BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 16 July 2012, 19:44:30
-
Ja, Peter gaat 't weer proberen. Nadat de zolderbaan moest wijken voor de 2e kleine, wil ik toch weer een baantje bouwen. De ruimte is uiteraard een stuk beperkter geworden. Gelukkig rijd ik nog steeds N-spoor, dus zijn er toch wel goede mogelijkheden.
Dit is mijn beschikbare ruimte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruimte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruimte.jpg)
En dit is wat ik in eerste instantie bedacht heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_25.jpg)
Zoals je ziet geen spiraal, daar heb ik geen goede ervaringen mee en ik voorkom liever herhaling ;)
Verder een eenvoudig sporenplan waar toch veel mogelijkheden mee zijn. In het schaduwstation kan een getrokken trein (uiteraard met zeer gepaste snelheid) via de keerlus weer op een juiste manier het station binnen komen.
Opmerkingen en (opbouwende :)) kritiek is van harte welkom!
-
Ziet er interessant uit.
In 't station loc wissel of kun je een mogelijkheid voor omlopen creëren ?
Groet,
Ernest
-
Inderdaad locwissel, daar had ik het uitloopspoortje naast het hoofdspoor voor in gedachten. Die heeft tevens de functie om treinstellen van de onderste 2 sporen richting opstel te rangeren :)
-
Peter,
In het schaduwstation kunnen maar 2 van de 4 sporen keren via de keerlus. Is het niet nuttig om een paar extra wissels te plaatsen om ook via die sporen de keerlus te kunnen berijden.
Sander
-
Ik ga ook met een paar treinstellen rijden, dus die kunnen op die 2 sporen waarvan je niet kunt keren.
Ik kan het schaduwstation wel uitbreiden, maar dan loop ik weer het risico dat het te lang gaat duren. Ik ken mezelf, ik wil snel resultaten zien ;) Daarom heb ik 't met opzet wat eenvoudig gehouden.
-
Heb je al eens een versie geprobeert met de keerlus geheel rechts?
Dan hoeven de treinen niet eerste te stoppen en in tegengestelde richting de keerlus in, maar bv. 2 sporen naast elkaar die via een wissel de keerlus in kunnen en dan meteen gekeerd door kunnen tuffen naar boven.
Jakop
-
Dat gaat helaas niet passen, de rechterzijde is maar 50 centimeter breed, daar past geen lus :(
-
OK....ik liet me in de luren leggen door die onderste, geheel witte, tekening.
We denken verder..
Jakop
-
Ik ook bijna, daarom heb ik intussen dat grijze vlak ook naar de andere tekeningen gekopieerd :)
Ik heb overigens wel eens een flexrail van Peco zo ver gebogen dat ie een straal van 25cm had, maar er reden alleen nog 2 assers doorheen, geen enkele trein kreeg het nog op eigen kracht voor elkaar ;)
-
Als ik maar lang genoeg blijf staren en knutselen, dan is het plan elke 5 minuten anders :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_4.jpg)
-
Hallo Peter,
Leuk dat je weer begint met je N-baan (y)
Komt er een stad of dorp naast het station?
Misschien een ideetje, als het een dorp gaat worden kun je leuke Nederlandse huisjes van Tilly-Models plaatsen :)
Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Succes met bouwen!!!
Groet,
Raymond
-
Ik ben op geen van mijn banen ooit aan scenery toegekomen, dus ik durf er eigenlijk niet eens aan te denken :) Maar ergens in mijn hoofd zit wel wat industrie en een dorpje ;)
-
Dan zie ik 'beneden' niet zoveel andere mogelijkheden. Wordt die 50 cm begrenst door een deur?
Boven vraag ik me af hoe je een op een perronspoor binnengekomen getrokken trein gaat afhandelen? De lok staat vast aan het einde van het kopspoor.
Of ga je uitsluitend weer met een nieuwe lok vertrekken met achterlating van de 'opgesloten' lok?
Jakop
-
Die 50cm wordt begrensd door een bureau aan de andere zijde van de kamer. Zelfs die 50cm is al niet zo fijn daarom denk ik er sterk over om de baan aan takels te hangen zodat ie omhoog tegen het plafond kan.
