BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Chris2412 op 16 June 2012, 18:13:45
-
Goedendag allemaal.
Om eens een iets andere stam achter mijn Benelux 25.5 te hangen ben ik van plan om de nachttrein Amsterdam - Parijs na te bouwen in schaal 1 :87.
Wie heeft er foto's of iets waarop de samenstelling te zien is?
Bedankt alvast voor de medewerking.
Groetjes Chris (y)
-
Neeeeeeee
Niet doen ! Laat dat ! Als ik dat zie, wil ik hem ook samenstellen ! ;D
Martijn
-
Ha! Een nieuw draadje in mijn favoriete hoekje op BNLS. Daar word ik weer een beetje blij van. (y)
Graag zou ik ook zo'n trein eens zien. Nu heb ik al mijn handen vol aan het samenstellen van diverse oude en nieuwe internationale treinen en zal ik niet zo gauw nog verder uitbreiden, maar er over lezen is wel leuk!
mvg,
Gert
-
Ik bezit ook geen foto van deze trein, maar bezit heel goede herinneren aan deze trein. Ik ga het draaitje met veel belangstelling volgen!
Groet Hans
-
Welkom Hans! Ik zie dat dit pas je eerste bericht is, maar elke nieuwe belangstellende voor treinsamenstellingen is er weer één en kan bijdragen aan de verspreiding van specifieke kennis.
mvg,
Gert
-
Heel leuk, heb deze trein regelmatig vastgelegd in het diatijdperk, maar in mijn herinnering reed de nachttrein altijd met NS tractie, meestal in de vorm van 1100 of 1300....... er was er ook nog een met oranje NMBS rijtuigen, die reed ook wel met 25.5 maar meestal ook met NS tractie (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/2424121486/in/photostream/)...
-
Voor een nachttrein ziet jouw plaat er tamelijk zonnig uit.
Vertrok de trein soms met veel vertraging of was er een andere reden dat je hem overdag kon vastleggen?
mvg,
Gert
-
De foto van Floris is ook niet van de nachttrein. Behalve dat de samenstelling niet klopt, kan de D 288/289 nooit bij Delft Zuid met zon op de kop hebben gereden. Het lijkt meer op D 282 of D 1182.
-
Ik heb die D282/283 Zondags morgens als nachttrein uit Parijs zien komen. Om 10:15 was hij bij Leiden .Ik zag er de 1200 nogal eens voor. De mcn had bij mooi weer zijn schuifraam open en bij de Merenwijk kon je zo naar hem zwaaien. (y)
In de trein reed een restauratie rijtuig mee dat van de reisbureau '' Apfelpfeil '' afkomstig was (Duits dus ),dat was geel van kleur.
Die trein bleef 's nachts ergens een poosje staan dacht ik ook, zodat de reizigers niet te vroeg aan kwamen..Of was dat bij een andere trein?
Groeten ,Peter
-
Ik ben lang geleden (1988) een keer met de trein naar Parijs geweest en ik kan me herinneren dat met name het oponthoud aan de Franse grens tamelijk langdurig was. Wellicht dat men daar de treinen ook liet overnachten?
mvg,
Gert
-
Wat ik weet te herrineren van een der laatste nachtreinen naar Parijs was dat de laaste wagen een blauwe ex TEN slaaprytuig was van de SNCF. verder zaten er blauw grijze rytuigen tussen. Deze hebben en rijden nu ook nog mee met de Lourdes treinen die enkele keren per jaar vertrekken in Nederland.
Ik kan me in de jaren 90 geen Buffet rytuig meer herrineren. Laatste foto wat ik daar van heb is uit 1993 toen deze op Zwolle Goederen stonden tussen de afgevoerde Hondekoppen.
De Oranje rytuigen van de NMBS waren volgens mij alleen overdag te zien in de dagtreinen die niet met de Inox rytuigen werden gereden.
Helaas kan ik het ook fout hebben natuurlijk,maar daarom ook graag foto's.
