BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Hans Reints op 16 June 2012, 12:33:16
-
Na alle elende en comotie van de laatste dagen( waarin het niet veel scheelde of ik had ook de handdoek geworpen!!) nu een beter bericht.
Elotrack laat het volgende weten;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_09_eloTrack_flyer_Plan_K_Endelig1_verkl_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_09_eloTrack_flyer_Plan_K_Endelig1_verkl_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_09_eloTrack_flyer_Plan_K_Endelig1_verkl_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_06_09_eloTrack_flyer_Plan_K_Endelig1_verkl_2.jpg)
-
Maar volgens mij is dat Plan D
-
Die Denen zijn echt niet gek hoor! Zij weten echt wel waar zij het over hebben en wat ze doen.(Eigen kroon en geen elende met de euro) Plan K is te herkennen aan de halve gele 1e klas streep boven de ramen! De A van plan D heeft een hele doorgetrokken streep!!
-
Maar volgens mij is dat Plan D
Ik weet het wel zeker: het rijtuig prominent op de foto, een B7800: 2e klas plan D. Roco heeft vast mee betaald aan dit vlugschrift... ;D
-
De foto van het rijtuig op de eerste pagina van de folder is zeker een plan D, maar op de onderste 2 foto's van de folder op de tweede pagina, zie ik ook wat Sobat ziet: een dunne en een dikke zandgele bies op een rijtuig, dus een plan K.
Dus op station Kobenhavn staat een plan D (die kan nu dan ook aan Deense liefhebbers worden verkocht) en op de onderste foto's met duitse stoomloks ervoor rijdt in elk geval in Duitsland ( ;) ) een plan K mee, in mogelijk de Scandinavië express. Die zal dan ook wel naar Denemarken zijn gegaan.
mvg,
Ivo
-
(y) (y) (y) ;D Verdikkeme! Dacht ik nog wel zo'n mooie te hebben voor het draadje over de Modelgetrouwe Baan...
Moeten we dus heel goed opletten of inderdaad de "ankertjes" op de stelbalk staan... (En borrelt meteen mijn vraag op: hadden álle D's die wellicht, of waren er toen ook al series "binnenland" en "buurland"...
En @ Sobat: (y) (y) (y)
Edit: stomme typefouten verbetert en twijfels waarover het nu gaat: D of K ... ???
-
(Eigen kroon en geen elende met de euro)
off topic, maar de kroon is verbonden aan de euro.
-
off topic, maar de kroon is verbonden aan de euro.
Sorry, net zo off-topic:
Er is een heel groot en essentieel verschil die Danske Krone en die Euro.
"Verbonden met/Gelinkt aan" houdt de controle bij de soevereine Natie en daar gaat het nou juist om (geloof ik)
:-X Ik hanteer zélf mijn voorzichtige stoffertje al, want een Zamboni zal mij niet verbazen... :-X
-
Sorry, net zo off-topic:
Er is een heel groot en essentieel verschil die Danske Krone en die Euro.
"Verbonden met/Gelinkt aan" houdt de controle bij de soevereine Natie en daar gaat het nou juist om (geloof ik)
:-X Ik hanteer zélf mijn voorzichtige stoffertje al, want een Zamboni zal mij niet verbazen... :-X
Tuurlijk is dat verschil er. Maar die uberchauvinisten hier hebben alleen tegen de euro gestemd uit nationalistische gevoelens. Ik hou daar niet zo van, dat soort emoties als basis voor een belangrijke stemming... Raar volkje hoor, die Denen. Maar het woont best hier.
*gaat gauw weer on topic voor de zamboni wordt aangezwengeld*
Stalen D's kwamen ook toch tot in Kopenhagen?
-
Volgens Van Wijck Jurriaanse hadden de K's een uitgebreid RIC-teken voor 16 landen, inclusief Bulgarije en Griekenland.
Ze hebben dus in heel Europa gereden. Helaas - of gelukkig - werden ze hierbij al snel vervangen door de betere en veel comfortabelere rijtuigen van de DB (type UIC X, de bekende Duitse standaardrijtuigen) die de NS in poolvorm jarenlang voor internationale treinen heeft gebruikt. Hetzelfde geldt voor de rijtuigen plan N. Vanaf 1970 reden ze alleen nog tussen Den Haag en Keulen, tot ze hier werden afgelost door buurland ICR's.