Heeeel eventueel zou dit wel kunnen, maar dan wordt een lus ook nog moeilijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruimte_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruimte_1.jpg)
-
Is dat voldoende om een getrokken trein in N normaal te laten keren?
Geen enkele ervaring met N...als het kanzijn de mogelijkheden ruimer.
Jakop
-
Wat mij betreft is een boogstraal van minimaal 35 centimeter wenselijk, liever meer. Ik denk dus niet dat het past, maar misschien ziet iemand nog andere mogelijkheden :)
-
Peter,
Allereerst een leuk en klein sporenplan (ik wou dat ik zoveel fantasie had). Het wordt de komende 20 jaar inderdaad ruimte en tijd inleveren (iets met opgroeiende kinderen). Terug naar de vraag.
Boogstraal van 30 cm is in N ruim voldoende. Gaan wagens goed door (getrokken en geduwd).
Even wat opmerkingen:
- Schaduwstation: Verwissel de engelsman en het 2e wissel van plaats. Kunnen 3 van de 4 sporen gebruik maken van de keerlus.
- Station: Engelsman in de hoofdbaan is eigenlijk niet toegestaan. Het feit dat je hier vrij dicht bij het emplacement zit maakt een boel goed. Kun je de combi engelsman en wissel niet vervangen door een combi wissel en drieweg wissel (peco heeft die sinds dit jaar).
Vraagje: Wat is het doel/nut van het omloop spoortje links?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Peter,
Is het volgende idee bij het schaduwstation uitvoerbaar? De "inrijdwisselstraat" loopt nu van noodwest naar zuidoost. Verander dat van zuidwest naar noordoost. Laat de treinen binnenkomen ter hoogte van het onderste opstelspoor, via een Engelsman, waar je ook de keerlus op laat aansluiten. Daardoor kan je op alle sporen binnenkomen, en vanaf elk spoor een trein via de keerlus laten keren. 't Zal wel een kwestie van ruimte zijn, vrees ik, maar niet geschoten is altijd mis. :)
-
In de 1:1 situatie wordt het gebruik van een engelsman in de hoofdbaan ontraden door ProRail. De reden is dat een engelsman bij een afgebogen rijweg tot grote snelheidsbeperking leid, max 80 km/h bij de grootste boogstraal. Dus op emplacementen ::) zoals hier - :P waar de snelheid lager is dan 80 km/h kan een engelsman vrijelijk toegepast worden.
-
Idd. Op het station van Utrecht sterft het van die dingen.
-
Dank voor alle feedback! (y)
Ik heb in het schaduwstation de Engelsman verhuisd, ik krijg nu alleen de lus niet meer zonder rode waarschuwingen in AnyRail. Ik vermoed dat het in realiteit allemaal wel zal passen, maar ik houd nog een slag om de arm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_26.jpg)
Verder heb ik de optie geprobeerd met een drieweg wissel en een gewoon wissel, maar ik ben niet enthousiast. Vanwege de hoek loop ik namelijk tegen 2 (grote) problemen aan:
1) De driewegwissel buigt uiteraard enigszins naar links, dat moet ik weer corrigeren om de rest van het emplacement te kunnen laten liggen en dat geeft een bijzonder onrustig spoorverloop;
2) Door ditzelfde euvel ben ik gedwongen om een links wissel als inrijder neer te leggen wat er voor zorgt dat een trein te allen tijde afbuigend het emplacement oprijdt. Dat is ook onrustig en bovendien voor reizigersvervoer onwenselijk.
De optie van Dick ga ik nog even bestuderen :)
-
@Gerard:
Vraagje: Wat is het doel/nut van het omloop spoortje links?
Het heeft 2 doelen: enerzijds opstellen van loks die getrokken treinen (goederen en reizigers) weer mee kunnen nemen nadat de binnenkomende trekkende lok is opgesloten op 1 van de kopsporen en anderzijds voor het keren van treinstellen die op de perronsporen zijn binnengekomen zodat ze richting opstelterrein kunnen (een beetje à la Den Helder).
