
Groet,
Bas
-
"het Nederlands Spoorwegmuseum komt met een historische Nederlandse sneltrein naar de Veluwe!"
wordt er vermeld op de site,om welk materieel zou het dan gaan??
-
De plan D,E,K,W stam zal je denken?! Met de 1202 die kant op?
Kunnen ze die 2 vsm bolkoppen er ook bij aan doen, aan de foto's
met de 50er te zien zijn die rijvaardig. Al weet ik niet of het interieur hier van
compleet is?
-
Dat ze voor een proefrit gebruikt kunnen worden betekent niet dat ze rijvaardig en compleet zijn... bij mijn weten (stand van vorig jaar) is het interieur bij beide niet compleet en is de turkooise ook maar aan één kant geschilderd. Zie ook de info van de VSM van vorig jaar over de plannen met de Bolkoppen.
-
Vandaag even bij de VSM geweest en de 50 307 in actie gezien. Werd naar de draaischijf gereden met rijtuig door 2 Siks: filmpje (http://tinypic.com/r/1h9kyq/6)
En later samen met 23 071 verder het terrein op gereden. Heb foto's gemaakt.
-
Geweldig, kan nu al niet wachten tot 1. September
Groeten Ruben.
-
Voor wie niet kan wachten... ;D
De 50er vandaag even gekiekt... Was mee met de reguliere trein, en in Eerbeek kwam ineens de 50er met een extra rit langszij... Op het station in Beekbergen stond de loc reeds te wachten, en de 23 071 kon mooi aankoppelen...
Mooie afsluiter van het hoogseizoen, met een dubbeltractie als laatste rit! (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04321_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04321_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04356_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04356_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04357_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04357_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04360knip.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04360knip.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04363_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04363_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04362.jpg)
Mét een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8e74I7pRjZM
Groet,
Ronald
-
Mooi foto's Ronald!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04360knip.jpg)
Deze moet je eigenlijk ook plaatsen in het topic natuurgetrouwe tips met als bijschrift:
Je kunt stoomlocomotieven niet tender aan tender een trein laten trekken. Doen ze in het echt ook niet ;D
maar verder mooie foto's (y)
-
Wat een prachtige lok (y) (y) :D
Alleen een beetje jammer van die VEA (Volks-Eigener-Aufkleber) achterop :-\
Groet,
Jan
-
Hele fraaie lok! (y) (y)
Ook leuk; die Spoorwegmuseum-trein naar Beekbergen tijdens TnT 2012. :D
-
@ Jesse: Heb je meer info, of is het een gerucht?
Groet,
Ronald
-
Spoorwegmuseum trein staat op site van de VSM vermeld. Wat voor type lok, wagons en tijdstip van aankomst en vertrek staat niet vermeld. Verrassing dus wat er komt.
Pieter
-
@ Jesse: Heb je meer info, of is het een gerucht?
Groet,
Ronald
Jaaa; het staat op de site van VSM: http://www.stoomtrein.org/arrangementen/tnt.html
Onderaan, naast de 50 307 foto.
-
Gespot... Dankje!
Groet,
Ronald
-
Weet iemand al tijden van de aankomst van de Spoorwegmuseum-trein in Apeldoorn?
-
Sta lekker om 6 uur op en wacht het vrolijk af net als iedereen. >:(
-
En koop ook een kaartje... Doen veel 'liefhebbers' ook niet. Ik zeg niet dat jij dat niet zou doen, maar het is ieder jaar weer raak met vragen van mensen, omtrent rijtijden, dienstregelingen, etc. Vaak zijn dat mensen die ergens langs de lijn staan, wél willen profiteren van het moois, maar er geen cent aan kwijt willen... Nogmaals ik kijk je er niet op aan. Ik sluit me echter wél aan bij m'n voorganger... ;)
-
Ik ga er geen geld aan uitbesteden. Ik ga met de fiets naar Apd (wat vanaf mijn huis al meer dan 30 min. fietsen is) en dan ga ik de lijn af fietsen. En als ik ga fietsen, hoef ik geen treinritje. Ik sta sowieso liever langs het spoor, dan dat ik in de trein zit.. (en €15,- is voor mij redelijk veel geld, aangezien ik nog maar 13 ben.) Als ik meer geld had in de portemonnee, dan had ik wel een dagkaart gekocht. Had trouwens al het plan om donateur te worden, zodra er meer geld in de 'pocket' zit. Dus geen cent willen uitgeven daar zou het niet aan liggen... :-X
-
Duidelijk verhaal! (y) Ook begrijpelijk! Er zijn echter ook veel mensen, die het wel kunnen betalen, maar alleen voor hun eigen 'plaatjes' gaan, en anderen 'laten betalen'... Dat is jammer. :-\ Nogmaals, daar reken ik jou niet onder...
