BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jefftrack op 29 June 2012, 12:57:45

Titel: Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Jefftrack op 29 June 2012, 12:57:45
De vraag is simpel welke ballast werdt er gebruikt bij de haarlemmermeerspoorlijnen ??

Ik ben begonnen met een stukje van de Haarlemmermeerspoorlijnen van rond 1918 en ik weet dat de ondergrond van zand is dat in grote hoeveelheden is aangevoerd. Maar welk materiaal is er als ballast gebruikt ??

Jeffrey
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Gert Arkema op 29 June 2012, 13:23:57
Kijkkijk, dat soort initiatieven stimuleren we altijd!

Ik heb er niet echt gedetailleerde informatie over, maar ben bij de bouw van Rhenen op basis van de foto's van zand als ballast aangenomen. 'T is erg fijn spul wat naast en op de biels ligt, vandaar. Riviergrind is van later, gebroken grind van nu. 

In model is het erg eenvoudig; leg al je rails op een dunne plaat kurk, koop een zak zandbakzand, droog dat in kleine porties ( gewoon een blikje vol op de CV ketel plaatsen een eeen week later is het stofdroog  ;D ) en strooi dat tussen en over de biels. Natmaken met een plantespuit en dan indruppelen met verdunde houtlijm.
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Marty op 29 June 2012, 13:34:21
Leerdam en NEb zijn ballast met het fijnste type ballast van Anita decor, de 00 serie, gemengd met 20 % 10 serie, dat is de N ballast.
De 20 serie, de eigenlijke H0 ballast gebruik ik niet voor h0, misschien ooit eens voor mijn 0 baan .
De 00 serie, ongeacht welke kleur likt na drybrushen op zand, beter dan zand zelf vind ik persoonlijk.
welke kleur maakt niet uit voor mij , omdat ik het later na drogen kleur met de luchtkwast en drybrushen
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Jefftrack op 29 June 2012, 14:01:00
Aha dus wel gewoon zand.... ik heb ook foto's waar een fijn grind op te zien is maar die zijn mogelijk van een latere datum....

Welke kleuren gebruiken jullie bij het airbrushen en het drybrushen van het zand ??  Ik heb als voorbeeld enkel zwart wit foto's.... ;D

Jeffrey
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Marty op 29 June 2012, 14:27:30
Tamiya buff, desert yelluw deck tan... gewoon aardse kleuren, en dry brushen met een paar tinten lichter, soms zelfs met huisdkleur verf, kan even op de naam komen flesh ofzo.
Beste is wel dit te doen onder de uiteindelijke verlichting die erboven komt.
Ik zou eerlijk gezegd niet meer weten welke kleuren prcies, ik doe maar wat, de ene keer die kleur en de andere keer een andere hoofdkleur.
De ene keer heb ik in 1 keer het resultaat wat ik wil, de andere keer moet ik het 7 keer over doen, maar aangezien ik het nooit dekkend en altijd verdunt aanbreng kan dat geen kwaad.
Bielzen, zand en omgeving brush ik dry met dezelfde kleur, zodat het geheel een beetje 1 geheel wordt en geen lappendeken.
en het werkt lekker snel, als je langer als een kwartier aan het pielen bent met 1 kleur voor een hele baan, ben je al te pietepeuterig bezig  :)
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: xanderspoor1 op 29 June 2012, 16:21:51
Als ballast werd grof zand gebruikt. De houten bielzen lagen in en onder zand, behalve bij bewegende delen van wissels. Kijk maar eens goed naar foto's van de tijd rond de opening van de Haarlemmermeerspoorlijn. Het spoor was gespijkerd  met onderlegplaten.

Hoe denk je dat in model uit te beelden? Ik heb wel eens een heel mooi stukje spoor en wissels gezien in 1:87 naar HSM voorbeeld in proto87 in een oud nummer van Railmagazine. Dit was ook gelegd in 'zand'.

Alexander
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: joop100 op 29 June 2012, 19:37:57
Jefftrack.

In het boek Sporen geschreven door Wim Wegman en uitgegeven door HDC Media 2007,
staat op pagina 43 beschreven dat een graanboer nog steeds stenen en stalen nagels vind.
De brokken steen zijn soms wel 10 tot 15 centimeter groot.
Dus mag je er van uitgaan dat er wel degelijk stenen als ballast is gebruikt.

m,vg Joop
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Marty op 29 June 2012, 19:54:14
brokstukken van 15 cm, zou dat ook niet gewoon gebruikt worden als fundering.... of een verdwaald stukkie van een oude romeinse weg ??
ik zou toch eerder uitgaan van een foto dan een vage tekst van een vage graanbouwer :),
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Duizendpoot op 29 June 2012, 21:02:42
Jeffrey, ook ik gebruik voor het trammetje Ede - Wageningen gewoon heel fijn zand van 0,25 mm. Dit is op de zelfde manier als Gert het beschreven.

Ik herinner mij de term 'spoorweg grind'. Dit was rivier grind tussen de 10 á 12 cm. Als je dat terug reken naar H0 kom je uit op 1,1 á 1,3 mm.
Dus zand zeven met een thee zeefje wordt je ballast al meer dan spoorweg grind ;)
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Jefftrack op 30 June 2012, 14:02:22
Heren dank voor het mee denken..... ik ga voor het zand.... en aangezien ik het spoor door een werk terrein leg zal het ook wel doorlopen zijn met de grond er om heen.... iets tussen modder en zand dus....

Jeffrey
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Marc tramt op 30 June 2012, 15:51:12
Dit was rivier grind tussen de 10 á 12 cm.
Bij dergelijke afmetingen spreek je volgens mij niet meer over grind. Afmetingen tussen de 3 en 6 cm zijn voor grind al aan de grote kant.
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Duizendpoot op 01 July 2012, 14:49:45
De door mij gebruikte term grind klopt inderdaad niet, maar van 6,3 tot 20 cm worden het keijen. ;)
Titel: Re:Welke ballast rond 1918 in de Haarlemmermeer
Bericht door: Mudhen op 17 December 2012, 23:07:17
Haha, grappig onderwerp. Mijn benedenwoning ligt op een plek waar precies een gedeelte van de Haarlemmermeerlijn overheen liep  :o