BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Pauldg op 19 June 2012, 14:38:37
-
Dag allemaal,
Zal ik dan gewoon maar weer een ouderwets bouwverslag beginnen? Welja, we doen eens gek.
Aangestoken door het bericht dat Roco met een Oppeln in Frico uitmonstering komt ben ik een spoor 0 wagen te lijf gegaan van bijna 40 jaar oud. Een G20 van Pola-Maxi. De wagenkast is praktisch gelijk aan een Oppeln. De laatste is alleen licht vereenvoudigd. Welnu, dat is het Pola exemplaar ook, dus dat komt mooi uit. Het onderstel van een G20 heeft een andere radstand, maar Pola onderstellen zijn toch niet erg bruikbaar naar huidige maatstaven. Vooral de stelbalk is om te huilen; vuistdikke randen en rare bobbels. Ik ben daarom begonnen met een onderstel van OSM aan te passen.
De bak moet ook worden aangepast. Om productietechnische redenen is deze 4,4mm te lang. Aangezien er toch andere roosters in moeten komen is dat ook gelijk aangepakt. De bak snij ik in allerlei segmenten. Ik bouw een nieuwe binnenbak van 1,5mm styreen en daar komen de delen van de wanden weer in hun nieuwe vorm op samen. Dan onstaat er ongeveer dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02667_6.jpg)
Daarna begint het detailwerk; het aanbrengen van handgrepen, rangeergrepen, tredes, haken, sluitseinijzers, remverstellers en weet ik niet wat er allemaal is opgeplakt. Momenteel heeft de bak een laagje grondverf te pakken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/in_de_grondverf.jpg)
Binnenkort aflakken, laatste details er op en beletteren. Ik zal wel gek zijn, maar ik vind dat altijd een van de leukste klusjes.
Binnenkort in dit theater. Mvg, Paul
-
En zelfs al in een laagje lak. Het dak zit nog niet vast, maar is er voor de foto even los opgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oppeln_in_de_lak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oppeln_in_de_lak.jpg)
-
Mooi en veel details, heb je ook en baan waarop deze wagen kan rijden ? Gr. Bert
-
Je gaat als een speer Paul, leuk ding.
-
@Leo,
Helaas ben ik in spoor 0 nog een tapijtrijder. Uiteindelijk komt er wel een modulebaantje. Voorlopig werk ik eerst aan het materieel. Een Sik, een aantal goederenwagons en een na-oorlogse DG. Aangezien ik nu drie verschillende koelwagens heb, zal het wel iets met een zuivelthema worden, of anders een bananenoverslag.
@Gert, dat lijkt maar zo. Ik ben hier nu vier weken mee bezig :)
mvg, Paul
-
Heerlijk al die duidelijke details!
-
mooi hoor! maak je het dak ook wit?
-
Nee hoor, dat hoort gewoon donkergrijs. Alleen de laatste Frico wagens, de vierdeurswagen en de gbs hebben een wit dak gehad. Het dak van deze wagen is inmiddels wel gespoten. Je ziet ietwat kleurverschil ten aanzien van de 1e foto. Dat is gewoon het naakte plastic.
mvg, Paul
-
paul, de daken werden meegeschilderd in wit. Op foto's zie je dat het er flink afbladderd, dus dat word wheatheren? 8)
-
Dat mogen ze Philotrain dan wel eens vertellen. Alle hun Frico Oppeln's hebben een anthracietkleurig dak. Even Apeldoorn bellen?
-
Bovendien: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_16.jpg)
-
stuur ik je mooie plaatjes van frico's, kijk je er niet naar!
-
Jawel, maar ik had de foto die je bedoeld andersom geinterpreteerd; een loslatende grijze verflaag op een wit dak. Ik zal er nog eens goed naar kijken. Sowieso wil ik de wagen nog weatheren voor de belettering er op komt. De eerste ervaringen wijzen uit dat wanneer je een beletterde wagen gaat wheateren ineens de grenzen waarop de transfers zijn afgeknipt zichtbaar worden. Dat moeten we niet hebben. ;)
-
E-P. volgens mij kan het allebei. Kijk even goed naar deze uitsnede van een luchtfoto van het Frico-complex (bron: beeldbank Ljouwert).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitsnede_Frico_complex.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitsnede_Frico_complex.jpg)
We zien op de voorste rij een aantal (waarschijnlijk) Duitse wagens, type G10. Op de achterste rij een trein samengesteld uit Oppelns en het type waar we er ook allebei een exemplaar van in de collectie hebben. De meest linkse Oppeln heeft overduidelijk een donkergrijs dak, de andere exemplaren hebben een lichter dak (wit of zilvergrijs). De foto gaat nog verder en toont Oppelns met daken in allerlei stadia van verval.