-
Mooi zo! (y) Dat met al dat geld VSM zo lang mogelijk mag bestaan (y) :)
-
Duidelijk verhaal! (y) Ook begrijpelijk! Er zijn echter ook veel mensen, die het wel kunnen betalen, maar alleen voor hun eigen 'plaatjes' gaan, en anderen 'laten betalen'... Dat is jammer. :-\
Dat is, helaas, inherent aan het museumgebeuren (in Nederland). Ik vrees dat er weinig aan valt te doen.
-
Ben ik de enige die bij de combinatie DRG -> 1940 -> Baureihe 50 -> "Terug naar Toen" ... enkele bijzonder akelige rillingen over de rug krijgt?
-
Dat weet ik niet. Ik krijg er in elk geval geen rillingen van. De Baureihe 50 is oorspronkelijk bedoeld om oudere series, zoals de 5525 en 5710, te vervangen. Dat hieruit later de uitgeklede versie ontstond om als Baureihe 52 te dienen in de tweede wereldoorlog, doet hier niets aan af. Beide series hebben het grootste deel van hun bestaan in vredestijd gediend. Als je zo doorgaat kun je – bijvoorbeeld – de Pruisische G81 (Baureihe 5525) ook wel afschrijven, want die heeft in beide wereldoorlogen ook treinen gereden met minder goede bedoelingen.
Groet,
Bas
-
Ben ik de enige die bij de combinatie DRG -> 1940 -> Baureihe 50 -> "Terug naar Toen" ... enkele bijzonder akelige rillingen over de rug krijgt?
Pff in de categorie "Spijkers op laag water zoeken" ... wat een flauwekul. Je behoorde destijds zeker ook tot de zeurpieten die een BR52 bij het AMC niet vond kunnen?
-
Niet zo'n flauwekul als je halve familie achter zo'n ding naar het Oosten is verdwenen. Maar o.k., dat was toen, dit is nu. Jou doet het niets, mij wel. Zo gaan die dingen.
-
... maar inderdaad, dat is evengoed gebeurd achter een NS 3700 (denk ik zo, voor de eeerste etappe) maar toch. Okee. Genoeg. Nou weten we het wel weer. Let the past bury the past.
-
Het is maar een stuk ijzer, dat heeft er ook niet voor gekozen om dat soort treinen te rijden.
-
Ben ik de enige die bij de combinatie DRG -> 1940 -> Baureihe 50 -> "Terug naar Toen" ... enkele bijzonder akelige rillingen over de rug krijgt?
ik vind het ook vreselijk! Slopen dat ding!
-
Dat is zielug ! Lief maschien.
-
ik vind het ook vreselijk! Slopen dat ding!
Wat een domme opmerking zeg :(,dan kan je idd alles wel slopen,er zal altijd wel met iets gedaan zijn dat we nu niet meer willen zien gebeuren >:(
-
Niet zo'n flauwekul als je halve familie achter zo'n ding naar het Oosten is verdwenen. Maar o.k., dat was toen, dit is nu. Jou doet het niets, mij wel. Zo gaan die dingen.
Ik heb begrip voor de gedachte achter jouw redenering, Diederik (Clickmaniac), maar vind niet dat je een bepaalde locomotiefserie hierom moet uitsluiten voor opname in een museum.
Met jouw denkwijze kun je veel meer Locseries gaan afstrepen. Om te beginnen alle Kriegsbaureihen, zoals 42, 52, 86, E44, E94, V20, V36, V188* en E94. Verder is de Baureihe 0110 eigenlijk ook niet meer gewenst, want deze heeft veel treinen gereden van de Reichsregierung. Ook andere series reden deze treinen, zoals 010, 03, 0310, 05, 3810, E18 en zo zijn er nog wel een aantal te noemen.
Een paar jaar geleden reed een figuur in een zwarte Susuki Swift dwars door het publiek heen om een poging te wagen voor een aanslag op de koninklijke familie. Wie was hierin de schuldige? De auto? Nee, de bestuurder. Mag hierdoor zo’n auto in de toekomst niet in een museumcollectie worden opgenomen? Wat mij betreft wel.
