BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: mdjr78 op 13 May 2007, 10:40:45
-
Hallo allemaal,
Ik heb recent een V100 van Roco gekocht. Nu wil ik deze van een decoder voorzien (lokpilot 3.0 of Lenz Silver). Mijn vraag is of iemand dit al gedaan heeft en zo ja, waar hij de decoder geplaatst heeft? Het betreft een nieuwere versie van de V100 met decoderstekker.
Groeten,
Werner
-
Bij de nieuwste versie kan je de decoder kwijt in de benzinetank. In de vroegere versie met stekkeraansluiting zat op deze plaats een pomp, maar in de nieuwste versie zit er een kapje waaronder je decoder past. Ik geloof wel dat je de motor eruit moet halen en dat je aardig moet frommelen om de stekker door het gat naar deze ruimte te krijgen, maar je decoder is dan wel netjes opgeborgen. Verder staat dit allemaal ook prima in de handleiding. Die zelfs ik er altijd als eerste bij pak als ik een loc openmaak.
Heb je toch de iets oudere versie waar die pomp tussen de tanks in zit, dan moet je een leuke plek zoeken/maken. Bij mij ligt de decoder voorlopig in de cabine. Op de print leggen is geen optie, omdat daar al de lichtgeleiders liggen. Een andere mogelijkheid is dat je er een kleinere decoder in stopt.
Henk
-
Henk,
Dank voor je antwoord.
Ik ben dus ook in het bezit van een V100 met pomp tussen de tanks. In de handleiding staat inderdaad aangegeven dat je de decoder in de cabine moet stoppen, maar dat vind ik geen fraai gezicht. Vandaar dat ik hier naar alternatieven vraag.
Wat betreft de kleinere decoder: Ik wil graag een decoder met vier uitgangen, welke ik op de vier lampjes afzonderlijk wil aansluiten. Zodoende kan ik de sluitlichten uitschakelen indien de lok een trein bij heeft.
Werner
-
Even een aanvullende vraag.
Er zitten op de printplaat 2 weerstanden tussen de decoderstekker en de motorpolen. Kan het kwaad als die verwijderd worden en vervangen door een draadje?
Op die wijze zou ik voldoende ruimte kunnen creëren voor de decoder.
Groeten,
Werner
-
Je bedoelt die groene gevallen met ik geloof goude ringen?
Dat zijn geen weerstanden, maar spoeltjes. En ja, die mag je gewoon weglaten. Bij digitaal gebruik wordt dat zelfs vaak aangeraden, maar met die spoeltjes rijden ze ook prima. Wat voor een decoder ga je er trouwens in stoppen?
Groeten,
Henk
-
een lokpilot 3.0
Wat is normaal gesproken de noodzaak van die spoeltjes?
-
Spoeltjes zorgen ervoor dat er constantere stroomtoevoer is naar de motor (condensators zorgen voor een constantere spanning).
Ook zou je het geloof ik je virtueel vermogen verminderen (is vermogen wat je wel gebruikt, maar niet in nuttig vermogen wordt omgezet, zoals een leerkracht zei: het schuim op je biertje, je betaalt er wel voor, maar het is nutteloos).
En nou ben ik geen elektrotechnicus, maar ik dacht dat ze er (vroeger) ook in zater om te voorkomen dat je motortje met wervelstromen mee ging praten op de FM.
-
Zeg, éénarmige bandiet ;D,
Je uitleg over de spoeltjes en de condensator is wel erg ludiek, maar niet correct.
Die dingetjes zitten er alleen maar in om stoorsignalen die ontstaan door het vonken van de borstels te dempen. Niet meer en niet minder.
Bij analoog zijn ze nuttig, maar bij digitaal zijn ze niet nodig, en soms zelfs ongewenst. Hangt van de decoder af. Het beste kun je de handleiding van de decoder goed doorlezen. Sommige handleidingen zeggen dat je de spoelen en de condensator er uit moet halen, andere zeggen juist dat je ze moet laten zitten, en nog weer andere zeggen er niks over. Als ze in de weg zitten zou ik ze er gewoon uit halen.
-
Hehe, gelukkig dat iemand het wel weet. :)
Hmm, ik begin nu af te vragen of er dan ook maar iets klopte van dat verhaal wat ik aan mijn neef heb opgehangen over de kooi van faraday. ::) De leerkracht gaf er gelukkig wel een 7 voor, maar dat kan ook betekenen dat ik hem drie punten aftrek heb bezorgd. ;D