BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: db403 op 16 June 2012, 23:13:37
-
Hallo,
Misschien weet iemand van jullie het antwoord op mijn vraag. Normaal gesproken hebben de schermen van daglichtseinen bij de NS een ronde boven- en onderzijde. Nu zag ik laatst een sein waarbij de bovenzijde vertikaal afgesneden was. Weet iemand of dat een speciale betekenis heeft?
Bedankt voor jullie antwoord.
groeten,
harie
-
JAZEKER! Dan is het een "voorsein"... (Als ik het me goed herinner uit het SR-1975 wordt daar zelfs een keurige definitie gegeven: een sein dat GÉÉN "stop"kan tonen...) Op een paar plaatsen kom je ze nog werkend tegen, bij Nijmegen-Heijendaal in de buurt staan er nog een paar langs de restanten van het oude lijntje naar Kranenburg...
Frans
-
Zie ook hier;
hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34476.msg717861.html#new)
en hoger. ;D
-
Voorseinen worden nog dagelijks gebruikt hoor ::)
-
Alleen is in de nieuwe regelgeving aangegeven dat voorseinen niet (meer) per definitie een vlakke bovenzijde hebben...
Seinen die gemerkt zijn met een "V" zijn voorseinen :-\ (helaas...)
-
Voorseinen worden nog dagelijks gebruikt hoor ::)
René,
Daarmee heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar het gaat nu toch om de (zeldzamere) fysieke voorseinen-met-dat-afwijkende-achtergrondscherm
Bij mijn weten heette het "linkerspoorbeveiliging": in plaats van volledige "Dubbel-Enkelspoorbeveiliging", bijvoorbeeld Amf-Apd, was er een vorm, waar een trein met dienstregelingssnelheid/baanvaksnelheid via "Linkerspoor" een traject kon afleggen: er waren dan echter géén blokken, maar na het uitrijsein alleen een Voorsein (daar istie dan...) en een Hoofdsein [en daaraan hing dan geloof ik zélfs een bordje SR 251a...] De mening van echte deskundigen zal ik waarderen!
Succes met bouwen!
Frans
-
gisteren nog kennisgemaakt met de beide voorseinen van Herfte aansluiting (vanaf de Emmerlijn):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0661_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0661_2.jpg)
Hier de vervanging van het voorsein te Hindeloopen in juli 2005.
Daar kwam weer keurig een exemplaar met hoekig achtergrondscherm (en LED's) voor terug:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2391_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2391_1.jpg)
grtz,
Wim
-
Wat doet die ddar toch steeds in emmen ?
-
Rijden ;D
Zal wel als vervanging zijn van normaal gebruikt materieel.
Gr.
Eric
-
Bedankt voor de antwoorden.
Vreemd want bij nacht kun je dat onderscheid toch nauwelijks zien.
groetjes,
Harie
-
@ Viktor: Wegens werkzaamheden was de dienst ingekort tot Mariënberg. Naast setjes gekoppeld mat'64 deed daarbij een DD dienst.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neg2745_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neg2745_2.jpg)
Hier zie je nog twee andere voorseinen langs de Oosterspoorweg in Utrecht (met proefrit 6401)
-
Bedankt voor de antwoorden.
Vreemd want bij nacht kun je dat onderscheid toch nauwelijks zien.
groetjes,
Harie
Het onderscheid is ook niet belangrijk. De machinist moet hetzelfde doen als bij een normaal sein. Bij groen mag je op baanvaksnelheid doorrijden, bij oranje moet je voor het volgende sein stilstaan, net als bij andere seinen. Rood kan niet, maar het onderste gat waar normaal rood is zit er wel omdat er dan een reguliere bak gebruikte kan worden omdat dat goedkoper is dan een hele nieuwe bak ontwikkelen en fabriceren?
Vlak voor Rhenen staat er ook een (https://maps.google.nl/maps?q=rhenen&ll=51.968438,5.579681&spn=0.031146,0.077162&client=opera&oe=utf-8&channel=suggest&hnear=Rhenen,+Utrecht&gl=nl&t=m&z=14&layer=c&cbll=51.968254,5.579698&panoid=Dbu-P5l83cBez-5gEwF1IQ&cbp=12,143.46,,0,0.2).
-
...... oranje ......
Vlak voor Rhenen staat er ook een (https://maps.google.nl/maps?q=rhenen&ll=51.968438,5.579681&spn=0.031146,0.077162&client=opera&oe=utf-8&channel=suggest&hnear=Rhenen,+Utrecht&gl=nl&t=m&z=14&layer=c&cbll=51.968254,5.579698&panoid=Dbu-P5l83cBez-5gEwF1IQ&cbp=12,143.46,,0,0.2).
In de spoorwereld bestaat geen oranje, maar geel ;-)
-
Nou op het traject haanrade -landgraaf is het voorsein voorzien van 3 lampen en alle drie lampen werken nog,groen geel,rood.
Het voorsein staat op de dr calstraat net voor de spoorbrug en het hoofdsein staat bij station landgraaf.
Net voor het spoor invoegt op de spoorbaan komend uit kerkrade centrum.
groet dennie
-
Dennie,
Er staat bij het perron een normaal sein dat de juiste kleuren kan tonen, En het voorsein kan ook alleen maar geel en groen tonen. Is waarschijnlijk een oud sein. Dat wel drie lampen had.
Maar graag een foto van een voorsein (Dus met het juiste achtergrond scherm) dat rood toont.
Dat wil ik graag zien.
-
Vanochtend maar eens op pad geweest naar betreffende sein 702.
Tot en met 2005 weet ik zeker dat het 3 lampen had.
En inderdaad het rode lamp is toch weg bij het voorsein en nog gloeilampen geen leds.
Maar als dadelijk het passeerspoor komt in landgraaf dan is deze sein ook alweer verandert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_juni2012_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_juni2012_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_juni2012_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_juni2012_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_juni2012_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_juni2012_005.jpg)
-
Mooie foto's toch bedankt.