BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Biesje op 25 July 2012, 19:04:10

Titel: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 25 July 2012, 19:04:10
Dag allen, maar even een apart draadje, wilde eigenlijk in een ander Koploper draadje posten maar wellicht is dit een nieuw draadje waard.

Het plan is om de koppen van een Mätrix Koploper (evt wat opgerekt tot 1:87) op 3 LSM ICR kappen te fleppen.

Ik heb mijn (Märklin)Koploper gevonden voor weinig op Ebay, er zit geen motor in en het ding heeft geen draaistellen en mist waarschijnlijk ook andere dingen, maar het gaat mij om de kap. Dus perfect om in te hakken en zagen :) Draaistellen voor de tussenbak en motorloze kopbak maak ik wel van de LSM draaistellen. Spiraalveer vervangen door luchtvering en het lijkt volgens mij wel. Voor de motorbak moet ik wat anders verzinnen.

Een BB unit van GM&S als aandrijving lijkt mij ok, desnoods 2 stuks. Ik haat motoren in een interieur en de BBs rijden heel mooi, alleen nog niet digitaal geprobeerd. Draaistelzijkanten voor de motordraaistellen hoop ik los te vinden. Er zijn immers een aantal Koplopers omgebouwd van 4 naar 3 dus een aantal mensen moeten het motordraaistel van een van de tussenbakken overhebben.

Het draadje waar iemand conversies deed van 4 naar 3 bakken kan ik niet meer vinden helaas. Ik zou graag weten wat er veranderd moet worden aan de indeling en details. Als ik een 4tje ging maken kan ik gewoon spieken op de Märklin bakken en dit kopieren naar de LSM bak. Als kopbakken van een 4tje identiek zijn aan een 3tje dan is dat natuurlijk makkelijker. Indeling 1e en 2e klas van de tussenbak(ken) zijn uiteraard ook anders, maar het gaat mij vooral om plaats en grootte van deuren en ramen. Een ICM 3 scheelt mij een ICR van LSM :P

Ik hoop dat er niemand anders van dit forum op deze veiling zat. Ik was bijna vergeten te bieden omdat ik visite had. 10 seconden voor het einde voelde ik een 'disturbance in the Force' en was ik net op tijd om een bod te doen (had de pagina open staan). De hoogste bieder op dat moment dacht 5 seconden voor het einde waarschijnlijk dat het ding van hem was. Maar in de laatste 4 seconden was hij (of zij) overboden met één euro (ik had meer geboden maar Ebay doet automatisch een bod een euro boven het maximum wat een ander bied). Erg lullig om te 'snipen' maar ik was het glad vergeten en ik wilde hem graag hebben :(

Ik had plannen om dit in 3D te laten doen omdat er dan geen schaarse Mätrixen nodig waren. Maar mijn 3D talent is onvoldoende en ik heb te weinig tijd om het echt goed te leren. Eventueel kan er gekeken worden of de uiteindelijke 1:87 bakken gereproduceerd kunnen worden. Maar gezien er dan altijd 3 bakken ICR van LSM nodig is voor de ramen en het interieur en de draaistellen is dit wellicht vat prijzig. Ik had al 3 extra ICR gekocht voordat Matrix de Koploper aankondigde om dit plan uit te voeren met een Lima koploper. Maar toen kwam de Trix Koploper en bracht mij aan het twijfelen: ga ik voor 1:93 of ga ik een 350 euro kostende trein versnipperen?

Ik wacht op de zending uit Duitsland, dus nog geen fotos helaas. Ik zal trachtten om fotos te maken van het project :)

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Gert1 op 25 July 2012, 19:18:55
Interessant project Robert. May the force be with you!   ;)

mvg,
Gert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Rubedino op 25 July 2012, 19:35:12
Ben benieuwd wat het gaat worden met dat versnipperen, plakken, schuren en bouwen.

Mvg

Kees-Jan

NB over hoeveel lengte verschil hebben we het eigenlijk en dat gedeeld door de tijd en geld per cm?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 25 July 2012, 20:15:57
Als ik het ding binnen heb zal ik de bakken even meten. Hobby mag geld kosten en het lengteverschil zit me vooral tussen de oren.

Ik heb al eens eerder zo'n project gedaan in een ver en grijs verleden toen er nog geen Piko Hondekoppen waren. Maar dat was vooral om een Lima Hondekop te versmallen en verlagen zodat deze beter smoelde gekoppeld met een mat '46. Toen boeide het 1:87 gebeuren mij nog niet echt. Maar toen er opeens een Piko Hondekop verscheen (en het Hondekop project de nek omdraaide) en LSM met de ICR kwam heb ik een besluit genomen om alles 1:87 te doen.

Ik wil ook graag een 1:87 sprinter hebben (Fleischman met plan W wanden en ramen wellicht) en de Roco Plan V komt er ook bij, wacht alleen even een modernere versie af. Artitec komt met de oude dubbeldekker in 1:87. IRM is lastig op te rekken ben ik bang, maar die valt ook net buiten mijn tijdperk. kortom: ik wil een 1;87 Koploper, lekker puh! Ook al scheelt het iets van 15 milimeter.

