BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Marc M op 18 June 2012, 21:34:21
-
Hallo Allemaal,
Ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe baan. Voor het maken van secties gebruik ik vooral isolerende raillasjes, maar in het gebied met vooral veel flexrail gaat dit niet. Hier kan ik de rail natuurlijk gewoon doorhalen met een dremel, maar ik ben beng dat dit storingen gaat opleveren bij bijv. warm weer. Drupeltje secomdenlijm erin een optie?
Iemand een idee hoe je betrouwbare scheidingen kunt maken zonder gebruik te maken van isolerende raillasjes?
Groeten,
Marc
-
Hallo Marc,
Hoezo kun je geen isolerende raillassen gebruiken icm flexrail? Je zult moeten zorgen dat de spoorstaven netjes in lijn liggen, maar dat moet ook als je de rails doorhaalt. Ik gebruik wel isolerende raillassen bij flexrail. Wel even de railschoenen ruim wegsnijden bij de laatste dwarsligger.
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjalling,
Ik heb bijvoorbeeld enkelzijdige isolatielassen die precies halverwege een volle lengte flexrail vallen. Dan kan ik inderdaad wel de hele flexrail doorhalen en met lassen weer aan elkaar zetten, maar ik probeer het aantal lassen te beperken, dus vandaar de zoektocht naar een handige methode om isolatielassen insitu te maken!
Groeten,
Marc
-
Stukkie styreen ertussen en bijsnijden...
-
Dat is het mooie van flexrails. (y)
Je kan een railstaaf doorslijpen, van de nabije bielzen de spijkers wegsnijden, de nog hele railstaaf de andere kant op buigen en je kan dan op de door geslepen rails de isolerende raillas er op doen.
Secondenlijm ertussen met alleen doorslijpen gaat ook, maar dan moet de rail al wel vast zitten op z'n plek.
Om te voorkomen, dat door warm weer de railstaven elkaar weer gaan raken, kan je dunne seconden lijm langs de buitenkant van de railstaven doen.
Dat is trouwens ook handig als je een flexrails korter moet maken in een boog.
Je past eerst de hele rails in de boog waar je hem wilt hebben, zet hem tijdelijk vast, doe secondenlijm aan de buitenkant, (stukje plastic van een boterham zakje ofzoiets eronder voorkomt, dat die al vast aan de baan komt.), merk waar je moet zagen/slijpen en als de lijm droog is zaag/slijp je de rails door. De boog blijft er mooi in.
Succes
groetjes
Wil
(Die bijna z'n hele baan met flexrails gemaakt heeft.)
-
@ marc: railstaaf doorslijpen en de voeg opvullen met twee-componentenlijm, secondenlijm "vult" niet genoeg... Eventueel een stukkie karton of (inderdaad) styreen er tussenpersen..., maar dan
:D ;) @millicomarty: geef jij bij onze volgende doedag nou eens die cursus "bijsnijden" ;D 8) :-X (y)
(of krijg ik nu een "ban" vanwege ongeoorloofde sex met dieren...)
Marc: trouwens HEEL GOED OPGELET! (y) Je hebt goed opgepikt, dat óók modelrails inderdaad "werken", er zelfs "spoorspatten" kan optreden (maar dan helaas niet "op schaal" en zéker niet te verhelpen door jouw Preisertjes...)
Bouw jij een vaste baan? (maakt eigenlijk niet zoveel uit, het principe blijft gelijk...) Vooral in het "modulewereldje" zijn temperatuursverschillen vaak een probleem: ik roep dan ook, dat IEDERE module (ook al is het maar een lullig passtuk-van-25-cm) een dilatatievoeg/compensatievoeg moet hebben; in een vaste baan zou ik zeggen elke 2 meter... En zo'n voeg maak ik dan door de spoorstaaf onder zo'n 30 graden door te halen, op twee dwarsliggers de schoentjes weg te snijden en de binnenkant van het "begin-van-de-nieuwe-railstaaf" met tweecomponenentenlijm te fixeren. Als je wilt zal ik een schetsje maken (en tzt foto's van mijn RhB-modules, waar ik dat gedaan heb)
Succes!
Frans
-
Ik vul de zaagsneden op met houtlijm.
Dat is in natte toestand geleidend, maar als het eenmaal droog is isoleert het net zo goed als andere opties.
-
:D ;) @millicomarty: geef jij bij onze volgende doedag nou eens die cursus "bijsnijden" ;D 8) :-X (y)
(of krijg ik nu een "ban" vanwege ongeoorloofde sex met dieren...)
;D..............om eerlijk te zijn vul ik niets en jas gewoon de dremel erdoor. Soldeer er een stukkie PC board onder oid...
