BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 08 July 2012, 18:31:05

Titel: Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 08 July 2012, 18:31:05
Beste allen,
Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van de Tillig VT 70.9 http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-4-007003-83903-0-0-0-3-3-2-0-gatt-nl-p-0/ein_produkt.html (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-4-007003-83903-0-0-0-3-3-2-0-gatt-nl-p-0/ein_produkt.html).
Ziet er fraai uit. Je moet er nog wel een en ander aan losse onderdelen opzetten (Remslangen, koppelhaken, stekkerdozen en heel veel handgreepjes  >:( ). Voor mijn baan ook nog andere koppelingen (Roco KK) en ik ben bezig geweest er enkele Preisers in te knutselen.
Na een en ander even analoog geprobeerd te hebben en een 20 minuten te hebben laten inlopen, ben ik de decoder gaan installeren in de motorwagen. Ik wist dat het een 6-polige NEM 651 aansluiting was dus ik had een LoPi4.0 6polig  besteld. Deze erin en: jawel, hij rijdt en de verlichting brand en is schakelbaar met de rijrichting (F0). Echter, jammer genoeg lukt het mij niet de binnenverlichting apart te schakelen. Iemand een idee of ervaring?

De bijwagen: zoals als in de handleiding (duitstalig) staat zitten er forse ontstoor-elementen in (naar later blijkt op de insteek op de decoderplaats). Het effect van de bijwagen (af fabriek) op de rails zetten is dat de intellibox een kortsluiting aangeeft. Gek genoeg doet de verlichting het analoog gewoon wel...
Na verwijdering van de insteek is de kortsluiting weg en de (binnen& sluit)verlichting is ook uit  >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_08_164820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_08_164820.jpg)
Ik moet dus nog een NEM 651 functiedecoder kopen voor de bijwagen... Imand ervaring?
Verder viel op dat de draadjes tussen de bodem van de bijwagen en het printje onder het dak zo kort waren dat deze bij de eerste keer openen afbraken. Dus vervangen door langere ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_08_164941.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_08_164941.jpg)
Al met al een mooi model, maar niet een die je zo effe op de baan zet!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_08_170246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_08_170246.jpg)

Nico
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 12 July 2012, 17:29:46
Allen,
Nog als aanvulling:
dit treintje van Tillig heeft een driepuntslagering, dwz dat een der aangedreven assen kan draaine om de lengte as van het voertuig. Toch heb ik het gevoel dat de ligging van het ding niet optimaal is. Zo liep de motorwagen er gisteren bij een proefrit diverse malen uit, waar andere treinen gewoon doorrijden. Dit was elke keer het geval op zaagsnedes in de rails. Vooral een zaagsnede in een bocht is erg kwetsbaar voor ontsporen met deze motorwagen.

Wie heeft hier ervaring mee? Voor mij is het het eerste voertuig met de driepuntslagering...
Nico
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192) Digitaal ombouw met Krois koppelingen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 08 October 2012, 22:41:37
Beste Allen,

Na de eerste wen-periode ben ik verder gegaan met het optimaliseren van mijn VT70 railbusje en bijwagen.
Omdat dit misschien nuttig is voor andere modelspoorders, hier een ombouw verslag:

Er waren enkele wensen: De binnenverlichting moest schakelbaar worden, los van de kop/sluitverlichting. Verder wilde ik een Krois digitale koppeling erop aan weerszijden, omdat dit treintje nooit in trek/duw gereden heeft, maar alleen in trek. dit omdat er geen stuurstand in de bijwagen zit. Het gevolg was dat op het eindpunt omgereden moest worden. En dan is een digitale koppeling handig... Verder was ik ook nog steeds niet begonnen aan het digitaliseren van de VB (de bijwagen).

Eerst de VT (motorwagen): omdat ik op al mijn materiaal Roco kortkoppelingen heb, heb ik de DKK  van Krois gekocht bij T** in Emmen. Super sevice. Bestellen en 2 dagen later in huis! Mbt de functies: Er moesten naast kop/sluitverlichting ook de binnenverlichting en beide koppelingen geschakeld worden. Dit schakelen van de koppelingen moest ook "automatisch" gaan, dwz met enkele heen en weerbewegingen of zoals de buren zeggen: Kupplungwalzer [=koppelingenwals]. Verder zit er een NEM 651 (6polige) stekker in het treintje. Zoeken op internet leverde de Zimo MX623F op, welke 4 functies kan aansturen en voldoet aan de wens mbt de koppelingsfunctie.
Voor de binnenverlichting moet een jumper worden losgesoldeerd (volgens mail van Tillig):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_binnenverlichting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_binnenverlichting.jpg).
Hierop de F1 van de decoder aangesloten. Deze F1 en F2 zijn nog niet bedraad, maar dit is geen moeilijke soldeer actie.
Vervolgens de 2 koppelingen in de NEM houders, de draad oor een gat in de print (wat ervoor gemaakt lijkt) en parallel aangesloten op de F2 van de decoder. Let hierbij op, want de Plus en Min zijn van belang. Verkeerd om aansluiten heeft tot gevolg dat de koppelingen niet werken (ra ra hoe weet ik dat  ;D ). De "lange draad" moet aan de blauwe draad (min) van de decoder.
Helaas was voor deze decoder geen ruimte genoeg in het toilet, maar een kleine freesactie in het tussenwandje en positionering op de bodem van de trein gaat ook. De inmense kabelboom (2x naar dak ivm interieurverlichting, 6 x naar NEM651 decoderaansluiting, paars naar binneverlichtingsaansluiting op hoofdprint en 2x naar koppelingen) kan wel door het toilet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotovt_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotovt_70.jpg) Voor montage in het interieur...
Vervolgens testrijden.

