BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 18 June 2012, 21:25:26
-
Nu mijn oude Fleischmann NMBS 5200 aan de beurt is om van een ESU lopi v4 voorzien te worden, zoek ik wat meer info mbt te verlichting van deze lok in het groot bedrijf. Uiteraard heb ik al op internet gezocht en vind daar vooral foto's van de voorkant waarbij dan ook nog de verlichting uit is. Van de sluitlichten vind ik al helemaal geen foto's.
Het model heeft nu drie pitten, die door één gloeilampje via een lichtgeleider branden en analoog wisselen met de rijrichting.
De lichtgeleider zal ik waarschijnlijk laten vervallen en vervangen door losse smd-leds.
Mijn vraag is nu, als de lok zonder wagons rijd, branden dan in het groot bedrijf in België de sluitlichten wel of niet en als ze wel branden, zijn dat dan alleen de twee onderste of brand de middelste pit ook rood?
Welke kleur horen de frontlichten te hebben, warmwit of geel?
Misschien weet ook Eric (van de bollen neuzen) hier een antwoord op. Wie heeft er foto's van deze lok waarbij de front/sluitlichten in werking zijn te zien?
-
Schopje. Niemand foto's met verlichting van deze prachtige lok?
Op de foto's die ik tot nu toe vond van de NMBS 5200 (met 3 front/sluit lichten) zie ik dat het derde frontlicht zelfs vaak uit is. Op foto's van zijn Luxemburgse broertje, de CFL 1600, zie ik zelfs nooit het derde frontlicht branden.
Van brandende sluitlichten nog nergens een fot kunnen vinden :'(.
-
In belgie rijdt men vaak zonder sluitseinen als men er een trein achter heeft. (Is ook niet nodig. De trein heeft een sluitlantaarn.)
In Luxemburg geldt het zelfde.
En dat 3de frontsein is alleen nodig indien men in Nederland, Luxemburg of Duitsland reed. (Dus meer uit dan aan.)
En als je te vaak schopt antwoordt er niemand. Heb geduld.
-
Alleen loks voor grensoverschrijdend verkeer hadden een derde frontsein, maar dat ging op Belgisch grondgebied subiet uit. En ik dacht eigenlijk dat alleen de exemplaren voor de TEE dienst werden voorzien van een derde frontsein en daarbij werden vernummerd naar reeks 54.
-
Mijn vraag is nu, als de lok zonder wagons rijd, branden dan in het groot bedrijf in België de sluitlichten wel of niet en als ze wel branden, zijn dat dan alleen de twee onderste of brand de middelste pit ook rood?
Drie sluitlichten heb ik nog nooit gezien.
Frontverlichting (aantal lampen/positie) wisselt per land maar volgens mij is 2 rode sluitlichten overal wel standaard.
En of ze wel of niet branden zal wel niet zoals hier zijn. Uit als er een sleep achter hangt en aan als de loc los rijdt. En ongetwijfeld zal het in Belgie ook voorkomen dat de sluitlichten nog aan zijn als er een sleep achter hangt. Zie je hier ook vaak genoeg.
Blijft toch een handeling van het locpersoneel om de juiste lampen in/uit te schakelen.
Gr.
Eric
Gr.
Eric
-
(y) De lok gaat CIWL wagons trekken op een Nederlandse baan. Dat wordt dan dus drie frontlichten en bij het rijden met de losse lok, 2 sluitlichten. Blijft nu nog de vraag: rijd de NMBS 5200 met geel of (warm) wit licht?
-
Dat moet jezelf maar bepalen Ruud.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hld5214d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hld5214d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4369572617_35f20ef64b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4369572617_35f20ef64b.jpg)
Foto: M Schoubben
http://flickrhivemind.net/Tags/nohab,sncb/Interesting (http://flickrhivemind.net/Tags/nohab,sncb/Interesting)
-
@Steef: dat lijkt geel niet? Maar dat is ook de latere uitvoering van de 5200. Deze heeft géén derde frontlicht en wel al de losse sluitlichten ;)
Dit is mijn versie http://www.flickr.com/photos/36081480@N08/3533246678/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/36081480@N08/3533246678/in/photostream) plaatje geleend op flickr.
-
Dit is de verbouwde 5200 met 'vlottende cabine'.
Van de oorspronkelijke reeks 52 zijn er wel met derde frontsein geweest voor de dienst op Duitsland zag ik. Ik denk niet dat ze zich in Nederland hebben vertoond, maar een kniesppr die daar op let.
