BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Railhopper op 17 July 2012, 08:24:07

Titel: voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Railhopper op 17 July 2012, 08:24:07

ik had een vraag zijn er voor of nadelen van ingefreesd sporen bij vitrines?

ik wil namelijk een vitrine kopen alleen vroeg me dit af.
en hebben jullie ervaring met heins vitrines ?

Mvgr Railhopper
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Pleun Baan op 17 July 2012, 09:07:01
Ik heb er zelf twee hangen: wat mij betreft prima kwaliteit. Bij eentje was er iets mis bij aflevering; dat is netjes verholpen.

Het voordeel van die ingefreesde rails is dat de loc/wagons mooi recht staan er er niet zo snel uitvallen, mocht je er tegenaan stoten als je er een andere loc/wagon uithaalt (wat mij dus wel eens is gebeurd....).
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Ed van Mierlo op 17 July 2012, 09:23:59
Heb thuis ook 2 vitrines met ingefreesde sporen, is mi beter voor de flensen en de treinen staan recht
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 17 July 2012, 09:32:21
Ik ben het helemaal eens met Pleun, Railhopper. Ik gebruik ook een dergelijke vitrine. Bij het erin zetten van de modellen "vallen" deze direct "stevig" in de gefreesde sporen waardoor ze niet makkelijk uit het vitrinevak kunnen weg glijden.
De vitrines hangen bij mij aan de achterzijde van een kastenwand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG207.jpg)
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: SBBcargo op 17 July 2012, 10:35:41
Ik heb 2 Kibri vitrines. Deze hebben geen ingefreesde profielen. Zoals hierboven al beschreven krijg je het bijna niet voorelkaar de treinen netjes in lijn te houden  >:(. Daarom heb ik een paar jaar geleden besloten om de vitrines van oude tweedehands (meter) rails te voorzien. Koste geen dr** ;). Nu blijft alles netjes in lijn staan. Van beschadiging van de wielflensen heb ik nooit iets gemerkt. Waar je in iedergeval op moet letten is, als er direct zonlicht op de vitrine kan vallen, dat het "glas" beschermt tegen utraviolet licht. Sommige modellen willen dan wel eens van kleur gaan verschieten  :'( .

Marius.
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Johnnytrein op 17 July 2012, 11:07:18
Heeft iemand een link naar die hein?
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Ruud K op 17 July 2012, 11:44:59
Wat geldt voor ingefreesde sporen en ook voor plaatsing van locs op rails in een vitrine: de antislipbandjes 'deuken' na een tijd in. Het rubber wordt heel plat op de plek waar ze contact maken met de ondergrond. Als je dan met de loc gaat rijden, maakt hij een bonkerig geluid. Dat heb je niet als je de loc gewoon op de flensen plaatst. Daar gebruikt echt niets mee, ook niet na jaren.
Het is dus zaak de locs regelmatig ietsje te verplaatsen bij gebruik van ingefreesd spoor of bij plaatsing op rails.

Groet,
Ruud
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: guest7823 op 17 July 2012, 11:51:04
Het is dus zaak de locs regelmatig ietsje te verplaatsen bij gebruik van ingefreesd spoor of op plaatsing op rails.

Net als in het echt, alleen is het daar voor de kogellagers  ;)
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Remunj op 17 July 2012, 12:11:47
Heeft iemand een link naar die hein?
www.google.nl (http://www.google.nl)  ;D

En als je dan zoekt op Heins vitrines vindt je .........tata  http://www.heinsvitrines.nl/ (http://www.heinsvitrines.nl/)

Gr.
Eric
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Ernest op 17 July 2012, 14:19:26
Hoe breed is de ingevreesde groef ?
Als die n.l. iets meer dan de wielbreedte is dan rust de loc niet op zijn ASB'tjes en staat de boel toch netjes uitgelijnd.
Ernest
Titel: Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
Bericht door: Johnnytrein op 17 July 2012, 14:30:45
Eric, bedankt.