BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 13 August 2012, 16:26:34

Titel: Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 13 August 2012, 16:26:34
Ik wil op mijn baan grensverkeer tussen Zwitserland en Zuid-Duitsland nabootsen. In verband hiermee de volgende vraag: reden er in de jaren zestig (tijdperk III) Zwitserse e-locs op het spoor in Zuid-Duitsland ten behoeve van het grensverkeer? Of kan dat niet in verband met het verschil in stroomverziening c.q. type pantograaf?

Groet,
Ruud
 
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: WimC op 13 August 2012, 18:58:46
Hoi Ruud,

Zwitserse pantografen zijn smaller dan de Duitse. Ik weet niet zeker of dat in de jaren 60 ook al zo was, maar ik neem aan van wel. Dus daar moeten ze dan iig op voorbereid zijn.

Of de spanning ook anders is, weet ik zo niet.

Groeten,
Wim
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Jeronimos op 13 August 2012, 19:13:05
http://nl.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II#Cw:_Lindau-lokomotieven_.281969.29
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 13 August 2012, 19:36:17
Jeroen, veel dank voor deze link. Het is me nu duidelijk hoe het zit. Vóór 1969 in ieder geval geen grensoverschrijdende e-locs, daarna slechts in beperkte mate.

Maar misschien kan het toch wel in m'n modelspoorwereldje. Eens over nadenken.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 August 2012, 19:42:13
Of de spanning ook anders is, weet ik zo niet.
Spanning is hetzelfde.
Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden en Noorwegen gebruiken allemaal 15.000V, 162/3 Hz.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatiesysteem (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatiesysteem)
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 14 August 2012, 10:40:06
Hoi Ruud,

Ja, we zoeken mee voor je. Ik denk dat je wel terug kunt gaan naar 1954. Lindau kreeg toen de electrische aansluiting met Oostenrijk.
Ipv een Re4/4 II kun je volgens mij met een Re 4/4 I uit de voeten. Als purist moet je wel op de pantografen letten natuurlijk. Of er andere altbau locs ook door liepen naar Lindau heb ik nog niet kunnen achterhalen. Zoek ook eens op "Hochrhein bahn" voor inspiratie. Een beetje smokkelen met de (model)landsgrenzen vinden wij niet erg!  ;D

Marius.

bronnen:
Re 4/4 I  (http://www.lokifahrer.ch/Lokomotiven/Loks-SBB/SBB-Re_4-4-I.htm)
Lindau (http://de.wikipedia.org/wiki/Lindau_Hauptbahnhof)
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Han Zijlstra op 14 August 2012, 10:50:51
http://nl.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II#Variant:_TEE-locomotieven_.281969.2F1973.29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Helvetia_(trein)

Ongetwijfeld zal die Re ook wel eens in duitsland zijn geweest.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 14 August 2012, 11:58:48
@Han.
De Helvetia's met VT11.5 en de getrokken treinen (E10/E03) werden door de DB in Basel SBB afgeleverd/opgehaald. Deze Re 4/4 II kwamen dus niet in Duitsland. Alleen via Lindau (Bavaria) kwamen Re 4/4 II op duits grondgebied. Maar  ??? volgens mij is Ruud op zoek naar vroegere tijden (tijdperk III)

@Ruud.
Er hebben treinen met Leichtstahl wagens gereden tussen CH en München (o.a S3/6). Deze waren speciaal aangepast voor stoom verwarming. Met welke tractie deze in Lindau belanden is mij (nog) niet duidelijk.
bron: Klik (http://de.wikipedia.org/wiki/Leichtstahlwagen_(SBB))
en klik (http://www.heinrich-hanke.de/eisenbahn/reisezuege/bavaria.print.htm)

Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Han Zijlstra op 14 August 2012, 12:12:27
Lindau-Lokomotiven [Bearbeiten]Re 4/4II 11195-11200, ursprünglich 11196-11201 (Sind alle wieder normalisiert)
Sechs der Re 4/4II wurden mit einem Stromabnehmer nach DB/ÖBB Norm ausgestattet, so dass diese Schnellzüge und heute EuroCity-Züge bis nach Bregenz und Lindau ziehen können.

