BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Afgelopen op 01 July 2012, 13:31:34

Titel: SLOOP
Bericht door: Afgelopen op 01 July 2012, 13:31:34
Barry scrapyard.   :o  Dit is de plek voor verzamelaars en restaurateurs van oude loks. Het terrein is levensgevaarlijk, vele loks zijn ondertussen overgroeid en zakken door roestvorming in elkaar.  :'(  Wat lijkt op groene heuveltjes zijn in feite totaal vergane loks en wagons, maar een enkele keer ziet een club enthousiasten er toch nog een gat in en kopen ze een oude lok om hem helemaal op te knappen.  ::)  Voor enkelen een mooie plek om oude dingen te scoren, voor anderen een horror plek, waar al dat moois staat weg te rotten.  :-\

http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm (http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm)
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Eelco Storm op 01 July 2012, 13:35:01
Wereldberoemd idd. Kerel met een vooruiziende blik. Gewoon een berg locs op een rij zetten omdat je verwacht dat geinteresseerden op een bepaald moment meer voor een loc zullen betalen dan je er ooit aan oudijzerprijs voor zult krijgen.

Is volgens mij al vaker voorbij gekomen op NMLD. Er zijn bijzondere Britse locs gered omdat ze op Barry's scrapyard terecht kwamen.

Eelco
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: guest7823 op 01 July 2012, 20:32:35
Kleine nuancering:

Dai Woodham (http://en.wikipedia.org/wiki/Dai_Woodham) heeft volgens oral history de loc's nooit gekocht voor speculatieve doeleinden. De stoomloc's "were for a rainy day". Hoewel de stoomloc's grotendeels uit allerlei nuttige metalen bestonden, waren ze realtief arbeidsintensief / lastig om te slopen. In dezelfde tijd dat Dai de stoomloc's opkocht kon hij ook grote aantalen ex BR goederenwagens kopen die vele malen makkelijker te slopen zijn. Hoewel ik niet de indruk heb dat Dai de stoomloc's voor niks heeft weggegeven aan respectievelijke liefhebbers ben ik nooit anders dan lof over zijn werk- en handelswijzen tegengekomen. Er zijn vele verhalen bekend waarbij Dai zeer ruimhartig met eigendomsverhoudingen en betalingsconditie's is om gegaan. Zelfs rond de twee - drie loc's die hij wel gesloopt heeft wisselen de verhalen. Een kant is dat hij sommige would-be eigenaren wat onderdruk wou zetten, anderen zeggen dat domweg op dat moment de goederenwagens, tijdelijk, op waren. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Ik sluit niet uit dat deze werkwijze zeker heeft meegeholpen bij het verkrijgen van z'n MBE.
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Sicco Dierdorp op 01 July 2012, 21:00:53
Barry scrapyard.   :o  Dit is de plek voor verzamelaars en restaurateurs van oude loks. Het terrein is levensgevaarlijk, vele loks zijn ondertussen overgroeid en zakken door roestvorming in elkaar.  :'(  Wat lijkt op groene heuveltjes zijn in feite totaal vergane loks en wagons, maar een enkele keer ziet een club enthousiasten er toch nog een gat in en kopen ze een oude lok om hem helemaal op te knappen.  ::)  Voor enkelen een mooie plek om oude dingen te scoren, voor anderen een horror plek, waar al dat moois staat weg te rotten.  :-\

http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm (http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm)

Ik weet niet waarom je het in tegenwoordige tijd schrijft, maar Barry's scrapyard is alweer aan heleboel jaar geleden verdwenen. De laatste tien niet verkochte locomotieven 'the Barry Ten' zijn enige tijd vlakbij in slooptoestand bewaard ter nagedachtenis aan dit merkwaardige verhaal - only in the UK, maar ik meen dat een enkeling of allen van hen inmiddels toch ook doorverkocht zijn.

Er zijn wel degelijk locs (meer dan 3) gesloopt bij Barry, vooral in het begin.

Het is zeker waard dat de huidige museumbeweging nooit zo groot zou kunnen zijn geworden zonder dit verhaal. Je ziet ook nog steeds relatief veel ex GWR types bij de museumclubs, omdat er daar zoveel van in Barry stonden. Verder was het vooral gewoon een verhaal van vraag en aanbod. Keerzijde van het verhaal, zonder wat af te willen doen aan de fantastische waarde voor de heritage railways die dit heeft gehad, is dat materieel waarvoor er toen nog niet zoveel vraag is wel gewoon was gesloopt. Als het ene vooruitziende blik was geweest, waren er nu niet een aantal series diesellocs volledig uitgestorven...
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Afgelopen op 01 July 2012, 22:20:46
Het terrein bestaat nog steeds en is dus vanwege alle rommel en gevaar van instorten verboden toegang, maar dat kan de echte verzamelaars niet tegenhouden.  ::)  Gewapend met snoeischaar en ander gereedschap gaan ze op zoek naar hun "schatten". Er zijn plannen om het terrein te schonen, maar dat is er nog niet van gekomen.

