BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hooidonk op 25 July 2012, 22:54:08
-
Hallo allemaal,
soms heeft iemand wel eens van die ideetjes, die hem niet meer los laten, zo ook ikke.. :-\
Het is misschien een heel stom idee en waarschijnlijk voer ik het zelf niet eens uit, maar ik wilde hem jullie niet onthouden, misschien heeft iemand er nog een keer wat aan.
Ik ergerde me al een tijdje aan het volgende:
Je wilt met je loc een wagonnetje op pikken.
Dus je rijdt met je loc richting het wagonnetje.
Laatste stukje rustig aan, je kent het wel
Koppelingen zoeken elkaar op, maar net voor ze 'klik -> vast' zeggen, begint de loc de wagon voor zich uit te duwen.
Vooral de Roco kortkoppelingen hebben daar nog wel eens een handje van.
De welbekende oplossing is dan: Even het handje er bij en de wagon vast drukken aan de loc.
Maar ik dacht; dat moet ook anders kunnen, dus mijn idee was het volgende:
(http://i176.photobucket.com/albums/w161/hooidonk/los.jpg)
Je maakt in de wagon, boven de as een soort haakje, het liefst van verenstaal of messing, als het maar veerkrachtig is.
Op dat haakje lijm je een magneetje, ik weet overigens niet eens of dat nodig is.
En op het asje van de wagon zet je een tandwieltje.
Onder de baan breng je een magneet aan, groen op het plaatje, bijvoorbeeld zo een die ze ook bij het faller car system gebruiken om de reed-contactjes te schakelen.
Door de magneet te bekrachtigen, trek je het haakje naar beneden en grijpt die in het tandwiel, waardoor het asje geblokkeerd wordt.
(http://i176.photobucket.com/albums/w161/hooidonk/vast.jpg)
Deze magneet kan in principe altijd op dezelfde plek blijven zitten, meestal staan de wagons op dezelfde plaats op de losweg of het rangeerterrein.
Of anders kun je een kleinere versie van deze magneet ook in de wagon inbouwen, welke dan het haakje afstoot en zo deze naar beneden drukt.
Deze ingebouwde magneet kun je dan met een goedkope functie-decoder schakelen.
Zo'n soort handrem kan ook handig zijn om wagons op een niet al te recht baanvak op z'n plek te houden.
In dat geval is het beter om de magneet andersom te bedienen, dat hij de haak los laat als hij bekrachtigd wordt.
Zo voorkom je dat als de stroom er af gaat, de sleep wagons aan de wandel gaat.
Groetjes,
Marten
-
Een geweldig idee (y) Duidelijke tekening.
Ben benieuwd naar een realisatie!
Jan-Peter
-
Grappig idee, zelf had ik ook eens een idee om wagonnentjes voor te duwen met magneetjes in een loc en wagon, zodat ze zonder koppelen en ontkoppelen vervoerd kunnen worden, al was er 1 probleem, hoe ze los te krijgen, dan zou dit ideaale oplossing kunnen zijn.
mvg
Mark
-
Leuk bedacht en prachtig getekend. Echter vermoed ik dat je de wagen nogsteeds wegduwd. Wagens hebben van zichzelf vaak weinig gewicht. Het oppervlak van het wiel op het spoor is vele malen kleiner als de wielen van de loc die veelal met slipbanden zijn uitgerust.
Je zal dus mogelijk de wagen moeten verzwaren en ook moeten uitvoeren met een slipband om al iets meer grip te crieeren...
Ben ook erg benieuwd naar de uitvoering, de hebt wel inderdaad een gevoelig punt aangesneden. Zelf heb ik ooit eens gestund met een dunne metalen spijker die achter een van de assen moet komen staan bij het wegzetten. Die kwam dan (handmatig) omhoog.
Gr. Silvester
-
Best een leuk idee. (y)
Alleen is het erg veel werk om in de wagonnetjes in te bouwen.
Ik gebruik voornamelijk Kadee's en die koppelen heel erg licht. Het ontkoppelen bij die kadee gaat met een magneet.
Die magneet heeft als bijkomen effect dat een losse wagon als het ware vastgehouden wordt vanwege de magnetische kracht op de as. Misschien kan je dat effect met een voldoende sterke magneet gebruiken om de wagon tijdens het koppelen vast te houden.
Misschien een idee om uit te proberen, scheelt in ieder geval een hoop ombouwwerk.
Groet,
Gerrit
-
Goed idee, Marten. (y)
Zelf had ik ook eens een idee om wagonnentjes voor te duwen met magneetjes in een loc en wagon, zodat ze zonder koppelen en ontkoppelen vervoerd kunnen worden.
Dat klinkt als voorontkoppeling. Veel kortkoppelingen hebben deze mogelijkheid al, maar dat werkt alleen duwend.
Groet,
Bas
-
Ja dat is een leuk idee.
Koos en ik zijn ook tegen dit probleem aangelopen toen we een baan aan het bouwen waren waar een wagon mbv Krois koppelingen moest koppelen en ontkoppelen. De losse wagen moest blijven staan en ook als deze los op een rolbockwagen stond.
Gezien je best wel ingewikkelde maar wel leuke idee hadden wij voor het handremmetje een veel simpelere oplossing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_P1080969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_P1080969.jpg)
Een stukje metalen draad om beide assen was al genoeg om de wagen stil te laten staan en bij het aankoppelen geen last te hebben van opduwen.
mvg,
Kees-Jan