BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 30 July 2012, 21:44:20
-
Dag allemaal,
Wij (mijn gezin + auto) overwegen om volgend jaar voor de vakantie de autoslaaptrein te boeken van Den Bosch naar Livorno. Lijkt me een heerlijk vooruitzicht om geen 1600 km te hoeven rijden. Nu lees ik alleen op internet zeer uiteenlopende ervaringen. Sommige mensen zijn uiterst tevreden, anderen noemen deze dienst uiterst ranzig met als terugkerende kwalen: verouderd materieel in slechte staat van onderhoud, vertragingen en wachttijden en klachten over het personeel. Vaak wordt de suggestie gedaan om in Dusseldorf de DB autozug te nemen die schoner en goedkoper zou zijn.
Heeft er iemand recente ervaringen met deze dienst? Ik vind het moeilijk om een afweging te maken.
mvg, Paul
p.s ik schrijf het wat ongelukkig op, maar de auto heeft geen stem in deze kwestie. ;)
-
Geen ervaring met deze dienst, maar wel die van Dusseldorf naar Villach. Dat was allemaal heel goed geregeld (uitzondering een staking van DB personeel, dat was beetje ongelukkig....),schoon en vriendelijk personeel.
GR Ivo
-
p.s ik schrijf het wat ongelukkig op, maar de auto heeft geen stem in deze kwestie. ;)
Misschien moet je je auto wél een stem geven. Die moet tenslotte twee keer over 1600 km meehobbelen op zo'n tochtige autotransportwagon! ;)
Maar zonder dollen: Een collega van me heeft meermaals deze trein genomen en was er zeer over te spreken.
Het hangt denk ik wel af van je verwachtingen. Misschien een idee om dit jaar eens te gaan kijken als zo'n trein klaar staat voor vertrek? Je mag vast wel even binnen kijken als je uitlegt dat je overweegt om ook eens zo'n reis te gaan maken.
mvg,
Gert
-
Gewoon op vrijdagmiddag even in station 's Hertogenbosch kijken! De trein vertrekt daar 14.12 en 16.12 als ik het goed heb!
-
Ik heb hem als scholier vaak zien staan in 's Hertogenbosch, maar dat is ook alweer een tijdje geleden. Ik vermoed echter dat er aan de buitenkant bar weinig is veranderd. Momenteel is de exploitatie in handen van een particulier bedrijf, wellicht was dat vroeger (de ongesplitste) NS zelf. Dat kan voor de ervaring wel wat uitmaken. :)
-
Ik ben ooit eens meegeweest met die trein, ook in de namiddag uit Den Bosch vertrokken. Voor Firenze moesten we overstappen in Milaan, daar kwamen we om 03:00 uur aan en moesten we wachten tot 06:00 uur.... en op dat tijdstip ben je op Milaan gauw uitgekeken!
Maar ik kan me niet herinneren klachten gehad te hebben over de treinreis zelf.
Groet Jan
PS dat was begin jaren 80 vorige eeuw ;)
-
Zeer goede ervaringen met deze treinen, Frankrijk, Italië.
Je komt uitgerust bijna op de plaats van bestemming.
Wat betreft de vertragingen, deze treinen zijn afhankelijk van
de nationale spoorwegen van de landen waar zij doorheen gaan
en deze maatschappijen laten hun eigen treinen voor gaan. Dus
soms is het wel wachten. Eenmaal ruim 4 uur lang stil gestaan
midden in de nacht ergens in Frankrijk en echt niet op een station
maar ergens in niemandsland. Da's niet leuk maar het is niet anders.
Het vervoer met de autotrein heeft wel een zeer stevig prijskaartje.
mvg Frans.
-
Allemaal bedankt, ik ga er eens op kauwen. Gelukkig hoef ik niet gelijk volgende week te reserveren.
Mijn verwachtingen zijn overigens vrij realistisch (neem ik aan), maar ik verwacht wel een redelijk schone trein in goede staat van onderhoud en correct personeel. Al die dingen worden soms in twijfel getrokken, maar we moeten het maar gewoon zelf ondergaan.
