BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 10 August 2012, 12:20:21
-
Omdat het toch komkommertijd is, iets om over na te denken. (kreeg ik van een vriend uit Portugal)
Spoorlijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_217.jpg)
De standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter. Dat is een standaardmaat die overal gebruikt wordt. Waarom is deze ‘ongewone’ maat genomen? Omdat dit de maat is die ze in Engeland hanteerden, en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn. Waarom bouwden de Engelsen dit met deze afstandsmaat? Omdat dat dezelfde maat was dat de eerste tramlijnen hadden. Waarom gebruikten ze deze maat voor de tram ?Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_162.jpg)
Waarom hadden die karren nu zo een rare maat ??Wel, als ze een andere maat namen dan braken de wielen af op de oude wielsporen in de baan. Vanwaar kwamen die wielsporen ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_125.jpg)
Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen tot in Engeland. Deze waren overal even breed en er werden op voorhand ‘groeven’ in gemaakt waarin precies hun karren en strijdwagens pasten, zo werd er geen enkele wagen beschadigd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_88.jpg)
Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden wordt nog steeds dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails. Nu kunt je je afvragen: maar waarom 1,43 meter.? Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_62.jpg)
Nog iets:
Als je de lancering van een spaceshuttle ziet, dan zie je een grote brandstoftank met daarnaast twee stuwraketten Ingenieurs die de tank bouwden wilden ze eigenlijk groter maken, maar de tank moest vanwaar ze gemaakt werd, tot aan de lanceerbasis vervoerd worden per trein, door een tunnel in de bergen, en die tunnel is, zoals je ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_37.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_36.jpg)
De grootte van een spaceshuttle werd 2000 jaar geleden al bepaald door het achterste van twee paarden. En wij maar denken dat het achterste van een paard maar iets stom was ? Paardenkonten bepalen veel nietwaar?... ;D
-
Boeiend stukje, SK!
Groet,
Ruud
-
Ja, ja.
Paard is leuk, maar ik zie `m toch liever op m`n bord.
Nu weer on-topic
-
... en die tunnel is, zoals je ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden.
Maar de diameter van die tank is wel veel groter (8,4 m) dan 2 paardekonten.
Hoe past die dan in een treintunnel (enkel- of dubbelspoor)?
Leeg laten lopen, en naderhand weer opblazen soms? (y)
Of zijn Amerikaanse paardekonten groter, zoals alles daar (naar hun eigen zeggen)?
Vrouwenkonten zijn er in elk geval gemiddeld flink groter dan hier... (= off-topic).
-
Het gata om de twee witte SRB's naast de oranje tank. Deze hebben een diameter van 3,71 M, wat dus inderdaad meer is dan een spoorlijn. Bovendien is een tunnel sowieso niet 1,44 m breed, dan zouden de railstaven meteen aan de tunnelwand liggen. ;)
-
Hier (http://www.spaceref.com/news/viewnews.html?id=1399) zie je zo'n treintje.
-
Ha Sobat,
maar de railsstaven liggen 1435 mm uit elkaar, dus 1,435 meter en niet 1,43 meter.
Waar komt nu die 5 milimeter vandaan? ;)
Groeten,
Christoph
-
Nou maar hopen dat er niemand op verkeerde ideeen wordt gebracht door die paardekonten ;D! 't Is komkommertijd nietwaar ;).
Gr. Erik.
-
maar de railsstaven liggen 1435 mm uit elkaar, dus 1,435 meter en niet 1,43 meter.
Oorspronkelijk lagen de spoorstaven 4 voet en 8 inch uit elkaar. Dat komt overeen met 1422 mm.
In de praktijk bleek al snel dat dat te krap was, de wielstellen hadden te weinig speelruimte. De wielstellen aanpassen bleek een te omvangrijke klus, er waren er al te veel gemaakt. Dus werd het spoor iets wijder gemaakt, een halve inch erbij. Dan kom je op 1435 mm. Sobat gebruikt 1 meter 43 als afgeronde maat.
