BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: M. Regensburg op 30 June 2012, 11:39:12
-
Hallo allemaal,
Wij zijn momenteel onze n-baan aan het afbreken omdat we over gaan stappen naar H0.
Nu hebben we in de oude baan gebruik gemaakt van de bezetmelders van Viessman (5233) maar zitten er over te denken om over te stappen op andere melders.
Reden hiervoor is het probleem dat we in de oude situatie alle melders op 1 locatie hadden met als gevolg een heleboel bedrading naar 1 plek.
Ook als er uitgebreid moest worden was dit zeer lastig te realiseren.
Een ander probleem dat we hadden was dat soms de kabeltjes erg makkelijk losraakten.
Het liefst zouden we een systeem willen waarbij we per baanzijde (onze nieuwe baan komt langs alle muren van de zolder te staan met aan 1 zijde een uitbouw naar het midden) 1 of 2 panelen kunnen maken waarop alle elektronica van dat deel op gemonteerd kan worden.
Dus alle bezetmelders, wisseldecoders en seinaansturingen zitten dan op 1 plek.
Ik weet dat we dan ook een samenkomst van bedrading op 1 plek krijgen maar niet in die mate die we nu hebben en ook niet met de lengtes die we nu hebben.
De panelen zullen ongeveer 2 a 3 meter uit elkaar komen te zitten.
Graag jullie input zodat we een besluit kunnen nemen of we deze melders houden of dat ze meegaan in de verkoop.
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie feedback
Michael
-
Volgens het onderschrift gebruik je een twin center. Je kunt dan de s88ln van rosoft (http://www.rosoft.info/s88LN.html) overwegen.
Daarmee kun je ook voor s88 bezetmelders de flexibiliteit van het loconet bereiken.
Voor het aansluiten van de kabeltjes gebruik ik marklin stekkertjes, eventueel kun je de modules ook open schroeven en de draden op de aansluitingen solderen.
Huub
-
Was ik inderdaad vergeten te vermelden, We hebben een twincenter, 2 boosters en de baan wordt aangestuurd door koploper.
De computer is via de RS232C-aansluiting van de twincenter aangesloten.
-
Ik gebruik die van Wim Ros en bevallen uitstekend.
Niet duur en een super goede/snelle levering.
Mochten er nu of in de toekomst problemen zijn hij lost het meestal zonder kosten snel en vakkundig op.
Eric
-
Maar dat lijkt de feitelijke vraag niet. Het gaat meer om wat minder dradentroep.
Kijk, ik zie het nut er niet zo van in om bijvoorbeeld wisseldecoders bij elkaar te zetten. Die kun je mijns inziens beter zo monteren dat ze in de buurt van vier wissels zitten en daar dan aansuiten op de ringleiding en die wissels. Iets dergelijks geldt voor de terugmedling.
Het is in de kern toch kiezen. Schakelingen netjes bij elkaar, betekent een hoop draden. Hebben jullie eigenlijk een ringleiding?
-
We hebben/hadden een ringleiding, zowel voor de verlichting als voor de wisseldecoders.
De wisseldecoders zullen inderdaad waarschijnlijk zoveel mogelijk in de buurt van de wissels komen.
Nog even voor de duidelijkheid we zijn de huidige N-baan aan het afbreken en hiervoor in de plaats komt een hele nieuwe H0 baan voor terug.
Het gaat er voornamelijk om dat we relatief minder dradensoep krijgen als in de oude baan (we hadden in de oude baan ongeveer 25 bezetmelders van viessman en van sommige melders liepen de kabels helemaal naar de andere kant van de zolder.
In de nieuwe situatie willen we de melders dichterbij het deel van de baan brengen waar ze nodig zijn.
Voorbeeld:
2 zijden van de baan (tafel loopt helemaal rond langs de muren van de zolder) zijn vrij lang (bijna 7 meter) en deze sectie gaan we dan ook opdelen in 2 a 3 werkgebieden.
We zullen dan 2 a 3 panelen krijgen met (bijna) alle elektronica voor dat deel van de baan. Op het moment dat we een storing hebben in een van die gebieden dan is deze door deze opzet eerder gevonden.
-
Okay, na nog eens lezen zag ik pas goed de feitelijke vraag.
Graag jullie input zodat we een besluit kunnen nemen of we deze melders houden of dat ze meegaan in de verkoop.
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie feedback
Michael
Volgens mij heeft verkoop weinig zin, omdat het bij andere gangbare bezetmelders niet anders zal zijn.
Bedacht net dat ik denk ik met minder draden tussen bezetmelder en feitelijk aansluitpunt op de rails werk. Dat komt omdat de stroomdetectie bij mijn bezetmelders niet is ingebouwd. Die heb ik voor ieder meldpunt apart zelf gemaakt. De detectieprintjes zitten telkens bij het feitelijke aansluitpunt op de rails van een blok geschroefd en ze zijn ook daar op de ringleiding aangesloten. Dat betekent dat er alleen een signaaldraad van de S88 bezetmeldprint naar ieder aansluitpunt loopt.
Maar goed, dan moet je wel al die losse detectieprintjes maken en het ziet er natuurlijk niet heel netjes uit onder de baan hè. Het werkt ook alleen met een common ground booster, maar die heeft het Twincentre.
Volgens mij wordt het al mooi zat als jullie doen wat je van plan was.
-
Heb nog even een ander vraagje.
Is het mogelijk om i.p.v. de flatcable, die normaal gesproken wordt gebruikt,een andere kabel te gebruiken om de diverse modules aan elkaar aan te sluiten.
En zo ja, wat is dan de maximale lengte?
We hebben in de oude situatie gebruik gemaakt van de bijgeleverde flatcable maar die zijn aardig aan de korte kant.
Alvast bedankt.
-
Van de site van viessmann:
Verlängerungskabel für s88-Bus 1,5 m
Art.-Nr.:5230
-
Je kunt overwegen om CAT5 kabel te gebruiken met RJ45 connectors voor de verbindingen.
Heb zelf met lengtes van 5 met per kabel gewerkt tot een lengte van 20 meter zonder problemen.
Omzet printjes van pin naar RJ45 om op de module te plaatsen zijn los te koop.
Willem
-
@Willem:
Bedankt voor de tip, waar zijn die omzet printjes zoal te koop.
@Theo:
Die kabel hadden we ook al gebruikt maar in de nieuwe situatie gaat dat niet werken omdat de panelen met de melders zo'n 2 a 3 meter uit elkaar komen te hangen.
-
Wat meer informatie over Cat5 en S88-N.... http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm
Grtz!
Huib
-
Kijk ook eens bij http://www.tams-online.de/htmls/produkte/S88-A/produkte_s88-A.html
In het verleden wel eens besteld bij Conrad, kosten zo'n 5 euro/stuk, maar zelf maken kan natuurlijk ook.
Meer info over de pin bezetting kun je vinden bij http://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-n_e.html
Wilem