Groeten,
Paul
-
Hoi,
Zelf 8 jaar met veel plezier gewerkt op de NS autoslaap/alpenexpress tijdens mijn studie, maar dat is reeds 13 jaar geleden. Dat was een feest! Wel 3 jaar geleden als passagier met de familie gegaan. Was nog steeds erg leuk, ook de kids vonden het super! En redelijk uitgeslapen, is toch heel relaxed en beter dan jakkeren over de snelweg.
Over het materieel: EETC heeft het materieel laten reviseren het is over het algemeen goed te doen. EETC heeft onlangs ook weer materieel aangeschaft.
Vertraging, tja, dat hoort er wel een beetje bij. Met name in Italië was het vaak raak. Maar je moet gewoon de instelling hebben dat je vakantie begint zodra je vetrekt uit Den Bosch! Dan maakt wat vertraging echt niet uit. Ik heb me altijd verbaasd dat mensen zich zo druk maakten om wat vertraging, je ben niet op weg naar je werk,chill!
Indien je kiest om met de autoslaap (of alpenexpress) te gaan heb ik hier wat tips:
-Boek een compartiment (bv lig 4) en koop de plaatsen af zodat je met je eigen gezin je eigen coupe hebt. De Lig 6 rijtuigen maken meer herrie en hebben geen Airco (voordeel is wel dat de ramen open kunnen)
-Neem eigen slaapzakken mee of lakenzakken. De dekens worden namelijk niet/weinig gewassen :-X. De lakenzak/dekbedhoes kan je dan om de deken doen zodat je een soort dekbed hebt. De aanwezeige lakenzakken zijn niet handig, gebruik deze als "matrashoes"
-Neem wat drinken (en knabbelen mee). Met name door de airco krijg je snel een droge keel.
-Maak een (oude) handoek nat en leg het op het rooster van de Airco zodat dat de lucht niet zo droog is.
En als laatste: geniet van de reis! Vooral het stuk bij zonsopgang bij het kerkje van Wassen is altijd mooi.
Laat maar weten als je nog vragen hebt
Greetz, Jeroen
-
Dat zijn de praktische tips Jeroen! Dank. (y)
-
Als kind ben ik in de jaren zestig en zeventig met mijn ouders ongeveer tien maal met de autoslaaptrein naar Zuid-Frankrijk gereisd. Hierbij is mijn belangstelling voor het spoor gewekt.
Inmiddels heb ik al weer vijftien keer met mijn eigen kinderen de autoslaaptrein genomen. Eerst met NS, daarna met NMBS, DB en EETC. Dit zegt denk ik genoeg.
Ik zou pagina's vol kunnen schrijven over mijn ervaringen, maar daar heb ik op dit moment helaas geen tijd voor.
In ieder geval kan ik zeggen, dat EETC de zaken zeer professioneel aanpakt. Het is een logistiek complex product, dat ze goed in de vingers hebben.
Ik ben vorige week teruggekomen uit Livorno. Enige minpunt: ondanks de airco was het bij het instappen bloedheet in ons rijtuig (Bcvmh). Eigenlijk moet je dan meteen bij de eerste zitting gaan eten in het restauratierijtuig, want daar moet je zelfs je jas aantrekken tegen de kou. Tegen de tijd dat je weer terug komt in je compartiment is ook daar de ergste hitte voorbij. Ook kan je kiezen voor een rijtuig zonder airco waar gewoon de ramen open kunnen (zes plaatsen per compartiment).
-
Hoi,
In 2007 nam ik de AST naar Avignon, met mijn jonge gezin. Momenteel rijdt EETC alleen naar Italië, helaas.
We vonden het allemaal een geweldige ervaring. Je rijdt naar de Bosch en je vakantie is begonnen!
Alleen de late, 2e zit in de restauratie was inderdaad wel wat laat, maar ach.
Onze steward, een toffe Hagenees genaamd Harry, deed zijn werk uitstekend. Het beddegoed was schoon, onze privécoupé was ruim, en ik heb heel redelijk geslapen.
Dan wakker worden, het gordijn openschuiven en de Mont Ventoux zien, terwijl Haagse Harry koffie en een croissantje brengt.
