BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Karst Drenth op 12 May 2007, 22:59:56
-
Hoi,
Heeft iemand hier ooit ergens ervaring opgedaan met het digitaliseren, verbeteren van de stroomafname, led-verlichting etc. van de VT 98 ?
Heb het stelletje van 3 (is eigenlijk ook een diesel 3 stel ;D ) eens een tijdje laten lopen.
Hoewel niet meer van het jongste (schat dat het model zeker 10 jaar oud is), hadden ze volgens mij nog nooit rails onder de wielen en stroom door de motor gevoeld...
Maar het loopt nu analoog 'aardig'. Nog wel voor verbetering vatbaar echter... ;)
Wel blij verrast dat er al binnenverlichting :P in zit !
Wel de boel al even open gehad, gewoon nieuwsgierig, conclusie: heel weinig ruimte...
Ik hoor het wel.
Grtzz,
Karst
-
De moderne variant is digitaal voorbereid, echter de decoder zit dan wel in een zwart bakje in eht interieur. Niet heel erg mooi dus... Zoals je zelf al zegt is er verder weinig ruimte. Misschien een stukje uitfrezen, of onder het dak en LED's als front/sluit verlichting monteren ....(zodat de lichtgeleiders komen te vervallen) :). Qua stroomafname: Pak ook de stroomafname van de bijwagens erbij, stroomvoerende koppelingen dus. Dat voorkomt het (irritante) knipperen van de binnenverlichting in de bijwagens, en het (nog irritantere ;D) stilstaan van de motorwagen.
Joeri
-
Thnx,
ik had al het vermoeden dat het een project(je) op zich zou worden ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Misschien heb je iets aan deze site (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/roco_VT98_ohne/roco_vt98_ohne.html).
Groeten,
Gertjan.
-
Gertjan,
Zeer zeker. Goed om ideen op te doen :)
Thnx,
Karst
-
Mijn vader had een tijdje terug er twee-delig stel voor weinig gekocht. Alleen istie totaal niet vooruit te branden en wordt de motor flink warm. Daarom durfde ik er tot nu toe geen decoder in te zetten. Ik betwijfel of een kleine decoder het zou trekken. En veel ruimte voor anders is er niet. En om zo te gaan zagen in het interieur is ook weer zonde.
Ook was er geen koppeling aanwezig. Destijd heb ik toen zelf een koppeling in elkaar geflanst, omdat de afstand te lang is voor normale koppelingen. Foto's volgen zo.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbus1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbus2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbus3.jpg)
Persoonlijk vind ik het lelijk, vooral als ze niet gekoppeld zijn. Aan de andere kant, wie laat ze nou ongekoppeld rijden? En valt het dan nog op als je de rest zwart schildert?
Maar het systeempje werkt wel goed. :) Houdt prima in de bochten en ontkoppelt makkelijk. Ik heb alleen spijt dat niet geen vijf polen heb genomen.
Henk
-
Ik heb deze eind jaren '90 gedigitaliseerd. Was niet echt zwaar werk, dat ging best. Heb ook een eigen decoder in het stuurstandrijtuig gemonteerd.
Het wordt hier al eerder aangegeven, maar de Schienenbus heeft inderdaad een normale decoder nodig en werkt niet op die superkleine decoders die je (toen) in een sik inbouwde. Daar gebruikt ie te veel stroom voor, denk ik. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren hoeveel ruimte er voor is, maar het was best te doen. Ik heb er denk ik een Lenz decoder inzitten, die waren nog niet eens zo klein!
Ben je er al aan begonnen of ben je al klaar?
-
Hoi Sven,
da's goed nieuws.
Ik ben er nog niet aan begonnen.
Zal wel een LoPi 3.0 DCC worden wat er in gaat.
Die koppel methode van Henk lijkt me ook wel wat. De stroomafname is, zo uit de doos, niet geweldig, dus doorgaande afname lijkt me hier een vereiste.
Heb jij ooit de stroomopname gemeten ?? Ik had al een verdenking in die richting, omdat het model erg warm wordt... Wil daarom het motortje er eens uithalen en kijken of er iets anders in past, of dat de aandrijving gewoon zwaar loopt.
Grtzz,
Karst
P.S. Ik heb inmiddels ook een MIBA opgescharreld waar wat over digitaliseren van ROCO Vt 98 in staat
-
Ik heb geen problemen met slechte stroomafname, hij rijdt best goed. Ik heb oorspronkelijk het idee gehad ze ook door te koppelen, maar dat vind ik niet mooi. Het werkt prima zo. Je kunt eventueel een condensator inbouwen. Heb ik nooit gedaan, maar ga dat wel bij mijn nieuwe aanpassingen doen.