Groet,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 28 July 2012, 01:44:02
De Märklin Koploper is binnen, yay!

(http://www.biesje.nl/koploper/koploper1t.jpg) (http://www.biesje.nl/koploper/koploper1.jpg)

Zoals verwacht zit er niks wat eventueel als reserveonderdeel kan dienen meer op of in. De kap zelf is compleet met ramen, pantografen, baanschuivers en gesloten kopdeuren. Wat er niet inzit zijn: motor, aangedreven draaistel, de rest van de draaistellen behalve de resterende draaistel aan de motorbak (waar de sleper aan zit), elektronica. Jammer genoeg maar dit zag ik al eerder op de foto op ebay, de apparatenkasten voor onder de motorbak zitten er niet bij. Deze had ik 'op kunnen rekken' naar 1:87 door de onderdelen wat verder uit elkaar te monteren. Ook is het jammer dat de LED printjes voor de seinen er niet bij zitten maar het ging mij om de kap zelf.

De (tussen)bakken van een LSM ICR(1:87), een Mätrix Koploper (1:93) en een Märklin ICR (1:100) even op een rijtje gezet op de salontafel.

(http://www.biesje.nl/koploper/koploper2t.jpg) (http://www.biesje.nl/koploper/koploper2.jpg)

(http://www.biesje.nl/koploper/koploper3t.jpg) (http://www.biesje.nl/koploper/koploper3.jpg)

(http://www.biesje.nl/koploper/koploper4t.jpg) (http://www.biesje.nl/koploper/koploper4.jpg)

Optisch is het best een groot verschil denk ik zo naast elkaar, maar het grootste verschil zit in mijn hoofd. Dus dat word plakken schuren en plamuren... dacht ik...

Om de boel net even wat lastiger te maken is de Märklin kap net iets smaller. Scheelt 1.5 of 2 millimeter. Dit maakt het lastiger om zonder meer de koppen te transplanteren. Ook kwam ik er achter dat de deuren van een Koploper hoger lijken te zijn en verder naar onderen doorlopen, ten opzichte van een ICR. Ik weet dat de blauwe band van een LSM ICR te hoog doorloopt, dit is een foutje. Maar zelfs dit compenseert niet denk ik.

Nog even wat fotos van de kop en einde van de tussenbak.

(http://www.biesje.nl/koploper/koploper5t.jpg) (http://www.biesje.nl/koploper/koploper5.jpg)

(http://www.biesje.nl/koploper/koploper6t.jpg) (http://www.biesje.nl/koploper/koploper6.jpg)

Ik ga eerst goed uitvogelen hoe ik een iets smallere kop op een bredere bak kan frotten. Ik denk dat ik wat zaagsnedes moet maken zodat de kop wat breder 'opgerekt' kan worden. Waar ben ik aan begonnen? :P

Groet,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Bouwe op 28 July 2012, 09:12:51
Waar ben ik aan begonnen?

Aan een heel leuk hobbyproject  ;D Veel plezier met bouwen!

mvg Bouwe
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: rene w. op 28 July 2012, 11:55:08
Dat dacht frankenstein ook maar toen hij er stroom opzette en het in beweging kwam riep hij trots "it's alive, it's alive"  (y)

succes.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Bastiaan op 28 July 2012, 12:23:16
Dit project is onmogelijk (y) Ik ben heel benieuwd wat er uitkomt! Als het lukt dan euhhh ... weet ik het ook niet meer ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: nighttrain1 op 28 July 2012, 19:57:53
Dit wordt leuk, interessant en uitdagend. Succes met de ombouw.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Overlast op 28 July 2012, 21:20:06
Leuk! Mooi dat je mijn idee uit 2009 ten uitvoer brengt, scheelt mij weer een zoveelste project ;). Zie dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23525.0.html

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 29 July 2012, 00:16:59
Hey Maarten,

Cool, ik wist niet dat anderen met dit idee liepen. Ik was iets dergelijks al van plan met een Lima Koploper en Märklin ICR, het is er nooit van gekomen. Toen LSM met de ICR kwam en Matrix met een 1:93 Koploper heb ik het plan aangepast en zelfs al 4 extra ICR rijtuigen gekocht toen deze uitkwamen.

Ik zie in ieder geval dat jij ook al zag dat de deuren een andere hoogte hadden. Dakventilatoren zijn voor mij minder boeiend. Ramen zijn voor zover ik weet gelijk aan de ICR. Ik wil graag voor de motorwagen gewoon de draaistellen van Tric/märkin gebruiken. Het lengteverschil zie je niet echt in een draaistel. Voor de andere bakken wil ik gewoon de LSM draaistellen gebruiken. Luchtvering er op en het lijkt voldoende denk ik. Probleem is dat ik maar één motordraaistel heb gekregen en spare parts doet Märklin tegenwoordig niet meer aan schijnt het.

Voor nu heb ik een Lima ICM-0 draaistel er bij gezet en onder de andere rijtuigen Märklin ICR draaistellen gezet om de trein er niet al te zielig uit te laten zien. Grappig genoeg heeft de (prototype) Koploper op de Märkin doos ook Lima motordraaistellen en Märklin ICR rijtuigen :P .