The area has now been completely cleared and no locomotives or trace of the scrapyard remains.  The former Barry Railway works and its chimney, is nowadays the only remaining old building.

Het bovenstaande staat op de site, maar dat schijnt niet helemaal waar te zijn.  ???  De nog zichtbare loks en rails zijn inderdaad geschoond, maar dat wat al vergaan en overgroeid is moet nog worden verwijderd. De verhalen in de plaatselijke pub over nachtelijke strooptochten doet dus iets anders vermoeden.
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Sicco Dierdorp op 01 July 2012, 22:37:08
Sja, laat ik de discussie maar niet aangaan: ik wens je veel plezier daar  (y) 8)
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Richey op 01 July 2012, 22:42:28
Als ik het zo lees staan er ergens nog een stuk of 10 locs, een klein stukje verderop, maar is het verder geheel leeggehaald... Weet niet of je er nu melancholisch over moet zijn, of dat je vooral moet denken dat het zo maar beter is, omdat het toch nauwelijks nog te redden meer was...
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Floris Dilz op 01 July 2012, 22:53:49
Tis zo simpel: zoek het op op maps.
http://maps.google.com/maps?q=woodham+barry+england&hl=nl&ll=51.401361,-3.25787&spn=0.002202,0.005681&sll=37.0625,-95.677068&sspn=45.553578,93.076172&t=h&hq=woodham+barry&hnear=Engeland,+Verenigd+Koninkrijk&fll=51.401883,-3.256942&fspn=0.004404,0.011362&z=18
dat is de woodham road, met de bedrijfsunits die die gasten later begonnen zijn: geen stoomlocs. Maar goed, k zie op wikipedia een foto van een barry-loc met een opvallend fabrieksgebouw op de achtergrond:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bulleid_Pacific_locomotives_at_Woodhams_Scrapyard_Barry.jpg
daar staan coordinaten bij, maar die kloppen volgens mij niet, dat fabrieksgebouw staat (stond?) namelijk hier:
http://maps.google.com/maps?q=woodham+barry+england&hl=nl&ll=51.399736,-3.278121&spn=0.001101,0.00284&sll=37.0625,-95.677068&sspn=45.553578,93.076172&t=h&hq=woodham+barry&hnear=Engeland,+Verenigd+Koninkrijk&fll=51.399323,-3.278003&fspn=0.002202,0.005681&z=19
en daar staan ook geen locs.
Sowieso geeft het nogal de sindruk van een platgebulldozerd industrieterrein in dat hele gebied rond de haven, ofwel een jaar of 15 geleden stond er allerlei leuk te verkrotten en was het er prachtig en nu... tja... nieuwbouw waar eigenlijk geen geld voor is.
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Afgelopen op 02 July 2012, 07:39:38
De foto's spreken inderdaad de verhalen in de pub tegen. Waarschijnlijk binnenkort weer eens die kant op en dan zal ik eens even gaan kijken en horen hoe het ermee staat. Zelf heb ik goede herinneringen aan het voormalige sloopterrein bij Mijdrecht, maar ook dat is al heel lang verdwenen.
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Afgelopen op 02 July 2012, 07:59:10
Deze vakantie in de buurt van Tanfield. Dat wordt uiteraard een ritje met de stoomtrein, maar een bezoek aan het sloopterrein staat nog hoger op het verlanglijstje. Hoewel er hier geen sprake schijnt te zijn van sloop, maar een opslag van oude loks en wagons die men nog van plan is te restaureren, dus of er iets te halen valt is nog de vraag.

