BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Gerrit Reitsema op 07 August 2012, 11:51:33

Titel: Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Gerrit Reitsema op 07 August 2012, 11:51:33
Heeft iemand ervaring met een BR50 van Fleismann (N) nr 7177.

Bij mijn loc slippen de 5 aangedreven assen regelmatig en dat is geen gezicht op de baan. ;D
Deze loc heeft de aandrijving in de tender en de locwielen verzorgen de stroom opname.

Ik heb alle lagers goed schoongemaakt en heel licht geolied.
Ook heb ik de stoomveren zuinig afgesteld, wat betreft de veerdruk. (y)

Hetzelfde probleem doet zich niet voor bij mijn Fleismann BR01, 3 aangedreven assen.
Het gaat hier om dezelfde constructie.

Heeft iemand een tip. :D

Gert.
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: JaJo op 07 August 2012, 11:54:09
Beetje lood in de locs prutsen?

Gr. Jaap
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 August 2012, 12:28:03
Misschien zijn de wielen niet goed gekwarterd.
Leg de loc eens op zijn rug en draai dan de wielen met de hand rond. Voel je dan een zwaar punt?

Enneh, wat zijn stoomveren?
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Ronald81 op 07 August 2012, 14:51:48
stRoomveren...

Afnemers... Denk ik...  ;D

Groet,

Ronald
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Fred Eikelboom op 07 August 2012, 16:21:52
Hoi Klaas,

Stoomveren is het meervoud van  stoomveer.  (http://www.encyclo.nl/begrip/stoomveer)

@Ronald, stroomveren is een benaming voor een bepaald type veerboten uit vroeger tijden.  :)
@Gerrit, ik vermoed dat je toetsenbord haperde en je stroomafnemers bedoelde.  :)

mvg, Fred.
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: janpvdaa op 07 August 2012, 16:47:01
Fred Eikelboom, heb jij wel eens een stoomlok met stroomafnemers gezien ??? Daar wil ik wel eens een foto van zien........................

Gr. Jan
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: zuylen op 07 August 2012, 17:37:51
Ik zal je eens even iets zeggen, die zijn er wel geweest en dat is geen grap! Ik heb er geen foto van.
Andre
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Fred Eikelboom op 07 August 2012, 18:00:30
Fred Eikelboom, heb jij wel eens een stoomlok met stroomafnemers gezien ??? Daar wil ik wel eens een foto van zien........................

Gr. Jan

Nee, in het echt niet, maar op de modelbaan rijden ze in diverse schalen rond.
Heb op het grote wijde web wel eens een foto gezien van een stoomloc met een pantograaf.

mvg, Fred.
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Lambert1921 op 07 August 2012, 18:03:00
Hallo

Nou hier moet ik even op reageren. Er hebben zeker stoomloks bestaan met een stroom afnemer en wel bij de Zwitserse spoorwegen.
In plaats van met kolen stoken werd een verwarmings- element in de ketel gebouwd. Het betrof hier kleine rangeerloks.

Gr. Bert Senden.
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Gerrit Reitsema op 07 August 2012, 19:47:22
Bedankt voor de info heren.

Ik zal eerst eens naar de kwartering zien, Klaas. De wielen van Fleismann zitten in iedergeval niet erg klemvast op de assen. Ook had ik al de wielflensafstand bijgesteld volgens de normen.
Als dit geen oplossing bied, zal ik over moeten gaan tot "loodgieten" volgens Jajo. 8)

Met de veren bedoelde ik uiteraard de stroomafnemers. Wat zo'n verschrijving al niet tot gevolgen kan hebben.
Volgens mij gaat dit een beetje Off-Topic, maar goed iedereen mag meedoen. ;D

Gert.
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Fred Eikelboom op 07 August 2012, 20:51:06
Hoi Gerrit,

En als je toch bezig bent, controleer dan meteen even of de aandrijfstangen niet iets verbogen zijn en daardoor onderling aanlopen of ergens een zwaar punt hebben.

mvg, Fred.
Titel: Re:Slippende wielen BR50 (N)
Bericht door: Gerrit Reitsema op 10 August 2012, 20:06:51
Hallo Collega's

Het probleem lijkt opgelost. (y)
Bij het schoonmaken van de wielen van de loc zijn enkele ervan verschoven op de assen.
Een as bleef scheef zitten in het chassis en hier bleek een stroomafnemer dwars tussen een wiel en het chassis te zitten.
Omdat het de massa betrof was er geen kortsluiting ontstaan en bleef het onopgemerkt.
Na e.e.a. weer goed afgesteld en hersteld te hebben rijd de loc nu weer goed. ;D

Iedereen hartelijk dank voor alle inbreng.

Gert