Mijn oer plan was om 'gewoon' de kop van een koploper te hakken en op een ICR te plamuren. Ik had niet verwacht dat de deuren anders waren. Een idee zou zijn om de omtrek van de deuren als transfer aan te brengen en de groefjes van de LSM deuren dicht te plamuren. Of anders de horizontale groef dicht te maken en wat hoger weer aan te brengen.

Ik zit meer in mijn maag met de breedte verschillen. Behalve het vele werk om dit op te lossen is er een kans dat de kopvorm teveel af gaat wijken. Dit is de reden dat ik nog niet aan het zagen ben. eerst even goed nadenken en visualiseren hoe dit goed aan te pakken. Om een Lima Hondekop te versmallen had ik op strategische plekken zaagsnedes gemaakt, dit moet ook kunnen om de koploper kop een 1.5 mm te verbreden zonder dat de cabineramen niet meer passen en het frontaanzicht verhoudingsgewijs teveel te verstoren. Plamuur doet de rest hoop ik.

Ik ga weer verder nadenken :)

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Floris Dilz op 29 July 2012, 12:49:49
Het is misschien ook wel handig om even te weten welke breedte er klopt. Ik vermoed dat de koploper versmald is want dan win je net weer een millimeter qua uitzwaaien in bochten, het stel is ingekort dus blijkbaar was dat een probleem, maar misschien een idee om dat es te checken... hier staat de breedte: http://www.torro-trains.com/plakboek/koploper/koplopers.htm 2,844 m dus, ofwel 32.7 mm in H0.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Rubedino op 29 July 2012, 13:53:46
Effe vraagje tussendoor:

Is trouwens de raamindeling bij de gerenoveerde anders geworden of zijn er alleen airco (dichte) ramen in gekomen?

Kees-Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 30 July 2012, 20:42:39
Geen idee wat betreft de verbouwing. Ik wil een ouderwetsche koploper maken. Ik ga voor een 3tje. het liefst zou ik 2 drietjes maken. een normale en een Aegon totaalreclame. Deze twee uitvoeringen had ik van Lima. En dan lekker koppelen natuurlijk.

Ik dacht precies hetzelfde Floris. iets versmallen en je wint weer wat marge om een bak door een tramradius te persen. De LS Models ICR is 33.4 mm breed op het breedste punt, de Märklin 31.8 mm. Dus de LSM is eerder wat te breed dan de Märklin te smal is. Ook is het opvallend dat de bak bij de LSM onder de knik in de zijwand ongeveer even breed loopt naar beneden toe. De Märklin bak loopt onder de knik naar binnen toe.

even overdreven:
  /       \
 /         \
|          |   is lsm

 /        \
/          \
\          /    is Märklin

Aangezien ik niet al mijn ICR wil ombouwen hou ik de LSM als template. Ik zal dus proberen de Märklin kap pas te maken op de LSM bak. Spannend  :-X

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: p-kokkie op 15 September 2012, 11:50:36
Hoi Robert,

Hoe staat het met de verbouwing?
Is het al gelukt om de koppen pas te maken?

Groet,

Pascal
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Eelco Storm op 15 September 2012, 12:12:07
te fleppen.

Ik vind 't nu al leuk...  ;D  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 15 September 2012, 15:09:52
Dag allen,

Door werk en toch wel wat bibberaties ben ik nog niet aan het hakken en snijden gegaan. Wanneer ik in wat rustiger vaarwater kom ga ik amputeren en transplanteren.

Groetsels,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: CL5814 op 15 September 2012, 21:40:06
Hallo,
Leuk te lezen dat er meer gedacht wordt om LS rijtuigen te gebruiken. IK heb er lang over zitten puzzelen om dit ook te doen. Ik vond het een te grote uitgave om zomaar te gaan zagen. Het gaat volgens mij wel als je de cabine van het dak zaagt en de neus in tweeën en dan nieuwe deuren maakt op de kop. Als je deze dicht maakt zoals nu het geval is in het grootbedrijf begint de rest  spuiten, ramen transfers en baanschuivers etc.
Ik heb ze nog over want ik wilde twee drietjes maken maar het werd een viertje.
Goed, succes, leuk projectje.
Michel van Tongeren
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 05 November 2012, 01:37:24
Dag allemaal,

Het schiet niet echt op, maar ik wilde toch vragen om dit draadje te transplanteren naar het nieuwe forum voor materieel :)

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 29 June 2013, 02:24:05
Hoi :D

Ben bezig geweest met de 2 kop bakken van de donor Märklin te strippen. Van de motorwagen gingen de ruiten er erg makkelijk uit, deze zaten slechts met een paar druppeltjes lijm vast. De ander had wat meer werk nodig en wat kleurrijke metaforen. De middenbakken heb ik niet nodig, deze worden gewoon gebakken van LSM ICR. De ruiten van de LSM bak gingen er gelukkig ook makkelijk uit.

Alle losse onderdelen netjes in een doosje en weer diep nadenken.

De knik in de zijwanden is een struikelblok, maar ook de deuren. Een ICR heeft aan één kant een set smalle deuren en bredere deuren, maar de kopbakken hebben meer bredere deuren nodig. Ook moeten de deuren iets hoger zijn in een Koploper.