Maar goed. We drijven af en raken te veel off-topic.
Groet,
Bas
* De V-Loks heb ik voor het gemak de naoorlogse serienummers gegeven.
-
ik vind het ook vreselijk! Slopen dat ding!
Precies, laat elke bezoeker van TnT voor 20 euro een sloophamer huren en ga met z'n allen die zwart/rode gevaartes te lijf ;D
Wat een domme opmerking zeg :(,dan kan je idd alles wel slopen,er zal altijd wel met iets gedaan zijn dat we nu niet meer willen zien gebeuren >:(
Jij bent overduidelijk niet bekend met het verschijnsel 'Floris Dilz'... ;D
-
Zullen we dan meteen maar ook alle bewaard gebleven Lancasters, B17's etc, die men gebruikt heeft om steden als Dresden, Hamburg, Lübeck enz enz plat te gooien, in de smeltkroes mikken?
Deze discussie leidt nergens toe. Voor mij is die BR50 een exponent van een knap staaltje techniek, een techniek die vandaag de dag in onbruik is geraakt, maar desniettemin bepalend is geweest voor het "gezicht van onze beschaving", mèt alle daarbij behorende facetten.
En als zodanig mag zoiets van mij in ere bewaard worden. Hulde aan de VSM!
Groet,
Jan
-
Het is maar een stuk ijzer, dat heeft er ook niet voor gekozen om dat soort treinen te rijden.
Dat is iets te simpel. Stukken ijzer kunnen nu eenmaal symbolische betekenis voor mensen krijgen. En daar is iedereen aan onderhevig hoor, maar wel voor verschillende dingen.
Ik vraag me vooral af wat de zin is van het bewaren van de driehonderdste rood-zwarte Duitse stoomloc. ;D
Mij krijgen ze er mijn bed niet voor uit.
-
Een paar jaar geleden reed een figuur in een zwarte Susuki Swift dwars door het publiek heen om een poging te wagen voor een aanslag op de koninklijke familie. Wie was hierin de schuldige? De auto? Nee, de bestuurder. Mag hierdoor zo’n auto in de toekomst niet in een museumcollectie worden opgenomen? Wat mij betreft wel.
Groet,
Bas
het mooiste is nog dat er toen vervolgens een stel idioten herrie is gaan schoppen bij mensen die in een zwarte swift reden, zo van "hoe kun je je nou op straat vertonen met zo'n auto!". Wat een kneuzenland is dit.
-
In het verleden zijn er al eerder discussies geweest, op dit forum, over "Kriegslokomotieven" en hun diverse treinsamenstellingen.
De BR 50 valt hier een beetje buiten, vind ik, maar de BR 52 is natuurlijk een heel ander verhaal.
De BR 52 van de VSM is geschildert in Wehrmachtgrau, dus de kleur waarin ze heeft gereden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Ik kan best begrijpen dat bij sommige bevolkingsgroepen de rillingen over het lijf lopen bij het zien van deze loc.
Nog iets meer of-topic; Een paar maand terug had ons dorp een openluchtspel over de oorlog, toen bleek maar weer hoe gevoelig dit onderwerp nog altijd is. Mijn eigen dorpsgenoten waren verkleed als Nazi, en toch boezemde het mij enige angst in!
Hierbij wil ik het maar bij laten, ik ga gewoon naar "Terug naar Toen" en ga genieten van schitterende Stoomlocs (y)
Mvg, Roelof
-
Wat een kneuzenland is dit.
Ik zou NL bijna gaan missen... ;D
-
Jij bent overduidelijk niet bekend met het verschijnsel 'Floris Dilz'... ;D
Als zijn soort uitspraken als geplaatst in dit topic werkelijk gemeend zijn dan houd ik dat ook liever zo ;D
Terug on topic sluit ik graag af met het idee dat ik 1 van de dagen toch miss maar is ga kijken naar dat fraaie stoomevenement met historisch gezien " foute" locs :D
-
Hoe kan een loc nou fout zijn? Of je moet al overtuigd animist zijn.
-
En koop ook een kaartje... Doen veel 'liefhebbers' ook niet...
Ik meestal ook niet, eenvoudige reden, ik zie de treinen liefst rijden, en dat kan ik buiten de stations meestal beter dan op de stations. En mee rijden is aan mij niet besteed. Daarnaast ga ik meestal even kort om te genieten van dat wat langs rijd. Dan is 15 euro best veel als je toch 95% van je beschikbare tijd op plaatsen bent waar je niet hoeft te betalen.
