BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wilbert op 29 June 2006, 13:08:45
-
Wat is de bedoeling van de PECO Sperrweiche???
Kan me geen funktie bedenken bij die wissel..??
Mvg,
Wilbert.
-
Dat is, zo te zien, een ontsporingswissel. Dat is een soort wissel dat toegepast wordt wanneer het beter is dat een trein ontspoort, dan dat hij een spoor oprijdt waar hij absoluut niet mag komen.
- Peter
-
Peter, dat is toch niet hetzelfde als een stopontspoorblok of ben ik abuis?
Inmiddels een plaatje van de sperrweiche gevonden (Peco website); is inderdaad niet hetzelfde als een stopontspoorblok:
(http://img235.imageshack.us/img235/9260/pecosperrweichesl3848iv.jpg) (http://imageshack.us)
Het stopontspoorblok ziet er zo uit (met dank aan de website van Arie van Zon (webstek Arie van Zon (http://home.planet.nl/~zon00314/)):
(http://img234.imageshack.us/img234/7600/stopontspoorbloknormaal7ev.jpg) (http://imageshack.us)
-
Zo'n blok zet je tijdelijk ergens neer, bijvoorbeeld als er onderhoud gepleegd dient te worden. Een wissel is permanent.
- Peter
-
Nou Peter, tijdelijk....?!?
Die blokkken worden volgens mij permanent aangebracht en staan meestal in de ontsporende/blokkerende stand. Voor tijdelijke toegang kunnen ze dan weggeklapt worden nadat de vergrendeling is weggenomen.
Als je bijvoorbeeld van Arnhem komt binnenrijden op Driebergen-Zeist zie je op het kopspoortje rechts er eentje staan.
In de aansluitboog van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem-Nijmegen staat er ook een, die juist meestal open staat en op afstand bediend wordt.
-
Dat is, zo te zien, een ontsporingswissel. Dat is een soort wissel dat toegepast wordt wanneer het beter is dat een trein ontspoort, dan dat hij een spoor oprijdt waar hij absoluut niet mag komen.
- Peter
Dat vermoede had ik al.
Maar worden daarvoor speciaal deze wissels gefabriceerd??? :o
Het mag wat kosten zeg maar ;D
Thanx voor jullie reactie.
-
Hallo,
In het boek Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk Groningen 1915 -1948 (C.R de Weger, A.G. Jansen 1999) staat zoiets op blz. 108 en op blz. 172. Het heet daar een ontsporingstong en bevond zich waar de spoorlijn Nieuweschans-Winschoten gepasseerd werd.
Groeten,
Marco
-
Stop-ontspoorblokken zijn permanent !
Je komt ze meestal tegen op sporen waar het mogenlijk is dat er materiaal b.v. de weg op zou kunnen rollen en zodoende de weg blokkeerd of in het ergste geval een ongeval veroorzaakt.
Bij ons in Vlaardingen ligt er een voor dat het spoor de weg oversteekt naar de Poort van Tessenderlo (vrm. Windmill Superfosfaat).
Groet,
Gideon
-
Als ik het goed begrijp zijn beide methodes voor situaties die van tijdelijke aard zijn?
Want als er permanent geen trein meer komen mag kan je m.i. net zo goed de rails verweideren :-|
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Die sperweiche lijkt veel op de ontsporingstong van de de OG (http://nl.wikipedia.org/wiki/OG)in Winschoten. Die was permanent en stond alleen in ontsporingsstand wanneer de bomen waren gesloten. Wanneer de bomen open waren kon de tram de ontsporingstong zonder problemen passeren.
Groeten,
Marco
-
Zo'n wissel... is dat niet om te voorkomen dat treinen van een zijspoor zomaar de hoofdbaan op kunnen rijden? Zoiets is mij op Beneluxrail ooit verteld.
-
Ja, zoiets heb ik ook gelezen in een railmagazine.
-
Bij ons op het terein, zowel de werkplaats als het rangeer terein, hebben we beide vormen van beveiliging, ontspoorwissels en ontspoorblokken.
Tevens hebben wij mobiele ontspoorblokken die we overal tijdelijk kunnen plaatsen. Tevens zijn er ontspoorblokken die "permanent" voor een aantal maanden vast genageld worden in de dwarsligger, en daarna weer verweiderd worden.
De werkplaats toegang sporen naar de "mainline" zijn beveiligd met ontspoorwissels en werkplaats sporen zijn op hun beurd weer met ontspoorblokken beveiligd.
Ik weet het is Amerikaans spoor en wet, maar dat zal in Nederland en de rest van Europa ook wel zo zijn.
Oh ja, een trein in een stuk spoor word beveiligd door de desbetreffende wissel naar het andere spoor om te leggen en op slot te doen.
In bepaalde situaties mag een ontspoorblok worden gebruikt als de wissel veel te ver weg is, maar dan zal ik eerlijk gezegd eerst even de regels nog eens door moeten nemen. Komt bij ons op het terein in de praktijk niet voor.
Mvg Erwin
-
Leuk onderwerp.
Vind het wel vreemd dat PECO geen kruiswissels leverd, maar wel als enigste(?) een ontspoor-wissel. Deze wordt volgens mij maar zelden gebruikt op een modelbaan. toch?
Overigens wordt deze ook zo in het Nederlands vertaald (ontspoor-wissel) in de NL wintrack.
-
Peco levert wel kruiswissels...? ???
-
voor n-spoor bedoel ik dus :-[
-
Juist in N kom ik wel een kruiswissel tegen, in H0 niet. :P Maar ik neem aan dat je een Engels wissel bedoelt, vaak ten onrechte letterlijk uit het Duits als kruiswissel vertaald.