Een plan wat ik had is om de groefjes van de deuren maar dicht te plamuren en iemand die transfers kan maken lief aan te kijken en de deuren als transfers uit te voeren (behalve de raampjes uiteraard, die plamuren en vijlen we wel). Dit lost al een probleem op en de knoppen om de deuren te openen kunnen er meteen aan vast geprint worden op de juiste afstand. Het regengootje boven de deuren kan gewoon een stukje messing draad zijn wat over een malletje gebogen word.

Het transfer idee zorgt ervoor dat er minder in de bak gehakt hoeft te worden, dat scheelt plamuren en schuren en uiteindelijk word het strakker.

Enniewee: het is niet zomaar even een tussendoor klusje en als ik er nog langer over doe dan komt uiteindelijk LSM of een ander met een echte 1:87 Koploper. zal je net zien, bleh :P Als vingeroefening zou ik graag een Sprinter verlengen maar ik zit dan weer met de ramen. De DDM-1 heeft de correcte ramen: de 2e klas benedenverdieping ramen met schuifraampje en de 1e klas ramen van de benedenverdieping met schuifraampje zijn perfect (voor een driedelige sprinter). Maar om nou een stuk of zes DDM-1 rijtuigen te slopen voor alleen de raampjes is ook weer zowat :( Voor een tweedelige sprinter kan ik ook 2 plan W van raampjes ontdoen, maar ik wil natuurlijk lekker een driedelige sprinter. Gewoon omdat er al zoveel tweedelige rondkarren in 1:100 van Fleischmann.

Ik ga weer verder met moed verzamelen. Eigenlijk zou ik gewoon moeten beginnen met hakken. Ik was nou juist zo'n mazzelpik dat ik voor weinig die kappen op ebay vond en heb later nog een complete Trix gekocht die het prima doet. Dus mocht ik de kappen verknallen of vastzitten met bouwen, dan heb ik altijd nog een complete werkende Trix... Wellicht is het faalangst? Bah. Mocht dit overigens lukken dan gaat de zaag ook in de Trix en word deze een Aegon uitvoering (y)

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Romar op 29 June 2013, 02:58:29
Ben benieuwd.

Vaak is het wel zo, dat als je eenmaal begint, de oplossingen voor problemen makkelijker gevonden worden.

Ben in ieder geval benieuwd naar de eerst foto's van de slachtpartij.  ;D


Ohja en onthoud: vaak ben je te bang :P


Romar
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Rubedino op 29 June 2013, 06:37:21
Te bang ;D


Of gewoon geen tijd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_753.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_753.jpg)

Succes met het zagen. Ik hou het maar bij schilderen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Mispoes op 29 June 2013, 08:44:07
Ohja en onthoud: vaak ben je te bang :P

Hier zou ik ook te bang voor zijn... :-\
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Romar op 29 June 2013, 10:27:08
Haha, ach, als je de kappen en stellen voor een speciaal doel aanschaft, in dit geval de zaag, dan zou ik er persoonlijk al minder moeite mee hebben.

Tuurlijk, het kan mis gaan, maar daar is vast wel weer een oplossing op te verzinnen.
Mijn ervaring is dat als je eenmaal bezig bent, het 'vanzelf' makkelijker gaat.
Op de een of andere manier zie ik de oplossingen sneller, of bedenk een betere manier dan vooraf bedacht.

Een dergelijk project als dit blijft natuurlijk een uitdaging, dat is een ding wat zeker is!.


Romar
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Alexander21 op 12 July 2013, 18:17:33
Te bang ;D


Of gewoon geen tijd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_753.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_753.jpg)

Succes met het zagen. Ik hou het maar bij schilderen.

Zo ziet het er hier ook uit, alleen een andere schaal.  ;)
Alleen ik moet ze wel af maken......
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: niet meer aktief op 18 August 2013, 08:51:02
Is er al een update?  ::)  ;D

Grtz,

Steven
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 01 September 2014, 04:27:14
Bijna :P

Zomaar even een jaar verder. Nou moe! :-[

Zoals eerder opgemerkt is dit geen simpel project doordat er een knik in de zijwanden zit. En bij de Trix zit deze op een andere hoogte dan bij de LSM rijtuigen, ook zijn de LSM rijtuigen breder dan de Trix Koploper bakken... Er moet zoveel verzaagd en geplamuurd worden :(

Toch maar weer eens een Lima ICR tevoorschijn gehaald. Deze is natuurlijk te kort maar ook te laag. Ze hebben bij Lima voor het zij aanzicht de lengte en de hoogte maar 1:100 gehouden zodat de ramen de juiste verhouding hielden. Maar de breedte is gelijk aan de LSM ICR! Als ik dan toch zoveel moet zagen en plamuren dan maar een goedkopere basis nemen. Ik ga dus de Lima kop verspijkeren naar 1:87 hoogte en lengte en kijken wat dat gaat worden. De cabine van de Lima is wat te breed maar versmallen heb ik al eens eerder gedaan met een Lima Hondekop en dat ging best redelijk.

Hopelijk binnenkort foto's van een Lima Koploper op de slachtbank... Ik heb al eens een poging gedaan met een Lima bak om de deuren open te werken. Deze bak wordt mijn proefkonijn.