-
@Henk: ik denk het ook niet, maar ik vond het altijd een van de mooiste loks die er zijn, evenals de CIWL's van rivarossi. Ik had vroeger in mijn jeugd de lima uitvoeringen en heb ze de laatste twee jaar vervangen door oudere rivarossi exemplaren, die zijn op ebay vaker te scoren tegen redelijke prijs. Toen ik begin 80 jaren naar het VOC in ede ging als diensplichtige zag ik die CIWL's nog wel eens staan in den Bosch met de autoslaaptrein. Vandaar ;).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1604adlpetange.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1604adlpetange.jpg)
foto van Petange
Dit is de CFL1604 dus 3 brandende koplampen vooruit, achteraan 2 rode, bij omkering enkel 2 rode brandend houden , geen derde licht laten meebranden. Bovenste licht kon in binnenland steeds uitgedaan worden maar of dit echt verplicht was weet ik ook niet.
(dit model gaat gemaakt worden volgens foto, dus met ruitbescherming) Donormodellen komen normaal eind deze maand binnen de CFL1601 en de 1603.
Steef, dat zijn "vlottende cabines" op jou foto en hoe lelijk kunnen ze een bolle neus verkrachten?
Eric. :)
-
Wat de bolle neus versie 54 betreft , die hebben de verbinding nog verzorgd van Parijs-Amsterdam dus ik denk dat dit in Nederland ligt? ;D ;D ;D
Licht = warm wit en geen geel . ;)
Eric.
-
(y) nah, volgens de Yankees die ik uit de US-Army kon lag Nederland inderdaad in de buurt van Amsterdam ;D.
Wordt het dus warmwit en is de CIWL met NMBS 5200 dus ook nog eens verantwoord ;) (y).
-
Verder met het digitaliseren van de NMBS 5200. Alvast begonnen met de aanpassing van de verlichting.
Eerst de draaistellen en de lichtgeleiders met lampjes eruit.
Dan 6 smd leds 0603 warmwit en 4 smd leds 0603 rood. Vier setjes gesoldeerd van één rode en één warmwitte led met gezamenlijke anode (blauwe draad) en twee setjes met alleen één warmwitte led voor het middelste frontlicht.
Op een foto is de kleur van een rode led altijd moeilijk te zien, maar geloof me hij brand toch echt rood (links) naast de warmwitte led (rechts).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2821.jpg)
Enkele setjes reeds vast gezet met Kristal Klear.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2820.jpg)
En de andere cabine is al klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2819.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2819.jpg)
Nu alles laten drogen en dan morgen de lampunits verder vanaf de voorkant vullen met KK.
-
Vandaag de lampunits verder gevuld met KK. Het is nog niet droog en helemaal helder, maar hier is alvast het resultaat.
De frontlichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2822.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2822.jpg)
De sluitlichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2823.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn2823.jpg)
Vragen en commentaar zijn altijd welkom ;).
Nu eerst maar eens een paar dagen laten drogen en dan weer een lopi v4 bestellen :).
-
Als je bereid bent om de lok om te nummeren in de 5407, dan weet je zeker dat ie in Nederland geweest is:
(http://nohab-gm.de/belgien/Lejeune/11-107%2012-9-88.jpg)
5407 in Maastricht, 12.09.1988
Bron (http://nohab-gm.de/belgien/Lejeune/lejeune.php)
Groet Bas
-
Maar dan kloppen de front- en sluitseinen niet meer.
-
Klopt helemaal, maar ik kon het proberen toch? ::) ::) ::)
Bas
-
Om de verwarring dan maar weer te vergroten ;D
Een reekst 54 zonder derde frontsein en met sluitseinen. :P
(http://farm4.staticflickr.com/3101/3157937748_509681fb07.jpg) (http://farm4.staticflickr.com/3101/3157937748_509681fb07_b.jpg) klik
NMBS 5402
Namur
09 juli 1977
-
::) tot nu toe nog geen enkele foto gevonden waarbij de sluitseinen branden. Ik hou het voorlopig bij mijn oude trouwe Fleichmann 5202 met 3 frontseinen en waarbij straks de onderste twee als sluitseinen kunnen branden. Ik ben er al aardig mee op weg ;).
-
Dat zal inderdaad het eenvoudigste zijn, ook het juiste voor jou model in kwestie. En als het een troost mag wezen sommige locomtieven hebben op 4 maand tijd soms 3x een ander plaatje kunnen opleveren. :)
Eric. :)
-
Vandaag de nieuwe lopi v4 ingebouwd en de cv's aangepast zodat de sluitlichten mbv F1 rijrichting afhankelijk aan gezet kunnen worden.
Het eindresultaat, de frontlichten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn3135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn3135.jpg)
en de sluitlichten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn3136.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn3136.jpg)
En weer een trouwe oude lok uit 1977 gedigitaliseerd ;).