BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: raymond erdtsieck op 17 August 2012, 19:45:05
-
Hallo,
Kwam dit object tegen langs de spoorlijn tijdens mijn vakantie in Drente (Assen), heb echt geen idee waar dit voor dient?
Iemand enig idee wat voor ding dit is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1764.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1764.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1765.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1765.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1766_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1766_1.jpg)
Groet,
Raymond
-
Ziet er uit als een ontluchting, maar waarvan ???
Groetjes
Arthur
-
Ziet er uit als de ontluchting van een (oude) ondergrondse olietank.
Gr,. Wim
-
Is dat niet de periscoop van die in de Hollandse modder vastgelopen Russische onderzeeër uit de jaren zestig? 8)
mvg,
Gert
-
Da's een wandelstok, dat ziet toch iedereen?
-
Dit is inderdaad een ontluchting niet van een tank maar meestal van oude stort of aardgas.
groet denie
-
Nee da's een voorloper van een ecoduct. Die gingen vroeger voor de kleinere dieren onder het spoor door ipv eroverheen.
-
Dat is ook wat! Moesten die arme insecten eerst zowat 70 cm omhoogkruipen!
Kregen ze ook een ongemakkentoeslag? ;)
mvg,
Gert
-
Een ontluchting van een tunnelecoduct?
-
Is het geen buizenpost systeem met China? (ja ik weet, de antipode van nederland... is niet china...)
-
Een kraan waar oceaanwater net onder N. Zeeland wordt getapt. (wel de antipode van Nederland)?
-
Dat is een bierbrontap. Op sommige plaatsen in Nederland bevinden zich bierbronnen die op speciale hoogtijdagen geopend worden.
-
Klopt NS6400. De antipode van Nederland betekent dat het zeepost wordt...
mvg,
Gert
-
Kabouterdouche?
-
Heb jij soms van die stenen mormels naast je LGB-baan staan? ;D
mvg,
Gert
-
Het lijkt hier wel een dameskransje :P
-
Ja idd, het was toch echt een serieuze vraag :D
Groet,
Raymond
-
Ja, euh we doen ons best, roep maar als het juiste antwoord er tussen zit...
-
Dat is een bierbrontap. Op sommige plaatsen in Nederland bevinden zich bierbronnen die op speciale hoogtijdagen geopend worden.
(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Serieus:
Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij het spoor.
Groetjes, Bruce
-
:P ge gelooft da toch nie echt he....
-
Volgens mij vullen ze daar vaten heineken mee. ;D
-
Er ligt daar vast iets onder de grond dat niet roesten mag, vandaar de luchtpijp. Maar wat er nou ligt?? Een stalen hunebed?? ;D
-
als daar vroeger een losplaats heeft gelegen met daarbij de onlosmakelijk verbonden brandstoffenhandel, zal het inderdaad we de ontluchting zijn van een ondergrondse olietank.
-
Volgens mij vullen ze daar vaten heineken mee. ;D
Vaten heineken vullen ze met wat ze uit WC-units halen na een dagje Lowlands...
-
Daaaronder zitten wat bejaarde Duitsers vast in hun bunker
-
In de jaren '50 heeft het ministerie van Defensie de IJsselinie aangelegd tegen een eventuele Russische aanval. In samenhang daarmee zijn er in Groningen, Assen, Enschede en Venlo door de NS in samenwerking met het ministerie van Defensie ondergrondse opslagplaatsen voor in totaal 50 stoomlocomotieven gebouwd. Het idee wat dat deze locomotieven in geval van een Russische aanval ingezet zouden worden voor het evacueren van overheidsinstellingen uit deze regio's.
Halverwege de jaren zestig was de IJssellinie achterhaald en werd besloten deze te ontmantelen. In samenhang daarmee werden de opslagplaatsen van de NS (en de strategische locvloot) ontmanteld en afgevoerd.
Hier en daar resteren nog kleine aanwijzingen. De IJssellinie is nu een toeristische attractie die leuk per fiets te bezoeken is. Van de ondergrondse NS opslagplaatsen is vrijwel niks bewaard gebleven. Ik denk dat wat jij te Assen op de foto hebt gezet een resterend deel is van het luchtverversingssysteem van de Assense loods.
-
Mmm, dan zal dat de verklaring wel zijn. Ik dacht nog even aan een urinoir voor azijnpissers... ;D
mvg,
Gert
-
Dit zijn pijpen waarmee men de methaan (uit koeienscheten) weer opzuigt uit de lucht, om de aardgasvoorraad in Slochteren te kunnen aanvullen.