Heerlijk.
Enige nadeel: de prijs. Vandaar dat we in etappes per auto terug gingen, waarbij de auto in de Elzas stuk ging!
In 2007 deed EETC de autoslaaptrein al. Ik was er zeer over te spreken. Ben nu ook bezig om de versie van 2007 in h0 samen te stellen voor op mijn modelbaan. Waarbij ons gezin al aan tafel zit in de restauratie. Ook onze Citroen Xsara zal in 1/87 meereizen. Zonder lekkende cilinderkoppakking.
Hendrik Jan
-
Een collega van mij is afgelopen week teruggekomen van een vakantie in Toscane. Hij heeft gebruik gemaakt van de autoslaaptrein, maar noemde het vooral de autowakkertrein. Wij zijn daarentegen in Juli zelf met de auto in een ruk naar Toscane gereden.
Aan de autotrein zitten voor mij 2 onoverkomelijke nadelen: 1. Je kan geen dakkoffer mee op de auto (max. hoogte) 2. Het kost je gewoon 1.000 Euro. Die geef ik liever op vakantie uit aan leuke dingen.
Rijden naar Italië vinden wij, met 3 kleine kids prima te doen. Bij voorkeur snachts rijden en buiten het weekend en je hebt geen last van files. Pisa is dan zo'n 12 uur rijden als je korte stops maakt. Wij met 3 kids hebben de nodig plas en ontbijtpauzes genomen en het in 15 uur gereden.
Johan
-
Tja, 1000 euro. Maar hoeveel brandstof alleen al verstook je op een ritje richting Italië? Zuid Frankrijk is zo'n 1350 km en een vakantierit is toch altijd minder zuinig dan normaal, dus zeg dat je 1:10 rijdt met een literprijs van 1,75, dan verstook je op de reis (heen en terug) aan brandstof al bijna de helft van wat de autoslaaptrein kost. Reken daar nog je verdere onderhoudskosten e.d. bij en het zal elkaar geen 500 euro schelen. Als het 100 tot 200 euro scheelt mag je je handen knijpen. ;)
-
Qua brandstof valt wel mee. Met dakkoffer er op en in Duitsland af en yoe 180 km/h Heb ik op 4.000KM die we gereden hebben er 4 tankjes van 70 Liter doorgejast (Diesel). Dat is dus 2.600KM heen en terug en 1.400KM dagtochtjes door de bergen enzovoorts. Zeg dat dat eens 400 Euro kost, plus door Zwitserland max 50 euro tol en vignetten.
Diesel tank ik hier voor 1.40, Duitsland snelweg rond de 1.50 (Zwitserland overslaan, Diesel 2.05 per liter) en in Italie varieert van 1.50-1.80.
-
Laurent,
Zomaar een voorbeeld van mijn vakantie vorig jaar aan het Gardameer ( Sirmione ) ong. 1200 km.
Getankt aan het begin van de reis getankt in de woonplaats(44 liter á €1,36 = 59,84 ) en na 720 km getankt bij Rasthof lonetal op de A7 (https://maps.google.nl/maps?ll=48.583848,10.178258&z=15&t=h&hl=nl).
Wat betekend dat ik 1:16 heb gereden(43 liter á €1,50 = 64,50 ), terugreis stond de teller op 787 km(na voorgenoemde tankbeurt en gereden km's bij het Gardemeer) wat betekend 1:17/1:18. hier getankt (https://maps.google.nl/maps?ll=45.540328,10.780731&z=19&t=h&hl=nl)(44 liter á €1,60 = 70,40 )
Weer getankt nabij Fulda (https://maps.google.nl/maps?ll=50.580749,9.7080213&z=16&t=h&hl=nl) na 782 km, ook weer 1:17 (44 liter á 1,51 = 66,44 )
Alles bijelkaar: € 261,18 dus ruim onder de € 500,-.
Prijzen zijn bij benadering en gereden met een Opel Meriva 1.7 CDTI.
Grt, Ronald.