http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II#Lindau-Lokomotiven

Um die EuroCity-Züge Zürich-München ohne Lokwechsel bis Lindau befördern zu können, wurden sechs Lokomotiven mit einer breiten Stromabnehmerpalette nach der DB/ÖBB-Norm ausgestattet. Damit diese in der Schweiz nicht ins Lichtraumprofil ragt, musste ein Stromabnehmer mit Kettenantrieb, der sich besonders tief absenken lässt, verwendet werden. Bei diesen Lokomotiven ist keine österreichische Zugsicherung eingebaut, sie konnten deshalb nur unter speziellen Bedingungen auf anderen österreichischen und deutschen Strecken eingesetzt werden. Nachdem die mit Indusi ausgerüsteten Re 421 von SBB Cargo die Traktion der EC-Züge übernommen haben, wurden die Re 420 bis 2006 normalisiert.

http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_I


zie Einsatz
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 14 August 2012, 13:12:02
De link van Han heeft mij ook weer verder gebracht  (y). Ook een Ae4/7 kwam naar Lindau: Klik (http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/7)

Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 14 August 2012, 13:46:02
Mensen, dit zijn perfecte aanvullingen. Veel informatie waar ik iets mee kan! Een set Zwitserse rijtuigen tp III heb ik ook al op het oog. Die zijn overigens niet zo dik gezaaid te koop op internet; voor tp IV heb je veel meer keuze.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trix_SBB_tp_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trix_SBB_tp_3.jpg)

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 14 August 2012, 14:28:46
Hoi Ruud,
Zijn de rijtuigen van Liliput? MaTrix heeft ook leuke setjes uit gebracht. persoonlijk vindt ik die beter rijden.

Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Han Zijlstra op 14 August 2012, 15:22:04
ja maar zijn die niet tekort?
Als je dan toch voor een goed gedocumenteerd baan gaat qua tijdperk etc dan moet ook je materieel conform zijn.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 14 August 2012, 16:22:44
@Han,
Hoe zo tekort? Het zijn "oude" rijtuigen en die kunnen ze bij MaTrix wel  op schaal maken  ;D!
Alle gekheid op een stokje: de MaTrix rijtuigen hebben een lengte van om en nabij de 26 cm wat overeen komt met een 1:1 lengte van 22,7 m. Elk type wagen heeft een kleine afwijking in het eggie, ook bij de MaTrix rijtuigen is dat zo.

@Ruud,
In mijn geheugen gravend, en dat is diep op mijn leeftijd  ;), heeft Liliput in de loop der jaren 2 versies uitgebracht 1 met en 1 zonder kortkoppelingen. Ik had die met "zonder" de kortkoppelingen, vandaar mijn opmerking. En bij Matrix is ook een stuurstand uitgebracht

Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 14 August 2012, 18:07:01
Het zijn Trix-rijtuigen voor tijdperk 3. Dat deze rijtuigen wrsch lengtemaat 1:93 zijn, of misschien wel 1:100, vind ik geen probleem. In tegendeel: het grootste deel van mijn reizigersmateriaal is 1:93 (Fleischmann, Trix).

Marius: die set van Liliput met kortkoppelingen heb ik intussen gevonden én zojuist gekocht:

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_SBB_set_tp_III.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_SBB_set_tp_III.jpg)

Maar eens ervaren of ze een beetje fatsoenlijk rijden. Dat is bij Liliput inderdaad altijd maar afwachten. Het nieuwe materieel is wel beter qua rijeigenschappen.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 14 August 2012, 21:36:37
Ik heb vanavond uitgezocht dat de Re 4/4 I in de versie voor tijdperk III, bedrijfstoestand rond 1965, een jaar of zes geleden is uitgebracht door Trix, artnr. 22330. Dat wordt dus zoeken op internet. Helaas een loc die momenteel niet in Duitsland of Oostenrijk op eBay wordt aangeboden. Maar ik heb tijd ;D.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 15 August 2012, 13:11:36
Het zijn Trix-rijtuigen voor tijdperk 3. Dat deze rijtuigen wrsch lengtemaat 1:93 zijn, of misschien wel 1:100, vind ik geen probleem. In tegendeel: het grootste deel van mijn reizigersmateriaal is 1:93 (Fleischmann, Trix).

