BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 15 July 2012, 11:26:22
-
Ik heb de vraag wel eens eerder gesteld maar daarmee ben iik nooit verder gekomen.
Ik ben tweerail rijder en werk met een treinbesturingsprogramma. Dat programma heeft de mogelijkheid om terugmeldgeschikte wissels te detecteren. Nu is mijn vraag, welke wissels hebben deze mogelijkheid standaard ingebouwd en hoe kan ik dat zelf doen bij bijvoorbeeld Profi wissels van Fleischmann (dus zonder beweegbaar puntstuk) en RocoLine wissels, zonder bedding dus.
Ik bedoel dus niet met relais of zo maar de werkelijke wisselstand, dus dat het programma weergeeft (en dat kan bij het programma) dat er een loc op de afbuigende rails staat of dat de loc op rechtdoor staat.
Ik weet dat het mogelijk is met Marklin C-rails maar daar heb ik niets aan volgens mij.
Graag hulp. Misschien een schema met uitleg?
-
Rob,
Ik maak gebruik van de wissleaandrijving van Conrad.
Zie voor een schema http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/219998-an-01-nl-Weichenantrieb_m_Umschaltung.pdf
Wisselaandrijving is verkrijgbaar met 1 wisselcontact wat je kan gebruiken voor terugmelding.
Andre
-
Dank voor de hulp maar hoe breng ik dat over als melding in het programma?
Rob
-
Wissels met ingebouwde terugmeldcontacten bestaan bij mijn weten niet. Ook bij C-rail niet, of ik moet iets erg over het hoofd zien.
Als er al terugmeldingen zijn, dan zitten die in de aandrijving. Bij Roco b.v. zit er een omschakelcontact in de aandrijving, maar dat is eigenlijk bedoeld om het puntstuk om te schakelen. Maar als je daar niet een hecht kun je het als terugmeldcontact gebruiken.
<edit> Dat contact bied je dan aan aan een bezetmelder, b.v. een s88. Hangt er ook een beetje vanaf in welke vorm het programma de terugmelding verwacht.
-
Ik weet dat het door hobbyisten gedaan is bij C-wissels maar dat wil ik dus graag ook zelf proberen uit te voeren op mijn wissels. Iemand heeft het dus gedaan met die Roco wissels die jij aanhaalt, maar hoe doe je dat en is dat op enige manier ook toe te passen op Profi wissels.
Rob
-
Bij Roco wissel kun je gebruik maken van het contact dat al in de aandrijving zit.
Bij Fleischmann Profi zit er naar mijn weten geen contact in. Dat zul je er dus zelf bij moeten knustselen.
Of je moet er een andere aandrijving op zetten waar al een extra contact in zit.
-
Heb je enig idee Klaas, hoe ik dat en waar zou moeten bijknutselen? Ik zou niet weten waar ik wat zou moeten maken.
Rob
-
Ik ken de Fleischmann aandrijvingen alleen maar van foto's, aan de buitenkant.
Heb wel een idee wat daar binnenin gebeurt, maar niet hoeveel ruimte daar nog is.
Je zou gebruik kunnen maken van het bedieningspiefje wat er uit steekt. Daarmee kan je een verend draadje opzij drukken, wat dan op zijn beurt contact maakt met een metalen stift (spijker) die in de tafel staat.
Daarbij moet je bedenken dat zulke aandrijvingen vaak maar net genoeg kracht opbrengen om het wissel om te leggen. Dus alles wat je erbij knutselt kan er voor zorgen dat het niet meer werkt.
-
maar hoe breng ik dat over als melding in het programma?
Rob
Welk programma gebruik je?
-
In Rob zijn onderschrift staat Win-Digipet. Dat zal het dus wel zijn.
-
Inderdaad het is Win-Digipet 2012 PE en ik wil het graag via de terugmeldmodule laten lopen. Hier de werkwijze in WDP
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/terugmelding_met_wissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/terugmelding_met_wissel.jpg)
Rob
-
Hallo Rob,
Als eerst moet de wisselmodule hiervoor geschikt zijn of je moet gebruik maken van de terugmelding via de S88 bus.
Ten tweede wordt er vanuit gegaan dat de wissel over een eindafschakeling beschikt (zoals die van Roco bijvoorbeeld).
Bij een eindafgeschakelde wissel wordt er via een hoge weerstand een kleine stroom gemeten door de spoel die niet afgeschakeld is.
De wissel zal hierdoor niet omgezet worden, maar er wordt wel een signaal verkregen die iets verteld over de stand van de wissel.
Andere terugmeld methodes zijn mij ook wel bekend, maar dit vraagt de nodige electronica om dit te realiseren.
Omdat de wissels doorgaan vanaf de + worden geschakeld, is het zaak om na te gaan (bij terug melding via s88) of de stuurspanning van de wissels (dit kan het gelijkgericht DCC signaal of een externe voeding zijn) niet te hoog is voor de wissel/terugmeld module.