-
Volgens mij gaat de draad over de ervaringen met de autoslaaptrein en niet over hoe snel en voordelig we wel niet met de auto naar Pisa kunnen rijden. Elke manier van reizen heeft zijn eigen voor en nadelen en charmes. Dat je meer geld kwijt bent weet je van te voren en daar voor krijg je echt wel wat terug. Slapen kan ik prima in de trein en komt zelfs zo fit aan dat je de volgende dag 80 kilometer kunt fietsen... De ander lukt slapen om wat voor een reden niet. Wil je goedkoper uit zijn dan boek je vroeg via autozug.de.
-
Het valt me op, dat automobilisten altijd naar zich toe rekenen.
Deed ik ook, toen ik nog een auto had.
Maar een beetje auto kost 25 tot 30 cent per kilometer.
Denk niet alleen aan benzine, maar ook aan verzekering, afschrijving, onderhoud, etc.
Dan kost een retourtje Gardameer dus 2(1200km)X0,30=2400X0,30=...
€720,-!
En voor dat geld moet je zelf rijden.
En je mag onderweg niet slapen, niet als je rijdt tenminste ;)
1200 KM sturen in één nacht is niet míjn idee van een relaxte vakantie.
En dan mag je onderweg alleen sapjes en koffie, geen lekker glaasje bier of wijn, gevolgd door een mooi digestiefje...
Die autoslaaptrein is best een aardig alternatief. Kost wat meer, zeker, maar dan heb je ook wat.
En dan mag je onderweg ook nog gewoon een biertje pakken, of een mooi glas wijn bij het eten.
En daarna lekker slapen.
En wakker worden in je vakantieland.
Hendrik Jan
-
Inderdaad. Ik heb lekker een cognacje genomen voor het slapen gaan.
-
Hoi,
Wij, mijn vrouw mijn dochter en ik (mijn zoontje was er toen nog niet :)) zijn in 2006 met de EETC autotrein zonder auto (kan ook) naar Bologna geweest.
Het was een heel avontuur echt heel erg leuk om te doen, een retourtje koste toen pp 220 euro inclusief avond eten en ontbijt.
Het personeel was ook erg vriendelijk, ik kreeg zelfs een extra pasta maaltijd (van een leuke jonge dame :)).
Slapen lukt best aardig maar mijn dochter en ik hebben bijna geen oog dicht gedaan ;D
Dit omdat het zo'n mooie reis is, en dan vooral als je zwitserland binnen rijd echt prachtig al die bergen en tunnels (y)
De terugreis was helaas wat minder leuk want de rijtuigen van onze trein hadden de hele dag in de felle zon gestaan en ja als er dan ook nog geen airco in die trein zit heb je al snel erg dorst en het drinken is echt niet goedkoop in die trein.
Maar als je het zo heet hebt dan heb je wel 3 euro over voor 1 blikje sinas of cola ::)
Maar voor de rest hele goede ervaring met de trein naar Italie gehad, als Italie nietzo duur had geweest was ik zo weer met de trein naar Itaie gegaan :)
Groet,
Raymond
-
@Raymond: Fris was € 2,- in 2006 ;) Het voelde misschien duurder door de warmte? :)
@Johan Vermij: Dakkoffer kan wel degelijk mits de totale hoogte van auto en koffer niet te hoog is. Ik heb ook gezien dat mensen de koffer in Den Bosch in de auto deden, probleem opgelost. ;D
@Hendrik Jan: De meeste mensen rekenen alleen met de brandstof kosten en vergeten de overige kosten. De DB autoslaaptrein is goedkoper maar Düsseldorf is voor de meeste mensen verder weg dan Den Bosch.
Het klopt dat de rijtuigen behoorlijk warm zijn als ze aan het perron gereden worden. Op het opstelterrein in Bologna was er geen hoogspanning voor de treinen van EETC. Ongeveer een uur voor vertrek reed de rangeerlocomotief de rijtuigen naar het perron. De elektrische locomotief werd pas een kwartier voor vertrek gekoppeld en pas vanaf dat moment is er hoogspanning (airco!) beschikbaar voor de rijtuigen. Het kwam vaak genoeg voor dat de Italianen erg duidelijk geen zin in hadden en dat de locomotief 30 minuten te laat voor de trein werd gezet. Leuk voor de gasten in de trein... ::) Het restaurant heeft een generator en die kan wel ruim voor vertrek aangezet worden.