Ik duik zo nog maar eens mij bieb in.
groetjes Chris (y)
-
In de Railmagazine 124 pagina 6 staat een afbeelding van trein D286 bestaand uit reeks 25.5 , reeks 11 en franse corailrytuigen.{ 24 maart 1995}
Railmagazine 127 pagina 9 eenafbeelding van trein 1181 "Riviera Expres". bestaat uit reeks 25.5 DB EC rytuig, 3x SNCF slaaprytuig, NS Buffet rytuig,1 SNCF slaaprytuig.{ 4 aug 1995}
Ook leuk om na te bouwen.
Railmagazine 132 pagina 34 - 36 een stuk over de laatste diensten van de 25.5 in Nederland.
In Railmagazine 135 lees ik dat trein 282/285 als enige treinen reden met NMBS materieel in de oranje kleur {juni 1996}
En Hebbes
Railmagazine 138 pagina 11
trein D289 Parijs - Amsterdam
bestaat uit Lok serie 1100,, 3 x SNCF slaaprytuig in blauw/grijze kleur. 2x Corail SNCF, 1x corail met bagageluik,4x Corail SNCF
Morgen nog even verder zoeken.
groetjes Chris (y)
-
Ik ben lang geleden (1988) een keer met de trein naar Parijs geweest en ik kan me herinneren dat met name het oponthoud aan de Franse grens tamelijk langdurig was. Wellicht dat men daar de treinen ook liet overnachten?
Ik ben een paar keer met de nachtttrein naar Parijs geweest (op zoek naar een Haagse PCC ;D), en wat ik mij herinner is dat we na aankomst op het Franse grensstation weer terugreden naar het Belgische grensstation (Mons?) en vandaar weer naar Parijs. Combinatie van tijd over en niet mogen stilstaan.
-
Echt waar? Geweldig! Een soort processie van Echternach op rails! :D
mvg,
Gert
-
http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/1995-1998_N.htm
alvast degene met de belg. wagons vond ik hier, in andere jaartalaanduidingen staan er andere samenstellingen !
Groeten Peter ;)
-
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1996-282
Groeten Peter ;)
ps nog een geluk dat die Nederlanders Belgen hebben om de samenstelling van hun treinen te vinden ! ;D
toegevoegd :http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/198X/1989-82
helaas vond ik niks met slaapwagons !
-
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/198X/1989-82
Groeten Peter ;)
-
De afbeelding op Beluxtrains is van de dagtrein die gereden werd met Belgisch Eurofima rytuigen.
Deze zijn goed samen te stellen met rytuigen van LS Models en Heris.
Hieronder de nummers
Lok serie 25.5 Trix 22357 Marklin .....
I6a NMBS Roco 44657
I6b NMBS Roco 44661
I10b NMBS Heris 12162.1 met Airco
I10b NMBS Heris 12162.2 met Airco
I10b NMBS Heris 12160.2 zonder Airco
Dms Bagagewagen NMBS Heris 12021.
Houd er rekening mee dat de Heris rytuigen in sets van 2 zitten.
Groetjes Chris (y)
-
Wat ik van m'n laatste Interrail treinreis (1988), met m'n neef, ook treinengek kan herinner was de nachttrein van Parijs Nord, vertrek 23.56u met direct achter de lok een rijtuig met per coupe 8 slaapplaatsen, 4 aan elke wand boven elkaar geplaatst, het rijtuig had 12 coupes. De slaapplaatsen waren om en om boven elkaar geplaatst, wat ik ook nog weet is dat ik die voor m'n terugreis naar huis gereserveerd had om er zeker van te zijn te kunnen slapen. Eigenlijk waren de bedjes voor mensen van 190cm of kleiner, niet voor mij dus met m'n ruim 2 meter 03
Ook weet ik dat we, (de gehele trein) nachts op een station stil gestaan hebben. Aankomst was rond 8.10u in Leiden.
Dit rijtuig is door Roco uitgebracht, toen nog in 1:100.
Het was een omgebouwde Corail. Met een blauwe om groene bies onder de ruiten.
-
Chris,
eigenlijk ben je het best met die Trix, de Marklin reed eerder rond met doorlopende gele streep, wanneer dit juist veranderde weet ik niet(mogelijks in de jaren 80 van vorige eeuw), ik rij gelijkstr. en ik kocht vanzelfsprekend de Trix(met onderbroken gele streep)
Groeten Peter ;D
-
DAg Peter.
