BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: frank1979 op 21 July 2012, 21:51:29
-
Ik ben vandaag even in een cabine geweest van een Plan V. Hierin zat een stikker van hoogste toegestane snelheid 140 km/h.
Wat zijn de hoogste toegestane snelheden in;
E-loc 1600, 1200, Wadloper, Koploper, Plan U?
Hadden die ook dergelijke aanduidingen in de cabine?
-
1600 = 180 km/h
1200 = 150 km/h(in praktijk 130 km/h)
Wadloper = 100 km/h
Koploper = 160 km/h
Plan U = 125 km/h
(bron: wikipedia.nl)
De aanduidingen weet ik niet.
MVG. Stefan
-
Ik lees dat je vraagt om de hoogst toegestane snelheid (eigenlijk moet je zeggen baansnelheid) en die is in Nederland 140 km/h. Het materieel zelf kan sneller/langzamer. Kijk hier: http://sebassite.webs.com/nstreinstellen.htm
Dus verwar de maximale snelheid niet met toegestane baansnelheid.
De snelheden op de HSL even niet meegenomen bij het antwoord.
-
Bedoel je met aanduidingen de stikkers in de cabine? Ik bedoel in ieder geval de hoogst toegestane snelheid zoals deze op stikkers in de diverse cabines zit.
-
Voor de 16/17/1800 is het 160 km/u (en die is ontworpen voor 180), een foto staat op http://www.nicospilt.com/index_Lok1600.htm en dan iets na het midden.
De stickers zitten in elke cabine naar ik meen, want dan is de maximumsnelheid van een trein zichtbaar.
-
Dat is duidelijk Rick. Ik ben benieuwd wat de stikkers in de andere cabines zeggen...Misschien dat hier iemand deze info heeft?
-
De stickers in de cabine hebben het over de "toegestane hoogste snelheid". Deze is materieel gebonden en heeft niets met baansnelheid te maken. Daarvan zijn geen stickers te vinden. Daar hebben we snelheidsborden voor. ::)
Over maximale snelheid wordt in geen enkele canine gesproken.
-
De hoogst toegestande snelheid van de 1200 is geen 150 km/h, maar 135 km/h. Alleen staat de ATB op 130 km/h, net als bij de 1100, 1300 en 1500.
Verder kan ik een totaallijstje bieden:
Eloks:
1000: 100 km/h (gebouwd voor 160 km/h)
1100: 135 km/h
1200: 135 km/h
1300: 135 km/h
1500: 135 km/h
1600: 160 km/h
1700: 160 km/h
D-loks
200/300: 65 km/h
500/600/700: 30 km/h
2200/2300: 100 km/h
2400/2500: 80 km/h
6400: 120 km/h
E-mat:
Mat'46: 125 km/h
Mat'54: 140 km/h (was in het begin 125 km/h)
Mat'57 (Benelux): 130 km/h
Mat'64: 140 km/h
Motorpost: 130 km/h
SGM: 120 km/h
ICM: 160 km/h
ICR: 160 km/h
SM'90: 140 km/h
DDM/DDAR/mDDM: 140 km/h
VIRM: 160 km/h
SLT: 140 km/h
D-mat:
DE1/DE2: 110 km/h
TEE: 160 km/h
Plan U: 125 km/h
HD1/HD2: 100 km/h
DM'90: 140 km/h
Groetjes,
Emiel
-
Ter aanvulling over snelheden in het algemeen. De volgende snelheden zijn "mogelijk":
- baanvaksnelheid
- plaatselijke snelheid (over het algemeen middels borden of seingeving afgedwongen lagere snelheid dan de baanvaksnelheid)
- materieelsnelheid (zie het lijstje hierboven)
- dienstregelingssnelheid
- inhaalsnelheid
- tijdelijke snelheidsbeperking (middels L-, A- en E-borden)
- snelheid afgedwongen middels aanwijzing SB of VR
Groetjes,
Emiel
-
Emiel,
Weet je het toevallig ook van mat 24 ?
Groet,
Ernest
-
Ouder materieel
E-mat:
ZHESM: 100 km/h
Mat'24: was eerst 100 km/h, later 110 km/h, waarbij een inhaalsnelheid van 115 km/h toegestaan was.
Mat'35: 125 km/h (er zijn proefritten van 140 km/h gereden en NS meende zelfs dat 150 km/h mogelijk was).