Groetsels,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Overlast op 01 September 2014, 09:55:27
Dat klinkt interessant, Robert! Ga je dan ook de Limadaken gebruiken?

Maarten

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 01 September 2014, 16:01:57
Dag Maarten,

Ik zal de daken van de Lima cabines gebruiken inderdaad. Maar voor de rest gebruik ik de daken van de LSM ICR. De cabine daken zal ik ook aan moeten passen, in hoogte en breedte. De cabine ruiten worden dan anders maar zijn wellicht op transparant overheadsheet te printen. Als ik eenmaal een Lima kop zo verbouwd heb dat het op een ICR zou moeten passen kan ik natuurlijk weer naar iemand toe stappen die het ding kan nagieten zodat anderen ook deze verbouwing makkelijker kunnen doen. Wat nog veel mooier zou zijn is natuurlijk een 3D model en laten printen.

Maar ik loopt te ver op de zaken vooruit denk ik...

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Wijbe op 01 September 2014, 17:39:38
Lima met LS-Models...  ;D

Kun je met 3d printen niet een beter resultaat boeken?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Jeroen Water op 01 September 2014, 19:10:43
Ik weet niet hoe makkelijk / moeilijk Märklin onderdelen van de ICM te verkrijgen zijn, maar zou het niet het makkelijkste en mooiste worden om een 3D kop te laten maken die aansluit op de ICR van LS Models en waar je onderdelen uit de Märklin ICM in kunt verwerken? Dan denk ik aan de koppeling, cabineruiten, etc.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 01 September 2014, 19:37:07
3D kop lijkt me ook heel erg prima, maar ik kan (nog) niet 3D tekenen :( Dus wordt het ouderwetsch zagen, snijden en hakken en daarna plamuren. De onderdelen van de Koploper zijn lastig te verkrijgen, diverse winkels hebben modellen moeten kanibaliseren hoorde ik.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Overlast op 03 September 2014, 09:17:41
Het lijkt mij het meest makkelijk om het voorste deel van de Trixkop te gebruiken (tot net achter de zijramen van de cabine. De raampjes wijken vrij weinig af, en het scheelt een hoop extra werk. Je hebt toch een Trix-stel op te kop kunnen tikken? Zouden er trouwens geen daken van ander materieel, die ook langsribbels hebben bruikbaar zijn? Dan los je gelijk het probleem om van dakventilatoren die op de verkeerde plaats zitten. Ik zat te denken aan het dak van een Corailrijtuig, al kan ik me voorstellen dat die te hoog is.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: henk op 03 September 2014, 10:11:08
Ik weet niet hoe makkelijk / moeilijk Märklin onderdelen van de ICM te verkrijgen zijn,

Tot op heden zijn specifieke Koploperonderdelen nooit door Märklin geleverd. Wel algemene onderdelen als de stroomafnemers, maar nooit zoiets als kappen, ruiten of koppelingen. Mogelijk dat dit veranderd nu Märklin een nieuwe serie in Europa gaat produceren.
Hier is een keer een Koploper van de tafel gereden met als gevolg een kapotte cabineruit en nog wat kleinigheden. Gemakkelijk zelf te vervangen, maar Märklin kon niet leveren en Keuterman wilde alleen zelf de onderdelen op de kap vervangen en niets opsturen, zelfs niet naar de winkel. Vermoedelijk hebben ze daar ook een paar modellen gekanibaliseerd en wilden ze er zeker van zijn dat de schaarse onderdelen inderdaad alleen ter vervanging van kapotte onderdelen waren en niet voor types als Robert.  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 03 September 2014, 16:49:04
Boe! Discriminatie :P

De Trix kop wijkt te ver af van de LSM maten. De knik zit anders en de breedte is anders. De Lima kop is ook niet supergeweldig maar ik hoef volgens mij daar alleen het bovenste deel boven de knik wat hoger te maken. Plaatje gemaakt met scanner dus best vaag:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_24.jpg)

Horizontaal loopt er een knik in de zijwand die redelijk overeenkomt met de LSM ICR bak. De roze pijl geeft aan wat iets hoger gemaakt moet worden om de hoogte van de Lima back overeen te laten komen. Overigens valt mij op dat de cabine van Trix een stuk langer is en de Lima weer te breed. Oh en ik weet dat de overgang van dak naar bak anders is bij de ICM-0 serie. De ribbels op het dak van lsn en trig komen niet overeen omdat de Trix dus smaller is. Ik hou gewoon de LSM ribbels. De dakventilatoren zijn een detail waar ik mij nu nog niet druk om ga maken. eerst uitdokteren hoe ik de kop ga verhakselen. Met de Hondekop werd het ook een mooi mozaïek :)

Ik heb inderdaad een extra kap liggen van de Trix, maar de breedte is lastiger aan te passen dan de hoogte in verband met de ronde kopvorm. Ga de de bak van de Trix verbreden dan moet de radius van de ronde vorm groter worden. Dat in combinatie met de vermaledijde knik maakt het lastig. En ook: ik wil graag 2 koplopers maken: een normaal 3tje van voor de revisie en de Aegon versie, gewoon voor het contrast en omdat ik deze ook had/heb van Lima. Lima koplopers zijn makkelijker de verkrijgen dan de Trix kappen. Reserve onderdelen zijn dus inderdaad erg lastig dus de cabineruitjes moeten zelf gefabriceerd worden. Als template kan ik gewoon de Trix onderdeeltjes gebruiken en deze uitsnijden van wel transparant materiaal dan ook.