Ik rijdt zelf ook gelijkstroom.
De Marklin lok heeft tevens een ander bedrijfsnummer dan de Trix.
Dus je kunt er 2 maken door de kappen te wisselen.
De doorgetrokken gele streep heeft 1 lok zeer lang gehad en zelfs gedragen tot op heden.
Weer echter niet welke dat was.
Ik heb hier een boekje staan over de reeks 22 23 25 en 25.5. eens even kijken of daar wat in staat.
Eerst maar eens een bakje koffie zetten en de de laptop opladen ;D
groetjes Chris (y)
-
De doorgetrokken gele streep is op de museumloc, weet ff niet welke 25.5, van de TSP gezet. Die had geen één machine meer voor hun buitendienststelling.
Groet, Chris Westerduin (maar ff achternaam erbij gezet met al die Chrissen hier! ;D)
-
Ik heb het boekje er even opnageslagen.
De 2554 heeft als enige de doorgetrokken streep gehad.
Er staat een foto uit 1986 waar de 2554 de doorgetrokken streep heeft en op een foto uit 1993 is deze weer onderbroken.
Verder kan ik er niet uithalen wanneer dit is gebeurd.
Groetjes chris{ die andere } ;D
-
Heeft iemand een idee over welk rijtuig van Roco ik het heb? Artikel nummer misschien?
-
Ik heb het boekje er even opnageslagen.
De 2554 heeft als enige de doorgetrokken streep gehad.
Er staat een foto uit 1986 waar de 2554 de doorgetrokken streep heeft en op een foto uit 1993 is deze weer onderbroken.
Verder kan ik er niet uithalen wanneer dit is gebeurd.
Groetjes chris{ die andere } ;D
Ik heb ook dat boekje van Märklin over de reeksen 22,23,25 en 25.5 maar de foto van de 2554 met doorgetrokken gele streep stamt volgens het bijschrift uit 1976.
Bij mijn weten hebben alle loks van de reeks 25.5 oorspronkelijk de doorgetrokken gele streep gehad.
Bij revisies in de jaren rond 1983-1984 is de kast herschilderd en de gele streep onderbroken. Dit bij alle loks.
Groetjes Davy
-
Heeft iemand een idee over welk rijtuig van Roco ik het heb? Artikel nummer misschien?
Je omschrijving duidt op het Cabine-8 rijtuig (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3245668).
Maar dat dat ooit door Roco is uitgebracht is voor mij onbekend. En dan ook nog in 1:100? Roco heeft bij mijn weten helemaal nooit couchettes in die lengte uitgebracht.
Huub
-
Het betreffende SNCF rytuig is inderdaad door Roco uitgebacht.
Catatlogus nummer 45387. Dit is de 1e klas uitvoering met het nieuwe SNCF logo.
Catalogusnummer 45382 Ook 1e klas uitvoering oud SNCF logo.
Catalogusnummer 45376 . 2e klas uitvoering nieuwe SNCF Logo.
Ze staan alle 3 op Ebay.de.
Dit zijn ook de rytuigen die in de Lourdestreinen meerijden toch?
groetjes Chris (y)
-
Dat zijn de gewone couchette-rijtuigen en bovendien 1:87.
Daarvan rijden er inderdaad mee in de lourdestreinen, in ieder geval de 2e klas-versies. Van de 1e klas weet ik het niet.
Het interieur dat nighttrain beschrijft is van de cabine-8 rijtuigen, aan de buitenkant herkenbaar aan de groene deuren en 12 coupés. Als ze die ooit in Lourdes-treinen hebben ingezet, hebben ze op de plaats van bestemming overuren moeten maken. Zelfs als je kerngezond bent, kom je na een nacht half-kreupel uit zo'n rijtuig.
Huub
-
Ik heb eind 90'er, begin 00'er jaren een aantal samenstellingen van de 288/289 genoteerd.
