BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Peter.v.L op 20 July 2012, 00:33:44
-
Ik wil opnieuw gaan beginnen met een spoorbaan op te bouwen in schaal N, hierbij heb ik gekozen om een gedeelte van de oude Fleischmann type 80 rails opnieuw te gebruiken om de kosten wat te drukken.
Hier mijn ontwerp van de, nog nieuw te maken, baan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelspoor_Concept.jpg[/img] (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelspoor_Concept.jpg)
De afmeting van de plaat is 200 x 100 cm.
Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen die ervaring hebben met Peco FineScale en kan al het rollend materieel wat te koop is in schaal N vlekkeloos op dit spoor rijden (gezien de spoorhoogte wat lager is) ?
Tevens las ik ergens dat een goede ondergrond van bijvoorbeeld dakisolatieplaten een goed begin is voor het dempen van het geluid, het maken van sloten etc etc, maar hoe bevestig je daar je rails goed op?
Mochten er mensen zijn die tips hebben voor het ontwerp, die zijn van harte welkom, ik heb bij mijn vorige baan een aantal fouten gemaakt, en voorkomen is beter dan genezen.
Groet,
Peter
-
Als je met dakisolatieplaten roofmate bedoelt, kan ik je wel uit de droom helpen wat betreft de geluidsdemping, die is namelijk op z'n zachts gezegd beroerd. Ik spreek uit ervaring want ik heb ze zelf ook toegepast op mijn baan.
Het materiaal is tamelijk hard en werkt als een klankbord.
Zelf zal ik het op een volgende baan beslist niet meer toepassen.
Omdat ik zelf H0 rijder ben kan ik niets zinnigs zeggen m.b.t. je railvraag.
Groet, Gerrit
-
Peco fine scale in schaal N zijn goed te gebruiken. De truk zit 'm in het feit dat de bielzen tussen de rails een heel klein beetje zijn verlaagd. Dit is genoeg om alle materiaal er over te laten rijden zonder dat het zichtbaar is.
Verder zit er aan de railstaven niet 1 basisplaat (de horizontale deel onderaan de railstaaf) maar 2. Dit om de stevigheid te garanderen van de railstaven in de bielzen.
De overgang van peco naar ander railmateriaal zal ook niet zo'n groot probleem zijn als je de peco raillassen gebruikt.
Je kunt deze een beetje buigen (als dat al nodig zou zijn) en zo beide merken goed op elkaar laten aansluiten.
Ik ben lid van een modelspoorvereniging en daar wordt peco fine scale al jaren gebruikt zonder problemen.
Groet, J. Moors.
-
Kostenbesparing is altijd een goed punt.
Jezelf ergernis besparen is beter. Twee verschillende railsystemen geeft vaak lastige situaties bij overgangen. Bovendien pas je op een onhandige plaats een "F" 3weg wissel toe. Als je voor je wissels goede aandrijvingen gebruikt is dat niet zo'n ramp maar als je de originele "F" neemt dan kun je rekeken op veel storingen. Reken voor de grap maar eens uit wat je bespaart aan wissels en wat je evt voor je "f"wissels kunt krijgen op de 2de hands markt.
-
Peco finescale is zogenaamd code 55, maar aan de binnenzijde eigenlijk code 80. Ik heb het in het verleden gecombineerd met Minitrix code 80 en dat ging prima, ook op overgangen.
Peco en Fleischmann rails ziet er naast elkaar niet uit, maar dat is wat anders. Bij mij lag de Minitrix rails in het schaduwstation.
-
Combineren Peco code 55 (fimescale) en materieel uit de oude dagen gaat goed. Er is al eerder gezegd dat de dwarsliggers tussen de rails verlaagd zijn. Hierdoor ontstaat meer ruimte. Mijn oude Fleischman locomotieven en wagens rijden zonder problemen (net als minitrix, arnold, kato etc.).
Waar ik meer mee zit is de buitenlus. Hierin ga je omhoog om op de hoog gelegen baan te komen. Deze hellingen zijn volgens mij te kort. 5 cm vergt bij een percentage van 3% toch zeker 150 cm. Bij 2,5% wordt je lengte 2 meter.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Wat ben ik blij dat ik dit op het forum heb gezet, ideaal, zoveel kennis in het land! Bedankt voor de waardevolle reacties!