Plan K en N waren eigenlijk bij de introductie al totaal verouderd.
CKLX
-
Dat ze waren toegelaten tot 16 landen, wil volgens mij niet meteen zeggen dat ze ook al die 16 landen hebben bereikt. Plan K in Griekenland lijkt me bijvoorbeeld erg enthousiast. Maar wie weet zijn er foto's... :)
-
Ja, Plan K(wijt) ;D
Interessant draadje dit. Reden NS-rijtuigen (en niet alleen Plan K, maar ook Plan D en Plan N) eigenlijk alleen in de relaties NL-Keulen en NL-Scandinavië? Toch ook naar Italië? En ook meer richting oosten?
Groet,
Jan
-
Als je Van Wijck Jurriaanse - en andere literatuur - mag geloven, reden Nederlandse rijtuigen overal heen. In 1924 reden de eerste stalen rijtuigen al naar Parijs...
K en N hebben ongetwijfeld naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Skandinavië gereden. Maar houd er rekening mee dat Europa er in die tijd anders uitzag dan nu...
CKLX
-
Ik ben bekend met het veranderen van Europa in de 20e eeuw (studie geschiedenis). En Nederlands materieel in Parijs, Belgie, Duitsland en Scandinavie (minus Finland) is voor mijn gevoel logischer dan in uithoeken als Bulgarije en Griekenland. Maar wie weet zit ik er, zoals gezegd, faliekant naast en duikt er een foto op van een plan K of N op het hoofdstation van Athene. Want voor mij is fotografisch bewijs soms net iets beter dan schriftelijk bewijs (zeker op spoorweggebied).
-
Ik vind het lastig om een duidelijke relatie te leggen tussen de foto' s en dat diagram met samenstellingen. Van wanneer zijn die foto's? Stel dat je dat bruine (Zweedse?) rijtuig op de eerste foto te Kopenhagen met je plan D of K wil inzetten, is daar dan een model van en zo ja, welk?
Overigens staat in het SGB-boekje over de AB7216, p. 9 een foto van een ovaalramer in Stockholm, tussen de Zweedse rijtuigen, in 1950. Maar kwamen er ook Zweedse rijtuigen naar het continent, gegeven het verschil in vrije ruimte- profiel?
-
Ik heb hier een Deens boekje voor me liggen 'internationale Tog via Rodby Færge'.
Daarin op blz 17 een foto van Nord Express en Alpen Express met een bruine MZ 1401 in Kopenhagen; tweede rijtuig is een Plan N (te herkennen aan het dak, 13 nov 1967.
Blz 27 de Scandex van aug 1973 met MY 1401 (nu rood/zwart) en in het midden een kleine Stalen D.
Blz 40 Italië - Holland/scandinavië express met de rood/zwarte MZ 1429 en vooraan een grote Stalen D (11 juni 1975).
Leuk boek!
Uitgeverij Bane Bøger, ISBN 87 88632 74-1
Peter
-
Nog gekker Hans!
Zelfs tot in Polen:
(http://farm8.staticflickr.com/7231/7380505924_4b98c50d82.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7380505924/)
Plan K in de DDR (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7380505924/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7084/7380505730_b203d87b19.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7380505730/)
Plan K in de DDR (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7380505730/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
en ook de "concurent"was er zelfs:
(http://farm8.staticflickr.com/7090/7380505596_862860a953.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7380505596/)
Stalen D in de DDR (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/7380505596/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Al deze tekst en mooie plaatjes staan in één van mijn socialistische naslagwerken. Deze komen uit: Internationale reizezugen in der DDR.
Mvg,
Kees-Jan
-
Allemaal niks nieuws onder de zon hoor. In de Scandex (D191/192) reed eerst alleen de Stalen D en Plan D's als NS-materieel mee. Na de instroom van Plan K was dit ook zeer regelmatig volgens omloop in de Holland-Skandinavien Express opgenomen.
