BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: M. Regensburg op 08 August 2012, 19:41:30

Titel: Drieweg of gewone wissels
Bericht door: M. Regensburg op 08 August 2012, 19:41:30
Hallo iedereen,

We zitten even met een dillemma.

We krijgen een 2x 3 sporig station waarvan (van de 3) het middelste spoor een doorgaand goederenspoor wordt.

In onze oude N-baan hadden we dit met gewone wissels aangelegd alleen in de schaal waarin we nu gaan bouwen (H0) neemt dit veel ruimte in beslag omdat we gezien de treinlengtes die we willen gaan rijden al gauw op een 1,5 tot 2 meter perronspoor zitten.
Deze ruimte hebben we wel maar als we het ook anders (lees korter) kunnen uitvoeren dan is dat meer als welkom.

Ons idee nu is om in plaats van 2 gewone wissels te gebruiken, 1 driewegwissel te gebruiken. Kan dit of zijn hier praktische haken en ogen aan.

Oh ja, de rails die we gaan gebruiken is die van Roco (niet Geo-line)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Michael
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: Ronald Brandt op 08 August 2012, 19:50:28
Michael,

Zelf heb ik ervaren dat een driewegwissel als uitrijwissel heel handig kan zijn (dus van 3 sporen naar 1), maar als inrijwissel nog wel eens problemen oplevert. Bij mij liggen er nog 2 in de wisselstraat naar een opstelstation, en regelmatig moet ik daar ingrijpen, omdat een trein toch het verkeerde spoor op gaat. Beter afstellen van de wissel levert dan weer problemen op met een ander trein enzovoort. Vooral rechtdoor lijkt een probleem te zijn.
Op een andere plek heb ik er nog een die alleen van drie sporen naar 1 spoor bereden wordt en daar treden nooit problemen op.

Groetjes,
Ronald
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: guest7823 op 09 August 2012, 11:46:43
Michael,

In het grootbedrijf lopen ze om driewegwissels, engelse wissels en meegebogen wissels bij voorkeur met een grote boog omheen. Als het ECHT niet anders kan gebruiken ze dit soort wissels wel, maar liever niet.

In een uitrijwissel berijdt je een dergelijk wissel "met de punt mee" Daardoor fungeert e.a. minder of meer als een hersporingsrails. Bij een inrijwissel (tegen de punt in) fungeert e.a. al snel als een ontspoortong.

Als je ALLES goed legt, dus ook de wissels / sporen er voor en er na, kan het goed gaan, anders ...........

DEUVM

Paul
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: charp op 09 August 2012, 12:01:32
Hoe het met de driewegwissels van Roco zit weet ik niet. Op mijn oude baan met Fleischmann ModelRails gaf het geen probleem, mits niet geplaatst direct na een boog (inrijwissel tegen de punt in). Het was m.a.w. van belang om tussen de boog en de wissel een recht stuk te leggen, al was het nog zo kort.

Peter
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: Rubedino op 09 August 2012, 12:37:16
De Roco wissel doet het prima (de 15 graden uitvoering). Het zijn gewoon twee wissels die eigenlijk in elkaar geschoven zijn. De wissel wordt bij onze modulebaan al geruime tijd gebruikt zonder enig probleem. Zelfs geen problemen bij het opduwen van wagens.

(http://farm6.staticflickr.com/5071/7087977465_366888d8cf_o.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7087977465/)
VEB (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7087977465/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(hee een rare man op de foto!)

mvg,

Kees-Jan
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: nero op 09 August 2012, 14:27:34
ook bij mij gaf een 3 weg nooit problemen
zoals gezegd
na een bocht 5 cm recht ervoor en het gaat goed
een ding
rij er niet te hard overheen
doen ze in werkelijkheid ook niet
daar zit vaak het probleem in
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: tothebeach op 09 August 2012, 15:54:11
Een andere oplossing: twee wissels in het verlengde leggen en deze naar elkaar inkorten. Min of meer een verschoven driewegwissel.

Groet,
Michel
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: Hans Kl op 09 August 2012, 17:23:56
Wat Kees-Jan en Paul zeggen klopt.
Ik heb (verspreid over de baan) 3 Roco-line 15gr 3wegwissels liggen, en geven nooit problemen.
Belangrijkste is dat de wisseltongen goed aangedrukt worden, en je niet direct uit een boog de wissel opgaat. Maar dat is iets wat voor alle wissels geld.
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: guest7823 op 09 August 2012, 20:51:34
In principe hoort er tussen iedere twee tegen bogen een recht stuk spoor (uit mijn hoofd "minimaal baklengte"). Daar een wissel ook deels uit een boog bestaat is het wel zo handig/netjes om te zorgen dat je voor en na een wissel ook een stukje recht spoor hebt.