Wat in Nederland een kruiswissel heet, bestaat uit vier wissel en een kruising (in Frankrijk worden die dingen heel toepasselijk bretel genoemd).
-
Wat in Nederland een kruiswissel heet, bestaat uit vier wissel en een kruising (in Frankrijk worden die dingen heel toepasselijk bretel genoemd).
En in het Duits heet dat dan weer, even toepasselijk, een Hosenträger.
Wat het oorspronkelijke onderwerp betreft, ik denk dat in Nederland niet zo veel ontspoorwissels of ontspoortongen voorkomen. Ik zie ze tenminste nooit, maar wel veel stop-ontspoorblokken. Maar het kan ook zijn dat ik de ontspoorwissels over het hoofd zie omdat de stop-ontspoorblokken meer opvallen door hun uitbundige rood/gele schildering.
-
Voor wie ze in het echie wil zien. In Halfweg, zijde Haarlem, zijn de inhaalsporen van een ontspoortong voorzien.
-
Hubertus,
da's interessant. Als geboren Zwanenburger heb ik als jochie veel bij Halfweg langs het spoor gezworven. In die tijd lagen er aan de Haarlemse zijde volledige flankbeveiligingswissels. Dus het zijspoor liep tegen een stootjuk, en de verbinding met het hoofdspoor liep via 2 wissels vlak voor het stootjuk.
Kennelijk is dat nu vervangen door ontspoorwissels. Kostenoverweging?
-
Als ik het goed begrijp zijn beide methodes voor situaties die van tijdelijke aard zijn?
Want als er permanent geen trein meer komen mag kan je m.i. net zo goed de rails verweideren :-|
Met vriendelijke groet,
Mark
Nee Mark, je hebt het niet goed begrepen!
Stop-ontspoorblokken zijn zeker in Nederland ook voor permanent gebruik.
Ik citeer mij zelf.
Stop-ontspoorblokken zijn permanent !
Je komt ze meestal tegen op sporen waar het mogenlijk is dat er materiaal b.v. de weg op zou kunnen rollen en zodoende de weg blokkeerd of in het ergste geval een ongeval veroorzaakt.
Bij ons in Vlaardingen ligt er een voor dat het spoor de weg oversteekt naar de Poort van Tessenderlo (vrm. Windmill Superfosfaat).
Groet,
Gideon
Groet,
Gideon
-
De Officieel (vertaalde) benaming is ontspoortong. Deze in Nederland niet zoveel gebruikte beveiliging komt in de UK vrij veel voor, net zoals bij ons het stopontspoorblok.
Om dat de Peco uitvoering typies Engels is, zal je hem hier op de modelbaan zelden tegen komen, dit in tegenstelling tot Engelsbanen waar het een verplicht item is. Let straks maar eens op bij Rail en Eurospoor!!!
SK
-
Net even gekeken op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) en Halfweg opgezocht.
Daar staan die ontspoortongen aan de Haarlemse zijde aangegeven met Os. Ze zijn het beste te zien op Actuele tekeningen-uitgebreid.
Op die site zie je ook veel stopontspoorblokken, aangegeven met St. en een schuin pijltje door het spoor.
-
Op deze pagina (http://home.planet.nl/~zon00314/naslag/termen/termen.html) is een ontspoorblok in twee standen te zien: Op het spoor en van het spoor. Wel even naar beneden scrollen. Zie je de ontspoortong dan ben je te ver naar beneden gescrolld. ;D
Groeten,
Marco
-
Het wordt een interessant onderwerp ;D
het blijfd dat ik het grappig vind dat PECO deze wissel in model uitbrengt! (als enigste?) Zelfs de groote rail leveranciers hebben deze niet.
Ik zou denken dat aan deze ontspoorwissel nauwlijk iets te verdienen zou zijn omdat volgens mij maar weinig mensen die gebruiken.
Of zeg ik nu iets geks?
-
Nou ik denk dat engelse of mensen die engels bouwen dit item wel in hun baanplan hebben opgenomen.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Hoi,
Ik heb even de Railhobby van 1982 door genomen en daar kwam ik dit tegen
(http://img129.imageshack.us/img129/1268/x6100tmp3hz.jpg)
SK
-
...Ik heb even de Railhobby van 1982 door genomen ....
Tjonge, "even" 24 jaar Railhobby's doorgenomen. Pas maar op dat je niet ontspoort ;)
Wel erg leuk dat je dit hebt teruggevonden. Op de foto is het geval te herkennen maar de teksten zijn onleesbaar. Wil je je scan misschien mailen?
-
Ja dat wil ik wel. Maar waar naar toe???????
-
Onder zijn foto, het middelste icoontje aanklikken ;D
-
Zonder woorden:
http://epvanbeveren.home.comcast.net/wissel.JPG (http://epvanbeveren.home.comcast.net/wissel.JPG)
Aaca yard, Richmond Virginia USA. Dit spoor komt van de mainline en gaat naar de werkplaats. Ter beveiliging van de mainline dus. Wordt elektro/pneumatisch bediend in Jacksonville Florida.
-
Zonder woorden
:-X ik ben er stil van; mooie prent (maar waar genomen?) :-X
PS. Overigens veel vertrouwen in de 2 bouten in de koppelplaten!
-
(maar waar genomen?)
Reeds aangepast. ;)
Voor nog meer USA plaatjes: http://www.nlms.info/chapters/photos/photo_rr_aaca_nl.htm
-
die blokken zie ik ook als ik met de trein naar mijn opa en oma ga, ze staan op beverwijk, waar naast het spoorterrein gebouwt wordt, vandaag dus. heb ik ook weer wat geleerd ;)