Bv deze 288 van 28 mei 1999
NS 1772
61 87 30-70 026 SNCF A4B6u corail, Jouef
61 87 21-70 xxx SNCF B11u corail, bij mij onbekend
61 87 20-71 xxx SNCF B 10tu corail LS Models
61 87 82-70 xxx SNCF B6 Dd2 corail Roco
61 87 20-71 xxx SNCF B10tu corail LSModels
Xx xx SNCF B9c9x couchetterijtuig, blauw/lichtgrijs Roco
71 84 75-70 459 NS T2s slaaprijtuig (oa roco en ls models)
Groeten,
Cornelis
-
Als lok kan dus deze:
(http://farm7.staticflickr.com/6044/6340431104_7d0ec0e953.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/6340431104/)
NMBS 2551 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/6340431104/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
of deze:
(http://farm7.staticflickr.com/6226/6303653553_b830a2ed5d.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/6303653553/)
HLE 1502 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/6303653553/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Kunnen dus?
Kees-Jan
-
Ik rijdt zelf ook gelijkstroom.
De Marklin lok heeft tevens een ander bedrijfsnummer dan de Trix.
Dus je kunt er 2 maken door de kappen te wisselen.
De doorgetrokken gele streep heeft 1 lok zeer lang gehad en zelfs gedragen tot op heden.
Weer echter niet welke dat was.groetjes Chris (y)
Heb even de nummers erbij gezocht:
2551 Marklin 37238. Heeft een doorlopende gele band. Revisie datum: 07-07-1980. Standplaats/depot: Brussel Zuid
2558 Trix 22357. Gele band onderbroken. Revisie datum: staat er niet op. Standplaats/depot: Antwerpen Dam
-
Kees-Jan,
die2551Marklin kan enkel voor de jaren 80! de jaren 90 dient men de Trix in te zetten ten minste als het historisch een beetje juist moet zijn ! die 15 kan dan weer wel !De 2551 was reeds voorzien voorzien van een onderbroken gele lijn in 1986 (misschien zelf vroeger)zie blz 100 (Marklin boek Elekt.locs22,23,25 en 25.5)
Groeten Peter ;)
-
Dank u!
Dan bouwen de marklin maar om.
De trix heeft bij mij al nr 2554.
Kees-Jan
-
Uit de reeks "De NS in...." van uitgever kukelku een plaatje van mezelf van de nachttrein in 1996:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nachttrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nachttrein.jpg)
-
Goedenmorgen.
De Roco 45203 is dat rytuig 1:100 of 1:87 ?
Ik kan op de afgebeelde dozen niet achterhalen welke lengte ze zijn.
Ik ben geinspireerd door de foto van Floris uit het boek de NS in......
Deze zal het gaan worden die ik in model gan namaken.
Zijn de Corails van Piko wel 1:87? ???
Ze worden wel zo aangeboden.
Groetjes Chris (y)
-
Roco 45203 is 1:87. Rijtuigen zijn overigens iets korter dan corails (ook in werkelijkheid dus).
Piko heeft in ieder geval corails in 1:87, of iedere corail van piko ook 1:87 is of dat ze ook 1:100 hebben uitgebracht, kan ik je niet vertellen.
-
die2551Marklin kan enkel voor de jaren 80! de jaren 90 dient men de Trix in te zetten ten minste als het historisch een beetje juist moet zijn ! die 15 kan dan weer wel !
Als je bedoeld dat reeks 15 in de jaren 90 in Nederland is ingezet, klopt dat niet. Vanaf volgens mij 1988 waren de locomotieven reeks 15 niet meer toegelaten in Nederland wegens het ontbreken van de ATB.
Groeten, Yuri
-
Die 45203 is inderdaad 1:87 en een stuk korter dan de corails. Ooit vroeger twee van gekocht (toen ik alles nog 1:100 had) omdat ik zelf de nachttrein ook wilde namaken (ik werkte in Leiden en zag de trein iedere dag). Inmiddels zijn dit wel redelijk moeilijk vindbare rijtuigen (met juiste SNCF logo) en gaan ze voor het veelvoud van wat ik er ooit voor betaald heb van de hand.... :(
-
Goedenmorgen.
Weet iemand toevallig wat dan de volledig 2e klas is van Roco?
De 45203 is een 1/2e klas.
Heb dan de volledig 2e klas ook nog nodig.
Is dat toevallig de 44602?