-
Als ik het goed begrijp, hebben ze dus in Spanje en Portugal (breedspoor) de maat van twee stieren genomen.
Of gaat de analogie niet zover?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
t'is in de schaduw ruim 25 graden. Het mag ;D
-
Van hart tot hart is het 1435. Een wielstel heeft dan nog ongeveer aan beide zijden 1cm over tussen rail en flens. Woensdag werk ik weer en zal als ik eraan denk foto's nemen :-)
Gr. Silvester
P.S. Soms moeten we dingen maar gewoon aannemen en niet eens willen weten waarom ervoor gekozen is om bepaalde dingen zo te doen zoals we ze doen! Toch interessant topic :-)
-
Van hart tot hart is het 1435.
Nee, tussen de binnenkanten van de railkoppen is het 1435.
Ter verduidelijking een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwijdte_3.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwijdte_3.gif)
Spoorwijdte is 1435,
spoorbreedte = hart-op-hart = ongeveer 1500.
-
De beloofde foto's
De foto's zijn gemaakt aan de voorzijde van de trein die in een boogje naar links staat!
Het betreft een BR 189 locje.
Hier is goed te zien dat het loopvlak breder is dan de spoorstaaf, de flens ligt tegen de spoorstaaf.
(http://img210.imageshack.us/img210/2268/20120816134600.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/210/20120816134600.jpg/)
Zoals hier te zien is, is er best veel ruimte tussen de flens en de spoorstaaf!
(http://img411.imageshack.us/img411/6260/20120816134529.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/411/20120816134529.jpg/)
Gr. Silvester
-
Hallo,
1,435 meter uit elkaar? Welnee, hooguit 5 cm en de rail onderkanten liggen stijf tegen elkaar aan.
Tenminste, soms bij mij aan boord als lading in het ruim. ;D
Dan merk je pas goed, hoe flexibel railstaven zijn.
Voor zitten ze tegen elkaar en achter is er nog ruimte. Dat is niet goed, dus worden de rails met houten spaken verschoven tot ze overal stijf tegen elkaar aan liggen. Een laag vol? Dan worden er balken overheen gelegd en gaat de volgende laag er op. Soms wijken de rails in het midden, met die spaken worden ze weer stuk voor stuk verschoven tot ze weer stijf tegen elkaar aan liggen. ;)
Houten keggen tussen de railkoppen onderling en de ruim wand moeten voorkomen dat de rails gaat schuiven tijdens de reis.
Groetjes
Wil
-
De flexibiliteit van spoorstaven is erg hoog inderdaad, allemaal flexrail :D
Hier een deel van een foto die ik tijdens mijn werk als machinist heb gemaakt op de Betuweroute.
(http://img560.imageshack.us/img560/7586/betuweroute.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/560/betuweroute.jpg/)
het is bijna vlak ;-)
Gr. Silvester
-
Eigen waarneming en opmeting :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img163_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img163_2.jpg)
-
Die 167 cm voor hoofdspoor kan wel kloppen.
Portugal had oorspronkelijk 1664 mm, Spanje 1672 mm, een verschil van maar 8 mm.
Nu zitten ze samen op het gemiddelde van 1668 mm.
Die 164 cm voor het goederenspoor kan ik niet plaatsen, dat is 30 mm te krap.
-
Ik heb de goederensporen hier gemeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0371_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0371_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0402_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0402_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3576_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3576_3.jpg)
-
Die locatie komt me niet bekend voor, ik ben nog nooit in Portugal geweest. 8)
Het kan zijn dat de rails door de druk van de bestrating naar elkaar toe zijn gedrukt. Ik kan me niet voorstellen dat ze de spoorwijdte daar bewust 30 mm kleiner hebben gemaakt.
-
Grappig om te zien waar de dwarsliggers zitten met die verzakte stenen ertussen
Mag ik die foto opslaan voor latere inspiratie ??
Ik heb dit nog nooit zo gezien eigenlijk
-
Ja hoor dat mag jij. IK heb er nog wel een paar. Hier plaatsen of....................