-
Frans wat jij bedoeld met dilatatievoeg/compensatievoeg vat ik wel
echter de schoentjes weg te snijden en de binnenkant van het "begin-van-de-nieuwe-railstaaf" met tweecomponenentenlijm te fixeren. niet helemaal , waarom is dat nodig?
svp een schetsje
-
Marc,
Flexrails gewoon doorslijpen/zagen met de dremel of roco zaagje. Hierna de beide zijden fixeren met secondelijm. Eventueel het ontstane "gat" opvullen met de hier genoemde middelen. Werkt voor mij al jaren.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zie hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40590.msg717691.html#msg717691
Groet,
Tjalling
-
Ik snap jouw verhaal mbt spoorspatten niet Frans. Op zich onderken ik de mogelijkheid wel, maar het zal niet gauw op een modelbaan optreden. Als ik zo even kijk wat een staaf doet aan uitzetting en krimp, dan gaat het om ca 0,5 mm in een extreem geval. Reken maar na. Stel dat ik een loden spoorstaaf heb ( grote uitzettingscoëfficient, 29,4 . 10 -6 = 0,03 mm/m.K) dan leidt dat bij een spoorstaaf van 1 meter en een temperatuursverschil van 30 graden (!) tot een lengteverandering van 1 hele mm. Maar er zijn geen spoorstaven van lood.
Ervan uitgaand dat die coëfficient bij nikkelzilver in de buurt van koper en nikkel zit dan hebben we het over grofweg de helft. Dus als je je modulaire baan met delen van 1,20 m gebouwd hebt bij -10 graden en je stookt de ruimte waarin deze staat op tot +20 graden, dan zetten de spoorstaven ca 0,5 mm per stuk uit. Geen probleem want:
a) die 0,5 mm 'over' zit al gauw in de verschillende railaansluitingen
b) niemand bouwt z'n baan bij -10. Bouwen gaat bij kamertemperatuur en als die 30 graden stijgt is mijn modulebaan het laatste waar ik me druk om maak.
Maar ik sta open voor argumenten.
-
Marc,
Als je bang bent dat de spoorstaven zijdelings gaan wijken, dan kun je aan de buitenkant ook een koperen schroefje in je grondplaat schroeven en de rails er aan solderen.
Wat opvullen betreft kun je ook nog kiezen voor wat (siliconen)kit. Even bovenkant rails-einden afplakken, kit er tussen en gladstrijken, klaar.
Succes, gr,
Bert
-
Gert,
Een paar keer heb ik gelezen over spoorspattingen bij de wat langere clubbanen op beurzen. 's-Nachts kan het vrij koud worden en overdag met alle lampen ineens heel heet. Als ik me niet vergis speelde het nog tijdens een van de laatste beurzen in Rijswijk (ik meen de beurs waar BNLS nog een stand had)
Sander
-
Ja, bij onze club-N-baan is spoorspatting ook een keer voorgekomen. Clubgebouw heeft plat dak, wordt in de zomer soms behoorlijk warm. De rails had zich van de ondergrond losgemaakt, en stond bol.
-
OK, overtuigd. Ik denk dat ik gewoon niet secuur genoeg werk om spoorspatting te laten optreden ;D .
-
Hoi Gert,
In theorie heb je helemaal gelijk, maar zoals ook anderen al aangeven (en ik zelf bij mijn RhB-modules heb meegemaakt) de boze realiteit is [om wat voor reden dan ook...] helaas anders dan de theorie ons leert... ??? :-[
Het houdt de hobby wel spannend... ;)
Frans
(En jouw laatste uitspraak heb je zelluff gedaan ;) :-X (y) )
-
Is het niet het verschil in uitzetten tussen de onderbouw (meestal hout) en de rails, die voor problemen zorgt?
Volgens mij heeft Karst dat uitgezocht in zijn atelier-baan en daarom gekozen voor een onderbouw van aluminium.
Groet,
Tjalling
-
Het gaat inderdaad om het verschil tussen alle componenten. Het hout zal uitzetten/kromtrekken bij opwarmen. De rails zal uitzetten. Door de uitzetting van de ondergrond op 0 te zetten krijg je de maximale afwijking. Veilige kant dus.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Frans,
Je hebt helemaal gelijk over theorie en praktijk. Jan L. A. van de Snepscheut (1953 – 1994) heeft daar ooit een heel leuk boek over geschreven "In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is."
Sander
-
Hallo collega's,
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen:
Volgens mij is de luchtvochtigheid de boosdoener van spoorspattingen in de modelbaan. Ik vecht hier al jaren tegen. Ik dacht ook dat de rails ging uitzetten door de warmte. Maar zoals hierboven al opgemerkt is de uitzetting van koper praktisch niks bij onze temperatuurverschillen. Hier in Den Helder heb ik 's zomers te maken met een vochtigheid (RH) van bijna 90%. De houten onderbouw gaat dan bij mij echt milimeters aan de haal op een meter baanvak. 's Winters, als de kachel aan is en de vochtigheid terug loopt naar normale waarden ontstaat er juist gigantische krimp en dus vreselijke spoorspattingen. In andere gebieden is het misschien omgekeerd. Nou gebruik ik wel een ongelukkig soort hout (MDF) voor de onderbouw (heb ik nu spijt van, maar ja)
Ik ben wel benieuwd naar een oplossing met iets van schuivende rails of zo.
Groeten Henk