Neem aan dat de 45203 recenter is uitgebracht dan de 44602.
groetjes Chris (y)
-
Roco heeft verschillende versies van deze rijtuigen uitgebracht, zowel met hoog als met laag dak (en eventueel ook nog in de oude kleuren).
Kijk op deze site (http://www.hfkern.gmxhome.de/) bij Roco onder Wagen -> Frankreich -> Schnellzugwagen.
Daar kun je de artikelnummers vinden.
Huub
-
Dag Hubertus.
Bedankt voor de tip.
maakt het zoeken inderdaad makkelijker (y).
groetjes Chris
-
Ik kwam bij het scannen nog een voorbeeld tegen dat door de lengte zeer geschikt is voor de modelbaan.
(http://farm9.staticflickr.com/8185/8438990482_f6faf70f10_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/89959156@N06/8438990482/)
Het DB-rijtuig is denk ik een gewone Bm, dan twee Corail-couchettes en tenslotte een Belgisch Railtour-barrijtuig.
Ik weet niet of het hier om een reguliere trein en/of samenstelling ging. Opname is rond half tien 's morgens gemaakt, één dag voor de Franse nationale feestdag van 1993.
Huub
-
Leuke samenstelling !
groeten Peter ;)
-
Even afstoffen
De nachttrein heeft tot 2003 gereden? Iemand een samenstelling van de laatste treinen? Dus met de meest recente nachttrein?
M
-
Oud draadje, maar zou mij willen vervoegen bij het lid boven mij ;-)
Ook ik ben erg benieuwd naar de samenstellingen van deze trein in de laatste jaren, kan er eigenlijk nergens iets over vinden.
Groet,
Michiel
-
Helaas heb ik nu even geen foto's, deze staan op mijn harde schijf die in reparatie is. Maar ik kan mij de compositie van het laatste jaar D288/289 nog goed herinneren. Ik ben regelmatig met deze trein van Leiden naar Amsterdam gereisd aangezien het de snelste en leukste verbinding was op dit traject. De samenstelling in dat laatste jaar was eigenlijk altijd:
loc 1700
2x corail B10c10
2x corail B9½tu (rijtuigen met slaapstoelen)
Corail B6Dd2 (in originele kleurstelling dus met oranje deuren)
Corail B11u (ook in originele kleurstelling)
2x Corail B10tu (Corail Plus kleurstelling)
Ik heb hem ook wel een 'achterstevoren' zien rijden, dus precies gespiegeld van deze samenstelling. Mocht ik de foto's weer vinden dan zal ik ze er bij gooien.
Groeten, Rik.
-
Graag Rik ennuh.. .. bedankt!
-
Geen eerste klas? Apart! (Of incorrect?)
-
Geen 1e klasse het laatste jaar inderdaad. Als je geld had nam je een plekje in het couchette rijtuig.. of je pakte de Thalys of het vliegtuig. ;)
-
Als we dan toch bezig zijn.
Ergens heb ik staan dat de trein t/m 28-09-2003 reed.
In het spoorboekje Buitenland staat de trein t/m 15-06-2002.
Wat is de periode daar tussenin geweest dat de trein reed?
(er vanuit gaande dat deze alleen zomers reed, maar dat weet ik niet 100% zeker)
Dank!
-
In de Railmagazine 124 pagina 6 staat een afbeelding van trein D286 bestaand uit reeks 25.5 , reeks 11 en franse corailrytuigen.{ 24 maart 1995}
Railmagazine 127 pagina 9 eenafbeelding van trein 1181 "Riviera Expres". bestaat uit reeks 25.5 DB EC rytuig, 3x SNCF slaaprytuig, NS Buffet rytuig,1 SNCF slaaprytuig.{ 4 aug 1995}
Ook leuk om na te bouwen.
Railmagazine 132 pagina 34 - 36 een stuk over de laatste diensten van de 25.5 in Nederland.
In Railmagazine 135 lees ik dat trein 282/285 als enige treinen reden met NMBS materieel in de oranje kleur {juni 1996}
En Hebbes
Railmagazine 138 pagina 11
trein D289 Parijs - Amsterdam
bestaat uit Lok serie 1100,, 3 x SNCF slaaprytuig in blauw/grijze kleur. 2x Corail SNCF, 1x corail met bagageluik,4x Corail SNCF
Morgen nog even verder zoeken.
groetjes Chris (y)
Zou iemand deze foto's misschien hier kunnen plaatsen? Ben erg benieuwd.