Snelle conclusie is denk ik: anything goes! :)
edit: de wagen met het donkergrijze dak is hoogstwaarschijnlijk geen Oppeln, maar een gmhs35 Bremen. Het lijkt er overigens wel op dat zowel de Bremen's als de vooroorlogse wagens ook het rode Rivella-bord dragen. Bovendien zie ik een Bremen met NS luchtroosters. Dat is voor mij nieuwe informatie!
-
Klopt Paul. eeerst de decals en dan pas weatheren. Zit hier namelijk ook met zo'n ketelwagen weather probleem.....
Leuk wagentje trouwens zou ook wat voor spoor 1 kunnen zijn.
Kees-Jan
-
interessante kwestie. Wat in ieder geval gebeurt is dat de daken van de oppeln nog van asfalt/bitumenpapier waren, daar hecht de verf slecht op, dus dat was er snel vanaf. De Gbs hebben metalen daken, dus daar blijft het wel op zitten. De S-CHR hebben ook metalen daken, maar dat weet ik niet zeker. Philotrain maakt ze zilver/lichtgrijs, en dat klopt met jouw luchtfoto
-
Wheatheren met een tandeborstel met bijna droge aluminiumverf dus ;D
@Kees-Jan jij doet het precies andersom. Toch maar eerst beletteren zeg je? Anders blijf ik wel een beetje bij de transfers uit de buurt met het verouderen. Je kan hier zelf ook een leuk project van maken. Marklin heeft een Oppeln in het spoor I programma. Ik vrees alleen dat hij een tikje is ingekort. Het blijft Märklin natuurlijk. ;D ;D
-
Daken Frico-Oppeln waren aanvankelijk wit, maar bij toenemende vervuiling later geheel grijs geworden.
de Oppeln's hadden dus aanvankelijk een witgeschilderd dak. Door de vervuiling ging dat al snel een grijze kleur aannemen, maar de basis is wit.
Vrij snel rond 1959/'60 werden de daken daarom maar grijs overgeschilderd. Voor de grijze kleur komt RAL7016 het best in de buurt
grtz,
Wim
-
Paul,
Hoe gladder de ondergrond des te beter hechten je decals (geen luchtbelletjes of silvering). Dus na de decals blanke lak en dan vervuilen.
Kees-Jan
Hiermee heb ik meer moeite om het weg te krijgen dan op een schone ondergrond:
(http://farm9.staticflickr.com/8164/7289144008_fe1ceb1c3e.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7289144008/)
VTG Kesselwagen (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7289144008/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Je ziet vooral om het vtg logo nu de randen nog.
Kees-Jan
-
Ik zie het, maar alleen omdat ik er nu op gespitst ben. Kan je het logo niet weghalen en vervangen door een afwrijftransfer?
-
Nee Paul wat die zijn er niet in deze schaal....
Kees-Jan
-
Weet je dat zeker? 8)
-
Ja
-
Even snel staat er nog eentje bij Conrad
-
e_p waar dan? graag via een PM om het draadje niet verder te vervuilen.
Kees-Jan
-
opgelost ;D
-
Mooi zo, dan wil ik nog een beroep doen op de expertise van Sneek en Modelspotter. Daarvoor herhaal ik het vorige plaatje nog maar eens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bremen_met_NS_luchtroosters.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bremen_met_NS_luchtroosters.jpg)
De rood omcirkelde wagen is een voormalige DRG Gmhs35 Bremen. Hij is iets langer dan de verderop op de foto staande Oppelns en er is een diagonaal versterkingsprofiel zichtbaar dat over twee vlakken loopt. Ik zag echter nog meer. Bij de twee rode pijltjes zie je iets dat lijkt op respectievelijk een NS type luchtrooster en iets dat verdacht veel lijkt op een Rivella bord.