-
Straks ontdekken ze een heleboel vergeten stoomlocs..
terwijl iedereen dacht dat die opslagloods leeg was.
-
Nee, zowel loodsen als locs zijn eind jaren zestig ontmanteld. In het kader van archiefonderzoek over een onderwerp rond de Koude Oorlog kwam ik dit tegen. De vijftig locs waren vooral locs uit de serie 4700, aangevuld met 4300'den. Een paar van de bewaard gebleven nummerplaten van 4700'den zijn te danken aan het feit dat ze toen alsnog van de locs zijn gehaald.
Bij een inventarisatie van locs die geschikt zouden zijn voor opname in de strategische reserve kwam men al snel uit op de moderne en nagelnieuwe locs van de series 4000 en 4700. De rest van het NS-locpark was te oud om nog serieus als optie voor strategische reserve beschouwd te worden.
Eelco
-
Voor degenen die het in streetview willen bekijken, het betreffende objest staat bij de overweg in de Hof van Halenweg, bij Hooghalen.
Het staat in een driehoekig stuk grond met gras er op. Verder ligt daar nog iets, waarvan je je kan afvragen wat het is, nl. een rechthoek met grijze steenslag, direct naast de weg.
-
Ik heb er nog een gevonden:
Jagerstraat, Taarlo (https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53.034814,6.622353&spn=0.017677,0.045447&t=m&z=15&layer=c&cbll=53.034925,6.613833&panoid=wgakOK3UMI1RMlxPiH2qhQ&cbp=12,302.63,,0,1.06) Wat gelijk weer een vraag oproept: wat zijn die witte ronde emmers/tonnetjes die daar in de grond zijn gedrukt/gegraven?
-
ik vind het allemaal prachtige verhalen maar dit lijkt gewoon een standaard lekverklikker voor een mantelbuis onder het spoor.
Omdat je onder het spoor nooit direct met je mediumvoerende pijpleiding door mag maar dit altijd moet gebeuren door er een extra beschermbuis (mantelbuis) moet je de einden met manchetten afdichten. hierdoot ontstaat een holle ruimte tussen de mantelbuis en mediumvoerende buis. Mocht nu de mediumvoerende buis lek raken onder het spoor (of een weg, daarkomen ze ook voor) kan dit middeld deze lekverklikker geconstateerd worden.
Zoals deze staan er nog honderden bij allerlei mantelbuizen in het land, vooral daar waar oudere pijpleidingen sporen of wegen kruisen waar in tientallen jaren nooit iets gewijzigd is.
-
Klinkt aannemelijk (y)
Groetjes
Arthur
-
Maar wel een stuk minder spannend dan sommige andere dingen die hier voorbij kwamen... ;D
-
Die in Hooghalen kan heel goed van een gasleiding van het energiebedrijf zijn. aan de andere kant van het spoor loopt namelijk een hoge druk gastransportleiding van Gasunie, en daar staat ook een gasontvangststation, waar Gasunie zijn gas verkoopt aan een energiebedrijf.
@NS8714: klopt, hoewel werken met gas ook heel spannend kan zijn (Edingen)
-
Halverwege de jaren zestig was de IJssellinie achterhaald en werd besloten deze te ontmantelen. In samenhang daarmee werden de opslagplaatsen van de NS (en de strategische locvloot) ontmanteld en afgevoerd.
You're taking us in the maling, toch? Ik ken de geruchten, maar het lijkt me vrij onmogelijk om in de jaren zestig 50 locs uit hun schuilplaats te halen en alsnog onopgemerkt door liefhebbers weer te laten verdwijnen. Er was ook geen reden meer om dit in het geheim te doen, dus waarom zo stiekem? Als je bewijsmateriaal hebt, dan ben ik daar erg nieuwsgierig naar.
gr. Carlo
-
Just pulling your leg, mate... ;D
Ik probeerde de inderdaad bestaande geruchten even aan te wakkeren. Maar inderdaad, er is in Nederland inderdaad nooit een strategische reserve aangelegd. Er waren ook maar weinig locs echt geschikt voor, gezien de leeftijd van het NS locpark indertijd.
-
jij schavuit :o! Was natuurlijk ook wel wat wishful thinking van mijn kant ;D
-
Verder ligt daar nog iets, waarvan je je kan afvragen wat het is, nl. een rechthoek met grijze steenslag, direct naast de weg.