Mat'36: 125 km/h
Mat'40: 125 km/h
D-mat:
omC 1921-1930: 75 km/h
omC 901-908: 54 km/h en 70 km/h
omC 911-916: 70 km/h
omBC 1904-1910: 76 km/h en 80 km/h
DE3 11-50: 125 km/h
omBC 2901-2908: 105 km/h
DE-5: 160 km/h (dienstsnelheid 125 km/h)
Groetjes,
Emiel
-
Is de max snelheid van een SLT geen 160km/h?
-
Ik dacht van niet. Ik zal even de hand-out erbij pakken.
Groetjes,
Emiel
-
In de Hand-out van de SLT staat inderdaad 160 km/h. Alleen ik weet niet zeker of er in de cabine ook 160 km/h op de sticker staat. Ik kan geen cabine-foto vinden waar die sticker op staat.
Groetjes,
Emiel
-
Ik dacht dat een mP 140 mocht, en SM'90 160.
-
Beide sluit ik niet uit. Alleen kan ik er geen uitsluitsel over vinden.
Groetjes,
Emiel
-
Is de max snelheid van een SLT geen 160km/h?
Ik heb in ieder geval wel eens een (iets) hogere snelheid dan 140 km/u op een info-display in zo'n trein gezien.
mvg,
Gert
-
Was 160km/h niet ook een van de huidige eisen van nieuw materieel bij de NS?
Staat me iets van bij dat een trein gebouwd moet zijn voor 160km/h, maar bij proefritten wordt getest tot 176km/h (+10%).
-
Dat zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn dat NS standaard 160 km/h in het eisenpakket heeft. Dat er overigens in zo'n info-scherm wel eens iets meer dan 140 km/h wordt aangegeven, dat klopt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. De ATB staat iets ruimer afgesteld, de snelheidsmeting kan iets afwijken. Als ik in het scherm in de cabine kijk (op de tap snelheidsmeter), dan wordt er rechtsonder twee snelheden weergegeven: van de ene cabine en van de andere. Die zijn niet altijd gelijk. Kan soms een afwijking van 1 a 2 km/h geven.
Groetjes,
Emiell
-
Volgens mij heeft de SLT testgereden met 176 km/u, dus zijn ze voor de 160 en niet de 140 km/u.
-
Emiel,
bedankt voor het mooie totaaloverzicht!
-
Volgens mij heeft de SLT testgereden met 176 km/u, dus zijn ze voor de 160 en niet de 140 km/u.
Dan kan het bijna niet anders dan dat het 160 km/h moet zijn. Nu zit die sticker met de maximum snelheid bij een SLT niet op "de normale plek". Ik denk dat die op de achterwand zit en normaalgesproken kijk ik nou juist de andere kant op. Ik zal de komende week eens kijken als ik weer op een SLT rijdt.
Groetjes,
Emiel
-
Plan U is dacht ik geen 125 maar 130... da's iig wat er in de cabine staat en waar de rode streep op de meters zit.
-
Dan zijn ze met een maximum snelheid van 125 in dienst gekomen en is die snelheid later opgehoogd. Dat is wel vaker gebeurd.
Groetjes,
Emiel
-
Als ik het zo lees, dan had de baanvaksnelheid al tientallen jaren geleden op bepaalde trajecten opgevoerd kunnen worden of is dit inmiddels al gebeurd? En nu helemaal! (denkend aan het baanvak Houten-Utrecht-Amsterdam waar geen overwegen meer in zitten en waar stoptreinen gescheiden rijden van intercity's)
-
Houten - Utrecht kan niet omhoog. Je moet iets voorbij Houten al beginnen met remmen om een beetje redelijk tot stilstand te komen in Utrecht.
DE 6400: max snelheid 120 km/h met trein.
max snelheid 100 km/h losse loc.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
En Houten - Utrecht is nog niet 4 sporig, ze zijn druk bezig met de aanleg, maar er moet nog heel wat gebeuren.
Schiphol - Den Haag Mariahoeve is toch 160 voor de benelux
-
Houten - Utrecht kan niet omhoog. Je moet iets voorbij Houten al beginnen met remmen om een beetje redelijk tot stilstand te komen in Utrecht.
