BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: NS6400 op 11 August 2012, 20:03:04
-
Hallo mede Modelspoorders
De titel is vrij duidelijk. Voor een railbusje zoek ik een donorlok om voor de aandrijving te gebruiken. Het mag Amerikaans, DUits Nederlands enz, van mij part chinees zijn. De opbouw mag bagger en slecht gedetailleerd zijn. De belangrijkste eis die ik stel is dat de wielbasis (ik bedoel de afstand van midden as naar midden as, dus eigenlijk geen wielbasis) ::) korter moet zijn dan 2,5 cm anders kom ik in de knel. Verder heb ik het liefst eentje waarbij de motor op het draaistel zit. En als laatste zou het ook fijn zijn als de prijs niet al te hoog kon zijn.
Een probleempje ...
Ik weet geen enkel model op te noemen die dat heeft, behalven mijn eigen Heisler, maar die ga ik er niet voor opofferen. Daarom heb ik jullie hulp ingeroepen. Eerder werd ik als gewezen op GMS maar die hebben alleen motorunits tot 2,5 cm en bovendien zijn die vrij duur. NWSL is hetzelfde geval.
Uiteindlijk hoop ik een lijstje te hebben waar ik naar uit kan kijken op Houten, Ebay, Marktplaats, winkels, webwinkels enz.
Wow wel erg veel "zijn" in een tekst ;D
Groet,
Paul
-
Gandy dancer van Bachmann?
-
Ja die werd mij ook al genoemd maar die schijnt op lagere snelheden niet zo geweldig te zijn.
-
Ik zat zelf nog te denken aan die roch H0e diesel machientjes. Deze hebben normaal drie assen dus waarschijnlijk kunnen er wel twee fullsize H0 assen in. Het is in iedergeval lekker compact.
-
Misschien even kijken naar "SB modellbau" ? Deze zijn ook te verkrijgen met een goede motor reeds opgemonteerd indien gewenst), niet goedkoop maar wel oerdegelijk.
Eric. :)
-
Even op hun site gekeken zitten wel een aantal dingen tussen die perfect zouden zijn. Helaas veel te duur. Gaat niet binnen mijn budget van 90 euro passen (waarvan al zo'n 25 euro is verbruikt)
(http://www.sb-modellbau.com/images/product_images/info_images/2290_0.JPG)
Deze bv is 140 euro ::)
-
Daar valt niet over, het is maar een link waar je eventueel wat extra info of mogelijkheden kan vinden niet meer maar ook niets minder.
Eric. :)
-
In ieder geval bedankt. Voor een volgend project met een wat groter project kan dit erg nuttig zijn. (y)
Groet,
Paul
-
Maar niemand weet dus een lokomotief/treinstel met deze eigenschappen?
-
De rangeertractor van Rivarossi (artnr. HR 2038) of is die nog te groot? Kost ongeveer 100 euro als je hem in een aanbieding kunt vinden.
Groet,
Ruud
-
Maar niemand weet dus een lokomotief/treinstel met deze eigenschappen?
Jawel Paul maar jij wilt een aandrijving die bijna niets kost.... en dan houdt het een keer op. Wil je zo een speciale aandrijving (want dat is het) moet je toch wat centjes uitgeven. Er zijn wat alternatieven genoemd zoals Piet Peetoom en wil je iets dat en goed rijdt en past in je railbus zul je toch bij hem uit gaan komen. Of de rommelbakken induiken op Houten.
Alternatief kan de gandy dancer zijn maar zoals al vermeld rijdt het ding niet geweldig. Maar goed, het kost ook niet echt veel ;)
-
I guess your right. :-\
Of de rommelbakken induiken op Houten.
Ik ga aanstaande september wel eens kijken, gewapend met liniaal. ;D Anders zal ik wel op een van de motorunits uitkomen. Dat wordt wel nog even sparen ... :)
Groet,
Paul
-
Wat wil je eigenlijk gaan bouwen? Voor een korte stoomloc is er bijvoorbeeld de mogelijkheid een 3-assig chassis in te korten, de asafstand onderling is hier namelijk minder dan bij de meeste 2-assige chassis.
Zo heb ik voor mijn NS 6500 een T3 chassis achter de 2e as afgezaagd (ideetje van Floris D) en de aandrijving een beetje aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6506_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6506_1.jpg)
Lijkt me dat ook voor diesel/electrische locs een dergelijke oplossing mogelijk moet zijn.
Groet, Bessel
-
(http://img839.imageshack.us/img839/8909/img2225qt.jpg)
Dit ding wil ik motoriseren.