Nu is mijn voorzichtige conclusie dat deze wagens, ondanks eerdere ontkennende berichten, toch met deze zaken zijn uitgerust. Wat denken jullie?
mvg, Paul
p.s. andere experts natuurlijk ook welkom. ;D
-
ik pas
-
Nu al? ;D
Hieronder nog een uitsnede van een ander deel van de foto. Hier kan je zien waarom ik meen dat het om een Bremen gaat. Rechts zie je drie Oppelns, de wagen uiterst links, na het vooroorlogse exemplaar, is duidelijk een metertje langer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maatvergelijking.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maatvergelijking.jpg)
mvg, Paul
-
Ik heb je foto eens in PSP van alle kanten bewerkt en bekeken, maar ik heb zo mijn twijfels bij je, toch al voorzichtige, conclusie. Ik zou er op gokken dat het geen Rivella-borden zijn. Maar als het wel zo is, zal ik er geen nachtmerries van krijgen ;)
-
Ja, het niet veel om je op te baseren nietwaar? Het kan ook een openstaand luik zijn natuurlijk.
mvg, Paul
-
Twee klusjes voor de vrijdagavond; het (met de hand) schilderen van de onderkant en het alvast aanbrengen van een aantal transfers. Ik vind het heel aardig. Alleen de tekst Kaas, Boter, Caseine en Melkpoeder lijkt me iets te groot. Je ziet de woorden 'Leeuwarden' en 'Zuivelproducten' nog wat hangen op de U-balken, maar dat komt helemaal goed wanneer ze zijn behandeld met Micro-sol.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/transfers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/transfers.jpg)
mvg, Paul
-
chapeau!
-
Zeer, zeer geslaagd (y)
Van de 7 wagens type Gmhs35 'Bremen' die de NS bezat reden er 6 in de Frico-diensten. En zoals de foto laat zien in dezelfde periode als de 'Oppelns'. De Bremens waren inderdaad met hun 10 meter iets langer. Of ze na 1957 de 'Rivella'-borden hebben gedragen? Sja, het zou zo maar kunnen....
grtz,
Wim
-
Ik word er verlegen van heren ;).
Vooral de kruiwagen is erg opgeknapt nadat ik die nog eens onder handen heb genomen. Nog dank voor de suggestie!
mvg, Paul
-
Statieportret!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02684_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02684_3.jpg)
-
Erg fraai geworden, Paul!
-
Daar sluit ik me helemaal bij aan! (y)
-
mooi hoor, je brengt me op ideeen.. (y)
-
Dank! Ook voor de heer K.J. Van V. Die de transfers voor de stelbalken mogelijk maakte!
Mvg, Paul
-
Voor de minder zaagvaardige modelbouwer is er sinds kort een alternatief:
De Oppeln in spoor 0 van Brawa.
Deze wel zeer fraaie en gedetailleerde wagen vraagt gewoon om een Nederlands kleurtje.
Dat kan gewoon met Tamiya spuitbusjes.
De opschriften zijn gemaakt met waterslide decals.
de grijze NS uitvoering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oppeln_grijs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oppeln_grijs.jpg)
de Frico uitvoering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oppeln_frico_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oppeln_frico_1.jpg)
RobB
-
Sja, mooi gedaan hoor, maar kijk en vergelijk nog wel eens met het model van Paul de Goede en ontdek e.e.a. over verstevigingsribben en ventilatieroosters naar NS-model...
-
De na de oorlog achtergebleven wagens van het type Oppeln werden eerst door de NS gebruikt als z.g.n. "pijlwagens" met het opschrift "MAG NEDERLAND NIET VERLATEN". Later werden ze aangekocht en in de grijze NS kleur geschilderd. Nog later werden de wagenbakken op de hoeken versterkt met schoren en werden de DRG roosters vervangen door roosters van het HSMtype, zoals bij de wagen van Paul gebeurd is.
Vanaf 1954 zijn wagens aan de Frico verhuurd en werden ze wit geschilderd. Zowel de grijze NS als de witte Fricowagens hebben nog met de originele Duitse roosters gereden.
Voor modelbouwers met guts zijn de roosters natuurlijk gemakkelijk aan te passen.