Nou, dat is ook niet helemaal de werkelijkheid. Het rempunt voor Utrecht is pas bij de A27, om de doodeenvoudige reden dat daar een snelheidsverlagingsbordje 80 staat vanwege de tijdelijke boog die bij Lunetten ligt. Ten tweede kan de snelheid wel omhoog, aangezien dat bij Houten zelf al gebeurd is, namelijk van 130 km/h naar 140 km/h. Als de tussenliggende viersporigheid klaar is, zal het hele stuk vanaf Lunetten tot Houten Castellum 140 km/h zijn.
Groetjes,
Emiel
-
En op de Hanzelijn is op grote stukken een snelheid mogelijk van 200km/h (zie ook de recente testritten met de ICE), met in de bocht bij Kampen bijvoorbeeld 160km/h.
Een factor die ook nog meespeelt voor een hogere baanvaksnelheid, behalve het spoor en de eventuele overwegen, is de bovenleiding. In principe is de maximumsnelheid bij de standaard enkel-afgespannen bovenleiding 140km/h, omdat bij hogere snelheden extra trillingen zouden optreden. Dat heb ik tenminste ooit begrepen uit een uitgebreid Railhobby-artikel over bovenleiding in Nederland. Op sommige stukken (stations, emplacementen), ontbreken ook de Y-stukken onder een mast, waardoor nog minder trillingen worden opgevangen en vaak een lagere snelheid geldt.
Op de nieuwe of aangepaste trajecten in Nederland, zie je tegenwoordig bijna standaard dubbel-afgespannen bovenleiding. Hierbij is zowel de rijdraad als de hangdraad afgespannen, duidelijk te herkennen aan twee afspanwielen per mast. In Duitsland wordt de bovenleiding voor zover ik weet al jarenlang dubbel afgespannen.
-
In aanvulling hierop: wat te denken van de ondergrond. Een mooi voorbeeld daarvan is Woerden-Alphen a/d Rijn. Dat was een traject van 140 km/h. Maar omdat NSR er structureel met VIRM wilde gaan rijden, is de baanvaksnelheid naar beneden bijgesteld tot 120 km/h. Een eventuele verhoging naar 140 km/h of zelfs 160 km/h acht ik zonder baan-aanpassing eigenlijk onmogelijk.
Groetjes,
Emiel
-
Wat betreft de 6400, ik weet dat er een lagere snelheid bij het rijden met losse loc geldt. Maar dat valt buiten het lijstje dat ik gemaakt heb. De 1600/1800 en 1700 heeft ook een lagere snelheid als losse los (120 km/h).
Verder heb ik vandaar eens gekeken in een SLT-cabine (ik had drie slagen NSM), maar er hangt geen sticker in de cabine met een vermelding van de maximum snelheid. Ik kan dus momenteel niet vaststellen of de SLT is toegelaten voor 140 km/h of 160 km/h.
Groetjes,
Emiel
-
staat vast wel in de materieelgids, denk ik?
-
Op de site van Siemens (http://www.mobility.siemens.com/apps/references/index.cfm?do=app.detail&lID=1&referenceID=1444&z=1) en in een pdf van Bombardier (http://treinsite.webs.com/Tekeningen/081529_BOMB_Sheets_Sprinter_07.pdf) wordt 160km/h genoemd als maximumsnelheid.
-
Die beide links zeggen nog steeds niets. Die geven alleen aan dat het stel gebouwd is voor 160 km/h. Maar dat zegt nog niets over de definitieve toelating. De 1600/1800 is ook gebouwd voor 180 km/h, maar volgens de toelatingspapieren is de maximum snelheid 160 km/h.
Groetjes,
Emiel
-
staat vast wel in de materieelgids, denk ik?
Klinkt wellicht raar, maar daar staat het niet in (ik heb versie 1-2012). Zelfs niet bij het hoofdstuk "Rijden, rangeren en slepen".
Groetjes,
Emiel
-
DE-I was origineel 125km/u
-
Volgens de originele materieelbeschrijving van Allan was het inderdaad 125 km/h. Maar ik vraag me af of NS dat heeft overgenomen en later verlaagd heeft, of dat NS meteen die snelheid naar beneden heeft bijgesteld. Ik kan m'n NS-beschrijving van Plan X niet vinden (ligt opgeborgen), dus ik kan dat nu niet nagaan.
Groetjes,
Emiel
-
In 1978 is de max snelheid van DE-I en II gewijzigd van 120Km/u naar 110Km/u.
mvg,
Robin