Een parkeervak voor beneluxspoor-bedevaartsgangers die deze bijzondere plek vanaf nu met een bezoek zullen gaan vereren? 8)
mvg,
Gert
-
jij schavuit :o! Was natuurlijk ook wel wat wishful thinking van mijn kant ;D
Van mij ook hoor. ;D
Er heeft ooit een gerucht de ronde gedaan dat er in de jaren '70 nog een 3300 in Polen aanwezig was. En uit lijsten met locnummers die door de USSR zijn geconfisqueerd, zou af te leiden zijn dat er een 3700 in Noord Korea terecht is gekomen. Stof genoeg voor een paar mooie verhalen/geruchten.
-
Verder ligt daar nog iets, waarvan je je kan afvragen wat het is, nl. een rechthoek met grijze steenslag, direct naast de weg.
Ik kom terug op mijn vorige oplossing. Bij nader inzien is het toch een graf voor Han's tuinkabouters. 8)
mvg,
Gert
-
Dan was t zeker een duitse tuinkabouter die dom was.
Die kon het gezegde nog niet,wie een kuil graaft voor een ander ...... ;D
-
Just pulling your leg, mate... ;D
Ik probeerde de inderdaad bestaande geruchten even aan te wakkeren. Maar inderdaad, er is in Nederland inderdaad nooit een strategische reserve aangelegd. Er waren ook maar weinig locs echt geschikt voor, gezien de leeftijd van het NS locpark indertijd.
In engeland hebben ze toch een soortgelijk verhaal met als hoofdrolspeler de "Box tunnel" Daar zouden ze in de Koude oorlog in een zijtunnel stoomloks hebben opgeslagen omdat deze bij een atoomaanval nog te gebruiken zouden zijn, terwijl de diesels en eloks het niet meer deden.
-
Van mij ook hoor. ;D
Er heeft ooit een gerucht de ronde gedaan dat er in de jaren '70 nog een 3300 in Polen aanwezig was. En uit lijsten met locnummers die door de USSR zijn geconfisqueerd, zou af te leiden zijn dat er een 3700 in Noord Korea terecht is gekomen. Stof genoeg voor een paar mooie verhalen/geruchten.
Bedoel je dit?
Russische lijsten met Nederlandse stoomloks
Ik had dit al een tijdje opde zijlijn staan, maar wie weet hier iets meer van?
Stoomlocs, die na WW2 in Rusland zijn achtergebleven of vanuit oost Duitsland naar Rusland zijn gekomen. De lijsten komen grotendeels overeen met hetgeen in het recent verschenen boek van Waldorp is gepubliceerd.
Interessant detail is dat er een reeks stoomlocs in de 50er jaren is verkocht aan Noord Korea (voor $1,75/ton) waaronder enkele NS loks. Ook lijkt de 3792 terug te komen.
I searched again Russian lists and I found in so called "bes serija" list (lokomotiven ohne Reihenbezeichungen ) three 2C ( 4-6-0 ) locomotives of interest.
3517 2C allocated 1.4.1946 Juzh ( Southern ) + 1951
3652 2C allocated 10.1947 Juzh ( Southern ) + 1948
3792 2C allocated 1948 Lith ( Lithuania ) -> ?
It seems that at least 3792 was NS locomotive,one of the two dissapeared
from post WW2 list. This list was completed of different Soviet Railway´s locomotives and is
available in St.Pb Railway Museum. Some locos in the list were registered with their road nos, but some only by available factory numbers or something between them.
One 1E-h2 locomotive is simply shown only 146-14 .One can only guess what that meant.
Five different locos are in the list shown as No 3. The Korea info I have comes mainly from ex USSR.
Als ik verder op de lijst kijk kom ik dit tegen:
3219 C-n2 Werk 23 1900 DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
3311 C-n2 Schw 7306 1920 DRo 15.11.1952 transrerred for delivery to Korea
note this loco appears as 3411, a clercial error
3420 C-n2 Schw 7315 1920 DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
6222 1D1-h2 Hohz 3199 1913 DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
8723 Ct-h2 Schw 7905 1922 DRo no available information
8735 Ct-h2 Werk 585 1929 DRo no available information
So, how many locomotives ended to Korea remains, at least for a while until all archives are open, a mystery.
The North Koreans paid from all these locomotives only § 1.75 per dead weight ton ( scrap metal price ) and there were a lot of them. The Germans list show them all as scrapped or withdrawn from their books. I think the last delivery in 1953 ended to some side tracks in Russia and never reached Manchuria because of Armistice in July 27.1953. Nothing of 3792 and 3797. This is a nice place for locomotive historians to cover up.
