BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: djm008 op 07 May 2007, 19:23:57

Titel: Marklin/Hamo
Bericht door: djm008 op 07 May 2007, 19:23:57
Hoi, even voor een niet technicus. Is Hamo hetzelfde als Marklin? Met andere woorden als ik op Lima rij kan ik dan niet met Hamo of Marklin rijden?
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: NS 1100 op 07 May 2007, 19:27:25
Hamo was wat nu Trix is, de gelijkstroom (of liever gezegd: de tweerail) sectie van Märklin.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: djm008 op 07 May 2007, 19:29:16
We kunnen dus met Hamo op limarails c.q. baan rijden.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: NS 1100 op 07 May 2007, 19:32:25
Justement.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: maartenvanderburgt op 07 May 2007, 20:57:57
We kunnen dus met Hamo op limarails c.q. baan rijden.

Dat zou ik zo niet durven zeggen. Kans op ratelen op de bielzen is groot.
Dus: hoe hoog zijn de wielflenzen?
Welke Lima Rails bedoel je ? De oude 2,5 mm. hoge of code 83 van 2,1 mm hoog ?
2,1 mm met Hamo (niet afgedraaide wielen) = ratelen of geheel niet rijden.

Maarten van der Burgt.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 May 2007, 22:21:20
2,1 mm met Hamo (niet afgedraaide wielen) = ratelen of geheel niet rijden.

Daar zit precies het probleem met Hamo modellen. Bij ombouw hebben ze wel de wielen geïsoleerd, maar ze zijn "vergeten" om de maatvoering van de wielstellen aan te passen aan de normen die voor 2-rail gelden. Knullig.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: henk op 07 May 2007, 22:31:15
Dat is wat kort door de bocht. De Hamo modellen hadden volgens mij nooit drierailflenzen, maar wel vrij hoge flenzen, zoals Fleischmann die in de jaren zestig en zeventig ook gebruikte. Märklin Hamo heeft dat wel langer volgehouden. De 1139 van begin jaren tachtig had nog de hoge flenzen, maar de kort daarop verschenen Hamo-modellen van de motorpost voldeden keurig aan NEM zoveel en rijden probleemloos over Rocoline.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 May 2007, 22:49:29
Henk,
ik heb Hamo modellen van na 2000 in handen gehad die nog gewoon de originele Märklin flenzen hadden. Voor het geoefend oog zijn die te onderscheiden van 2-rail flenzen. Het gekste was nog dat de wielafstanden weer op de Märklinmaat waren gezet, dus 14 mm in plaats van 14,3 mm.
Ik heb eens aan Gerrit Keuterman gevraagd waarom ze zich niet aan de 2-rail normen houden, en zijn antwoord was heel laconiek: zolang we niet al te veel klachten krijgen gaan we er vanuit dat we het goed doen.
Zoals een populair liedje zegt: "wij zijn goed bezig, ook al zeggen ze van niet". 8)
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: maartenvanderburgt op 08 May 2007, 08:57:38
Dat is wat kort door de bocht. De Hamo modellen hadden volgens mij nooit drierailflenzen, maar wel vrij hoge flenzen, zoals Fleischmann die in de jaren zestig en zeventig ook gebruikte.

De Hamo modellen hadden ALTIJD gewone M* flenzen, tot 19....., met uitzondering van.......
Want het waren geisoleerde M* wielen.

Maarten van der Burgt.
Titel: Re: Marklin/Hamo
Bericht door: henk op 08 May 2007, 10:06:45
Henk,
ik heb Hamo modellen van na 2000 in handen gehad die nog gewoon de originele Märklin flenzen hadden.

Hamo van na 2000? Trix werd precies 10 jaar geleden overgenomen. Mij staat bij dat het daarna vrij snel was afgelopen met producties onder de naam Hamo.