BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MarcNL op 20 August 2012, 11:06:02
-
Ik ben in het bezit gekomen van een aantal Fleischmann HO wissels met bewegend puntstuk (zonder bedding, en zonder aandrijvingen).
Zijn er - behalve natuurlijk de opklikbare Fleischmann aandrijvingen - nog andere aandrijvingen die een dergelijk wissel kunnen bedienen?
Cruciaal punt is dat als je (bv. met een Conrad) de wisseltongen aanstuurt, het puntstuk niet meekomt.
Daartoe moet je echt het uitstekende bedieningslipje van het wissel gebruiken, en dat vraagt een aanzienlijk grotere slag van de aandrijving.
Op zich heb ik er geen probleem mee om straks in Houten een paar Fleischmann aandrijvingen op de kop te tikken.
Maar misschien zijn er nog andere trucjes voor dit type wissels.
Ik hoor/lees het graag...
Ben 45 jaar geleden begonnen met Fleischmann, maar zo valt er tenminste altijd nog wat te leren. :)
-
Marc,
Ik heb m`n schaduwstation vol liggen met deze wissels als inrijwissels, maar mijn ervaring is dat je alleen het wissel kompleet kan omgooien met dat pennetje dat uit het wissel steekt, alleen met een "iets" die de tongen beweegt kom je er niet. :(
Succes.
-
Op mijn oude baan lagen veel van deze wissels en die kan je aandrijven met de meeste wisselmotoren.
Je moet dan we een klein gaatje boren in het lipje aan de zijkant. Ik had ze in eerste instantie laten aandrijven door de Conrad aandrijvingen en ben later overgegaan op servo's omdat mij die Conrads niet bevielen.
Gerrit
-
Ik zal eens een wissel op een plankje schroeven.
Heb nog een paar oude Roco aandrijvingen, misschien werken die ook wel.
Alles staat of valt een beetje met de slag die het lipje van de Fleischmann wissel moet maken.
De wisselaandrijving moet minstens zover kunnen komen.
En het veerdraadje moet sterk genoeg zijn voor deze relatief zwaar lopende wissels. De Fleischmann aandrijvingen leveren hun kracht immers direct uit de spoel.
En dan nog:
De aandrijvingen op de Fleischmann standaard wissels (= zonder ballastbed), zijn die indentiek aan die van de Profirail?
Behalve dan de kleur zwart of grijs, maar dat boeit me niet; ze komen toch op zijn kop onder de ballast.
Ik moet voor totaal nog voor 7 wissels een aandrijving hebben.
Als die Roco's werken moet ik dus nog 5 aandrijvingen kopen. En dat kunnen dan ook net zo goed Fleischmanns zijn. Of ik koop 7 Fleischmanns om weer universeel te zijn.
-
Ze zijn in principe gelijk, maar....
de oudere aandrijvingen zijn er in een linkse en rechtse uitvoering en hebben geen eindafschakeling. Daar komen de draden er aan de kopse kant uit.
De nieuwere aandrijvingen, en die zijn er ook in het bruin, zijn universeel en hebben de draden aan de zijkant zitten. Daar zitten ook twee uitsparingen in waar het lipje van het wissel in past, de oudere hebben er maar één. Deze zijn voorzien van eindafschakeling en zouden altijd moeten passen.
Er kunnen ook tussenvormen bestaan (links/ rechts mét eindafschakening), maar ik geloof niet dat ik die ooit tegengekomen ben.
Jelle.
-
Volgens mij hebben alle Fleischmann insteekaandrijvingen eigenlijk juist altijd eindafschakeling gehad Jelle. Ook de linker en rechter exemplaren met draden aan de kopse kant die ik in de jaren zeventig al kocht. De nieuwe wissels met losse aandrijvingen waren toen net geïntroduceerd en de Nederlandstalige catalogus had het trots, zij het ietwat vaag, over 'eindschakeling'. Maar de gebruiksaanwijzing was duidelijk over wat er werd bedoeld.
De insteekaandrijvingen zijn altijd universeel bruikbaar geweest voor de messing Modellgleiswissels, de profiwissels en zelfs de schaal n wissels. De latere variant is in zoverre handiger dat je niet meer op linker en rechter wissels hoefde te leten.
-
Is goed om te weten!
Ik heb nog een oude driewegwissel. Daarop zitten dus een oude L en R aandrijving die ik mooi als voorbeeld kan gebruiken.
Zal ook eens opmeten hoeveel kracht die dingen genereren, in vergelijking met wat het wissel vraagt.
Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met het ontbreken van een eindafschakeling.
Mijn vader had me al vroeg bijgebracht dat ik het knopje maar kort in hoefde te drukken. ;)
(Die oude groene Flm. schakelkastjes, die je nu 10 stuks voor 5 Euro in Houten koopt. Maar ze doen het nog steeds...)
NB
Mijn vader is nu 90 en nog elke zondag bij ons op zolder te vinden om met "mijn" treintjes te scheuren (de oudste waren van hem: een T3, een V61 en een BR55 - de eerste HO modelloc met aandrijving in de tender).
-
Ben wel eens met diverse wisselaandrijvingen aan het frotte geweest, maar geen was in staat de er voor bedoelde Fleischmann aandrijving te evenaren of te overtroeven.
Alleen een motorgestuurde aandrijving (Lemco of Model Torque of zoiets) kon het van € 20 per stuk, maar dat zal de bedoeling niet zijn.
-
De slag die het lipje van het Fleischmann wissel maakt is ca. 20 mm.
Dat kan geen enkele aandrijving met een veerdraadje aan (Roco, Conrad, etc.).
Ik denk dat het inbouwen van originele Fleischmann aandrijvingen wel de beste oplossing zal wezen.
Sterk genoeg en heel bedrijfszeker. Dat in elk geval.
-
Servo's zullen dat wel kunnen en anders misschien zo'n tuimeldingetje ertussen, zoals ze bij de RC modelbouw wel gebruiken om aan de juiste slag te komen.
Maar de Fleischmann aandrijvingen gebruiken is een stuk eenvoudiger.
-
Ja, erop klikken en klaar.
Het is leuk om allerlei stangen mechaniekjes te bedenken en bouwen. Maar alles kan kapot, en heeft zijn onderhoud nodig.
Daarom probeer ik de techniek altijd zo simpel mogelijk te houden.
-
De slag die het lipje van het Fleischmann wissel maakt is ca. 20 mm.
Dat kan geen enkele aandrijving met een veerdraadje aan (Roco, Conrad, etc.).
Ik heb in het verleden toch echt die dingen met Conrads aangedreven hoor. Ik heb ze niet meer in bezit en kan de slag niet meer bekijken.
Zo bedrijfzeker bleken de Fleischmann's ook weer niet te zijn, heb ze niet voor niets vervangen. ;)
Met name de contactjes van de eindafschakeling zijn het zwakke punt.
Groet
Gerrit
-
Hoewel dit een oud draadje is, lijkt het me wel nuttig te melden dat het zeker goed te doen is. Ik zal morgen foto's maken, gebruik ondergronde Glöckner aandrijvingen.
Gr. Richey