Afgietsels maken van mijn eindproduct (kop met cabine) zou kunnen zodat deze makkelijker door anderen op een ICR geplakt kunnen worden maar dan krijgen we weer hondekopprojectachtige taferelen en maakt Piko er uiteindelijk weer een 1:87 model van :P

Ik krijg zin om te gaan hakken en zagen, dus ik ga mijn fotocamera maar opladen :)

Groetsels,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Overlast op 03 September 2014, 21:23:45
Je hebt inderdaad gelijk qua afmetingen. Ik heb zelf ook even mijn enige Trix ICM-bak, eentje van Lima en een LSM ICR erbij gepakt.  Het is inderdaad niet zo eenvoudig als dat het lijkt.

Succes, ik ben benieuwd! :D

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 03 September 2014, 23:14:54
Ja, ik loop er niet voor niks al meer dan een jaar over te piekeren :)

Er kwam natuurlijk weer wat tussen en de kap is nog heel. Wellicht morgen dan? Ik heb er best zin in  (y)

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 04 September 2014, 23:54:55
Het hakken en zagen is begonnen. het hoogteverschil van de bakken lijkt voornamelijk in het raam gedeelte te zitten, grofweg tussen het dak en de 'knik'. De hoogte van het dak is opmerkelijk genoeg bijna ok.

Dus zagen we de bak horizontaal in het gele gedeelte tussen grijs dak en blauwe intercity raampartij door en dan moet er een stuk van 2 a 3 mm tussen gekleid worden om de bak op gelijke hoogte te maken met de LSM bak. Foto's volgen nog.

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: martijn v m op 05 September 2014, 00:12:16
interessant dit.

gaan we volgen.

succes met het hakken en zagen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 15 September 2014, 16:04:20
Excuses, weer wat vertraging. De kop is in tweeën gebroken. Dit kwam doordat ik al eens eerder de deuren er uit had gesneden en later weer teruggeplakt. De lijmverbinding gaf op. :(

Ik geef het niet op maar heb ook andere projecten en als iets even niet lukt dan ga ik met een ander verder. Ik moet er aardigheid in houden en niet met een lang gezicht gaan zitten prutsen.

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: martijn v m op 16 September 2014, 17:06:02
Balen.
We horen wel als je weer zin hebt om verder te gaan. Als LSm hem dan nog niet heeft aangekondigd :p
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Overlast op 17 September 2014, 09:17:48
Jammer, ik ben wel beneiuwd. Maar je moet er natuurlijk wel plezier in houden. Niet voor niks heb ik nog zo veel projecten af te maken  :P.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 21 September 2014, 17:52:28
Ben mijn Fender STRAT gitaar uit 1980 aan het restaureren. Daarvoor heb ik waterslide decalpapier voor laserprinters besteld om zelf het aparte logo en serienummer te creëren. De standaard verkrijgbare logo's zijn niet correct voor dit model wat vrij speciaal was. Ook het spuiten zal een leuke oefening zijn. Deze technieken kan ik later weer toepassen op mijn treinen :)

Zodra ik daar weer tegen een boom aanloop ga ik op zoek naar het andere koprijtuig en begin ik weer opnieuw met de Koploper.

Een andere mogelijkheid waar ik nog steeds stilletjes op hoop is een handige 3D-doe-het-zelvert die een kop zo kan natekenen dat een geprinte versie zomaar op een LSM bak past.

LSM kan zoveel aankondigen als ze willen, dan duurt het nog elvendertig jaar voordat we een exemplaar zien :) Ik wilde best een 1600/1700 van ze kopen maar inmiddels kwam Roco met een betere versie uit dus heb ik die maar aangeschaft. Plan U wil ik ook wel, maar is ook nog even wachten.

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: nighttrain1 op 18 October 2016, 11:20:13
Klein schopje.
Die gitaar zal nu onderhand wel klaar zijn en je bent inmiddels ook al verhuist....
Hoe en wat zijn de status van dit voorgenomen project nu?  ???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 18 October 2016, 16:56:17
Status is hetzelfde. Inmiddels inderdaad verhuisd en is de gitaar compleet gerestaureerd, hartaanval gekregen, vader overleden, revalidatie etc en nu weer een andere baan (werk) en meer van dat soort smoesjes. De nieuwe baan houdt wel in dat ik straks weer eens weekenden en zelfs vakanties krijg. Ben nog niet echt een hele dag vrij geweest sinds 2007 (zelfs in het ziekenhuis was de laptop mee...) Dus wie weet :) Ik heb erg veel projecten liggen, waaronder een sik versmallen, een NS Sprinter (SGM) op 1:87 en de Koploper.