De laatste keer dat we geweest waren met de kinderen hadden we wel betaald. De kinderen vinden het juist wel mooier om mee te rijden dan ergens langs de kant te gaan staan.
Dit jaar was ik ook weer graag gegaan, maar er zijn al zo veel activiteiten dat we het over moeten slaan. de 50er moeten we dus maar een andere keer gaan bewonderen, vind het wel een mooie lok om te zien, zeker met de grote windleiplaten.
-
De enige reden dat de trein rijdt is dat er voor betaald is. Door passagiers of door donateurs van betreffende stichting.
Je bent toch wel donateur van de musea waar je foto's maakt?
Groet,
Tjalling
-
Ben je dan nog wel minstens donateur? Ik sta ook meestal langs de lijn, maar ben wel donateur. Ik weet dat dat ook niet in de kosten bijdraagt op speciale dagen, maar dan draag ik tenminste nog iets bij.
hmm: 2 mensen 1 gedachte ;)
ps, zullen we het nu weer over de 50'er hebben (en dan bedoel ik de loc zelf en niet de discussies over de oorlog)?
-
Hoe kan een loc nou fout zijn? Of je moet al overtuigd animist zijn.
Onzin. Als treinen geen emoties konden oproepen, zou de hele VSM niet bestaan.
-
Bij het oproepen van emoties blijft de lok zelf nog steeds gevoelloos. Net zo min dat je um hoeft te verdoven tijdens een operatie ::)
En nee, ik denk niet dat ik komende zater- en/of zondag tussen Apeldoorn en Dieren ben aan te treffen. Om maar weer on-topic te gaan. Wel mooi gerestaureerd die 50-er. Hoeveel moeten ze er nu nog? Want ze hebben er toch een half dozijn ofzo?
Groet,
Michel
-
Nee, maar het gaat er toch om of een loc positieve of negatieve emoties kan oproepen en niet of het apparaat 'goed' of 'fout' is? Dat laatste had 44 helemaal zelf bedacht. Of je iets met die emoties moet doen, is wat anders.
-
Het totale aantal rijvaardige locs zal naar mijn verwachting niet meer noemenswaardig groeien; hooguit dat er eens een keer een aan de kant gaat en een ander weer in dienst komt. De hoeveelheid werk om zoveel locs op de baan te houden is bijna niet voor te stellen. Dat lukt alleen met erg veel handjes en erg veel geld. Gelukkig gaan ze, ook daar, stug door. Ik hoop dat ik zondag kan gaan kijken.
NB: de 50 307 is nu ook in de uitvoering waarin 'ie in de oorlog reed, net als de 64'er. Hoor je niemand over. Kortom, allemaal sentiment. Kom op, het is maar ijzer...
-
Onzin. Als treinen geen emoties konden oproepen, zou de hele VSM niet bestaan.
En zou dit forum niet bestaan. :)
- Peter
-
...het apparaat 'goed' of 'fout' is? Dat laatste had 44 helemaal zelf bedacht.
Aha. Maar:
...met historisch gezien " foute" locs
...maar het gaat er toch om of een loc positieve of negatieve emoties kan oproepen...Of je iets met die emoties moet doen, is wat anders.
Precies.
-
...."hoe kun je je nou op straat vertonen met zo'n auto!".....
Die mening ben ik ook toegedaan 8) Echter niet vanwege het eerder genoemde voorval, puur vanwege de "smakeloze" auto. ;D
Gelukkig mogen smaken verschillen.
Allie
-
Er zijn zelfs mensen die in een VW durven te rijden terwijl we allemaal weten wie er opdracht heeft gegeven voor de oprichting van dat merk :P.
Morgen ga ik de 50er zien (y)
-
Dankjewel Prutser >:( Nou moet ik aan mijn zusje vragen of ik haar Suzuki Alto mag lenen ;D
-
Zaterdag ga ik die 50-er eens van dichtbij bekijken. Als ik de foto's zie, is de restauratie zeer geslaagd. (y)
Dat-ie een boeiend tijdvak weerspiegelt is een leuke bijkomstigheid. :P
-
filmpje (http://youtu.be/AgylqT0PEfw) van 50 307 voor eerst aan het rijden.
Marc
-
http://www.youtube.com/watch?v=cqXIo3b26do
Nog één... Testritje... ;)
Groet,
Ronald