@Dick: ik heb even over je idee nagedacht. Als ik het goed begrijp dan betekent het dat de keerlus het binnenkomende spoor ergens moet kruisen, ik vrees dit qua hoogteverschil niet haalbaar is.
-
Na een mail van Dick begrijp ik wat hij bedoelt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_Dick.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_Dick.jpg)
Ik kan nu zelfs nog overwegen om er een halve Engelsman van te maken (met afbuiging aan de bovenzijde uiteraard). Dat heeft maar 1 eenvoudige reden: die heb ik nog liggen. Als ik 'm als hele handhaaf, dan moet ik er 1 bijkopen :)
-
Nadeel is dan wel dat als je het onderste opstelspoor binnenrijdt, je daarna de keerlus ingaat en op het bovenste opstelspoor terecht komt voordat je weer het schaduwstation uit kunt rijden.
-
Oké Peter, zo bedoelde ik het. Als je nu de halve Engelsman nog vertikaal spiegelt. zou je het onderste opstelspoor als aankomstspoor kunnen gebruiken, daarna standaard elke trein (ook de treinstellen) door de keerlus laten gaan, en op één van de drie bovenste sporen opstellen om weer te vertrekken. En natuurlijk niet vergeten om een klein stukje recht spoor te leggen tussen het meest-linkse wissel en de halve Engelsman.
-
Hmmm....ter plaatse van de engelsman dubbelsporig maken?
Dan kan er één uitrijden èn een andere de keerlus in
Mwhaa...zo druk zal het ook niet worden daar beneden.
Verkeer tegelijk dan. Er kunnen nog meer sporen naast naar onderen toe voor afwisselender verkeer naar boven toe ;)
-
Nadeel is dan wel dat als je het onderste opstelspoor binnenrijdt, je daarna de keerlus ingaat en op het bovenste opstelspoor terecht komt voordat je weer het schaduwstation uit kunt rijden.
Klopt, als je van het onderste spoor de keerlus in rijdt moet je op 1 van de 3 andere sporen weer terug komen. Da's niet zo'n bezwaar.
Oké Peter, zo bedoelde ik het. Als je nu de halve Engelsman nog vertikaal spiegelt. zou je het onderste opstelspoor als aankomstspoor kunnen gebruiken, daarna standaard elke trein (ook de treinstellen) door de keerlus laten gaan, en op één van de drie bovenste sporen opstellen om weer te vertrekken. En natuurlijk niet vergeten om een klein stukje recht spoor te leggen tussen het meest-linkse wissel en de halve Engelsman.
Dat gaat niet, want je kan van de 3 bovenste sporen nooit meer uitrijden.
Hmmm....ter plaatse van de engelsman dubbelsporig maken?
Dan kan er één uitrijden èn een andere de keerlus in
Mwhaa...zo druk zal het ook niet worden daar beneden.
Verkeer tegelijk dan. Er kunnen nog meer sporen naast naar onderen toe voor afwisselender verkeer naar boven toe ;)
Mwah. Ik heb bewust gekozen voor enkelspoor omdat het inderdaad toch niet druk gaat worden. Ik heb geen ruimte voor 4 of meer perronsporen, dus mijn station rechtvaardigt voor mijn idee geen dubbelspoor :)
-
Waarom gewoon niet de hele keerlus skippen en locwissel doen in schaduwstation zoals in het bovenstation? Scheelt veel gedoe met ondergrondse keerlus en je hebt niet het probleem dat je personentrein gekeerd - dus ook in compositie - terugkomt, irl is er vaak een vaste samenstelling van 1e, 2e en bagagerijtuigen bijv, ik had het zo vroeger en ging prima.
-
Omdat ik voor een groot deel geautomatiseerd wil gaan rijden en alleen handmatig wil rangeren in het station zelf. Een lokwissel is qua automatisering volgens mij een flink stuk foutgevoeliger dan langzaam achteruit door een keerlus.
-
automatiseren van zo n locwissel lijkt me idd lastig, ik deed alles handmatig.Automatisch zo door de keerlus lijkt me trouwens ook een uitdaging...
-
Dat ga ik wel voor elkaar krijgen ;) :)