Mvg,

Robert.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 12 February 2017, 00:23:25
Wel, inmiddels baan kwijt en bezig met plannen van de rest van mijn leven. Heb wat kleine projectjes opgepakt, maar die koploper blijft kriebelen. Zoals reeds eerder geschreven is de Mätrix kap te smal vergeleken bij de LSM ICR. De oude Lima Koploper komt kwa breedte en knik in de zijwand beter overeen met de ICR bak maar is weer niet hoog genoeg (waarschijnlijk voor het zijaanzicht beter te laten smoelen, zowel lengte als hoogte 1:100 zodat de verhouding beter smoelt)

Ik had ooit een poging gewaagd om de kop deuren werkend te maken (had wel leuk geweest digitaal en zo :) ) maar het werd me te moeilijk. Deze kap was dus al eerder mishandelt dus kan ik er ook niks aan verprutsen. Dus na nog een paar uur goed naar de Trix kop, de LSM bak en de Lima kap gekeken te hebben eerst maar eens een paar stripjes van 1 en 0,5 mm gebruikt om de kop hoger te maken. Van voren gezien leek de Lima altijd iets te dik. Alsof er op elk station alleen maar reizigers instappen en nooit uitstappen :P . Met die 1,5 mm er bij lijkt het al een stukje beter. De cabine moet ook nog 1 mm ongeveer hoger maar eerst maar de bak zelf. Stap voor stap. Dit is al ingewikkeld genoeg met alle rondingen en knikken :( .

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170211_231320.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170211_231320.jpg)

Links de Lima + 1,5 mm, rechts een Trix Koploper. Let niet op het grove lijmwerk, dit is slechts de probeer fase. Het heeft geen zin om alles alvast te plamuren en te schuren als het weer uit elkaar moet. De afstand tussen bovenkant railstaaf en onderkant bak heb ik aangepast aan de Trix zodat het beter te vergelijken is. Verder valt het natuurlijk op dat de Lima een ICM-0 is. De proefserie uit 1977 dacht ik. Inmiddels is deze versie buiten dienst in het echt. Ik twijfel nog of ik een 3 of 4 wagen stel ga maken maar het wordt in ieder geval een stel uit de latere series (niet gemoderniseerd, dat zijn geen echte Koplopers meer). De cabine deur moet dus anders. Ik denk dat het beste is om de hele bakwand maar dicht te maken en de deur er met een scherp mesje in te krassen later, het raampje moet dan voorzichtig open gemaakt worden met boortjes en vijlen en zo. De lage front en sluitseinen zijn weer een andere uitdaging. Oef... :-\ Wellicht gewoon dicht maken, gaatjes boren en zwart er om heen kliederen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170211_231405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170211_231405.jpg)

Duidelijk te zien hier dat deze Lima al heel wat meegemaakt heeft :-X . Dit was origineel de motorwagen en ik was ooit van plan de aparatenkasten er onder minder lomp te maken. De originele Lima was één 'blok' kunststof met een ijzeren brok er in voor het gewicht. Wie weet kan ik hiervan nog wat recyclen om uiteindelijk de ICR onderkant meer ICM achtig te maken. Hier is wel al zichtbaar dat de 'snoet' al opgeknapt is door de extra 1,5 mm. Als de cabine ook nog een mm meer krijgt is het nog mooier. Dan moeten ook de zijwanden van de cabine aangepast worden omdat deze te schuin lopen. Dit moet meer rechtop. De cabine zelf moet iets langer worden en het aflopende vlak aan de achterkant van de cabine moet verder doorlopen en iets anders worden omdat het bij een stel uit de latere series een andere 'knik' had waar het met het gewone dak in aanraking komt. Prototype stellen hadden een hoekje.

Ik denk overigens dat het uiteindelijk strakker word door zoveel mogelijk van de ICR wand te gebruiken en alleen de Lima kop te gebruiken waar de ronding begint. Maar voor nu laat ik de zijwandjes van de lima er nog op zitten. Dan heb ik wat houvast en 'vlees' om mee te werken.

Overigens valt het me op dat de Lima vrij brede kopdeuren heeft en de Trix zijn veel smaller (zelfs meegerekend dat de Trix sowieso al bijna 2 mm smaller is) Was dit een verschil met de ICM-0 en latere series of hebben Lima en/of Trix scheel gekeken? Als ik foto's bekijk die (bijna) recht van voren gemaakt zijn lijkt de waarheid in het midden te liggen. Ik zou ook nog kunnen overwegen om de kop helemaal glad te plamuren en later de kopdeuren met een zwart streepje na te bootsen. Als iemand tekeningen of afmetinge van voren heeft dan zou ik die graag willen besnuffelen :angel:

Groetsels,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Overlast op 12 February 2017, 12:32:40
Wat vervelend dat je je baan kwijt bent.
Wel leuk te zien dat je weer verder bent met dit project.  (y)
Volgens mij is de Lima koploper die qua lengte en hoogte 1:100 is, in de breedte min of meer 1:87 omdat hij anders te smal zou worden o.a. voor de aandrijving. Hij ziet er daardoor wel als een breedbekkikker uit ;).
Zit de knik in de zijwand nu wel op de goede hoogte?

Succes!