-
Betreffende Railmagazines gevonden. Bij belangstelling voor fotos / artikelen even PB sturen.
knip knip door moderator, integraal artikelen plaatsen mag uiteraard niet
-
Vooral die nachttrein: (y)
Helaas is dat overigens niet de samenstelling van de laatste jaren.
Floris heeft ook ooit eens een plaatje op het forum gezet van de nachttrein in dezelfde samenstelling:
2x A4c4B5c5, 1x B9C9x, 2x B91/2tu en dan nog wat andere Corail rijtuigen.
-
Dank voor de foto's
-
... maar die foto's heb ik zonet maar weer weggehaald, want je mag uiteraard niet zomaar complete artikelen (noch foto's waar je de rechten niet toe hebt) plaatsen. Copyright.
Daar moeten we als forum enorm mee oppassen! Bij het uploaden staat ook dat je alleen plaatjes mag uploaden waar je zelf de rechten voor hebt. Foto's van een andere fotograaf uit een commercieel blad... Nee dus.
Reinout-als-moderator
-
Goedenavond,
Trein 289 naar Parijs Gare du Nord 5 november 1999
BB 116027 SNCF (grijs en rood)
61 84 50-70 115-5 Bcvmh NS , Paris Nord - Amsterdam CS
61 87 50-70 013-9 B10c10ux SNCF , Paris Nord - Amsterdam CS
61 87 29-70 115-0 B9½tu SNCF , Paris Nord - Amsterdam CS
51 87 82-70 234-5 B6Dd2 SNCF , Paris Nord - Amsterdam CS
61 87 20-71 321-2 B10tu SNCF , Paris Nord - Amsterdam CS
61 87 20-71 383-2 B10tu SNCF , Paris Nord - Amsterdam CS
61 87 19-70 951-0 A9u SNCF , Paris Nord - Amsterdam CS
https://www.youtube.com/watch?v=1DqLazg06yk (https://www.youtube.com/watch?v=1DqLazg06yk)
-
Hi,
Is dat jouw baan waarop die filmpjes gemaakt zijn? Daar zou ik wel wat meer van willen zien.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Bonsoir Benjamin,
Thank you for sharring the video.
I hope to see more of this videos on this forum. :-)
Regards,
Antal
-
Zoals gewoonlijk weer geen idee wat het is maar ik vond deze foto toevallig. Lijkt te slaan op de titel van dit draadje :)
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/6553257617/in/album-72157633093778271/
-
Heb vandaag rytuig 2 en 3 van voorgaande foto opgehaald.
Treintje weer compleet.
Op naar de volgende
Groet Chris
-
Even voor de volledigheid: welk merk en art.nummer heb je gekocht? :)
-
Zoals gewoonlijk weer geen idee wat het is maar ik vond deze foto toevallig. Lijkt te slaan op de titel van dit draadje :)
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/6553257617/in/album-72157633093778271/
Wow in '97 nog UIC-Y couchetterijtuigen in internationale dienst! Zelfs eentje met het toen splinternieuwe casquette logo... Die rijtuigen konden toen echt wel onder de 'muffe rammelbakken' gerekend worden.
-
De roco 44602 en roco 45203.
Groeten Chris
-
Clickmania,
Die wagons hebben voor mijn gevoel gewoon iets aparts...
Heb ze altijd graag in een stam willen verwerken.
En nu dan ook gelukt....
Ze hebben volgens mij ook sporadisch in autoslaaptreinen gezeten...
Groeten Chris
-
nou laat dat sporadisch maar weg hoor ;-) Inzet UIC-Y heeft in autoslaaptreinen veel langer geduurd dan in de reguliere slaaptreinen naar Parijs en Ventimiglia. Als je het over sporadisch hebt: in '97 was het echt heel bijzonder wat je op die foto hierboven laat zien, de hele jaren '90 waren dat toch echt VU B10c10. (Uit m'n herinnering dan hè.)