Je hebt zo misverstanden  ;D. Voor alle zekerheid dan nog maar even melden dat zowel de Leichtstahl-wagens van Liliput als van MaTrix op schaal zijn (1:87)  :D

@Ruud, je krijgt/hebt een PB over de Re 4/4 I

Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 15 August 2012, 14:07:57
Mooie, aparte loc, die Re 4/4 I in de bedrijfstoestand rond 1965. Binnenkort komt hij onverwachts toch naar Schwarzburg om wat grensoverschrijdend verkeer uit te voeren. De wagons zijn al onderweg ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Re_4_4_I_Matrix.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Re_4_4_I_Matrix.jpg)

Zo ziet hij/zij er in werkelijkheid uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Re_4_4_werkelijkheid.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Re_4_4_werkelijkheid.jpg)

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 15 August 2012, 15:09:00
Draai het idee anders eens om...duitse loks die in Zwitserland kwamen was vaker het geval. Het is voor een duitse lok geen probleem om onder zwitserse draad te rijden. Omgekeerd is dit voor zwitserse loks niet mogelijk ivm de zigzag van de stroomafnemer. In CH 15cm beide kanten van de rijdraad, duits is 30 cm. Wij halen binnen de kortste keren de bovenleiding naar beneden in Duitsland  ;D en daar maar je geen vrienden mee....  ;) Desalniettemin gebeurd het toch nog wel eens een enkele keer hoor, hoewel we volgends de voorschriften de rijweg in de gaten moet houden en we horen te weten welke sporen wel en niet bereden mogen worden.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 15 August 2012, 15:26:36
Bas, ik begrijp je punt, maar mijn baan is gesitueerd in Duitsland. Vandaar dat ik graag eens een Zwitserse loc met dito rijtuigen op m'n baan wil laten rijden, komend uit Zwitserland. Helemaal realistisch krijg ik dit misschien niet voor elkaar, maar het gaat me er wel om de werkelijkheid niet al te veel geweld aan te doen. M.a.w. zo vormgegeven dat het eventueel zou kunnen.

Zeker ga ik het omgekeerde ook doen: een Duitse loc die op Duits grondgebied rijdt en uit Zwitserland komt met Zwitserse en ook een aantal Duitse rijtuigen.

Wat die pantografen betreft: ik heb inmiddels begrepen dat bijvoorbeeld de Duitse uitzichtstrein ET 91 (de zgn. 'glazen trein'), die ook nogal eens Zwitserland aandeed, voorzien was van twee verschillende soorten pantografen: voorop een Duitse en achterop een Zwitserse (of omgekeerd, daar wil ik van af wezen). Op deze manier werd het probleem van het kapot rijden van de bovenleiding prima omzeild.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Frans van Meerwijk op 15 August 2012, 16:00:35
Aan het verhaal van Bas kan ik niets toevoegen: de GEOMETRIE is inderdaad naast die spanning van heel groot belang, vandaar ook dat die "Europa-lok" (Baureihe E410, later 184) van de DB VIER verschillende panto's had, net zoals dat zwitserse TEE-Treinstel...
Daarnaast zijn er bepaalde achtergebleven landen, die zulke ongein zelfs binnen de eigen landsgrenzen flikken  :-X
(Kijk naar de "quadricourants" van de SNCF: niet alleen de spanning verschilt maar óók die geometrie...)
Als ik het ooit goed begreep, was dat dan ook de reden dat Ir. Den Hollander (als nestor van de TEE) onze NL-bijdrage als Diesel uitvoerde...
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 15 August 2012, 17:48:54
Hallo Ruud