Een deel van "het gedoe" met wissels kan je oplossen door een zo slank mogelijk wissel te gebruiken, echter .......... een driewegwissel gebruik je juist omdat je geen ruimte hebt  :-\

Een verschoven driewegwissel is inderdaad eigenlijk een combinatie van twee wissels met een extra puntstuk (t.o.v. een tweetal losse wissels). Hierbij is is het mogelijk om ieder puntstuk op de andere spoorstaf af te dekken met een contrarails. Bij een symmetrisch driewegwissel (o.a. Marklin) kom je ook nog eens een keer te zitten met het feit dat je twee puntstukken tegenover elkaar hebt liggen, hierdoor wordt je "tegenwiel" geleiding ook nog eens een keertje lastiger.
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: Rubedino op 09 August 2012, 22:07:47
Hoi,

Als jullie naar de foto kijken bij mijn eerdere bericht zie je dat de Roco 3 weg een in elkaar geschoven wissel is met twee puntstukken.

mvg,

Kees-Jan
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: SBBcargo op 10 August 2012, 12:12:45
Zoals hierboven ook al meerdere malen is geopperd zijn er problemen als er na de 3w wissel een bocht komt. Ik had de zelfde ervaring op mijn vorige baan. Met niet te snel rijden ging het meestal wel goed. Wagons met niet goed afgestelde wiellen melden zich direct  ;D. Ik had alleen 1 loc (BLS Ae 8/8) die ging er altijd naast staan. Als er na de wissel straat een bocht gelegd moet worden kun je het misschien beter oplossen met 15gr wissels. Geeft tevens meer ruimte op de (opstel)sporen omdat het rechte stuk na de 3w wissel nu 3x die lengte van de (opstel) opsnoept.   

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plaatje_BNLSkopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plaatje_BNLSkopie.jpg)

Marius.
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: guest7823 op 10 August 2012, 13:46:02
Als je dan bij oplossing linksboven ook nog van het bovenste spoor je doorgaande spoor maakt kan dhr H.F. Enter ook in zijn graf blijven liggen zonder zich om te draaien  (y)

De beide oplossingen rechts geven de door mij bedoelde boog en tegenboog zonder recht stup spoor ertussen en die blijken in de praktijk domweg te veel problemen te geven.
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: M. Regensburg op 10 August 2012, 16:20:42
Allemaal bedankt voor het meedenken en de oplossingen en suggesties.

De aanleidende route naar het station (aan beide kanten) bestaat zowieso uit minstens 2 rechte rails, dus de oplossing van linksonder zou van toepassing kunnen zijn voor onze situatie.

@Paul Bender:
Hoezo zou dhr. H.F. Enter zich in zijn graf omdraaien als we het middelste spoor als doorgaand goederenspoor zouden gebruiken?

Gegroet,
Michael
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: Frans van Meerwijk op 10 August 2012, 16:22:45
@ Marius:
Een "asymmetrisch driewegwissel of verschoven driewegwissel" als inrijder lijkt mij geen probleem, zéker niet als je de diverse raadgevingen volgt; als uitrijder mág dan zelfs die (plaatsbesparende) symmetrische variant. Zorg voor de juiste bordjes langs het spoor en een hele goede instructie aan jou Preiser- of Mertenpersoneel voor het eventueel terugzetten over dat symmetrische wissel  ;)

@ Paul:
Ik ben toch blij, dat er kennelijk meer mensen zijn, die met plezier terugdenken aan Ing. Enter... Áls hij inderdaad inmiddels in zijn graf ligt: Rust voor hem of (als die er is:) Eeuwig Plezier op die Eeuwige Hobbyzolder...
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: charp op 10 August 2012, 16:56:50
Moderne modelspoorwegen;goederenvervoer & Moderne modelspoorwegen; reizigersvervoer. O.a. hoofdstuk 2 e.v. van dit laatste boek (met voorwoord van Mr M.G. Bruin President-directeur der N.V. Nederlandse Spoorwegen) gaat over  wissels in sporenplannen.

Met dank aan Dhr H.F. Enter !

Peter
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: guest7823 op 12 August 2012, 18:35:16
@Paul Bender:
Hoezo zou dhr. H.F. Enter zich in zijn graf omdraaien als we het middelste spoor als doorgaand goederenspoor zouden gebruiken?

Afgezien van veel (normaalspoor) museumlijnen hebben we ook de nodige (gepubliceerde) kennis over het reilen en zeilen van het NS grootspoor aan de heer H.F. Enter te danken.

Een van zijn stokpaardjes bij het bespreken van allerlei sporenplannen (in maandelijkse tijdschriften) was het gebruiken van rechtliggende wissels in hoofdsporen. De/zijn onderbouwing: een 1:9 wissel mag je aftakkend nog maar met 40 km/u berijden. In modelbouwland is 1:9 al een erg lang wissel. Als jij met 25 km/u p/u over een wissel wilt rijden met een goederentrein..... jou baan - jou plezier. Echter wanneer je e.a. een beetje in lijn wilt houden met het grootbedrijf ...... Het "irritante" van de man was dat hij bijna altijd wel een manier vond om met minder, maar wel vaak beter liggende, wissels hetzelfde (of meer) qua mogelijkheden wist te bereiken. (Dat zal wel te maken hebben gehad met het feit dat man bij NS ook adviseur was voor spooraansluitingen en raccordementen).

Op zijn "Don't do" lijst stonden:
- meegebogen wissels
- driewegwissels (in hoofdspoor)
- Engelsmannen, vermijden INDIEN mogelijk
- standaard berijden wissels in aftakkende stand

Indien je deze principes handhaaft, krijg je een sporen layout die er bijna "vanzelf" Nederlands uitziet. Duitse en zeker Engelse sporen lay-outs zien er veelal duidelijk anders uit
Titel: Re:Drieweg of gewone wissels
Bericht door: charp op 12 August 2012, 21:24:45
Uit de literatuur v.w.b. de Duitse spoorwegen blijkt dat het ook nog "periode afhankelijk" is. Vanaf periode IV werd veel zuiniger met wissels (m.n. engelsmannen) omgegaan dan daarvoor. In de praktijk bleek namelijk dat lang niet alle rangeermogelijkheden in "oudere" emplacementen voor het dagelijks bedrijf nodig of rendabel waren. Ook de DB heeft hier een effiecency-slag gemaakt.

Peter