BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ronald Halma op 26 July 2012, 04:20:43
-
Mannen,
Ik werk vlakbij station Doetinchem bij een bedrijf in ploegendienst. Vannacht steeg er bij het station rook op. Collegas dachten aan brand maar bij controle bleek er een stoomtrein van de VSM te staan met een sleep rijtuigen plus een bruine 2200. Rond 03.00 uur vertrok het spul richting Winterswijk. Weet iemand hoe of wat?
-
Was een proefrit of alles goed functioneerde op het baanvak. Binnenkort pendelt de SSN hier en men wil niet weer dezelfde problemen met de fraaie beveiliging op het baanvak...
-
vanacht om +/- 1.00 uur stoomfluit gehoord in Rheden.
-
Hallo,
Wanneer gaat de SSN hier rijden en waarom?
Groet,
Robert Jan
-
25 em 26 augustus ihkv Doetinchem Stoomstad 2012.
-
Das een mooie reden om weer eens ouderwets in de Achterhoek op pad te gaan.
Leersum op de Utrechtse Heuvelrug is mooi, maar als je uit Groenlo komt blijft het toch maar zo zo...
Nog 4 weken wachten dus.
Groet,
Robert Jan
-
Klopt. De SSN heeft testritten gereden met de 01 1075+5 rijtuigen+SMMR 2225. Dat word de samenstelling met Doetinchem Stoomstad ook, en dan de bijhorende pendelritten.
Om storingen te voorkomen, is er bij nacht getest. Evt storingen kunnen even opgelost worden.
Gr. Durk, mdw SSN
-
Helaas is er uit deze testen gebleken dat de SSN 01 1075 problemen op het baanvak geeft; De overwegen bleven gesloten en moesten gereset worden. Hierdoor heeft ProRail het verboden om met de SSN 01 1075 te rijden.
VSM kan hier wel rijden met de 23'ers, want die leveren geen problemen, aldus recente testen.
-
Mannen, bedankt voor de informatie! Inmiddels is er ook al meer ruchtbaarheid aan gegeven via de pers. Maar op dat moment vond ik het wel erg bijzonder dat dit zo stiekem diep in de nacht gebeurde ;)
-
Tja, wanneer anders dan "midden in de nacht" hadden ze die testritten dan moeten rijden? Midden in de avondspits? Testritten in de nacht is niets bijzonders. Komt wel meer voor.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe het kan dat de ene stoomlocomotief met een toelating kan storen op een beveiligingssysteem dat goedgekeurd is voor gebruik, terwijl de andere stoomlocomotief met toelating dat niet doet.
Groetjes,
Emiel
-
Tja, wanneer anders dan "midden in de nacht" hadden ze die testritten dan moeten rijden? Midden in de avondspits? Testritten in de nacht is niets bijzonders. Komt wel meer voor.
Tja, ik heb geen flauw idee, Emiel... ben maar een leek op dat gebied.
-
Hallo,
Jammer van de SSN loc.
Heeft het misschien te maken met gewicht per as op het geteste baanvak.
Ik ben geen specialist, maar ik neem aan dat langs de rails toch registratie is van de loc middels sensoren???
Ik ben benieuwd...
Robert Jan
-
De detectie van spoorvoertuigen op dat baanvak geschied middels assentellers. En die hebben wat moeite met de 01 1075. Aan de asdruk zal het denk ik niet liggen, want een assenteller kan geen asdruk meten. Asdruk kan op twee manieren een probleem geven:
- te hoog: geen toelating op het betreffende baanvak
- te laag: geen voldoende detectie op spoorbanen met spoorstroomloop
Een te lage asdruk speelt geen rol bij assentellers, want assentellers worden juist geplaatst als er een probleem is met de voertuigen die normaal op dat baanvak rijden en onvoldoende normale detectie hebben als gevolg van een lage asdruk.
Een te hoge asdruk zal het ook niet zijn, want de 01 1075 is in het verleden al vaker op dat baanvak geweest.
Er moet dus iets aan de 01 1075 zijn dat fysiek een probleem geeft op de plaatselijke assentellers, terwijl de 23ers van de VSM dat kennelijk niet hebben.
Groetjes,
Emiel
-
Overigens ben ik wel benieuwd hoe het kan dat de ene stoomlocomotief met een toelating kan storen op een beveiligingssysteem dat goedgekeurd is voor gebruik, terwijl de andere stoomlocomotief met toelating dat niet doet.
Groetjes,
Emiel
Omdat een toelating een papieren kwestie is, en een storing een zaak uit de praktijk... ;)
-
Papieren kwestie of niet, als spoorbeheerder dien je er voor te zorgen dat bij aanpassingen aan de beveiliging alle toegelaten voertuigen geen problemen kunnen geven door die aanpassing. Nu is het "maar een stoomloc", maar "die stoomloc" is ook gewoon een betalende gebruiker onder de vlag van een vervoerder.
Groetjes,
Emiel
-
en toegelaten op het nl spoorwegnet. dus moet er gebruik van kunnen maken denk ik zo...
gr