Of je inframensen hebben de DB rijdraad op de SBB zigzag ingesteld. Dit fenomeen ken ik als ik naar Basel Badische Bahnhof rijd of Weil am Rhein. Ik rij daar naar DB reglement en signalen, maar met een BLS machine. Vanzelfsprekend doen de SBB collega's dat ook. In Schaffhausen en Singen gaat dat deels ook op deze manier. De afstand is een kleine 6 of 7 km zo. Dit is ook nog hoofdlijn trouwens, dus als de ICE te laat is, mag mij mooi achter me aan rijden...

Groeten

Bas
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 15 August 2012, 18:00:01
 ;D ;D

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 15 August 2012, 21:14:56
Nu we toch over de bovenleiding bezig zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glazentrein_0001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glazentrein_0001_1.jpg)

@Bas: Op de reis met de glazentrein (zie boven) kregen we in Basel Bad een SBB sleper op het dak. Later in Luzern bleken er toch problemen te zijn. We mochten even niet verder rijden van de loods. In mijn geheugen zit nog iets van een probleem met de aandruk tegen de rijdraad. Dus mijn vraag aan Bas: is er verschil tussen de aandruk kracht in Duitsland en Zwitserland?

Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 15 August 2012, 22:01:23
Hallo Marius

Ja, de druk is hier minder dan in Duitsland. Als dus inderdaad het sleepstuk is gewisseld, en daarbij de stroomafnemerdruk niet is aangepast, kan dat problemen veroorzaken. Daarom is op een gegeven moment het sleepstuk van de einholmstromabnehmer met een CH-schuitje uitgerust wat erop bleef zitten. Tevens is toen de druk aangepast naar CH standaard.

Groeten

Bas
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 15 August 2012, 23:16:36
Bas, bedankt voor de uitleg  (y)
Marius.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: gvandersel op 16 August 2012, 09:12:10
Vraagje over de loc. Kon je als conducteur vanuit de trein in de loc komen. Het lijkt of er een deur op de kop zit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 16 August 2012, 10:06:22
Zo ziet het er wel uit, Gerard.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Han Zijlstra op 16 August 2012, 10:15:26
Glaserne zug wel in de juiste kleuren dan he!
http://www.glaesernerzug.de/gzs/gzfarben.htm
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: SBBcargo op 16 August 2012, 10:32:35
Ja Gerard,
Deze loc is de "pendelzug" versie. Ook in die tijd reden er al pendeltreinen tussen de grote steden. Omdat de grote stations meestal kopstations waren was het efficiënter om met trek-duw treinen te rijden. Later zijn de meeste deuren dicht gelast omdat het zo tochtte in de winter en op een praatje met de conducteur zaten de maschinisten blijkbaar niet te wachten, ze hadden liever warme voeten  ;D

Marius.

Off topic
zie ook de BDe 4/4 uit die tijd: die heeft een dezelfde kop maar daar kan ik mij dan nog wat bij voorstellen want toen moest de conducteur de kaartjes knippen van de reizigers in dat treinstel
.
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Ruud K op 16 August 2012, 10:45:35
Handig linkje, Han. Modelbahnschop Lippe heeft de glazen trein van Roco overigens op het moment in de juiste kleur voor tp III in de aanbieding (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-007002-74573-0-0-0-3-3-2-0-gatt-nl-p-0/ein_produkt.html).

Groet,
Ruud
Titel: Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 16 August 2012, 15:26:23
deze overgang/doorgang was trouwens ook voor passagiers bedoelt. Kan me nog de herrie herinneren als kleine prutser aan de hand van mijn vader in de trein van Wynigen naar Bern. We zijn wel 10 keer heen en weer gelopen, zo machtig mooi was het geluid en de geur van machineolie  (y)

Je keek dan trouwens meteen in de cabine, waar de bedieningselementen niet eens afgeschermd of zo waren, dat kon nog in die tijd   :o

Groeten

Bas