-
@Chris: bedankt! (y)
-
Nieuw vraagje: zijn dit nou dezelfde rijtuigen? (misschien niet helemaal het juiste tijdperk maar wel het juiste type?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uic-ree.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uic-ree.jpg)
Bron: https://www.ree-modeles.com/catalogue/catalogue-h0/voitures-fourgons-h0/63-voyageurs/397-voitures-couchettes-uic-serie-2
-
Dat zijn de goeie en de zeer mooie.
Groeten Chris
-
Er reed altijd maar 1 tweede klasse rijtuig mee, de andere twee waren gecombineerd eerste en tweede klasse. Vanuit dat oogpunt zijn dit dus niet de goede rijtuigen.
-
Ja dat zijn zeker mooie bakken, ik moet me ontzettend inhouden. Die met laag dak waren relatief zeldzaam. Welk logo je kiest? Makkelijk: gewoon het logo dat ook op het andere materieel staat van de trein waar je ze wilt inzetten ;-)
-
@Chris: weer bedankt :)
-
Hallo,
2 other train compositions about the 289
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143&hilit=rails+soudés&start=9585 (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143&hilit=rails+soudés&start=9585)
For the second one I do not remember this train still circulating in 2003 ???
A idea about the train composition ?
https://www.flickr.com/photos/konijnendijk/26804498709/ (https://www.flickr.com/photos/konijnendijk/26804498709/)
It would be interesting to list all the train composition what you have found (y)
-
For the second one I do not remember this train still circulating in 2003 ???
A idea about the train composition ?
https://www.flickr.com/photos/konijnendijk/26804498709/ (https://www.flickr.com/photos/konijnendijk/26804498709/)
It would be interesting to list all the train composition what you have found (y)
Unfortunatly Eddy hadn't write down the whole composition (or other photos).
So the composition of 2003 stays unknown I think :-(
-
Even stof afblazen
In dit draadje gaat het vaak over 'enkele corail rijtuigen'. Ik heb van clickmaniac al een samenstelling uit 93, maar kan iemand de 'exacte' samenstelling geven uit eind jaren 90?
Martijn
-
Ik denk dat de samenstelling van 1993 niet veranderd is in die 4 jaar. Misschien een B10tu minder, in het rustige seizoen, maar zoals de foto van Arno Verhagen laat zien, kan een extra B9c9x ook, dus allicht ook een extra b10tu. En casquette-logo's dus! ;-)
-
Ja precies. Ik ga vrij variëren dus...
-
Veel plezier! en een fotootje hè ;-)
-
Nah, wel wat corail rijtuigen scoren dan
-
Weer even dit draadje nieuw leven inblazen.
Ik zit door de door mij genoteerde treinsamenstellingen van de nachttrein 288/289 te bladeren en het valt me op dat er in een aantal samenstelling uit de zomer van 2000 en uit 2001 een bagagerijtuig zit. Bijvoorbeeld bij onderstaande samenstellingen:
288 | 16 07 2000 | Den Haag HS
- NS 1700
- SNCF A10tu
- SNCF B10tu
- SNCF B9ux
- SNCF B10tu (4 stuks)
- SNCF B6Dd2
- SNCF B9 1/2tu (2 stuks)
- SNCF B10c10ux (2 stuks)
- NS TS2 slaaprijtuig
- NS Dm 51 84 92-99 070 (met Overnight Express logo)
288 | 16 08 2001 | Den Haag HS
- NS 1700
- SNCF A10tu
- SNCF B10tu
- SNCF B9ux
- SNCF B10tu (3 stuks)
- SNCF B6Dd2
- SNCF B9 1/2tu (2 stuks)
- SNCF B10c10ux (2 stuks)
- NS TS2 slaaprijtuig
- NMBS Dms 51 88 95-70 920 (oranje)
Nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat jullie mee kunnen helpen
1. Die extra bagagerijtuigen (bovenop de B6Dd2 die standaard in de samenstelling zat), waren dat overbrengingsritten? of alleen op bepaalde dagen in de zomer? of alleen 'bij behoefte'?