Het personeel maakte hier altijd handig gebruik van. 8) In die hitte een coupé klaarmaken voor de gasten is ook geen pretje. :-\ Hoe het op de huidige bestemmingen in Italië gaat weet ik niet, ik heb alleen Bologna meegemaakt. Het blijft Italië dus ik denk dat het nu niet veel anders zal zijn...
In Avignon sud is er enige verkoeling door de bomen aan het perron en er stond altijd wel een verkoelend windje. Helaas rijd EETC niet meer op Frankrijk door de idiote tarieven die de Fransen nu durven te vragen. :'(
Voor iedereen die nog twijfelt, gewoon een keer proberen! Zie de treinreis ook als een onderdeel van de vakantie en je gaat een stuk relaxter op vakantie. Vertraging van de trein erg? Op de weg heb je zeker nooit file? Ik heb me altijd over verbaast dat mensen hun slippers opvraten als we met kleine vertraging aangekomen waren.
Mvg,
Marc
-
Het is al een ouder topic, maar ik wil hier toch ook mijn bijdrage geven.
Ga er maar effe voor zitten, het is een heel verhaal.
We zijn met EETC van Den Bosch naar Koper in Slovenië gereden.
Ik had een vakantie geboekt in Rovinj, Kroatië.
Zou eerst met de auto gaan, maar ik vond de afstand te groot om in één keer te rijden, en wil er niet meer dan één dag over doen.
Vliegen wil ik niet, omdat ik een auto op mijn vakantie wil hebben. Auto huren is dan een optie, maar vind ik een gedoe.
Dus autoslaaptreinen gaan zoeken op het web.
Uitgekomen bij EETC.
Wat over de prijs gepraat met de telefoniste en er bleek een aanbieding te zijn. De auto mag gratis mee terug op de terugreis.
Even wat gerekend, en de knoop doorgehakt.
Zou duurder uit zijn met de trein, maar dat heb ik er voor over.
Wil verder geen verhaal of discussie gaan starten over de kosten, maar de belevenis neerpennen.
Ritje naar Den Bosch was voor ons 30 km.
We zijn thuis om 11:00 uur vertrokken en rond 11:30 op het station in Den Bosch.
De auto op de trein gezet. Ging soepeltjes en was leuk om te doen. De vakantie is begonnen.
Om 13:00 uur reden de rijtuigen voor en konden we onze Slaap 4 coupé in gaan richten.
Het rijtuig was een Bcvmh, de coupé was netjes.
Verse lakens op de bedden en we hadden er meteen een plekkie.
De wagons met de Auto's worden achter de slaaprijtuigen gerangeerd en om 15:00 uur wordt vertrokken.
Kleine vertraging, er was een duitse familie niet op tijd terug op het perron.
We worden door de 1757 naar Venlo getrokken om daar een locwissel te krijgen.
De DB 101 072-7 komt voor de trein. Deze machine brengt ons naar Oostenrijk.
Ondertussen racet de trein met 160 door het Duitse landschap.
Mooie uitzichten, een hele tijd langs de Rijn gereden.
Eten wordt opgediend, een "vliegtuigmaaltijd", overgoten met het langsrazende landschap.
Niets mis mee, het smaakt goed.
Rond 23:00 uur nog even met dochter naar het restauratierijtuig.
Gezellig wat gedronken en met techneut Carl van EETC over spoorse zaken gepraat.
Dochter vond het ook allemaal bere interessant.
Rond 01:00 uur naar bed en geslapen tot 08:30.
We waren in Slovenië.
Wat met meteen opviel was de lage snelheid.
De trein is amper boven 80 km/uur uitgekomen.
Je merkt meteen dat de rails in Slovenië humpy bumpy ligt.
Wissels hebben grote hoeken en het slingert stevig.
Een engelsman in een aangrenzende coupe sprak van een "rough ride".