Maarten

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 12 February 2017, 14:53:14
Ja, de knik zit op dezelfde hoogte als ik het grijze randje van het onderstel mee reken (y) De knik bij Lima is wel 'scherper' maar ik hoop dat op te kunnen lossen door de hele wand van de LSM rijtuigen te buigen (!). Problemen bestaan niet, alleen uitdagingen :P De knik bij de LSM bakken lijkt wat te flauw te zijn. En extra zout hielp niet want dat maakte het zelfs nog flauwer ( :P ) De Lima bak aanpassen en de knik minder maken is lastiger doordat de knik over de hele ronding van de kop loopt.

Ik dacht inderdaad hetzelfde: de breedte was nodig voor het lompe motordraaistel. Wat de nieuwe aandrijving gaat worden weet ik nog niet. Ik ben zelf 'fan' van de GM&S BB units. Lopen mooi mits er een goede stroomafname is (want geen vliegwiel) en onzichtbaar in te bouwen zodat het interieur heel kan blijven. Bij de Trix is de helft van de kopbak donker :( Als het even kan wil ik zo min mogelijk Trix onderdelen gebruiken zodat het makkelijker wordt om meerdere koplopers te maken. Ik wil nog steeds 2 versies hebben: een gewone gele met blauwe band en een Aegon versie. Dat is weer een andere uitdaging met al die logo's :)

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 05 December 2022, 15:46:20
Wel... hier kan wel een slotje op denk ik :P

Yay!  (y)

Mvg,

Robert (die nu hoopt dat er ook nog een 1:87 sprinter (SGM) komt)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: henk op 05 December 2022, 16:36:50
Kortom, ga Sprinter in 1:87 bouwen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Joran op 05 December 2022, 16:38:38
Was Robert al eens aan begonnen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65450.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65450.0)  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: henk op 05 December 2022, 16:40:21
Dan snel verder daarmee Robert, want het heeft duidelijk niet gewerkt.  >:( ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 05 December 2022, 17:21:19
Ja, ik had die sprinter gisteren in mijn handen :D

Uit een fabriek wordt het toch een stuk strakker denk ik...

Mvg,

Robert

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Mispoes op 05 December 2022, 17:29:50
Wel... hier kan wel een slotje op denk ik :P

Dan komt het wellicht goed uit dat hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7894.msg3222352892#msg3222352892) het virtuele slot kort geleden weer van af is gehaald, mocht je om afvoer van de brokstukken verlegen zitten...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Duikeend op 05 December 2022, 17:40:10
Ja, ik had die sprinter gisteren in mijn handen :D

Uit een fabriek wordt het toch een stuk strakker denk ik...


och, als je een afvoerplek zoekt, mag je me gerust een pb doen ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: eichddraig op 05 December 2022, 17:45:09
Jij hebt al projecten voor 3 levens… ::)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Duikeend op 05 December 2022, 19:17:02
sssttt, niet doorvertellen ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 06 December 2022, 01:24:17
Was dat tegen Duikeend? Ik dacht tegen mij :D

Mvg,

Robert (die het niet heel erg vind om een project door te strepen: Hondekop TEE DEIV Plan E DE1 DE2 Sik NS 1200 NS 1300 NS 1500 1100 met botsneus NS 2000 Wadloper Koploper en ik vergeet er nog een paar denk ik... Allemaal uitgekomen door een fabrikant nadat ik met het project begon...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: eichddraig op 06 December 2022, 06:10:13
Was tegen Duikeend, maar jij bent net zo hopeloos hoor  ;) ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: M. Ardon op 06 December 2022, 09:05:00
@ Robert,

Zou jij dan aan een Diesel 5 willen beginnen... ;) ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Jeroen Water op 06 December 2022, 10:05:30
Graag en snel een beetje! Flink starten in de kerstvakantie, dan hebben we in ieder geval met Neurenberg 2023 pas echt groot nieuws!  ;D ;D ;D

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Albert.H0 op 06 December 2022, 13:28:09
Robert (die het niet heel erg vind om een project door te strepen: Hondekop TEE DEIV Plan E DE1 DE2 Sik NS 1200 NS 1300 NS 1500 1100 met botsneus NS 2000 Wadloper Koploper en ik vergeet er nog een paar denk ik... Allemaal uitgekomen door een fabrikant nadat ik met het project begon...
Graag snel beginnen met een Motorpost kleien  ;) :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Jeroen Water op 06 December 2022, 13:40:59
Nee joh, zo'n ding is voor doetjes. Robert houdt van uitdagingen.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Biesje op 06 December 2022, 14:56:55
Projecten waar ik nog mee bezig ben (en dus binnenkort door een of andere fabrikant 'geleend' zouden kunnen worden): Motorpost (blokkendoos), Mat 34 (diesel 3), Mat 36 2tje, Mat 46 4tje, mat 54 2tje (glaswol stel), Motorpost mP 3000, SGM "Sprinter" 3tje, NS 2530 "Bisschop", NS 2600 "Beel"

Dus...

Mvg,

Robert (die vast nog een project vergeet)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 06 December 2022, 15:42:00
Ga maar door met SGM "Sprinter", die mag ook wel een keer een update krijgen door een fabrikant  ;D 8)

mvg,

Matthijs