Hier heb je wellicht wat aan. Ik zie dat hij het interieur heeft uitgezaagd, maar dat heb ik nooit gedaan. Ik denk dat ik mijn decoder wel in het midden heb zitten, maar weet het niet zeker:
http://members.tripod.com/~Bardioc/Seite05/index-5j1.html
-
Heb jij ooit de stroomopname gemeten ?? Ik had al een verdenking in die richting, omdat het model erg warm wordt... Wil daarom het motortje er eens uithalen en kijken of er iets anders in past, of dat de aandrijving gewoon zwaar loopt.
Hier precies hetzelfde probleem. Motor wordt loeiwarm, dus heb ik me nog niet gewaagd aan de inbouw van een decoder. Daarnaast rijdt de railbus ook nog langzaam. Heb een poging gewaagd om de wormen te vervangen door die van een wisselstroomloc (die hebben een andere overbrenging), maar ik kreeg de wormen niet van de as die op de railbus zat.
Henk
P.s. En dan komt Roco nu met een nieuwe oplage voor een leuke prijs. Als ze dat nou een jaartje terug hadden gedaan... :( :)
-
Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, rijdt prima met mijn decoder en was ook niet te veel werk voor iemand die eigenlijk weinig van techniek af weet zoals ik. Maar wil straks wel de nieuwe hebben van Roco, met geluid (hoera!).
-
Gek dat nog niemand dat gemeld heeft: er is ook een Digitale Roco versie gewweest met ingebouwd geluid. Helaas erg vol compartiment door de luidspreker, en het probleem van de stroomafname is ook niet echt anders dan bij de "oer"versie.
Misschien nog eens pimpen.
Nico
-
Hee Nico,
Da's dus zo mooi van de schienenbus die in oktober moet komen. Geluid, digitaal en doorkijk!
-
Hoi Sven,
da's goed nieuws.
Ik ben er nog niet aan begonnen.
Zal wel een LoPi 3.0 DCC worden wat er in gaat.
Die koppel methode van Henk lijkt me ook wel wat. De stroomafname is, zo uit de doos, niet geweldig, dus doorgaande afname lijkt me hier een vereiste.
Heb jij ooit de stroomopname gemeten ?? Ik had al een verdenking in die richting, omdat het model erg warm wordt... Wil daarom het motortje er eens uithalen en kijken of er iets anders in past, of dat de aandrijving gewoon zwaar loopt.
Grtzz,
Karst
P.S. Ik heb inmiddels ook een MIBA opgescharreld waar wat over digitaliseren van ROCO Vt 98 in staat
Inmiddels een roco VT 98 in Houten gekocht maar zonder geluidsdecoder.
De motorstroom zonder aandrijving 170 ma en gekoppeld 340 ma.
Heb gekozen voor een N025 van Kuehn geplaatst in de toilet ruimte.
Rij eigenschappen met deze decoder zijn goed te noemen.
Inmidels alle analoog incl. de lampjes verwijderd en smd verlichting aangebracht op de lichtgeleiders.
Voor een betere stroom afname een twee polige kopp. aangebracht
die 4 mm in de bestaande kort kopp. mechanisme is vast gelijmd.
Nu de bijwagen nog.
wil.
-
Achteraf gezien kan ik met vier polen ook een mooi schakelingetje maken. Ik heb dan wel een functiedecoder nodig, maar dan kan ik automatisch schakelende verlichting maken. Als de motorwagen en bijwagen koppelen, gaat automatisch de verlichting van de motorwagen aan de bijwagenkant uit en de verlichting van de bijwagen aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/binnenverlichting_railbus2.png)
Henk
Edit: fout maar gelijk helemaal aangepast
-
Beste Henk,
Een goede oplossing zo met deze schakeling.
Heb reeds de kopp. vastgelijmd en hier zal ik het mee moeten doen. Maak ook gebruik van een funktie decoder in de bijwagen.
Kan hier hetzelfde mee schakelen.
De vt98 geeft niet veel ruimte aan de onderzijde voor de bedrading van de kopp. hoe heb jij dit opgelost en heb jij ook al led verlichting toegepast.
wil.
-
Ik heb het ding met geluid. Erg leuk maar wel volgepropt. Geen problemen met stroomafname.
-
Hoi willem, het treinstel is nog steeds in dezelfde toestand als op de foto's. Dit heeft te maken dat het lijkt alsof de railbus te langzaam rijdt. Volgens mij werd de motor ook erg warm, dus ik heb nog niet gedurfd om een decoder in te bouwen, bang zijnde voor een te grote motorstroom.
Led verlichting gaat er (nog) niet in. Het treinstel is van mijn vader en als hij aangeeft dat hij het wil, kan dat altijd nog. Maar ik ben niet van mening dat led-verlichting per definitie beter is. Daarvoor zijn de warmwitte smd's me nu nog te duur. :)
Henk
-
Hierbij een foto van de licht geleider voorzien van een smd led.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/licht01.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/licht03.jpg)
wil.