2. Het Overnightrijtuig... is deze hier in dienst waarvoor hij ooit bedoeld is (nl snel goederentransport via de trein, maar volgens mij was dat uitsluitend in de nachttrein naar Italie), zat ie in een pool met bijvoorbeeld de Belgische Dms en werd gewoon een beschikbaar rijtuig gepakt, of was het een vervanging voor het niet beschikbaar zijn van een Belgische Dms, of... anders?
3. Ik kan mij herinneren (maar daar heb ik geen fotos of samenstellingen van) dat in de Beneluxtrein soms ook extra rijtuigen waren aangekoppeld, bedoeld als overbrenging van NL naar B (F) of v.v. Dit zag er vaak bijzonder uit, want bijvoorbeeld bij een rit met de stuurstand voorop (ICR-BLX-materieel), zat het rijtuig achter de locomotief die achterop zat. Het zou kunnen zijn dat de hierboven genoemde bagagerijtuigen op die manier in dit geval met de 288/289 werden meegegeven. Heeft iemand hier meer informatie over, liefst ook foto's.
Vragen, vragen, vragen. Ik zou met antwoorden heel blij worden.
Groet, Cornelis
-
Dag Cornelis,
Deze rijtuigen die je noemt behoorden niet tot de standaard samenstelling.
Wel is mij bekend dat juist deze nachttrein zorgvuldig gebruikt werd voor overbrengingsritten. Dus ik denk dat ook in dit geval het overbrengingsritten zijn geweest (al vraag ik mij wel af wat een Overnight Express-rijtuig daar moet...)
Groet,
Michiel
-
Ik vermoedde al zoiets. Dank voor je reactie.
-
Hoe zeker ben jij overigens van die B9ux in 2000? Ik dacht dat ze pas vanaf 2001 in deze trein reden en het hiervoor "gewoon" een B11u was.
-
Niet 100 procent zeker. Ik noteerde alles op papier, maar die heb ik niet meer. En indertijd alleen de codes, en niet de volledige nummers. En vaak begon de trein alweer te rijden. Bij oudere samenstellingen heb ik wel regelmatig B11u genoteerd.
-
(al vraag ik mij wel af wat een Overnight Express-rijtuig daar moet...)
Op de site van Martijn Haman (https://www.martijnhaman.nl/typedm.htm) staat het antwoord: de rijtuigen zijn bij de werkplaats van Wagon-Lits in Oostende verbouwd, de 070 werd met de 071 pas in 2000 geleverd.
-
Dat had ik moeten weten ;-) Dank Rick!
-
Een ouder topic weer nieuw leven inblazen. Het Bcvmh rijtuig in 1999, was dit planmatig of een toevalstreffer? In welke jaren reden er Nederlandse rijtuigen mee in de treinen 288/289?
Mvg Martijn
-
Ten behoeve van de standaardsamenstelling in die tijd leverde NS een slaaprijtuig, vaak een AB30. Een Bcvmh was niet standaard, maar kon wel voorkomen bij het ontbreken van een slaaprijtuig. Ook stuurden de Belgen nog weleens iets in opzending mee dat naar Nederland (terug) moest, bijvoorbeeld een HLE 11.8 voor de Beneluxdienst.
Jeroen
-
Bedankt Jeroen.
Een AB30 ben ik nog niet eerder tegengekomen i.c.m. deze trein, wel de T2s. Heb je toevallig foto's of een samenstelling genoteerd met een AB30 erin?
Martijn
-
Morgen, standaard was een T2S en die werd regelmatig vervangen door een Bcvmh.
Leuke trein om samen te stellen in model overigens, maar de sncf rijtuigen met ligstoelen leveren toch wel een probleempje op. :-\
-
Bedankt Jeroen.
Een AB30 ben ik nog niet eerder tegengekomen i.c.m. deze trein, wel de T2s. Heb je toevallig foto's of een samenstelling genoteerd met een AB30 erin?
Martijn
Ik heb er meerdere dia’s van, maar geen diascanner. Maar de T2S kwam inderdaad ook veel voor. Mogelijk verschilde het ook per jaar of seizoen?
Jeroen
-
Het was standaard een TS2, dus een WLAB30 moet een uitzondering geweest zijn.
Geheel terzijde: mocht je dia's gescand willen hebben.... Heb een professionele scanner staan. Stuur dan ff een PM.
Groet,
Michiel