BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Tomasso op 05 July 2012, 23:15:40
-
Ik had zomaar even een vraagje; zie her en der ineens overal de Kaiser Wilhelm zug aangeboden worden. Is er iets waarom dat nu gebeurd en wat ik misschien over het hoofd heb gezien (net zoals de Fleischmann Plan V waarmee je nu doodgegooid wordt, omdat de nieuwe Roco uit is)?
Gr.
Tom.
-
Ik zou het niet weten.
Wat ik wel weet is dat Keizer Wilhelm hiermee in Eysden Nederland binnengekomen is.
Jos.
-
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van! Staat vast mooi achter je SS755! (y) Je recente verjaardag is daar vast een uitstekend excuus voor... ;)
-
Dat had er wel min of meer mee van doen ja ;D
-
Overigens denk ik niet dat de keizer bij zijn vlucht met die trein ons land binnenkwam (hij kwam overigens met twee treinen omdat hij een paar persoonlijke spulletjes had meegenomen). De keizerlijke trein zal dan denk ik een beetje teveel in het oog hebben gelopen, niet handig als je je land wil ontvluchten. In Eijsden moest hij wachten op het besluit of hem asiel zou worden verleend. De treinen zijn overigens na uitladen weer teruggestuurd.
Marc
-
De keizer had alleen een beetje handbagage mee. Slechts negenenvijftig rijtuigen groot. ;D Vooral dat kleine beetje tafelzilver. Protserige schalen en bekekrs met een hoop tierelantijntjes. Daarboven zit een kleine fruitschaal gemonteerd. Blijkbaar hield Der Kaiser wel van fruit. Hij heeft heel veel van die dingen als geschenk gekregen. Je zou het maar moeten poetsen. :(
Andre
-
Zelfs zijn keizerlijke veldtochttenten, er staat er een op de zolder van Huis Doorn.
-
Die kaiser was echt een backpacktoerist ;D ;D ;D ;D. Maar ik moet zeggen dat die trein wel iets moois is. Helaas heb ik er het geld niet voor.
Andre
-
*der ;D
Leuk lesje geschiedenis zo ;D
-
Overigens denk ik niet dat de keizer bij zijn vlucht met die trein ons land binnenkwam
Zeker wel, van den Duitschtalige wikipedia:
"Im Ersten Weltkrieg verkehrte der Hofzug – in anderer Zusammensetzung als zu Friedenszeiten – unter der Bezeichnung „Zug der O.H.L.“ (Obersten Heeresleitung). Zur Tarnung wurde der Zug grün gestrichen. Der Kaiser nutzte ihn zum letzten Mal auf deutschem Boden für seine Fahrt von Kassel über Paderborn und Essen (wo er vor Arbeitern der Friedrich Krupp AG sprach) nach Spa. In der Nacht vom 9. auf den 10. November 1918 übernachtete er im Zug in Spa und begab sich mit dem Zug am 10. November 1918 ins Exil in die Niederlande. Diese schickten den zwischenzeitlich in Rotterdam abgestellten Zug im März 1919 zurück nach Potsdam."
http://de.wikipedia.org/wiki/Hofzug_Kaiser_Wilhelms_II.
Het was dus niet de exacte Wilhelmszug van Marklin waar Wilhelm mee naar Nederland kwam na WO I, maar wel degelijk zijn luxe hoftrein...
@Tomasso: dat zijn de leuke verjaardagscadeaus! Laat je een foto zien van de trein achter je SS 755?
Eelco
-
Heb nog even Marktplaats afgestruind, hij wordt idd aardig geprijsd aangeboden. Zou best mooi staan naast m'n Marklin Rheingold. Maar goed wat moet ik met die pre-1918 meuk... ;D
-
Gewoon overspuiten in Mitropa uitvoering, en inzetten in de Boottrein vanuit Vlissingen achter je SS 700.
Dat deden ze namelijk ook met de meeste rijtuigen uit deze trein.
Groeten Arjen
-
Ik zit qua periode in 1954, toen waren de resterende hofzugrijtuigen niet meer als zodanig herkenbaar... ;D
Ik waag me misschien ooit nog eens aan de Nederlandsche variant.
-
klopt,
De 7 rijtuigen (L1-6, L51) welke bij de Mitropa kwamen, zijn alle in 1936 afgevoerd.
Groeten Arjen
-
Ik heb een wagon in het Technikmuseum in Berlijn gezien. Uiterlijk nog wel leuk, maar dat protserige interieur...
-
Maar in model zie je daar toch niet zoveel van ;D Daarnaast is die hofzug toch teruggestuurd naar Potsdam?
-
En vervolgens deels verbouwd en deels gesloopt. De complete trein omvatte een wagon of 30. Standplaats was Kaiserbahnhof Potsdam: http://de.wikipedia.org/wiki/Kaiserbahnhof_Potsdam
Fascinerend hoor, die periode tot 1918 en alle koninklijke treinen die toen reden. Geld speelde geen rol. Marklin heeft ook de trein van Ludwig II van Beieren gemaakt. Ook zo'n stuk kitsch op wielen. De Nederlandse koninlijke trein van 1904 was in dat opzicht (zeker uiterlijk) een stuk eenvoudiger. Het rijtuig van Emma van de NCS is mijn favoriet.
Eelco
-
Etchmodels had nog eens het idee om de koninklijke rijtuigen van Wilhelmina te maken in messing, maar goed, helaas niets meer van gehoord...
-
Ja, nou je het zegt weet ik 't weer. Ach, de gouverneur-generaal van Nederlands Indie had ook zijn eigen treinwagons (twee stuks). Die zijn ook wel leuk om in model na te bouwen.
-
Goed, je bent nog niet klaar met styreen begrijp ik :P
-
Styreen is nog niet klaar met mij... ;D
-
Overigens denk ik niet dat de keizer bij zijn vlucht met die trein ons land binnenkwam (hij kwam overigens met twee treinen omdat hij een paar persoonlijke spulletjes had meegenomen). De keizerlijke trein zal dan denk ik een beetje teveel in het oog hebben gelopen, niet handig als je je land wil ontvluchten. In Eijsden moest hij wachten op het besluit of hem asiel zou worden verleend. De treinen zijn overigens na uitladen weer teruggestuurd.
Marc, klopt helemaal de keizer kwam niet met de trein de Nederlands/Belgische grens over.
Hij nam in Luik de auto naar Eijsden.
Waar hij zich bij de trein voegde, Maar werd wel onderweg in Withuis staande gehouden, om te wachten op toestemming om het land binnen te komen.
Jos.
-
Ach, dat de daadwerkelijke grensovergang per auto plaats vond is een detail. De rest van de reis vond gewoon plaats in de keizerlijke trein. Die trein was in de oorlog groen geschilderd om minder op te vallen. Hetgeen niet betekent dat de keizer tijdens zijn treinrit door Nederland geen bekijks trok... In het dagboekverslag van zijne majesteits adjudant Sigrud von Ilsemann is te lezen dat er in elk geval tot Arnhem veel mensen langs de lijn stonden die de keizer uitfloten, uitjoelden en het bekende snijgebaar van de hand langs de keel maakten.
-
Ach ja die tierelantijntjes, je moet er van houden. ;D Ikea was nog niet uitgevonden. ;)
Andre
-
Bauhaus is overigens een directe reactie op die tierelantijntjes.