BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Afgelopen op 18 August 2012, 17:27:38

Titel: Heen en weer
Bericht door: Afgelopen op 18 August 2012, 17:27:38
Op mijn modelbaan komt een ovaal voor enkele speciale treinen, het wordt een enkelspoors-traject met in het schaduwstation een inhaalspoor. De twee treinen die er gaan rijden zijn een vaste samenstelling en dat wordt dus niet veranderd en deze ovaal staat niet in verbinding met de rest van de modelbaan.  :-\  Nu wil ik van één lok de draden aan de motor verwisseln, zodat de treinen allebei een andere kant oprijden. Na een rondje wisselen de treinen automatisch op het inhaalspoor en dat werkt (dankzij Jaap zijn duidelijke uitleg) prima, maar de treinen rijden nu dezelfde kant op.  ::)  Mijn vraag is dus eigenlijk: kan het kwaad om de draden te verwisselen, ik rijd analoog en ben benieuwd of het slecht is voor het motortje of dat er andere problemen ontstaan.
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 18 August 2012, 18:02:58
Met het verwisselen van de draden verander je alleen de rijrichting volgens mij.Het kan de motor geen kwaad doen.Als je met één trafo werkt kan het echter wel gebeuren dat beide treinen elkaar raken voordat het inhaalspoor is bereikt.
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Marc Riswick op 18 August 2012, 19:00:54
Wel even opletten waar je de draden wisselt.....bij de voeding dus en niet bij de motor, anders branden de lichten verkeerd om.

Marc
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Afgelopen op 18 August 2012, 20:25:05
Bedankt Marc, een goede tip want ik had daar zelf even niet aan gedacht. Nu gaat het om 2 Hornby treinen uit de zeer oude doos, dus die hebben nog geen verlichting.

Kees: De treinen kunnen elkaar niet tegenkomen, want de ene trein vertrekt pas als de ander stil staat op het andere spoor. Dankzij een handige oplssing met Reed contacten zetten de treinen voor elkaar de wissel om. Natuurlijk kan dit falen en dan hebben we een botsing, maar dat zien we dan wel weer.

Het gaat om oude Hornby treinen, zonder verlichting en die wil ik graag op dit aparte traject zetten zodat ze 's avonds achter de berg kunnen blijven staan. In de toekomst zal de trein worden voorzien van led verlichting.
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 19 August 2012, 09:42:13
Als de ene trein pas vertrekt wanneer de andere stil staat op het andere spoor, begrijp ik de noodzaak niet van het verwisselen van de draden in een van de treinen. De trafo gebruik je toch voor het vooruit-en achteruit rijden? (dus heen en weer rijden).
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: nscargo op 19 August 2012, 11:31:09
Ik denk dat hij het volgende bedoeld.
De trafo wordt éénmaal ingesteld, daarna blijft die zo staan.
De rijrichting wordt dus niet bepaald door de trafo, maar door de aansluiting van de bedrading naar de motor.
Dus de ene trein rijdt linksom, de andere rechtsom.
Zou je geen inhaalspoor hebben, en ze tegelijk laten rijden, dan komen ze elkaar (2x) tegen.
Pas als 1 trein om het inhaalspoor staat, gaat de andere rijden.
Als je dat eenmaal goed hebt ingesteld,dan rijden de treinen automatichs hun rondjes.
Harm
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: eenop87 op 19 August 2012, 11:37:28
Als je de boel toch laat schakelen, kan je toch met b.v. een extra relais de trafo ompolen als de andere lok moet rijden. Dan hoef je niets aan de lok te wijzigen.

Gerrit
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Bert van Gelder op 19 August 2012, 13:21:44
Je rijdt analoog, lees ik.
Dan draai je toch gewoon de lok of het treinstel om. Dan rijdt deze de andere kant op..