-
Ik denk dat North West Shore Line (http://www.nwsl.com) wel wat voor je heeft.
Kijk naar de Stanton drive (maar dan kom je over de €90 limiet) of The Flea.
Ik hoop dat je budget nog enigszins naar boven kunt bijstellen. :-X
uhm, even teruggelezen, dat over NWSL wist je al :-[
Informeer eens naar een Tenshodo Spud: http://www.metromodels.net/motor_bogies.htm
(Ik weet alleen niet of deze makkelijk in Nederland te krijgen zijn.)
-
Heb je een close-up van het achterste draaistel?
-
Is de Fleischmann BR 70 iets voor je? Ik heb hem niet nagemeten, maar de radstand van de achterste (aangedreven) assen lijkt klein te zijn.
Groet,
Tjalling
-
De Cable Car van Bachmann niet wat?
Kost geen drol (zag laatst een nieuwe voor 35 euro), rijdt best ok.
Motor, tandwielen en wielen vormen als het ware één draaistel. Kwestie van eruit wippen en onder die railbus duwen!
Weet niet wat de asafstand is, maar iig klein. Kan het vanavond even nameten.
(http://pics.towerhobbies.com/image/b/bacu4090.jpg)
http://www.bachmanntrains.com/home-usa/products.php?act=viewProd&productId=1554 (http://www.bachmanntrains.com/home-usa/products.php?act=viewProd&productId=1554)
Cheers, Wieger
-
Je kan ook een gewoon tramonderstel nemen, want deze heb je al vanaf 2,3 cm. Kijk eens bij Halling en dan bij de varioaandrijvingen. Deze rijden goed en zijn betaalbaar. Eventueel kan je ze nog met spaakwielen krijgen.
http://www.halling.at/modelleisenbahnen/index.php?g=Antriebe (http://www.halling.at/modelleisenbahnen/index.php?g=Antriebe)
Groeten, Mark
-
veel simpeler: haal een goedkoop N-spoor-hobbel en zet er langere assen in. Fleischmann V100 uit een startset ofzo, tweedehands met lijmklodders op de kap voor 15 euro, dat werk, als ie maar rijdt...
-
@ Jeroen
Die zien er goed uit en ze zijn te betalen. Zit daar de motor al bij ingegrepen? Ik ken wel iemand in de UK die het misschien wil doorsturen ;D
@ Bessel
Nee, maar dat is ook niet nodig want dat draaistel wordt compleet vervangen. Ik wil alleen dat het aangedreven stel niet absurd groter is dan het voorste. In mijn Lakedam Church draadje zie je een foto van de hulpwagon. Deze heeft hetzelfde draaistel als de railbus achter heeft.
@ Tjalling
Ja, die is waarschijnlijk wel bruikbaar. Ik gok echter dat deze vrij duur zijn.
@ Wieger
Hoe goed rijdt hij dan? Ik kan op jouwlondensemetro er geen filmpje van vinden? Beter dan de Gandy dancer?
@ Mark
Oe interessant. 2,2 zou ideaal zijn. Met 2,3 kan ik dus heel goed leven. Ook is de prijs goed te doen.
@ Floris.
Heb hier al een Fleischmann V100 liggen uit een startset die ik in principe wel wil opofferen. Exclusief de lijmklodders! Het wordt waarschijnlijk dan wel lastig om de tandwielen goed op elkaar in overeenstemming te brengen als ik hiervoor zou kiezen. Let wel, je hebt hier iemand voor je, zonder enige constructie ervaring op basis van aandrijving.
Vooral de tip van Mark vind ik een goede. Bedankt! (y) Daar kan ik waarschijnlijk wel iets mee. Waarschijnlijk ga ik dus voor die optie
Groet,
Paul
-
In de Tenshodo's zit een motor. De merknaam staat vermeld op de GM&S website, dus informeer eens of ze ze dit daar nog hebben.
-
In principe zou je geen problemen met de tandwielen moeten hebben als je de hele constructie zoveel mogelijk in elkaar laat zitten maar je de wielen en tandwielen van de assen haalt en die op langere assen zet (voor h0-spoor dus) en die terugzet in het originele draaistel, daarbij kan niet zoveel misgaan. Je moet dan wel zelf de stroomafname regelen.
-
Ja dat is dan ook weer een punt. Het voorste draaistel heeft nu geen stroomafnemers maar dat kan veranderd worden.
-
Hallo Paul,
Ik heb, denk ik, ook nog wel een bruikbaar idee.
Neem één draaistel van een oude Liliput NS6400 MAK loc uit de witte doos. Deze locs zijn o.a. uitgebracht n.a.v. 150 jaar NS in 1989. De loc had 2 draaistellen met elk een eigen motor en elk zijn eigen stroomafnemers. De asafstand is verzetbaar op 24,5mm.
