BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jes op 30 July 2012, 19:28:50
-
Beste Mensen,
Op veel foto's van de voormalige Woldjerspoorweg Groningen-Weiwerd kom ik onderstaande seinen tegen, geplaatst op perrons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_4.jpg)
Ik vermoed dat het dient op aan te geven dat een trein moet stoppen op een facultatieve halte. Wie kan me er meer over vertellen? Wat is de officiële benaming? Staat het sein ergens beschreven?
-
Van www.klassiekebeveiliging.com
Ik denk de onderste op deze pagina: http://klassiekebeveiliging.com/seinenrangeer.htm
-
Hm, nee, ik denk dat die toch anders is.
Die is rechthoekig en geperforeerd, en heeft geen witte band om de rand heen...
Sterker nog, ik ga voor deze onderaan:
http://klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm
Indien het sein dus niet getoond hoeft te worden, wordt het als een vlag "neergehesen" in de grote bak onderaan de paal.
-
Een halteseinbord.
Als het sein zichtbaar is zijn er geen reizigers voor een
facultatief stoppende trein.
Bron: 150 jaar seinen voor treinen
-
Ha fijn, is dat raadsel ook weer opgelost!
Grappig, ik dacht dat het een rood bord was om aan te geven dat een trein moet stoppen. Blijkt het allemaal toch net anders te zijn. Zo zie je maar weer :)
Het wordt een leuke uitdaging dit sein straks in N te bouwen (functionerend uiteraard!)
-
Staat op bovengenoemde site op deze pagina helemaal onderaan:
http://klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm
-
Maar hoe werkte dat? Was er dan toch permanent iemand van de spoorwegen op zo'n halte aanwezig om dat sein te bedienen? Het lijkt me dat dat een erg dure oplossing was.
Of moesten de reizigers het zelf bedienen om te zorgen dat de trein stopte? Stond er dan een bedieningsinstructie bij?
Of - gekker nog - zat er een mechanisme in het perron ingebouwd dat reageerde op de aanwezigheid van een bepaalde gewichtsdruk waardoor het sein omklapte?
mvg,
Gert
-
Maar hoe werkte dat? Was er dan toch permanent iemand van de spoorwegen op zo'n halte aanwezig om dat sein te bedienen? Het lijkt me dat dat een erg dure oplossing was.
Ach, vroeger zat er ook dag en nacht iemand bij een overweg om de bomen te openen en te sluiten. Toen was personeel nog niet zo duur.
-
Vroeger zat er inderdaad een personeelslid op elke halte. Sterker nog, die woonde daar.
Het gebouw op de foto in het startbericht is de dienstwoning van de stations/haltebeheerder.
Ik kende dit sein ook niet, maar het wordt niet omgeklapt, maar neergelaten in de ijzeren bak onderaan. Achteraan die bak zit een slinger.
Overigens wel curieus dat de trein niet hoefde te stoppen als het sein gehesen was. Je zou verwachten dat het net andersom was.
-
Klaas, dat vond ik inderdaad ook wonderlijk. Maar het lijkt toch te kloppen, op elke foto met een trein bij de halte is het bord inderdaad 'gestreken', zoals hier (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=engelbert&num=1).
De foto bovenaan is van halte Froombosch, een 'luxe' halte waar inderdaad een haltechef (is dat de juiste benaming?) woonde die het sein bediende, kaartjes verkocht e.d. Op dezelfde lijn waren overigens ook kale halteplaatsen waar je als reiziger zelf maar de aandacht van de machinist moest trekken. Het was dus alsnog opletten geblazen voor het treinpersoneel.
-
Toch zit er wel enige logica in dit sein.
Volgens dienstregeling stoppen tenzij geen publiek of goederen aanwezig.
Aangezien de treinen in die tijd nog niet zo snel remden en optrokken kon je zo ook een evt vertraging goed inhalen en zuiniger met je kolenvoorraadje omgaan.
-
@Klaas en de anderen,
Overigens wel curieus dat de trein niet hoefde te stoppen als het sein gehesen was. Je zou verwachten dat het net andersom was.
Als het meganisme kapot is en het sein in de bak ligt, dan stopt iedere trein.
Handig he.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dus als er een mechanisch probleem is wordt het gezellig druk op het perron. Handig !
Peter
-
Het sein werd bediend door een naburige wachter wonende in een vlakbij gelegen blokwachterswoning. Een dergelijk sein is meen ik nu te bewonderen bij Halte Zoutindustrie vlak bij Boekelo aan de museumlijn Haaksbergen Boekelo.
Andre
-
. Een dergelijk sein is meen ik nu te bewonderen bij Halte Zoutindustrie vlak bij Boekelo aan de museumlijn Haaksbergen Boekelo.
Andre
nope. bij de halte zoutindustrie staat de ronde variant wat wat anders betekent zie
http://klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm
mvrg wimke / mbser
-
Volgens mij is dit het al heel lang bestaande "fail-safe principe" van het Seinwezen:
Als het touwtje ;) van dit ding breekt, dient de trein te stoppen: wellicht onnodig, maar WÉL veilig en passagiersvriendelijk :-X, als (ten tijde van het mechanische seinstelsel) een steldraad brak, 'viel het sein terug in de stand STOP', ten tijde van de latere talloze electrisch bediende (mechanische) seinen gold dit ook: wegvallen van de spanning in een relais-station leidde altijd tot Stoptonende Seinen: géén relaisspanning? Dan ALLEEN de stand STOP.
-
Ja, als je het zo bekijkt is het toch wel logisch.
-
Zit inderdaad wat in ja.
Weet iemand toevallig de afmetingen van het ding?
-
Persoonlijk gok ik dat het bord zelf minstens 45-60 cm is. Mogelijkerwijs dat er ergens in het W&W archief van de SHM exacte maten te vinden zijn.
Paal diameter zal ergens rond de 15 cm zijn, daarmee kan je de diameter van het top wiel inschatten en daarmee weer de afmetingen van het bord.
Is dit voor modelbouwdoeleinden genoeg of wil je het echt weten ???
-
Het wordt ook nog eens modelbouw in N dus plusminusmaten zijn prima. Alleen de hoogte van de paal zou wel erg handig zijn. Ik schat zo'n 5 m?
-
Ik denk dat je met die 5 meter wel goed zit...
Als je wat geknutterd heb, krijgen we foto's te zien?
Frans
-
Ja hoor doen we! Alleen eerst het bijbehorende station (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44970.0) nog even afmaken :)
-
Die foto van dat station geeft je ook een goeie aanduiding: grofweg tot aan de schoorsteen van het hoofdgebouw...
-
Da's de vlaggenmast ;)