BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Roeltje! op 04 August 2012, 16:36:55
-
Hallo allemaal,
Zoals de titel zegt, is dit mogelijk? Met enige regelmaat kom ik deze locs tegen op beurzen en MP, soms voor aantrekkelijke prijzen. Maar ja, het kan niet op mijn baan rijden :'(
Nou dacht ik altijd dat Fleischmann een kompleet andere motor monteerde in deze locs, maar volgens mij is dat niet het geval.
Kun je dus met een paar kleine solderingen deze locs weer geschikt maken voor gelijkstroom, of denk ik te makkelijk?
Mvg, Roelof
-
Hallo Roelof,
Fleischmann omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom gaat in vele gevallen niet op.
Het probleem zit hem in de wielen.
Deze zijn namelijk niet geïsoleerd
Van dieselloks en E-lok's kun je nog wel eens wielen omwisselen.
Maar bij stoomlok's zal dat niet of moeilijk gaan.
Dit in verband met de juiste instelling van de wielen in combinatie met de drijfstangen.
Erwin Prummel
TEE
-
@Erwin,
Ten eerste bedankt voor je snelle antwoord (y)
Ik had eigenlijk de stille hoop dat Fleischmann dezelfde wielensets monteerde en de stroomafnemers doorverbond.
Maar dit is dus niet het geval, da's nou jammer :'(
Mvg, Roelof
-
Het probleem zit hem in de wielen.
Deze zijn namelijk niet geïsoleerd
Is dat zo? Het zou best kunnen dat Fleischmann in de 3-rail modellen toch gewoon de stroomafname doorverbindt.
Op de site van Fleischmann vind ik trouwens heel weinig modellen voor 3-rail, dus zou het best kunnen dat de exemplaren die je op marktplaats ziet omgebouwd zijn. Als dat zo is, dan moet het niet moeilijk zijn om ze terug te bouwen.
-
De wielen zijn daadwerkelijk anders, al was het alleen maar vanwege de hoger flensen, nodig voor de Märklinrails.
Vr groet,
Allie
-
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over blijf doorzeuren, maar weet je uit eigen waarneming dat de wielen anders zijn, of denk je dat het zo is, omdat het zou moeten?
Fleischmann heeft b.v. de Ae3/6 zowel in 3-rail als in 2-rail uitvoering, maar op de foto's op hun website zie ik niet echt een verschil in flenshoogte.
Ik weet b.v uit ervaring dat Märklin bij de Hamo locs alleen maar de wielen eenzijdig isoleerde, maar niet de flenzen veranderde. En zelfs niet de B-maat. Het zou dus zomaar kunnen dat Fleischmann ook de makkelijke manier heeft gekozen.
-
bij mij reed een wisselstroom roco wagon niet over de gelijkstroomrails: flenzen te hoog,
daar zit dus zeker wel een verschil
fred
-
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over blijf doorzeuren, maar weet je uit eigen waarneming dat de wielen anders zijn, of denk je dat het zo is, omdat het zou moeten?
Fleischmann heeft b.v. de Ae3/6 zowel in 3-rail als in 2-rail uitvoering, maar op de foto's op hun website zie ik niet echt een verschil in flenshoogte.
Klaas,
Dan maar even wachten totdat Fleischmann de onderdelenlijsten van jou gewenste model vrijgeeft.
Ga er maar vanuit dat de wielen voor de Ae3/6 voor gelijkstroom en wisselstroom niet gelijk zijn.
En dat de wisselstroomwielen NIET geïsoleerd zijn.
Erwin Prummel
TEE
-
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over blijf doorzeuren........knip...
Klaas, je mag van mij ;D
Hoe het met de oude Fl* 3-rail locs zat weet ik niet.
Zie ook draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44588.15.html
Maar als jouw "waarneming" klopt dan zou het natuurlijk een zinloze zaak zijn om wisselstroomwielen te verkopen. Dit doen ze echter wel. blijkens de in bovengenoemde draadje vermelde (http://www.hobbyparts.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000052&lang=NL) naar de site van een leverancier van de Fl* wisselstroomwielen.
Vr groet,
Allie
-
Altijd leuk, reacties op je draadje ;D
Toch nog even wat dingen opgezocht. Via de site van Mart(Fleischmann H0) (y) heb ik van verschillende stoomlocs
de "erzatzteilblätter" van de wissel en gelijkstroomversies naast elkaar gelegd. De oude versies, van voor 2000, waren zowel de loc als de losse tender van wisselstroomwielen voorzien bijv. de Baureihe 50.
De nieuwere versies, in dit geval de Baureihe 38 art.nr. 4166/1166, waren de locs met dezelfde wielen uitgerust!
De tender, in dit geval een kuiptender, was wel voorzien van wisselstroomwielen.
Via de site van MTE zijn deze wielen te bestellen, de prijs valt ook mee, dus het is te doen.
Mocht ik het toch helemaal mis hebben, hoor ik het graag :)
Mvg, Roelof.
-
Soms zijn de onderdelen van oudere modellen niet meer leverbaar. Ik zou even contact opnemen met Hobbyparts in Hengelo, die kan al de Fleischmannonderdelen snel leveren. Kijk ook even op de onderdeelbladen op hun site.
Andre ;)
-
Ik lees even mee en heb ook even commentaar ;D Ik heb ooit een Roco S3/6 gemaakt voor wisselstroom omgebouwd naar gelijkstroom. De wielen zijn namelijk exact hetzelfde bij zowel het wisselstroom als het gelijkstroom model, net zoals de motor. Het geheim zat hem in de printplaat en de stroomafname die aangepast moesten worden. Met hier en daar wat zaagwerk in de printplaat, een draadje of 2 anders aansluiten en het was gepiept. Reed als een trein ;D
-
Ik denk dat er verschil bestaat tussen wagonwielen ( een tender reken ik ook tot de wagons) en locwielen. Elke reactie tot nog toe in dit draadje die het over ruilassen ging had het over wagonassen.
Dus dikke kans dat Tom's ervaring ook voor stoomlocs zal gelden, het is nl commercieel niet gauw interessant om voor een vrij geringe groep een totaal nieuw produkt (lees; stoomloc-assen) in heel veel verschillende uitvoeringen ( diameter, positie contragewichten, plaats gaten tbv koppelstang) te produceren. Dan is het doorverbinden van stroomafnemers makkelijker en voldoet aan de vraag ( = dat de loc vooruitkomt op 3-rail wisselstroom). Qua motoren heeft Fl* altijd zoveel mogelijk modellen van dezelfde motoren voorzien, dus éénmalig een wisselstroommotor ontwikkelen icm een schakelspoel, dat zijn de kosten niet. In het huidige digitale tijdperk wordt dat laatste nóg makkelijker.
Ik kan me goed voorstellen dat gezien de eigen filosofie van Fl* (core-business Fl* = 2-railgelijkstroom) moeten de 3-railrijders het eventueel mindere gedrag op de railgeometrie van M* maar voor lief nemen.
-
In tegenstelling tot Roco, heeft Fleischmann voor zover ik weet altijd ongeisoleerde assen gebruikt voor de 3-rail lokomotieven. Dus dan is alleen door vervangen van de wielen de loc geschikt voor 2 rail te maken. Bij wagons, of niet-aangedreven wielen van treinstellen niet zo'n probleem, maar voor met name stoomloc's dus wel wat lastig aan te passen.