PS. May I point out that a number of locomotives witch appear in DRo lists
are also in Russian lists.To who we have to believe.
RDB Köningsberg 31.12.1944
3713 2C BePe 5457 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3715 2C BePe 5459 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3725 2C BePe 5646 1913 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea,
3757 2C Werk 332 1913 MPS Bf Kgb-Kuggen + 1951 to Korea
From Soviet Occupation Zone in East Germany a number were painted to Korea after Stalin´s personal order to Mr Lazar Kaganovich then Minister of Ways and Communications.Most of the Dutch locomotives were allocated to Rugen Island.
At least one was taken over by the Russian Occupation Adminstration in 1946.
8219 Bt Werk 114 1904 Rbd Magdeburg 1946 to Soviet Occupation Adminstration.
Few were also transferred to so called VEB industrial concerns in East Germany.
But the big flow came in 1951 and 1952 when 18 locomotives started their long trek to Mancurian Mudakiang Works for full capital repairs and go to North Korea.
-
Klopt, dat verhaal bedoelde ik. Nu maar wachten tot de Noord Koreaanse archieven open gaan. Al betwijfel ik of die locs ooit Korea gehaald hebben. Hooguit als schroot voor de hoogovens.
-
....wat zijn die witte ronde emmers/tonnetjes die daar in de grond zijn gedrukt/gegraven?
Die tonnetjes maken deel uit van het afwateringssysteem van de overweg. Zoiets noemen ze ook wel putten, maar deze hebben een ongebruikelijke vorm.
-
Ik heb er nog een gevonden:
Jagerstraat, Taarlo (https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53.034814,6.622353&spn=0.017677,0.045447&t=m&z=15&layer=c&cbll=53.034925,6.613833&panoid=wgakOK3UMI1RMlxPiH2qhQ&cbp=12,302.63,,0,1.06)
En de pijpleiding kruist een stukje verderop het kanaal, er staan daar Z borden.
-
er staan daar Z borden.
Dat dus weer voor Zinker staat. Wat dus een afgezonken pijpleiding behelst (meestal water).
Jan-Peter
-
Heb jij soms van die stenen mormels naast je LGB-baan staan? ;D
mvg,
Gert
Zijn er dan ook LGB kabouters?
-
Zijn er dan ook LGB kabouters?
ja, N-Preisers
-
Ah was dat t wat ik zag wegkruipen onder het zevenblad.
-
Pas maar op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinkabouterbevrijdingsfront
-
Just pulling your leg, mate... ;D
Ik probeerde de inderdaad bestaande geruchten even aan te wakkeren. Maar inderdaad, er is in Nederland inderdaad nooit een strategische reserve aangelegd. Er waren ook maar weinig locs echt geschikt voor, gezien de leeftijd van het NS locpark indertijd.
Inderdaad flauwekul. Zoals iedereen weet werden die locs bewaard in een loods in Roosendaal.... :P
Het boek van Van Wijck Jurriaanse met alle sloopdata was dan ook een slim onderdeel van een groot NAVO complot om de Russen en de Stasi te misleiden.... :P
En omdat de locs zo slecht waren werden ze in Assen, vóór, en niet ACHTER de IJssellinie (die wel heeft bestaan!) opgeslagen. Zouden de Russen ze gaan gebruiken dan zouden ze binnen 10 km tot stilstand komen, een soort paard van Troje list :P
Nee, geen strategische reserve, anders had de VSM wel met NS-locs kunnen rijden....
Dirk
Nee ze bestonden niet, die strategische reserves
-
Het probleem met dit alles is dat er kennelijk allerlei locs werden TOEGEWEZEN aan Noord-Korea, maar dat er geen enkel bewijs is dat ze er ooit zijn aangekomen.
Je kunt je trouwens afvragen of het toen aan de diverse in aanmerkinge komende werkplaatsen tussen Berlijn en Pjong Jang mogelijk was om een dergelijk zooitje ongeregeld in allerlei staten van schade op een redelijke manier aan de praat te krijgen en te houden.
Ik houd het er op dat ze de USSR nooit hebben verlaten en intussen als T54 tanks zijn wedergeboren.
Dirk
-
Ach, een ding heb ik ondertussen wel geleerd over de Russen: ze bezitten een talent om alles gaande te houden, ook als 'wij' hier in het Westen de boel al lang opgegeven zouden hebben.