Of is dit te simpel?   :D

Gr, Bert
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Frans op 19 August 2012, 13:45:41
Dit is echt te simpel gesteld.
Bij analoog rijden zal de lok/treinstel bij een en dezelfde
stand van de trafo altijd dezelfde kant uit rijden
of nu zijn neus naar voren staat of z'n k*nt maakt
niets uit. Het enige wat de lok de andere kant op kan laten gaan
is ompolen van de voeding bij de trafo of in de lok.
mvg Frans
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 19 August 2012, 13:48:06
Dat is idd te simpel Bert. Als je de lok of het treinstel gewoon omdraait, verander je de rijrichting daar niet mee. Het is juist de bedoeling om de twee loks om de beurt (waarvan een in tegengestelde richting) hun rondjes te laten draaien over de van de rest gescheiden ovaal. Van Harm begrijp ik dat er gebruik wordt gemaakt van 1 trafo. Cottage Railways heeft aangegeven dat het inhaalspoor in het schaduwstation ligt waardoor volgens mij het "snelle" optrekken tijdens de wisseling van de loks niet op valt. Ik hoop maar dat het uitproberen op een andere dag dan vandaag gaat plaats vinden. Momenteel is het op zolder met 36 graden echt niet uit te houden.(Helaas).
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Afgelopen op 19 August 2012, 14:24:38
De airco in mijn treinenhuis draait op volle toeren en tot een uurtje terug kon die het ook aan, maar hij kan de temp. met ± 6 graden verlagen en bij 34C is het dus binnen 28C, inderdaad te warm om uit te testen. Tot nu toe bedankt voor de hulp en als de warmte weer wat minder is ga ik het eens uit proberen. (y)
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Ronald Halma op 19 August 2012, 16:13:10
Maar wat is nu precies het probleem? Ik dacht dat uitgerekend jij de analoog specialist was? Dan zou je op de door jou gestelde vraag toch wel een antwoord moeten hebben ;)
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: ex44 op 19 August 2012, 16:25:37
De spanningstoevoer naar de koolborstels ompolen levert volgens mij het bedoelde effect op (draadjes omsolderen). Maar dan mogen geen van beide koolborstels in rechtstreeks contact met de massa (bijvoorbeeld het chassis) van de lok staan. Eigenlijk net als bij digitaal rijden: de motor moet massavrij zijn.
Hmmmm.... simpel gezegd, geloof ik.
Of je moet de massa (chassis) ook ompolen (assen andersom erin zetten, bij ouwe GFN-loks).
Denk ik. Zal eens uitproberen bij m'n ouwe V200, die heeft al vaker als testbeest dienst gedaan  ;D

Groet,
Jan
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Afgelopen op 19 August 2012, 18:12:02
Jan ik ben er al uit en Ronald, inderdaad wist ik zelf wel dat het een kwestie was van draadjes omdraaien bij de motor, maar er zit een soort transistor tussen en ik wist niet wat de functie daarvan was. Gewoon ook maar mee omgesoldeerd en de trein rijdt nu inderdaad achteruit als de andere vooruit gaan. Wel handige tips mbt. het omschakelen van de verlichting, want die ga ik in de toekomst wel inbouwen - maar omdat deze oude baasjes op hun eigen baantje rondjes maken in een vaste samenstelling zal dat geen problemen geven.  Nogmaals bedankt iedereen voor hulp en raad.
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 August 2012, 19:04:57
...maar er zit een soort transistor tussen ....
Niet erg waarschijnlijk dat het een transistor is. Kan je er een foto van laten zien?
En welke loc is het eigenlijk?
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Afgelopen op 19 August 2012, 19:26:31
Nee, ik kan geen foto laten zien want ik heb het net met veel moeite allemaal weer in elkaar zitten en het werkt. Het maakt een overbrugging tussen de wielcontacten en de motor, misschien wel een soort ontstoring. De lok is een oude Hornby - model Mallard in groen/oranje kleuren uit de beginjaren van Hornby, zo rond de vijftiger jaren. Samen met de Flying Scotsman rijdt deze op een eigen traject.

Even opgezocht op de site van Hornby - de lok moet rond 1955 vervaardigd zijn toen Hornby overstapte van 3 naar het 2 rail systeem. Men gebruikte toen celluloid als behuizing en dat is erg kwetsbaar, dus ik haal deze oude Mallard NIET weer uit elkaar - het werkt en daar ging het me om.
Titel: Re:Heen en weer
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 August 2012, 19:40:41
....misschien wel een soort ontstoring.
Dat is waarschijnlijker. Transistors bestonden in 1955 nog maar 8 jaar, en waren toen nog net zo duur als een loc, daarom is het zeer onwaarschijnlijk dat het een transistor is. Nog afgezien van de vraag wat zo'n transistor voor functie zou hebben.
Verder zou ik zeggen, als het werkt en het ding is zo kwetsbaar, lekker dicht laten zitten.