Om 09:45 rijden we het kopstation van Koper binnen.
goed geslapen en uitgerust aangekomen in Koper.
Binnen een kwartier zijn de autowagons op het laadspoor gerangeerd en kan ik de auto eraf rijden.
Op naar Rovinj, was nog 85 km volgens de navigatie.
De autorit naar onze bestemming was dus nog geen 125 km's.
Op de terugreis nog voor een campinggenote een boeking gedaan.
Het zou zwarte zaterdag worden en ze zag erg tegen de terugreis met de auto op.
Gebeld met EETC en een mooie aanbieding gekregen voor haar.
Onze coupé's kregen een upgrade naar twee Slaapcomfortcoupé's.
Dit waren twee aangrenzende coupé's in een gereviseerd AB30 rijtuig.
Leuk voor haar en mijn kids, het zou een gezellige terugreis worden.
De coupé's waren netjes en zuiver, handdoeken en beddegoed fris gewassen.
Het was snoeiheet in Koper, ons rijtuig was heerlijk koel, prima airco in de AB30.
Blijkbaar heeft de hele trein onder spanning gestaan.
Auto op de autowagons, ging vlotjes ondanks de steile oprijhelling.
Een taurus van de Sloveense spoorwegen ervoor en om 15:00 uur vertrokken.
Terugreis was erg leuk, door het Sloveense en Oostenrijkse landschap.
Mooie vergezichten, het voelt nog steeds als vakantie.
In Lubljana komt de ÖBB 1216 025-7 (wereldrecordloc) voor de trein, en er nog wat foto's van gemaakt in Villach.
In Villach komt de DB 101 106-3 ervoor en begint de lange etappe naar Venlo.
Eten en drinken allemaal goed, ook het bezoek aan het restauratierijtuig weer oké.
Nog wat gepraat met techneut Freek van EETC, hij bleek ook een lid te zijn van dit forum en spaart ook materieel in H0.
Rond 10:00 uur in Venlo, wat vertraging opgelopen.
De 101 afkoppelen en de NS 1760 wordt voor de trein gereden.
Nog een tijdje met de meester van de 1760 gesproken.
Hij heeft nog met de 1100/1200/1300/1500 gereden, was een leuk gesprek.
De 1760 reed lekker door en heeft weer wat van de vertraging afgereden.
Op naar Den Bosch.
Je merkt duidelijk de verschillen tussen de landen wat betreft infrastructuur.
Het materieel van EETC is reeds op leeftijd, maar het voldoet prima.
We hebben in gereviseerde rijtuigen gezeten en die zijn gewoon netjes en zien er onderhouden uit.
Personeel is vriendelijke en hulpvaardig.
Het was een leuke belevenis, en ga volgend jaar zeker weer kijken of een trein van EETC ons naar de vakantiebestemming kan brengen.
Grtz.
Rob.
-
Vooral het stuk bij zonsopgang bij het kerkje van Wassen is altijd mooi.
;D FOEI!: Het kerkje bij Wassen is ALTIJD mooi! ;) De traditionele Gotthardlijn is een aaneenschakeling van mooie vergezichten, fantastische technologie en vakmanschap... (Zal iedereen moeten missen, die door die Basistunnel gaat. Maar begrijp me niet verkeerd: óók dát is een respectabele prestatie!)
Verder om weer On Topic te komen: Vakantie begint inderdaad op het moment dat je de deur achter je dichttrekt of in die trein klimt en het is voor diverse plaatsen een ideaal alternatief voor 'zelf rijden': dat is namelijk óók niet goedkoop en ook regelmatig een behoorlijke 'aanslag' op je gezondheid...
(maar dat rekenden anderen hier ook al voor...)
Ervaring met specifiek de AutoSlaapTrein heb ik persoonlijk niet: met de auto nam ik hooguit de trein door de Lötschberg, maar ik reisde ook wel met nachttreinen/slaaptreinen: In veel gevallen IDEAAL! Eten, borreltje, comfortabel bedje en 's-morgens ben je waar je wezen moet/wilt... (En beslist fitter, dan wanneer je dat kl***-eind zélf had moeten 'sturen')
Frans