Bij een te hoge ingang spanning kan de melder defect gaan en moet er dus een beveliging ingebouwd worden (doorgaans is een zenerdiode over de ingang naar massa in sper van ca 4,7 V met een serie weerstand voldoende).
Is de wisselmodule geschikt voor terugmelding dan zijn dit soort voorzieningen vaak al ingebouwd of geschikt gemaakt.
De terugmelding gebeurd dan via een extra terugmeld bus en hangt af van het gebruikte systeem.
Bij Lenz maakt men bijvoorbeeld gebruik van de RS bus, maar bij een ander systeem kan dit mogelijk anders zijn.
Mij is niet bekend met welke wisselmodules je momenteel werkt, dus kan dit ook moeilijk beantwoorden.
Gezien je werkt met een Twin Center zul je wel waarschijnlijk uitkomen op een S88 terug melding.
Willem.
-
Ik gebruik Fleischmann Profi wissels en Roco wisselmodules 10775 (alle info staat in mijn onderschrift) en alle terugmeldingen lopen via de s88 bus maar wel via een HSI-88.
Rob
-
Hallo Rob,
Had ik even over het hoofd gezien. ;D
Dan zul voor de terugmelding gebruik moeten maken van de S88 bus om de wisselstanden terug te zien.
Het is dan overigens zo, dat indien je de wissels met hand omzet, dit ook te zien is op je scherm.
Dit betekend ook dat je voor elke wissel terugmelding een ingang op een s88 module vrij moet hebben. Voor de s88 module is het niet nodig dat deze is voorzien van een stroomdetectie, kan wel, maar is niet nodig.
Kan momenteel geen tekening invoeren (ben op mij werk) hoe zoiets aangesloten moet worden, maar zal je vanavond wat toe sturen.
Willem
-
Dat zou ik erg op prijs stellen. Mijn mailadres staat in mijn profiel.
-
Hallo Rob,
Ik plaats het hier maar even, misschien dat er meer mensen zijn die zoiets zoeken.
Het vereenvoudigde schema staat hieronder afgebeeld.
R1, R2, R3, R4, D1 en D2 zijn losse onderdelen die erbij geplaatst moeten worden.(kosten zijn ca 50 cent)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_terugmelding_s88_1.jpg)
R1 t/m R4 kunnen eventueel verlaagd worden naar 2K2.
Je kunt gebruik maken van een S88 terug melder zonder stroomdetectie.(zijn ook goedkoper).
In1 en In2 zijn twee ingangen van de S88 terugmeldmodule.
Het kan zijn dat het programma voldoende heeft aan 1 terugmeld ingang, tenslotte wordt er altijd maar 1 ingang laag gehouden en die wordt terug gemeld.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat de booster van de Twin center wordt gebruikt als aansturing van de wissel/sein modules.
Willem
-
Rob,
Hieronder het schema zoals je dit bij de Roco wisseldecoder 10775 kunt aansluiten in combinatie met een decoder met stroomdetectie. (afbeelding 1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_teugmelding_met_stroom_detectie.jpg)
Afbeelding 1
Voor de weerstanden R1 en R2 kan men een waarde kiezen die ligt tussen de 1K2 en 2K7.
Veel hoger zou ik niet doen, want dan heb je kans dat hij niet goed meer meldt.
Indien de waarde lager wordt dan 1K2 ga je overbodig veel ruststroom door de spoel sturen en wordt de verbruikstroom behoorlijk indien er veel wissels op deze manier worden aangesloten voor terugmelding.
Nu heeft de wisseldecoder van Roco geen massa aansluiting naar buiten uitgevoerd.
Die zul je dus zelf moeten maken.
De ingreep is echter vrij eenvoudig te doen.
Indien de de decoder opend, zit bij de aansluiting van het digitale signaal de gelijkrichter (4 x diode volgens afbeelding 2).
](https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_10775_massa_2.jpg)
Afbeelding 2
Soldeer nu een draad aan de rechter zijde van de diode brug (in rood aangegeven), dit is de massa draad die je nodig hebt om aan de terugmelder aan te sluiten.
Op zich niet moeilijk, je moet aleen niet bang zijn om de decoder even open te maken voor de massa draad, althans die van Roco.
Indien er wisseldecoders van bijvoorbeeld Lenz worden gebruikt is deze massa aansluiting reeds aanwezig en kan hier de massa draad op worden aangesloten naar de bezetmelder.
Willem
-
Hartelijk bedankt, ga ik eens op studeren.
Rob
-
Je meet dan toch de stand van de wisselspoel en niet de stand van de wissel ? Of ben ik nu achterlijk?
Mvg,
Paul.
-
Je bent niet achterlijk, maar bij een modelwissel is het een bijna onmogelijke opgave om de echte stand van de wisseltongen terug te melden. Daarom wordt altijd een contact uit de aandrijving gebruikt.