BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Hox op 09 May 2007, 12:06:16
-
Hallo allemaal
Dit is mijn aller allereerste bericht hier en daar heb ik meteen maar een vraag van gemaakt.
Ik ben sinds een maand aan een nieuwe modelbaan begonnen. Daarvoor ben ik al een tijd met een ander project bezig geweest maar door een slecht (eigenlijk geen) banenplan ben ik daar maar mee gestopt en opnieuw begonnen.
Nu is dit mijn banenplan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1.png
Nu lijkt mij dat deze baan te groot is voor 1 trafo dus zullen er waarschijnlijk meerdere aangesloten moeten worden. Maar kan dit gewoon door een paar meter verder dan het eerste aansluitpunt een ander aansluit punt te maken voor de andere trafo of moet ik een soort blokken systeem maken met elk blok een eigen trafo??
ik rijdt met marklin en de treinen zullen digitaal gaan rijden
Ik denk dat ik alle informatie wel gegeven heb die nodig is. Wil je meer weten vraag het en ik zal het erbij zetten.
mvg. Dennis
-
Een trafo kun je de baan op meerdere plaatsen laten voeden, bijvoorbeeld om de een of twee meter. Meerdere trafo's onderling moet je scheiden, door beide railstaven te isoleren.
Zoek ook eens op ringleiding.
Groet Erik
-
Zoiets was ik al is tegen gekomen. Maar is er een manier om te kunnen bereken hoeveel trafo's ik dan nodig heb. Of is het gewoon aansluiten en als je ziet dat je tekort komt er 1 bij zetten?
bedankt voor de snelle reactie trouwens :)
gr. Dennis
-
Het aantal trafo's hangt af van de hoeveelheid loc's, rijtuigen en/of accesoires die gevoed moeten worden. Als je meerdere trafo's gaat toepassen dan bepaal je per trafo-gebied, wat de maximale stroom afname gaat worden. Zo kan het zijn dat je voor een stationsgebeid met opstelterreinen, een zwaardere trafo of zelfs meerdere trafo's toepast.
-
Je hebt het over digitaal. Welke centrale heb je?
Bij digitaal gaat het niet over het bijplaatsen van alleen trafo's maar van zogenaamde boosters, ieder met hun eigen trafo.
-
Ik zal waarschijnlijk de mobile station gaan gebruiken. Ook al heb ik de intellibox of het oude marklin digitaal ook nog in mijn hoofd zitten. Ik ben er nog niet echt helemaal uit welke het gaat worden.
Maar bij elk digitaal systeem voor marklin heeft toch boosters nodig ipv van alleen een trafo. Momenteel heb alleen nog een witte analoge van marklin en die zal ik waarschijnlijk alleen gebruiken voor de verlichting.
-
Oké Henk,
Ik had niet goed gelezen, dus het isoleren van 2 railstaven moet ook uitgebreid worden ;)
Dennis,
In principe kun je je baan met 1 trafo en een booster voeden. Als je bijvoorbeeld maar met 1 trein rijd. Maar, met meerdere treinen, vooral als zijn voorzien van rijtuigen met lampjes als binnenverlichting, dan neemt de stroomafname gauw toe.
De verlichting buiten de rijtuigen en de baan (wissel- en straatverlichting e.d.) kun je rechtstreeks voeden uit een aparte trafo. Wisseldecoder hebben vaak een aparte aansluiting voor de "motorstroom", zodat deze niet uit de digitale spanning hoeft te worden gehaald.
Groet,
Erik
-
Erik,
Een booster is een versterker van de trafo of zorgt de booster ervoor dat het digitale signaal op de baan komt??
Nog een tweede vraag over het digitale rijden. ik weet niet of ik dat in de digitale stuk van forum moet vragen en ik weet eigenlijk bijna wel zeker dat het al vaker gevraagd is. Maar ik doe het toch. ::)
Mobilestation
Bij de mobilestation krijg ik een game gevoel, maar toch kan je meer functies mee aansturen van je locomotief. Hoe en wat ik er verder mee kan weet ik niet.
Intellibox
Is heel uitgebreid en kon ook worden aangesloten op de computer dacht ik (wil ik alleen niet gaan doen). En de prijs is best hoog
Het vorige marklin Digitaal
Dit is het eerste waar ik meegereden heb bij een oude vriend van me flink wat jaren geleden en hier heb ik nog wel een leuk gevoel bij, omdat ik toen mij eigen trein zo rond kon laten rijden. Maar de functies zijn vergeleken met de mobile station minder heb ik gehoord.