youtu.be/LQA9U7XGI8w (http://youtu.be/LQA9U7XGI8w)
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Eelco Storm op 02 July 2012, 08:14:57
Ach ja, Mijdrecht. Heeft onderhand ook een 'mythische' status bereikt. Is van voor mijn tijd, in elk geval.
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Emiel_nl op 02 July 2012, 08:54:47
De locaties van Barry Scrapyard is volgens mij hier:

http://maps.google.com/maps?q=woodham+barry+england&hl=nl&ll=51.397238,-3.279011&spn=0.009653,0.02178&sll=37.0625,-95.677068&sspn=45.553578,93.076172&t=h&hq=woodham+barry&hnear=Engeland,+Verenigd+Koninkrijk&fll=51.399112,-3.277531&fspn=0.009706,0.02178&z=16


getuige deze foto, waarop de hierboven genoemde fabrieksgebouw voorkomt:

http://www.flickr.com/photos/taffytank/3719861555/in/set-72157621170710769/


Dat gebouw staat er nog steeds:

http://maps.google.com/maps?q=woodham+barry+england&hl=nl&ll=51.398228,-3.278539&spn=0.009652,0.02178&sll=37.0625,-95.677068&sspn=45.553578,93.076172&t=h&hq=woodham+barry&hnear=Engeland,+Verenigd+Koninkrijk&fll=51.399112,-3.277531&fspn=0.009706,0.02178&z=16&layer=c&cbll=51.399424,-3.278299&panoid=FgRBR9tssf2XTMlhwMXv7w&cbp=12,13.57,,0,1.24


Meer foto's  zijn hier te vinden:

http://www.flickr.com/photos/taffytank/sets/72157621170710769/
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Afgelopen op 02 July 2012, 09:56:53
Het schijnt dat in dat stukje bij het "Innovation Quator" nog van alles te vinden is - tussen de struiken en in de grond.  ::)  In de weekenden liepen daar mannen met metaaldetectors in de hoop iets te vinden, een soort schatzoeken.  ;D  Maar dat is nu ± 4 jaar geleden dat ik daar was en de verhalen in de Pub moet je met een schepje zout nemen, dat spoel je dan uiteraard weg met een lekkere pint "Bitter" - in mijn geval.  (y)
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: dwem op 02 July 2012, 17:12:08
Ach, Mijdrecht was spannend vroeger en Koek was zeker een schilderachtig figuur, dankij wie er veel emaille borden aan allerlei wanden hangen tegenwoordig.

Maar Barry Island is toch meer te vergelijken met Baarle Nassau Grens eind jaren 40, waar een enorme partij materieel met zware oorlogsschade op herstel, maar meestal sloop, stond te wachten.

En ik herinner me ook een groot Lokfriedhof ergens tussen Trier en de Luxemburgse grens.
Was dat Ehrang?  Of was Ehrang juist het Bw met 44ers in de diepte ten westen van Trier? Ben bij allebei geweest in 1972 (begin september om precies te zijn,op het zelfde moment als de gijzeling in München bij de Olympische Spelen gaande was -- onvergetelijke dagen) , maar ik haal de namen door elkaar.

En Dai Woodham kreeg zijn MBE vanwege zijn liefdadigheidswerk.

Dirk
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: dwem op 02 July 2012, 17:14:49
Lokfriedhof Karthaus, ik weet het weer! (y)

Dirk
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Eelco Storm op 02 July 2012, 17:18:10
Ach, Mijdrecht was spannend vroeger en Koek was zeker een schilderachtig figuur, dankij wie er veel emaille borden aan allerlei wanden hangen tegenwoordig.

Klopt, van wat ik er over gelezen heb, deed hij daar niet moeilijk over.

Maar Barry Island is toch meer te vergelijken met Baarle Nassau Grens eind jaren 40, waar een enorme partij materieel met zware oorlogsschade op herstel, maar meestal sloop, stond te wachten.

Iets dat ik graag nog eens op een diorama zou willen weergeven. De foto's van Baarle Nassau Grens zijn prachtig. Alle soorten NS locs met een enorme verscheidenheid aan schades...

Eelco
Titel: Re:SLOOP
Bericht door: Emiel_nl op 02 July 2012, 17:58:50
Een ook redelijk bekende schrootplaats, maar wel veel kleiner, is Bw Hermeskeil, tegenwoordig Dampflok-Museum Hermeskeil:

http://maps.google.de/maps?q=hermeskeil&hl=nl&ll=49.656627,6.930866&spn=0.002504,0.005445&sll=51.151786,10.415039&sspn=9.942395,22.302246&t=h&hnear=Hermeskeil&z=18

Staat ook stoomlocs bij die al zeker 35 jaar in staan te worden met de natuur. Rondom Berlijn is er dacht ik ook nog een plek waar tientallen stoomlocs staat te oxideren. Ik heb er foto's van gezien (van een urbex-fotograaf).
Groetjes,
Emiel