-
Hmm, die rode licht is wel een goede oplossing, prima om de rood/witverlichting in roco's makkelijk te scheiden. Ik weet nog wel een aantal locs waar ik de sluitverlichting apart wil schakelen. :-) Heb je allicht nog foto's hoe het er uiteindelijk in het treinstel uit ziet.
Henk
-
Ja ik heb nog meer foto's maar die zet ik op m'n site voor de vereniging.
Ik zal nog wel een foto's maken als de bus weer is gemonteerd maar zover ben ik nog niet.
Ik heb bewust voor geel gekozen gezien het tijdperk.
Heb wel een smd wit getest in de licht gelijder maar dit is veelste wit/blauw.
Weet jij ook dat bij gebruik van een bijwagen de lichten daar tussen dan branden?
Zo niet ,dan kan ik deze nu makelijk door een extra funktie aan en uit zetten.
wil.
-
Dan heb je niet de goed kleur wit gekozen. :-)
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2731.msg38131#msg38131) heb ik een Roco Br 64 met warmwitte led's uitgerust.
En vooral op deze fotos (1 (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9345_RJ.jpg?t=1167428454) en 2 (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9346_RJ.jpg)) zie je duidelijk het verschil tussen warmwit en geel.
Sorry dat ik misschien wat stom reageer, maar ben er ondertussen verknocht aan.
Ik wist trouwens ook dat de lichten tussen twee wagens brandt, anders had ik de schakeling bovenaan de pagina niet ontworpen. Geen extra functieuitgang voor nodig. Lang Leve Luiheid. :-p
-
Beste Henk,
Ja je zal wel gelijk hebben met de kleur maar de smd die ik heb zijn te wit.
Ik heb wel gezocht bij Conrad of elders maar het gaat om de maat voering.
De lichtgeleider zit klem tussen het frame en krijg daar net niet 3 mm tussen.
Ik heb een aantal kleuren warmwit van 3 mm doorsnee.
Zal toch nog even gaan zoeken voor een smd warmwit en kan de oude
er zo af halen zitten gelijmd met cristal clear.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/binnenverl02.jpg)
Hier ook te weinig ruimte voor 3 mm leds.
Op m'n site de rest van de foto's.
wil.
-
Nu het is eindelijk zover beide treinstellen van leds voorzien.
Hier de motor wagen.
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/koplichten02.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/sluitlichten.jpg)
Slangen sets monteren en rijden maar.
Ik zal de rest van de foto's op m'n site zetten.
wil.
-
Ben sinds kort bezig met de ombouw van een oude versie van de Roco VT98
(Railbus).Heb toch nog een paar vragen over de verkichting.Hoe zag die eruit.
Had het ook sluitverlichting.Heb de 3 delige versie.
Hoe heeft iemand de koppeling veranderd,Wil n.l. deze doorverbinden met de tussenwagen zodat het motortje wat meer stroomafnemers krijgt.
Weet niet hoe een nwe topic aan te maken dus hopelijk is er nog iemand
die dit bericht onder ogen krijgt en wil reageren.
-
Henk heb je deze lichtgeleiders er in?
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/railbus/lichtgel01.jpg)
wil.
-
Even gekeken.En ja dat klopt, Wil.
-
Oké Henk kijk even op mijn site naar ombouw" roco vt98'" wat niet duidelijk
is kunnen wij hier verder bespreken en mogelijk nog met een foto verduidelijken.
Binnen verlichting gele leds (smd).
Ik heb ook extra voeding van bijbak aangebracht eerst met een spanningvoerende kopp. maar deze kreg ik niet goed,liep tegen frame aan en de ruimte tussen de bakken werd te grroot.
http://www.freewebs.com/willem2222/
wil.
-
Ben sinds kort bezig met de ombouw van een oude versie van de Roco VT98
(Railbus).Heb toch nog een paar vragen over de verkichting.Hoe zag die eruit.
Had het ook sluitverlichting.
Ik heb zelf ook een oudere 3-delige Roco VT98 set liggen die ik tzt wil voorzien van een loso decoder, een ander interieur (niet Roco blauw) en wat echte Preisers. Dwz, als ik eens tijd over heb en mij niet bezig houd met foto's maken van een echte. 8) Op de volgende foto's wat beelden van de verlichting bij daglicht:
Verlichting voorzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0501Image0034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0501Image0034.jpg)
Verlichting achterzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0501Image0131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0501Image0131.jpg)
Overigens reden er op de dag dat ik deze foto's maakte, meerdere railbussen in een pendeldienst. Geen van deze railbussen had het bovenste sein branden. Zowel de front- als de sluitseinen zijn wit. Bij het van richting veranderen werd/wordt er simpelweg een rode kunststof plaat in de daarvoor gemaakte houder voor de lenzen geschoven.
Voor en achter (even de mensen wegdenken):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0501Image0036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0501Image0036.jpg)
Ik hoop dat je wat aan deze foto's hebt. Greetz, Paul