@Gerrit,
Dank je voor de terugkoppeling over de RoofMate, die bedoelde ik inderdaad, is er een beter alternatief om toch met een "zachte" onderlaag op hoogte te werken om sloten enz. te kunnen maken?
@ Han Zijlstra,
Dank voor de tip, ik ga de 3weg-wissel laten vervallen, deze had ik nog liggen, vandaar. Ik zal het nieuwe ontwerp zonder de 3weg-wissel z.s.m posten.
Is de ellende met de Fleischmann wissels echt zo groot dat ik deze beter kan vervangen door de Peco versie?
@Henk,
De overgang tussen de Fleischmann en de Peco vind plaats in de tunnels, de Peco is alleen zichtbaar.
@Gerard van der Sel,
De buitenbaan loopt vanaf de voorzijde omhoog, langs de buitenzijde baan en is pas op hoogte bij de wissels boven in het midden, wat naar mijn idee toch een bijna twee meter opleverd, gezien vanaf de wissel voorzijde (start helling) tot aan de wissel achter (eind helling). Volgens de berekening van AnyRail geeft dit niet meer als 3% stijging.
Is trouwens een wereld programma, dat AnyRail.
Groet,
Peter
-
Peter,
Het zijn niet de wissels, maar de aandrijving. De eindafschakeling gaat na een aantal jaren haperen. Dit geeft ellende. Ieder wissel (gewoon, engels en drieweg) heeft hier last van.
Helling:
Gaan de beide sporen omhoog tot in de tunnel, of blijft de binnenbaan beneden en gaat de buitenbaan omhoog?
Ik denk dat het visueel nog al wat uit maakt.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
De binnenbaan blijft laag, de buitenbaan loopt omhoog vanaf de wissel onderzijde bord tot de wissel boverzijde bord. Als je goed kijkt, het staat een beetje klein op de afdruk, zie je de hellingspercentages er bij staan.
Groet,
Peter
-
Zo, hierbij het 2e concept, de 3weg-wissel verwijderd en de vaste maat Peco rails vervangen voor flex, blijkbaar bestaan de vaste maten (type ST11F, ST15F en ST18F) niet of niet meer, al staan deze wel in de AnyRail bibliotheek. Dit was al eerder opgemerkt in een ander draadje, maar ja, ik had het te laat gezien.
het concept;
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_Concept2.jpg[/img] (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_Concept2.jpg)
Nu toch nog even een vraag;
Wie kan mij vertellen hoe ik de ondergrond van de rails en modelbaan het beste kan maken. Roofmate blijkt, zoals te lezen in dit draadje, geen goede optie.
Groet,
Peter
-
Voor het wel/niet gebruiken van roofmate toch maar even hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg642585.html#msg642585) lezen. Daar staat ook wat over geluid.
-
Zo, hier de laatste update van mijn ontwerp.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_Concept_3.jpg
In plaats van de draaischijf ga ik proberen een rolbrug zelf te bouwen.
Heeft er nog iemand suggesties voor de juiste ondergrond om op hoogte te werken? Dus de ondervloer van de baan een centimeter of 3 dik waaring sloten en dergelijken makkelijk te maken zijn en wat niet al te veel lawaai maakt?
Groet,
Peter.
-
Peter,
Die blauwe platen die normaal gebruikt worden onder je rails, zijn er ook wat dikker (ik meen tot een cm of 5). Deze kun je goed gebruiken om dit soort zaken uit te snijden. zie Oberstein (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43198.msg710226#msg710226) van Paul Smits.
Overigens weet ik niet of je digitaal of analoog rijdt, maar je hebt een "keerlus" gemaakt door de komst van de rolbrug.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
Wat de keerlus betreft, klopt, ik wil de spanning omdraaien met/tijdens het omrollen van de brug, zo kunnen de treinen gekeerd worden door middel van de brug.
Groet,
Peter
-
Je stelt dat de binnering op 0 nivo blijft.
Je kunt een beter resultaat bereiken door de binnenring te laten zakken en de buitenring minder steil te laten stijgen.
