BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Erwin Schuurman op 14 July 2012, 12:46:19
-
Hallo allen,
Ik had even een vraag. Op de friese modelbaan club in Leeuwarden zijn we, zoals misschien bekend, bezig met de verherbouw van station Leeuwarden en omgeving, zoals de Schrans.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schrans_overzicht.jpg) Foto: Klaas rein Noppert
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21645.45.html
Nu is het zover dat we aan de scenery beginnen en we willen graag een beetje bijpassend wegverkeer uit de jaren 70/80. Maar wat voor nummerplaten moeten er nu op de auto's?
Bijvoorbeeld deze Opel rekord D
(http://www.namac.nl/Neurenberg/1872008/187%20Wiking%20Opel%20Rekord%20D.jpg)Foto: Namac
Geel of blauw?
Zo is het straks de bedoeling dat ik nog meer auto's laat zien waarvan ik bniet weet wat voor nummerplaten daar op moeten. Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)
-
Voor zo ver ik weet zijn de blauwe platen met witte letters/cijfers toegestaan tot januari of februari 1978.
Peildatum is dan afgifte kentekenbewijs, niet zozeer het bouwjaar van de auto, tenzij (semi)import-oldtimers.
Gr. Erik.
-
Aan de hand van deze pagina van Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken) en het bouwjaar van de betreffende auto's moet je een eind kunnen komen.
Groeten,
Gertjan.
-
Volgens deze webpagina (http://members.home.nl/aar.kip/kentekenhistorie.html) is de gele plaat ingevoerd in 1978.
Met de periode 1970-1980 zit je dus in het overgangsgebied, en moet je kiezen welk jaar je uitbeeldt.
-
Vervolgens zoek je het autotype erbij. Dan vind je dat de Rekord D tot 1977 is geproduceerd en dus in Nederland alleen met blauwe kentekenplaten is geleverd. Als je heel nauwkeurig wil zijn, kun je op die Wiki pagina ook nagaan welke kentekens bij de productieperiode van de Rekord D horen.
-
Tot die conclusie kwam ik ook inderdaad henk :)
-
;D
Als je intertijd je autopapieren kwijt was of onleesbaar had gemaakt na meewassen, dan kreeg je een heel nieuw kenteken. Dus er zijn uiteindelijk wel exemplaren met gele kentekenplaten geweest.
-
Dan nog een vraag, ik wil ook wat brommerjeugd op de baan zetten en heb daar deze voor aangeschaft.
(http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Noch/NO16420.jpg)Foto website modeltreinexpress.
Daar moet dat toch zo'n geel plaatje op het voorspatbord komen meende ik me te herinneren, toch? en zat er verder ook een kentekenplaat op?
-
;D
Als je intertijd je autopapieren kwijt was of onleesbaar had gemaakt na meewassen, dan kreeg je een heel nieuw kenteken. Dus er zijn uiteindelijk wel exemplaren met gele kentekenplaten geweest.
Ow, kijk, kan dus allebei!
-
Nou ja, was in jullie periode natuurlijk nog een schaars verschijnsel.
Voor de bromfiets een verzekeringsplaatje achterop en op die lelijke gele vin van voren lette eind jaren zeventig geen enkele gezagsdrager meer. Die verdwenen maar al te vaak snel na aankoop van de brommer.
De helmplicht bestond al en daar werd wel op gelet met boetes waardoor zelfs de stoerste bromfietsridder toch maar zo'n ding op zijn kop zette.
-
op die lelijke gele vin van voren lette eind jaren zeventig geen enkele gezagsdrager meer.
Ik kan mij uit de jaren '80 alleen maar heugen dat juist daar bloedjefanatiek op gecontroleerd werd. Zeker toen scooterfabrikanten dachten dat een gele sticker aan weerszijden wel voldoende was en de spatbordvin weglieten, dacht Oom Agent daar heel anders over.
Het verzekeringsplaatje achterop was overigens elk jaar een andere kleur, dus leef je uit.
-
Waren die verzekeringsplaatjes in de jaren '70 niet wit van achtergrondkleur? Naderhand werden deze pas geel voor zover ik weet. De letters hadden dan ieder jaar weer een andere (lelijke) kleur.
-
In Oktober 1976 kocht ik mijn eerste nieuwe auto.
Blauwe platen waren toen "standaard" maar met bijbetaling
van een X bedrag werden er gele kentekenplaten gemonteerd.
Tom
-
Voor personenauto's geldt hoe dan ook dat kentekens met twee letters blauw mogen zijn, omdat de leeftijd van het voertuig dat rechtvaardigt.
De uitgifte van kentekens met vier letters is begonnen in oktober 1978. De eerste gele platen verschenen in 1974.
Begin jaren 80 zag je op de weg een mix, waarin jonge auto's met gele platen reden, en oudere met blauwe platen. Eind jaren 80 kwam de blauwe plaat alleen nog voor op oude voertuigen; nu alleen nog op klassiekers.
-
;D
Als je intertijd je autopapieren kwijt was of onleesbaar had gemaakt na meewassen, dan kreeg je een heel nieuw kenteken. Dus er zijn uiteindelijk wel exemplaren met gele kentekenplaten geweest.
Mensen willen graag iets wat nieuw is .
In die overgangsperiode waren er natuurlijk ook mensen die op hun auto blauwe platen hadden , maar tegen betaling graag hun auto opwaardeerde met gele platen. (net alsof je dan een nieuwe auto had , zeg maar)
-
Waren die verzekeringsplaatjes in de jaren '70 niet wit van achtergrondkleur? Naderhand werden deze pas geel voor zover ik weet. De letters hadden dan ieder jaar weer een andere (lelijke) kleur.
Daar begint me iets te dagen, dat zou heel goed kunnen. Opvallend was wel dat het jaartal en het woord Nederland van jaar tot jaar boven of onder zaten en links en rechts t.o.v. elkaar. De slimmerik die zijn oude plaatje overschilderde viel zo wat sneller door de bekende mand.
-
Volgens onderstaande site werden de verzekerigsplaatjes voor brommer in 1966 ingevoerd.
En aan de foto te zien waren ze wit met zwarte letters.
Zie: http://www.groeneharttourritten.nl/museum.php
mvg,
Gert
-
De kleur van de letters veranderde per jaar, zodat controle makkelijker was.
Zie ook foto op deze webpagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets)
-
Jep, ik kende 't nog uit m'n Zündapp periode dat we met oldtimer ritjes vaak nog wat oudere heren hadden die met een verzekeringsplaatje uit 1975 rondreden... ;D Daar deed de politie met dat soort ritjes trouwens nooit moeilijk over.
-
Dan nog een vraag, ik wil ook wat brommerjeugd op de baan zetten en heb daar deze voor aangeschaft.
(http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Noch/NO16420.jpg)Foto website modeltreinexpress.
Daar moet dat toch zo'n geel plaatje op het voorspatbord komen meende ik me te herinneren, toch? en zat er verder ook een kentekenplaat op?
De (brommer) op het plaatje is een eigenlijk een Kreidler RS dat is een 50cc motorfietsje.
(http://www.motorstown.com/images/kreidler-125-06.jpg)
Als je m zou veranderen wordt het een Kreidler RMC van een bouwjaar richting de 80.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Kreidler_magere_brug.JPG)
Mvg Patrick
-
ik heb ook nog witte plaatjes liggen voor op mn solex ;D
-
In Goes kun je zelfs nog nieuwe Kreidlers kopen, alleen staat de fabriek in China dus slechts verkrijgbaar in de kleur rood. ;D ;D ;D!
Groet, Erik.