De Bijwagen: hierin zat ook een NEM 651 en hierin wilde ik dus ook de binnenverlichting schakelbaar maken. Dus een F1 nodig en aanpassing basisprint (zie boven). Hiervoor een LoPi3.0 functidecoder gekozen. Maar hjoe krijg je die in een NEM 651?
Dus een eigenbrouwsel NEM stekker gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijwagen_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijwagen_4.jpg)
In de bijwagen past deze decoder wel in het toilet en blijft daardoor onzichtbaar voor de buitenwereld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_07_10_12_14_11_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_07_10_12_14_11_27.jpg)

Tenslotte beiden apart (!) op het programmeer sppor, een adres gegeven (70 bij mij) en proefrijden.
De koppelingen schakelden, de binnenverlichting aan/uit en de kop/sluitverlichting ging mooi met de rijrichting!
Tenslotte de instelling van de CV's voor de koppelingsactie: CV128 (=F2) op 48, CV115 en CV 116 instellen. Deze 2 laatste bepalen het aantal seconden activatie en heen-enweer rijden. Dit moet je proefondervindelijk doen, dus een tijd mee bezig geweest.
Tenslotte is nog mijn wens om na aanhaken van de bijwagen de sluitverlicgting van de motorwagen (dus tussen de 2 in) uit te schakelen. Dit kan met deze decoder, maar hier ben ik nog niet geheel uit.
In de volgende post komt een link naar een Youtube filmpje met de functionerende koppelingen!
groet
nico


Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: frederik19630 op 08 October 2012, 22:52:15
nico,

ik ben wel benieuwd naar die koppelingen (heb zelf alleen maar standaardkoppelingen die het kunstje
kunnen, diesels van roco en lenz). Ik ben namelijk nog steeds op zoek (niet zo heel aktief) hoe ik
kortkoppelingen van roco kan gebruiken bij de koppelwagen voor het rollbockverkeer op het smalspoor.

Het starre weerhoudt me er tot nu toe van, maar digitaliseren is toch ook wel erg geinig denk ik zo.

fred
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 09 October 2012, 21:27:46
Bijgaande het filmpje van een ontkoppeling op mijn emplacement: http://www.youtube.com/watch?v=Ve8glN7DF7Q

groet
nico
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: frederik19630 op 09 October 2012, 21:49:26
interessante optie! Ga ik ook eens proberen

fred
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192) Digitaal ombouw met Krois koppelingen
Bericht door: Falkenberg op 09 October 2012, 21:57:09
Tenslotte is nog mijn wens om na aanhaken van de bijwagen de sluitverlicgting van de motorwagen (dus tussen de 2 in) uit te schakelen. Dit kan met deze decoder, maar hier ben ik nog niet geheel uit.
Dat gaat je niet lukken, je hebt nu 2 functies voor licht voor en achter (waar wit voor/rood achter gekoppeld zijn), je binnenverlichting en de koppelingen. De sluitverlichting apart aansturen gaat niet lukken met een decoder met 4 functies. Dan moet je er een met 6 functies gebruiken en de front en sluitverlichting van elkaar scheiden en apart aansturen.
Of, als je altijd met de bijwagen rijdt, je verwijdert de sluitverlichting, want dan hangt er altijd wel een bijwagen aan. (bij het rangeren hoef je geen sluitverlichting aan te hebben)

dirkjan
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 09 October 2012, 23:04:38
@dirkjan
De gebruiksaanwijzing van zimo lijkt daar wel mee te kunnen werken: richtingsafhankellijk uitschakelen van een kant... http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder.pdf
Pag 25, paragraaf 3.16: „Einseitige Lichtunterdrückung“

Nico
Titel: Re:Tillig VT 70.9 (74192)
Bericht door: Falkenberg op 10 October 2012, 06:17:51
Nico,

dat gaat alleen werken  in die situatie als de lichten individueel aan te sturen zijn. Zolang rood achter/wit voor parallel aan elkaar zijn geschakeld, kun je ze niet apart aansturen. Deze functie van Zimo is bedoeld om alle lichten aan een kant uit te schakelen, afhankelijk van de zijde die je definieert. Daarvoor moet wel bovenstaande zijn ingericht om t te laten werken.

dirkjan