Ik kan eventueel wormen voor je verpersen, want dat moet je wel even doen en die dingen zitten meestal erg vast op de as.
De locs zijn hier en daar nog wel eens op een beurs te vinden en voor zo'n oud ding zou ik niet meer dan 3 tientjes over hebben en dan heb je er gelijk 2 aandrijvingen; 1 reserve. Ik heb deze dingen ook wel eens in de NS2000 ingebouwd, zie de Topic over deze loc. Vandaar.
Hopenlijk heb je wat aan dit idee.
Met vriendelijke groeten Wim Mesu
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080612.jpg)
WimM bedoel je deze?
Marc
-
Misschien. Ik heb hier een lilliput uit een blauwe doos liggen deze heeft een motor die twee draaistellen aandrijft en heeft een asstand van 3 cm. Ik weet niet of die uit de witte doos korter is. Ik zal er eens naar kijken
Groet,
Paul
-
Hallo,
Ja, Marc die bedoel ik...
Paul:
De assen van de Nederlandse MAK NS6400 en de Duitse MAK hebben verschillende asafstanden.
Daarom heeft Liliput in de draaistellen (zowel in de witte als in de blauwe dozen uitvoering; met 2 of 1 motoren) voor 1 as 2 gleuven in het draaistel opgenomen.
Je kunt dit zien aan de onderkant van het draaistel. Onder 1 as zit een langere bult. Trek je de plastiek onderkant van het draaistel af dan zie je terplekke 2 asgleuven in het blok. De binnenste asafstand daarvan is 24,5mm.
De Liliput 6400 in blauwe doos heeft nomaal gesproken 1 middenmotor en is dus niet geschikt voor jou project,
wel voor een NS2000!!!
Mvrgr. Wim Mesu
-
@ Wieger
Hoe goed rijdt hij dan? Ik kan op jouwlondensemetro er geen filmpje van vinden? Beter dan de Gandy dancer?
Nou... euh gewoon normaal. En voor zo'n klein ding eigenlijk wel prima. Rijden, optrekken en afremen gaat soepel. Extra stroomafname via het andere draaistel is uiteraard aan te bevelen. De kwaliteiten van de Gandy Dancer ken ik niet.
Succes in ieder geval!
-
@ Tjalling
Ja, die is waarschijnlijk wel bruikbaar. Ik gok echter dat deze vrij duur zijn.
Hoi Paul,
De reden dat ik deze noem is dat er 2 versies zijn: een oude en een nieuwe(re). De oude versie is geen mooi model, en erg oud zo langzamerhand. Misschien dat je die redelijk geprijsd kunt vinden. Het model is een jaar of 10-15 geleden vernieuwd.
groet,
Tjalling
-
@ WimM Whis en tjalling
Bedankt. Ik voel nu het meest voor de NS 6400 als donorlok te gebruiken. Daarna komt de tramaandrijving van Mark als goede tweede. Oftewel, als ik op Houten niks geschikts vind ga ik voor die tweede oplossing.
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45409.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45409.0.html)
Ik heb er 2 te koop je kan er wel één overnemen voor 40 euro.
Marc
-
Een andere optie is de Piko SNCF 8500 (Danseuse (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=11559)). Deze heeft hele korte draaistellen, heeft echter wel een moderne aandrijving dus rijdt prima, in tegenstelling tot die Liliput MaK.
dirkjan
-
Hornby-Rivarossi: HR2113
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2113_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2113_1.jpg)
Dit is de 627 van de DB, heeft een motordraaistel met asstand ca. 23 mm
Dit was het voorbeeld van de Wadlopers, die hiervan afgeleid zijn.
Compleet stel ca. 200 euro = te duur.
Dus op zoek naar alleen het motordraaistel...
mvg, Erich
-
@ dirk jan
Bedankt, weer een optie erbij. Ik ken ook wel iemand die ik met de kap blij kan maken zodat ik daar niet mee blijf zitten.
@ Erich
Die Br 627 is toch ook weer vergelijkbaar met de BR 628? Daar is geloof ik wat meer in model van beschikbaar.
De zoeklijst op Houten is inmiddels zover bijgevuld. In die volgorde
- NS 6400 Lilliput
- SNCF 8500 Piko
- BR 627 Rivarossi
Voor de laatste twee moet ik wel toevallig tegen een goed aanbod lopen. We zullen zien. Nog steeds voel ik het meeste voor de oplossing van Wim en de tramaandrijving van Mark.
groet,
paul