-
Volgens mij geldt ook hier "the devil is in the details"
- 1435 [mm] is de nominale maat
- 1435 wordt zelden toegepast als echte maat. De werkelijke maat moet ik op zoeken, maar er staat me bij dat die in Nederland en Duitsland al een paar millimeter verschilt
- de hellinghoek van de railstaafkop is bepalend
- de hellinghoek van de wielband t.h.v. het raakvlak is bepalend
- als alles goed is heb je op rechtspoor GEEN flenzen nodig, blijft alles op z'n plek door de tonwerking tussen spoorstaaf en wielband
- bij tramtoepassingen zijn met name de flensmaten kleiner
- "Karlsruhe" werkt omdat ze uitgebreid hebben zitten klieren en pielen om het zo te krijgen dat je met tramprofiel wielen op spoorprofiel kan rijden zonder dat je aanpassingen hoeft te doen aan het spoornet (is niet echt praktisch)
Voorbeelden:
- Er zijn ooit tramrijtuigen (1435 [mm]) vervoert van Hoogkarspel naar Hoorn over het spoor (1435 [mm]). In de officiele stukken van de TS en SHM is daar niets over terug te vinden, terwijl er wel foto's van zijn. Meer dan dat de dienstuitvoering er niet onder geleden heeft is er over te zeggen, maar d'r is door een beperkt aantal mensen hard gewerkt om dat zo te houden
- De HTM 8 heeft ooit in Rotterdam op het tramwegnet gereden. Om op de lijn van de SHM te kunnen rijden zijn de wielen afgedraaid. Voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]
- De ontsporingen bij Rampstadrail zaten in essentie in het verschil tussen het Haagse tramprofiel en het Rotterdamse metroprofiel. voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]
-
Zingend wiel-spoor interface
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=4&t=13837
Verklaring zit hem waarschijnlijk in deze posting:
Ik heb er verder geen verstand van maar ik herken het verhaal van zingende wielen. In de jaren 80 en begin jaren 90 hoorde ik dit niet op rechte stukken.
Sinds eind jaren 90 en de jaren 0 (2000 -2010) hoor ik het wel.
Het beste is het te omschrijven als wringen in het spoor. Vooral bij hogere temperaturen treedt het op. In de zomer hoor je het zingen al van grote afstand. Het gevoel dat je er bij krijgt is dat de spoorbreedte te klein is voor de wielbasis van de trein waardoor de boel wringt.
De oorzaak is inderdaad de invoering van UIC54. Deze staaf heeft een ander profiel dan NP46.
Ik heb het gevraagd aan iemand die jaren bij weg en werken dienst heeft gedaan.
Hij heeft ook gezegd dat er een speciale behandeling plaats vindt waardoor het spoor warmtevaster is dan vroeger.
Ik kan me nog goed herinneren dat er in de jaren 80 nog veel plekken waren waar een speciale diagonale las zat om uitzettingen op te vangen. Deze werden vaak wit geschilderd in de zomer om hitte af te ketsen.
Tegenwoordig zie je dat soort lassen alleen nog bij stalen bruggen/ viaducten en verder niet meer.
-
Gooit maar op mijn mail Hans,
kan nog wel even duren voor ik er wat mee doe, maar ik heb weer een projectje in mijn hoofd waar ik dit heel goed kan gebruiken :)
Als het maar kneuterig is en klinkers heeft
-
- De ontsporingen bij Rampstadrail zaten in essentie in het verschil tussen het Haagse tramprofiel en het Rotterdamse metroprofiel. voor beide netten geldt een nominale maat van 1435 [mm]
I stand corrected (met "dank" aan een medeforumlid):
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/2008035_Ontsporingen_bij_Randstadrail.pdf
Het lag wel wat genuanceerder, zoals gebruikelijk. Maar het heeft bij een aantal ontsporingen (o.a Ternoot) wel met de railgeometrie (en de marginale toleranties daarin) te maken.
Vorm gerust uw eigen oordeel, in plaats van op het mijne af te gaan.
:-[ :-[ :-[ :-[
PS dat bovenste verhaal van de SHM hou ik WEL staande ;)