Nou is mijn vraag, welke van de drie. Of een ander als ik een goede over het hoofd heb gezien. Ik weet dat dit ook een persoonlijke vraag kan zijn, want ieder heb zijn eigen voorkeuren over wat hij wel of niet ermee wil doen.
Mijn bedoeling is dat alleen de treinen digitaal gaan rijden en dat ik de seinen en wissels nog met de hand bedien.
Alvast bedankt voor tips of uitleg
gr. Dennis
-
Dennis had het zelf over trafo's Erik. ;)
De mobile is er in verschillende uitvoeringen, de zwaarste kan 1,9 ampère stroom leveren. Daarmee kan je comfortabel 3 tot 4 treinen tegelijk laten rijden. Meer misschien ook nog wel, maar een centrale moet je niet permanent tegen het maximum belasten. Een en ander is uiteindelijk afhankelijk van het stroomverbruik van de loc en van de vraag of er binnenverlichting aanwezig is.
Als ik je baanplan zo zie, dan moet dat wel genoeg zijn. Veel meer dan een stuk of 3 treinen zie ik daar zo gauw niet tegelijk op rijden zonder dat er ongelukken van komen. Sowieso kun je met de hand nooit meer dan 2 of 3 treinen in de gaten houden. Dat is maar goed ook, want voor Märklin Systems is nog altijd geen booster beschikbaar.
Als je gaat automatiseren, dan kunnen er wel meer treinen rijden en zou je een booster voor het schaduwstation kunnen overwegen. Maar volgens mij ben je nog niet in die fase. Voorlopig zou ik het dan maar met de 1,9A mobile proberen. Let wel op, in startsets zit meestal een lichtere versie. Als je later meer wil, dan koop je alsnog een zwaardere centrale eventueel met booster. Die mobile heb je er dan al lang uit.
-
Een booster is een versterker van de trafo of zorgt de booster ervoor dat het digitale signaal op de baan komt??
Een booster versterkt het digitale signaal. De trafo zorgt voor de spanning en stroomtoevoer.
De eerste booster die je op de baan aansluit is meestal degene die in je centrale zit. In de Mobile zit dus een booster van 1,2 of 1,9A.
De simpele reden hiervoor is dat de microprocessor waar mee de digitale signalen worden opgewekt, geen vermogen genoeg heeft om direct een loc/decoder aan te sturen.
-
Heel erg bedankt voor de reacties.
Ik ga voor een mobile station 1,9A die ik aansluit op een ringleiding zodat ik op verschillende plekken op me baan een aansluiting heb. Tegen de tijd dat ik met meer dan drie treinen rijdt ben ik al een paar jaar verder denk.
-
Probeer wel alvast te anticiperen op de toekomst. Denk goed na of er geen plekken zijn waar je alvast een scheiding aan wilt brengen. Anders moet je achteraf gaan hakken. 8)
Groet Erik
-
haha ja dat is waar. Ik zou eventuele scheidingen in baanvakken al kunnen maken en die dan nu aansluiten op de mobile station.
Ik kijk nog een keer naar mijn ontwerp en kijk naar de indeling nu en hoe het later zou kunnen zijn. Bedankt voor de herinnering want dat was ik eigenlijk al bijna vergeten.
gr. Dennis
-
Dat is maar goed ook, want voor Märklin Systems is nog altijd geen booster beschikbaar.
Ik zat nog is op de website van totaltrain te kijken en toen kwam ik dit tegen:
http://www.totaltrain.nl/product_detail.php?id=6938&cat=463&mcat=1&pagenum=7
Maar dit is dan toch de booster voor marklin systems?
gr. Dennis
-
Kijk maar op pagina 3 van deze Marklin Systems brochure (http://www.marklin.nl/systems/folders/pdf/MFX-NL.pdf/).
-
Kijk maar op pagina 3 van deze Marklin Systems brochure (http://www.marklin.nl/systems/folders/pdf/MFX-NL.pdf).
Die link geeft een melding: verboden toegang.
-
Dat is de booster die al een paar jaar wordt aangekondig en misschien nu in 2007 wel komt.
