BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NS264 op 20 August 2012, 17:40:32
-
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bls29001.jpg)
Ik ben me nu aan het verdiepen in de geschiedenis van 2200,2300,2400,2500; maar deze ken ik niet. Beetje raar om een loc met de cabine van een 6400 te zien.
Hoe is deze uitvoering ontstaan?
Groeten Koen
-
Wikipedia heeft een artikel over deze locs waar deze vragen beantwoord worden: link (http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2900_(diesellocomotief)).
-
Bij de Staatsmijnen moesten de machinisten ook omhoog kunnen kijken...
-
NS 2900 (http://lmgtfy.com/?q=NS+2900)
-
Of zoek eens op het forum zelf (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3064.0.html).
-
(http://www.gluckauf.nl/Emma,trein,1.jpg)
In originele toestand van de staatsmijnen (allemaal een andere kleur). De NS kleur kwam later toen ze zijn overgenomen. ;)
-
zijn ze ook nog licht blauw geweest zoals de 2801?
-
Ja er is een blauwe geweest, nadat deze bij de NS de deur uit is gegaan. Heeft geloof ik in Spanje in een blauw jasje rondgereden (pin me er niet op vast).
Ten tijde van de staatsmijnen kan het goed zijn dat er een blauwe was. 5 locs, verschillende kleurcombi's dus grote kans dat. Bij overname door NS werden ze voor zover ik weet wel meteen geel/grijs. Blauwe kleur onder NS zal er niet geweest zijn, dat is namelijk ook onlogisch in het tijdsbeeld waarin de rest van de NS diesellocs deels bruin maar ook deels al geel/grijs waren.
-
de 2801 reed in dezelfde tijd hoor ;D
-
Die is toch van een paar jaar eerder? 1962 of rond dat jaar? Die 2900 is pas naar NS gegaan na de mijnsluiting. Da's toch echt een paar jaar later. ;)
-
DE 2801 is in 1968 buiten dienst gegaan, de 2900-en kwamen (bij de NS) pas in 1970 in dienst,
Dick
-
Bij de Staatsmijnen was de 151 inderdaad blauw.
Bij de FEVE in Baskenland waren ze allemaal blauw en reden ze in de reizigersdienst vanuit het station Gijon.
Dirk
-
Waren het nou zwaardere motoren dan 2200-en etc, wat ik gelezen heb?
@Bob overigens het enige modelbouwplaatje wat ik bij googlen tegenkwam.
@Wijbe ;D.
Gr Koen
-
De 2900 heeft 1400 pk versus circa 900 voor een 2200 dus ja, veel
zwaarder sterker. Al was het ding maar 2 ton zwaarder (74 vs 72) dan een 2200 dus of het nou zo veel geholpen heeft ??? Verder had de 2900 was een GM 12-cilinder motor tegenover een 8-cilinder Stork Superior in de 2200.