BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: WimC op 27 June 2012, 21:33:21
-
Hallo,
Ik heb vandaag een Fleischmann 781008 binnengekregen. Historische stoomloc met 4 rijtuigen.
In de loc heb ik een Kuhn N45 decoder gebouwd. De decoder heeft hiervoor in een andere loc gezeten en deed het daar probleemloos.
Hierin echter niet. De verlichting op de tender brandt altijd, ongeacht de rijrichting en of ik het licht aan of uit doe. De frontverlichting reageert goed op de functietoets. Alleen als de frontverlichting aan is en ik wil achteruitrijden, dan knippert de frontverlichting (wat normaal gesproken kortsluiting betekent). De loc reageert dan ook erg raar op het verhogen van de snelheid. Gaat eerst niet rijden en pas bij stap 10 (of zo) wel).
Als ik dan weer de rijrichting omdraai, dan blijft de frontverlichting knipperen. Doe ik het licht uit, dan reageert de loc weer normaal op de snelheidsregelaar, maar de verlichting op de tender blijft branden.
Ik heb een IB Basic. Op het programmeerspoor brandt het licht op de tender bij het uitlezen van CV's.
De decoder heb ik met cv9 terug gezet op de fabrieksinstellingen, waarbij ik wel een foutmelding kreeg. Daarna de decoder weer in de loc gezet waar 'ie uitkwam (een Arnold X73900: 4-assige dieselstel) maar daar deed 'ie het normaal in.
Daarna weer in de Fleischmann gezet, maar hetzelfde verhaal als hierboven.
De decoder is dus goed. Zorgt de verlichting op de tender op een of andere manier voor kortsluiting?
Groeten,
Wim
-
Net nog even analoog geprobeerd (dus de analoogstekker er weer in gestopt) en een stukje rails gepakt en aan een trafo aangesloten. Als ik de loc op de rails zet en er stroom op zet, gebeurt er niets. Een andere loc rijdt wel, dus de aansluiting werkt.
Hou ik stroomdraadjes tegen de motor, dan draait de motor. Zet ik stroom op de wielen, gebeurt er niets, maar zie ik soms bij het ertegen aanzetten van de draadjes wel een klein vonkje.
Als ik het lampje uit de tender er uit haal, gebeurt precies hetzelfde (ik dacht dat het daar misschien aan lag).
Lijkt me dus dat er ergens kortsluiting in de loc zit. Of zie ik dat verkeerd?
Groeten,
Wim
-
Hallo Wim,
Eerst zorgen dat de loc analoog goed rijdt en dan pas decoder plaatsen. Denk dat de stroomafnemers op de wielen niet goed zijn. Alles goed schoonmaken en weer proberen. Succes.
groeten,
Bernhard
-
Hoi Bernhard,
Kun je van foute stroomafname zulke problemen krijgen?
De analoge print had ik er trouwens verkeerd om ingezet zag ik net :-[ Rijden doet ´ie wel, maar alleen het licht in de tender brandt. En dat doet het in beide richtingen.
Ik voel er niet veel voor om met een net nieuwe loc zelf te gaan prutsen. Denk dat het een gevalletje garantie wordt, heb net de leverancier al gemaild.
Nadeel is alleen dat ik 'm in duitsland besteld heb. Was een koopje, is nu misschien ook wel duidelijk waarom (maar wel nieuw en dus met twee jaar garantie).
Bedankt voor het meedenken iig!
Groeten,
Wim
-
Hoi Wim,
Ja, van problemen met de stroomafnemers op de wielen van (stoom)locs kun je zulke problemen krijgen. Ik heb zelf een tijd terug vergelijkbare problemen met een digitale stoomloc van Fleischmann gehad. Eerst dacht ik ook dat het een probleem met de decoder was, maar uiteindelijk, na heel veel zoekwerk, kwam ik erachter dat ik bij het openen van de loc één van de lipjes voor de stroomafname iets verbogen had.
Misschien, voordat je de loc terugstuurt, dus toch maar even kijken of de stroomafnemers overal goed op de wielen zitten (en dus niet het chassis raken ofzo).
Groeten, Marcel
-
Ik heb hetzelfde gehad met een HO Hornby Terrier stoomloc. De enige remedie is extra stroomafnemers of een extra wagen erachter met stroomafnemers.
Andre
-
Andre@ Fleischmann pic. locomotiven zijn best duur. Die optie vind ik dan ook niet kunnen.
Het is een oplossing, maar omdat dit een nieuwe locomotief is vind ik dat dit niet mag, omdat je der van uit kunt gaan dat ie gewoon op zijn eigen kracht het moet doen.
Hoe dat met Horby zit weet ik niet. Maar dat is een stuk groter als fleischmann N.
Groet, BRuce
-
Daar ben ik het opzich wel mee eens Bruce, maar als het ding blijft weigeren moet je noodmaatregelen nemen.
Andre
-
De enige remedie is extra stroomafnemers of een extra wagen erachter met stroomafnemers.
In mijn geval ging het niet om een slechte stoomafname van de loc op zich (wat je met extra stroomafnemers zou kunnen oplossen), maar om een licht verbogen stroomafnemer. Dat is iets wat je gemakkelijk even kunt controleren en oplossen.
-
Bedankt allemaal. Ik had de leverancier al gemaild, en die gaf aan dat ik de loc terug kan sturen zodat zij er naar gaan kijken.
Ik dacht vanmiddag "nog effe (analoog) proberen" en het vreemde was: hij deed gewoon. Dus decoder er maar weer in. Werkte nu ook prima. Tijdje rondgereden en dat ging goed. De maximale snelheid (CV5 dus) wat teruggeschroefd (want hij kon sneller dan m'n ICE). Ging nog steeds goed. De snelheid nog wat verder teruggeschroefd en na drie meter achteruitrijden stond 'ie opeens stil en was het probleem weer hetzelfde als gisteren.
@Marcel: de decoder moet in de tender en de kap daarvan ging er makkelijk af.
@Andre: het is een BR 01 met 5-assige tender, dus er zijn genoeg wielen die stroom afnemen. En wat mij betreft is een noodmaatregel bij een nieuwe loc: terugsturen.
Om de stroomafnemers te checken, moet ik de loc toch redelijk ver uit elkaar gaan halen en N-spoor is nogal klein. En zoals Bruce zegt, Fleischmann Piccolo is vrij prijzig, dus het moet niet kunnen (hoewel dit een aanbieding was en dus niet zo prijzig: €169,95 voor loc met 4 rijtuigen. De adviesprijs van de set is echter €359). Als ik een nieuw koelkast koop, verwacht ik namelijk ook dat 'ie het gewoon doet en geen rare kuren heeft. Een spliksplinternieuwe loc moet geen bouwprojectje zijn. De fabrikanten moeten gewoon goede producten leveren.
Groeten, Wim