En dan nog, 170 euro voor een booster zonder trafo. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. 8)
-
Die melding krijg ik ook
De bank is bij mij een paar straten verder en het wordt zo donker ;D Dan heb ik die 170 euro wel, maar ik moet dan nog een trafo bij die booster hebben. En die trafo is ook rond de 100 euro dacht ik. Best een dure hobby zo, maar ik ben toch bang dat ik die booster met trafo toch een keer nodig heb.
Maar is de booster (6017) en trafo (6002) niet te combineren met marklin systems? Want die twee zijn goedkoper te krijgen tweedehands. Of werkt dat niet samen marklin systems?
-
De oude boosters zijn niet geschikt voor de bidirectionele communicatie van systems. Een trafo is een trafo.
Overigens is het nergens voor nodig om peperdure merkboosters te kopen en die trafo's van 100 euro moet je al helemaal in de winkel laten liggen. Bij Conrad verkopen ze voor een paar tientjes een trafo die precies hetzelfde kan.
-
oja??
ik dacht dat ze alleen maar gelijkstroom trafo's hadden. Maar hebben ze ook goedkope boosters dan?? Ik ben vaak bij conrad geweest maar dat is me nog nooit opgevallen, misschien moet ik maar weer een keer op onderzoek uitgaan daar :D
-
Kijk maar eens onder nummer 216465 - 89 . Perfecte 16 volt 70 VA trafo voor vier tientjes. Zelfde wisselspanning, meer vermogen en veel lagere prijs dan de door jouw bedoelde trafo van Märklin (of Fleischmann of om het even welke treinenmerk).
-
Die link geeft een melding: verboden toegang.
Da's balen Klaas, ik heb nergens last van. Misschien heb jij een iets strakker ingestelde firewall/virusscanner?
-
heeft het er niet mee te maken dat jij ben ingelogt als in insiderlid en wij dan niet??
offtopic: Ik heb daar trouwens nog steeds problemen. Ik zou niet weten hoe ik me in moet loggen en me laatste pasje ben ik ook kwijt dacht ik :-X
ontopic:
= staat toch voor gelijkstroom?
~ staat toch voor wisselstroom?
Maar dat scheelt inderdaad een heleboel poen. bedankt.
-
Nee, er moet gewoon een / aan de URL worden toegevoegd.
Maar die folder zwijgt wijselijk over de levertijden.
-
Als ik klik op die link in dit topic, krijg ik ook die foutmelding. Maar als ik vanaf dat foutscherm het adres uit de adresbalk kopieer en opnieuw plak in de adresbalk op een nieuw scherm, dan werkt het wel. Zelf intikken kan natuurlijk ook. Kennelijk werkt het linken vanaf beneluxspoor niet, in de blauwe balk bovenaan het foutscherm staat ook iets in de trant van "geen toegang van beneluxspoor".
-
Intussen ben ik er ook gekomen. Eerst naar www.marklin.nl en dan doorklikken tot je bij die brochure bent.
Het blijkt dat een aantal componenten die ze daar laten zien in de systeemarchitectuur nog steeds niet leverbaar zijn.
Bij de boosters moet je oppassen dat je de klassieke boosters van Märklin en de booster voor Systems niet zomaar door elkaar kunt gebruiken. De oude boosters hebben een doorgaande massa, de nieuwe hebben dat niet. Op deze site (http://www.digital-bahn.de/info_kompo/booster.htm) wordt duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen beide soorten.
Er wordt wel gewerkt aan een tussenschakel waarmee je oude boosters kunt gebruiken met Systems, maar evanals de Systems booster laat dat nog even op zich wachten.
-
Sorry ;D
Maar had toch wel een reactie verwacht
gelijkstroom trafo's
Arthur
-
Sorry ;D
Maar had toch wel een reactie verwacht
Arthur
Jij bent wakker en ik slaap
leg uit :)
-
Voor het MS kun je wel een booster maken zie hier (http://site.marklinforum.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=178&Itemid=43)
Ook zie je hier hoe het zit met het vermogen, je hebt 0.9, 1.2 en 1.9A
En zie hier (http://site.marklinforum.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=485&Itemid=43) hoe je de MFX terugmeldfunctie kan behouden
PS. Artikelen geschreven door mijzelf.
-
leg uit :)
Gelijkstroom trafo's bestaan niet.