-
Han,
Die stijging snap ik niet helemaal, de binnenring is inderdaad 0, bedoel je dat dan de voorkant van de baan (dubbelspoor, wisselstraat en opstelspoor) op ongeveer op 2,5 cm moet liggen, zodat het ninnenspoor 2,5 cm zakt en de buitenkant 2,5 cm stijgt? Dat wil dan ook zeggen dat de rolbrug/ locloods en het lossen opstelspoor middenin lager komen te liggen dan de wisselstraat, of ik moet ze, vanuit het gebergte weer omhoog laten lopen, wil ik ze op gelijk nivo krijgen als de wisselstraat.
Groet,
Peter
-
de rolbrug word zelfbouw? ;D
weet je al hoe je die gaat maken?
ik heb zelf een draaischijf gemaakt.. echter is deze HO en is het voor N denk ik iets te grof om zo iets ook te maken..
succes met je plan ;D ik ben opnieuw gestart en maak alles op piepschuim(makkelijk bewerkbaar en niet al te duur, sterk genoeg en toch licht ;D)
-
Stijging:
Hij bedoelt dat vanaf de voorkant (het emplacement) beide sporen stijgen tot in de tunnel. Hierna gaat het binnenspoor weer naar beneden en het buitenspoor verder omhoog. Dit geeft het effect dat het een dubbelsporig baanvak lijkt.
(Aan beide zijden van je emplacement natuurlijk.)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(y)
-
Ebay Duitsland 50 stuks en nog meer materiaal vanaf 1,- euro!
Klikker de klik (http://www.ebay.de/itm/Fleischmann-5-x-gerade-Gleise-50-x-6405-Steckverbinder-Anleitung-f-Weichen-/160854956716?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item2573b3daac)
-
@ CBX, beetje groot voor mijn baan ;D
Maar allen hartelijk dank, het sporenplan is wel wat gewijzigd, in de eerste instantie komt er even nog geen draaischijf of rolbrug in, eerst maar eens een goed begin maken. Ik ben net begonnen met de onderbouw en ondertussen de rails bij elkaar aan het sprokkelen. De het merendeel wordt nieuwe rails van fleischmann, het zichtbare gedeelte van Profi en de rest van de "gewone" FLM rails.
Mocht ik nog vragen hebben, ik weet jullie te vinden (y)
Groet,
Peter
-
Voor 6,89 euro kom je zoveel rails nooit meer tegen! :o
-
Aanvankelijk wilde ik mijn oude Fleischmann ModelRails gebruiken voor het schaduwstation en ProfiRail voor het zichtbare bereik. Op advies van MTE heb ik hier van af gezien. Juist in het niet zichtbare bereik is het verstandig om niet met "oud spul"te werken. In alle bescheidenheid denk ik dat het advies van MTE volledig juist is.
Peter
-
@CBX
Blijft toch een tikkie te groot voor een N-baan, hoe goedkoop ook :P
@ Peter;
Is inderdaad een goede tip (y), daarom komt er in de "moeilijk" bereikbare plaatsen nieuwe rails maar dan wel de versie zonder bedding, is wat goedkoper en, voor zover ik heb begrepen, van de zelfde kwaliteit materiaal als de profi.
Voor de zichtbare delen van de baan waar langzaam gereden wordt heb ik een aantal hele mooie wissels met gepolariseerd hartstuk op de kop weten te tikken, de houten skeletbouw voor de baan is inmiddels gereed, nu maar eens rustig de rails een plekje geven.....
Iemand nog tips voor het voorzien van spanning op de baan? Ik zag al wat voorbij schuiven over aansluitdraden op de raillasjes solderen, op de niet zichtbare delen ga ik denk ik op de railstaven solderen. Een ringleiding is al gelegd.
Wederom zijn alle tips van harte welkom ;D
Groet,
Peter
-
Grote voordeel van solderen op raillasjes is
Je kunt het lekker op je werbank doen. Soldeer aan de onderkant van een las een draadje van 20-30 cm en schuif het daarna op de baan in elkaar. Gaatje boren , draadje erdoor en aansluiten op ringleiding.
Nadeel van solderen op railstaaf. Je blijft verhitten tot je bijna het railbed ziet smelten ;D