BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 06 July 2012, 22:32:29
-
Nee, wees gerust, er is niets ernstigs gebeurd. Althans, niet dat ik weet... ;D
Wat mij opvalt in een artikel over het onderhoud van de 273, 386 en 8502 in de laatste Railmagazine is dat de Pec een stuk lager op zijn draaistellen lijkt te staan. Bak en dakhoogte komen totaal niet meer overeen met die van de elektrische treinstellen. Toen ik de 1902 + 273 fotografeerde in het grasgroen kwamen de bak- en daklijn wèl overeen. Weet iemand het verhaal hier achter?
-
Gloeiende... Jij weet wel de aandacht te trekken zeg ;D
-
Heb je misschien foto's ter verduidlijking?
mvg,
Robin
-
Die foto's staan in RM 295 op blz. 40 en 41.
Het was mij nog niet opgevallen, maar nu ik er goed naar kijk lijkt de Pec inderdaad een stukje lager te staan.
-
Was de PEC niet gewoon te hoog voor in het atractiepark daar in utrecht? :P
Volgens mij kijken ze daar niet zo precies.
Tinus.
-
Een Pec is bijvoorbaat lager dan hondekop en mat'46. Namelijk 367,9 cm, tegen 376,7 cm voor mat'46 en 376,6 cm voor de hondekop. Dat scheelt bijna 9 cm
Kijk ook eens in het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 2 (uitgave 1994), op pagina 81 bovenaan. Een Pec tussen twee hondekop-stellen. Dan zie je hetzelfde hoogteverschil.
Groetjes,
Emiel
-
Het hoogteverschil is vooral te zien aan de onderzijde van de bakken van de 8502 en 273 in de RM. Deze was vroeger gelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1902273Rsd271084.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1902273Rsd271084.jpg)
1902+273 Rsd 27-10-1984
-
Kijk ook eens in het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 2 (uitgave 1994), op pagina 81 bovenaan. Een Pec tussen twee hondekop-stellen. Dan zie je hetzelfde hoogteverschil.
Klopt, de daklijn van het mat 54 ligt sowieso een stuk hoger dan het stroomlijnmaterieel t/m mat 46. Het dak van de DE-3 t/m mat 46 is veel boller en begint dus lager. Het noemen van de daklijn als graadmeter is dan ook niet zo handig van mij. Als je de zwart/wit foto's bekijkt in hetzelfde boek zie je dat de bakken aan de onderzijde gelijk zijn: mat 46, mat 54, Benelux en zelfs plan U. Vergelijk deze eens met de foto's uit de RM.
-
Maar dan moeten ze ook iets met de koppelingen gedaan hebben, of zitten die aan de draaistellen vast? En de plaatsing van de koppelingen t.o.v. de Pec-bak lijkt ongewijzigd.
-
Koppelingen zitten aan het bakframe vast, maar die kunnen wel wat hoogteverschil hebben.
-
Wieldiameters kunnen verschillen tussen draaistellen.
Een paar kuilwielenbank behandelingen en je hebt een behoorlijk verschil.
Diameterverschil bij Mat'54 tussen oud en nieuw is 80 mm. (40 mm banddikteverschil)
De koppelingen stel je dan op hoogte door aan de bovenzijde wat glijstrips weg te halen en die plaats je dan weer onder de trekboom op de geleiding.
Vreemd dat nu het over museummaterieel gaat men er over valt.
Je kunt het ook nog zien bij plan V in iets mindere mate.
Zo uit mijn hoofd (correct me if I am wrong) mag er tussen de motordraaistellen 20 mm verschil maximaal zitten maar over de koppen kan dit verschil van 80 mm ook zichtbaar zijn bij gekoppelde stellen.
-
Ik geloof niet dat iemand erover valt Henk, maar het viel op.
Overigens ken ik het verschijnsel van de wielbanden van de oudste metrostellen in Rotterdam. Door de gelijkvloerse instap viel me daar vaak op dat er de nodige hoogteveschillen tussen de diverse stellen waren. Maar het zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.
-
Ik geloof niet dat iemand erover valt Henk, maar het viel op.
Inderdaad...
Dat (afdraaien) zal het dan wel zijn, iedereen bedankt voor de reacties.
-
en dat klopt idd. De Pec is niet zo lang geleden op de kuilwielenbank geweest.
mvg,
Robin
-
Tja en als dan het ene stel net nieuwe bandjes heeft en het andere stel net niet aan z'n afkeurmaat, dan kan je dus een redelijk verschil krijgen.
Ook in de afstelling van de veren kan je dan ook nog bij aan de plus kant zitten met het ene stel en aan de minkant bij het andere stel ...........
Kortom zal ook bij het ingebruik zijnde huidge materieel wel voorkomen, alleen letten we daarbij wat minder op., omdat het allemaal "zo gewoon" is. Museummaterieel bekijken we waarschijnlijk allemaal met net iets meer aandacht als het langs rijdt of ergens stil staat.