BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 18 August 2012, 14:39:56
-
In het topic 'wat is dit', kwam ik op de proppen met oude geruchten over een 3300 in Polen. Kort daarna kreeg ik een mailtje van een bevriende spoorwegliefhebber die mij een fascinerend gerucht doorspeelde: de NS 6105 die na WO II achter het ijzeren gordijn terecht kwam, is niet gesloopt in 1957 maar in Polen terecht gekomen om daar dienst te doen als stationaire verwarmingsketel. De loc zou vrij recent nog aanwezig zijn geweest.
Kent of herkent iemand dit verhaal? Ik ga er persoonlijk van uit dat ook dit een verhaaltje 'wishful thinking' is, maar ik ben toch nieuwsgierig.
Eelco
-
wat is "vrij recent"? er zijn vanaf de jaren '60 al allerlei machines buiten dienst gesteld (dus beschikbaar gekomen als stationaire ketel) waarvan de constructie minder afwijkend was van hetgeen daar gangbaar was (onderdelen verkrijgbaar etc) dus ik verwacht er weinig van...
-
Ik verwacht er ook weinig van, ik kende het verhaal alleen nog niet. Ik heb begrepen dat ondertussen heel Polen is uitgekamd en dat er niks gevonden is aan stoomlocs. Maar goed, als er wel iets gevonden zou zijn, hadden we dat uiteraard al geweten... ;D
-
misschien hebben ze ergens een tunnel gevonden die dichtgemetselt was en zo....staat zeker dan ook een beierse mallet 96 in, nog een 6300 en meerdere stoomsieraden die richting het oosten zijn vertrokken ;D
Groeten
Bas
-
Ja, de LTM 51 ook.
Dirk
-
en min of meer bedrijfsvaardig
-
sterker nog....het vuur smeult nog in de vuurkist....kolen erop...blazer bijzetten en gaan met die ba...ehh trein
Bas
-
;D
En we blijven on topic: 't blijven geruchten ;D
-
NS 6105 is op papier afgevoerd dd. 3-2-1950 met voetnoot "vermist DRB".
Zou dus zomaar ergens in het Oosten nog aanwezig kunnen zijn. Het Polenverhaal is voor mij nieuw.
-
Ik heb me laten vertellen dat alle 'incourante' materieel is verkocht als oud ijzer richting Korea, vooral locomotieven. Rijtuigen werden gewoon hernummerd en gebruikt tot ze waren afgedankt, maar loc's zal niemand meer tegenkomen.
-
Rijtuigen zijn ook gebruikt als basis voor Rekorijtuigen. Ze zijn dus niet altijd in hun oorspronkelijke vorm buiten dienst gesteld.
-
Ach, hij rijd nog vrolijk zijn rondjes in Noord-Korea ;D
-
NS 6105 is op papier afgevoerd dd. 3-2-1950 met voetnoot "vermist DRB".
Zou dus zomaar ergens in het Oosten nog aanwezig kunnen zijn. Het Polenverhaal is voor mij nieuw.
Ik heb met de persoon gesproken (tijdens een SSN-stoomweekend, ik meen in 2005) die met de bewering kwam dat de 6105 in Polen nog aanwezig zou zijn, en wel in complete staat, maar in gebruik als verwarmingsloc. Dit terwijl ik een foto gezien heb van materieel in dat in Pasewalk aan de kant stond en daar stond de 6105 ook bij, alleen verre van compleet. Zou wel heel toevallig zijn dat men in Polen er in geslaagd zou zijn alle ontbrekende onderdelen (koppelstangen, drijfstangen, ketelbeplating e.d.) weer aan te brengen in tijden van materiaalschaarste, terwijl de loc uitsluitend dienst hoefde te doen als verwarmingsloc.
Zodoende hou ik het er op dat slechts de lokale ijzerhandel zich over de 6105 heeft ontfermd.
Groetjes,
Emiel
-
poor engine ;)
-
Nergens een gerucht waar dat ding ongeveer zou staan? Met google maps kan je meestal al veel bekijken....
-
Zou wel heel toevallig zijn dat men in Polen er in geslaagd zou zijn alle ontbrekende onderdelen (koppelstangen, drijfstangen, ketelbeplating e.d.) weer aan te brengen in tijden van materiaalschaarste, terwijl de loc uitsluitend dienst hoefde te doen als verwarmingsloc.
Dan zal al het koperwerk er toch nog wel aanzitten, neem ik aan.......... :-X ;D
-
Die verwarmingsketels kunnen net zo goed binnen staan he, zo stond er in Leszno in de loods een 52'er als verwarmingsketel, dat ga je op google maps dus niet terugvinden, sowieso is de resolutie van google maps ruk voor Polen. Dus mocht er inderdaad iets van NS zijn daar dan ga je dat niet op google maps terug vinden, al zal die 6105 van Pasewalk echt niet bij de PKP beland zijn... .
-
Tsja, ik denk dat voor iemand de wens de vader van de gedachte is geworden. Als deze persoon echt de 6105 gevonden had, dan zou hij nog wel weten waar. Al was het maar een plaatsnaam.
Het lijkt een beetje op het verhaal dat de 1794 op persoonlijk bevel van Den Hollander naar de schroothoop is gestuurd, terwijl dat ook een onjuist verhaal is.