BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Donny95 op 30 July 2012, 20:50:54
-
Hallo,
Ik heb even een vraagje, ik heb 2 stoomlocomotieven (een Roco BR 23 en een Roco BR 93) die een beetje stroef door de R1 bocht van Fleischmann gaan, is dit, als ze heel vaak door die bocht heen gaan, schadelijk voor de locomotieven?
Ik ben namelijk bezig met mijn baanplan met R2 bochten, maar daar is mijn tafel eigenlijk net even te krap voor (het past, maar een aantal sporen liggen vrij dicht bij de rand van de tafel), dus R1 zou eigenlijk beter uitkomen.
Donny
-
Je zou eens in de catalogus van Roco kunnen kijken.
Bij sommige locomotieven geeft Roco een minimale boogstraal aan.
Als je ze door een kleinere boogstraal probeert te persen heb je kans dat ze klem lopen, of ontsporen.
Je locs zullen er niet direct stuk van gaan, maar na langere tijd kunnen de flenzen gaan slijten.
-
Volgens mij kan je bij de roco's locomotieven een aantal stangen verwijderen en/of niet aanbrengen waardoor deze door krappere bochten kan lopen. Het zal altijd stroef blijven gaan bij deze stomers. Of het echt schadelijk is durf ik niet zo te zeggen. Je kan inderdaad beter R2-bochten of ruimer gebruiken.
Groeten Ronald.
-
Ik heb hier een Heljan F1200 die heeft al een hekel aan R3.
Maar ruimer is altijd beter en mooier voor de rijeigenschappen.
-
Geen enkele schade. Bij mij moet alles onder de heuvels door Flm R1 (360mm) en dat heeft nog nooit tot schade aan locomotieven geleid. Op mijn baan rijden ook de 23 en 93 van Roco en die gaan er vrij soepel doorheen.
Deze boogstraal beperkt je wel de inzetmogelijkheden. Er zijn locs en treinstellen die er beslist niet doorheen kunnen; die ontsporen dan simpelweg.
Groet,
Ruud
-
schadelijk, tja, als je er dagelijks de hele dag mee rijdt gaan de flenzen op den duur een beetje erg dun worden en wordt de overbrenging wat meer belast dus die legt wat eerder het loodje. Ik zou om een andere reden gen R1 gebruiken, namelijk dat je gegarandeerd over een jaar of wat een pracht van een loc koopt die er niet doorheen wil, gewoon omdat ie er niet voor gebouwd is.
-
Bedankt voor de reacties
Ik laat gewoon de R2 bochten zitten. Dan weet ik zeker dat ik geen problemen krijg.
Nog even een ander vraagje; klinkt misschien stom, maar wat zijn de flenzen van een modeltrein ?
-
dat zijn de opstaande randjes aan de wielen
die zorgen ervoor dat hij niet ontspoort
-
Dan weten we dat ook weer, hartelijk dank voor de reactie!
-
Beste
Op langere termijn kunnen de wielen inderdaadgaan slijten. Ik had dat met een Duitse fleischmann br38. Deze heeft al veel kilometers gereden. Het ligt niet specifiek aan het bochtige traject.
Andre
-
Naar aanleiding van de tip van Klaas Zondervan, heb ik even het een en ander doorgezocht, toen kwam ik erachter dat de 23'er een minimum radius van 360 heeft, de fleischmann R1 bocht heeft echter een radius van 356,5. Nu snap ik dus waarom de 23'er niet helemaal lekker door de bocht gaat.
Helaas kan ik niets vinden over de 93'er, maar dat zal dan wel hetzelfde probleem zijn.
-
Ik heb ook een Roco Br 23 en deze reed zonder problemen door Fleischmann R1 bogen.
Op mijn nieuwe baan heb ik nog één klein stukje R2 van Roco line (R=358 mm) liggen. Ook dit levert geen problemen op. Dit betreft echter het binnenste spoor van het schaduwstation. Er zijn nog 3 sporen om er omheen te komen en daarmee voorkom je de door Floris voorgestelde toekomst problemen. Die loc wordt dan dus uitgesloten voor dat spoor! ;)