Meer info en plaatjes (met o.a. screenshots met Plan K 7375)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PDVD_014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PDVD_014_1.jpg)
heb ik hier gezet:
http://picasaweb.google.com/wimhoekema/HollandSkandinavienExpre?authkey=Gv1sRgCKjb182uuvSaXg
grtz,
Wim
-
... Meer info en plaatjes (met o.a. screenshots met Plan K 7375)
heb ik hier gezet:
http://picasaweb.google.com/wimhoekema/HollandSkandinavienExpre?authkey=Gv1sRgCKjb182uuvSaXg
grtz,
Wim
Daar staan ook die foto's tussen die ik zoëven noemde ;-)
Peter
-
;) Van wie had ik die Plan N-plaat ook al weer Peter?
Ik heb het idee dat Plan K hoofdzakelijk in de jaren '60 meereed in de Scandex. Hadden toen alle rijtuigen het nummer al laag op de zijwanden staan? De "Deense" versie die Elotrack aankondigd staat afgebeeld met het nummer nog hoog tussen de ramen.
-
;) Van wie had ik die Plan N-plaat ook al weer Peter?
ja ja ja.... maar dat scheelt weer vragen straks ;-)
-
De samenstelling van de Holland-Skandinavien Express treinnummer 191 is te vinden op seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Staal/StalenDbagagewagens.aspx) bij de treinsamenstellingen van de stalen D.
De tegentrein, de D192 Skandinavien-Holland Express heeft volgens de NS "Voorschriften van het gebruik van Reizigersmaterieel Deel III Buitenlands verkeer" dienstregeling 1 juni t/m 27 september 1958 de samenstelling :
loc - AB(DB) - AB(DR) - WR(CIWL) - A(DB) - B(DB) - AB(NS plnK) - D(NS DIV) - B(NS plnD) - AB(DSB) - B(DB).
Samenstelling tussen Bentheim en Amersfoort.
Met andere woorden, het klopt, zowel plan D, plan K en de stalen D kwamen ook in Kopenhagen.
Gerard
-
Reden NS-rijtuigen (en niet alleen Plan K, maar ook Plan D en Plan N) eigenlijk alleen in de relaties NL-Keulen en NL-Scandinavië? Toch ook naar Italië? En ook meer richting oosten?
Groet,
Jan
Jan, de plan K rijtuigen kwamen ook in Ventimiglia (Italië, hemelsbreed naast Monaco) met trein D67/D68.
De samenstelling hiervan staat op seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamplanK.aspx) bij de rijtuigen plan K, treinsamenstellingen.
Het postrijtuig was meestal een plan D post en een plan N slaaprijtuig. En uiteraard voor de bagage een stalen DIV.
Gerard
-
Kreeg net ee maitje binnen met onderstaande tekst:
Van 16 t/m 20 juli jl. hebben wij een bezoek gebracht aan onze Chinese fabrikanten en hebben wij uitvoerig onze lopende en nieuwe projecten besproken.
Wat voor moois staat ons nu te wachten:
De NS Plan K’s staan klaar voor verzending in de haven van Shanghai en worden eerdaags verscheept naar Nederland. Transport vindt plaats per scheepscontainer en het duurt ongeveer 25 tot 30 dagen voordat de zending aankomt in Rotterdam (dit is mede afhankelijk van de weersomstandigheden).
De eerste prototypes van de Benelux Stuurstand rijtuigen en Meetwagen worden in
september verwacht.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_msc_chitra_tilting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_msc_chitra_tilting.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_closer_look.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_closer_look.jpg)
;D ;D ;D ;D ;D
-
http://www.nu.nl/binnenland/2871648/containerschip-muurvast-a59.html
-
Die doet het niet meer...
-
Nu maar hopen dat ze daar niet inzitten. :'( ; Het gaat mij niet om Plan K maar om de Beneluxstuurstand. En daarvan komt het prototype pas in september deze kant op. ;)
Andre
-
Da's monsoon-time en Winter North Atlantic. Allemaal bar en boos. 8)
-
ziet er mooi uit
-
@ Sobat: is dat niet het jaargetijde met van die grote golven die een containerschip in één keer op kunnen slokken, inclusief container met treintjes? ;D (off-topic: vroeger was er toch zo'n programma over schipbreuken op Discovery? Best leerzaam.)
Ach, het zal wel meevallen. De meeste treintjes uit China weten hun weg naar Europa zo goed als ongeschonden te bereiken. Ben wel benieuwd naar de K's, overigens.
Groeten, Geoffrey
-
O.k. nog steeds off-topic maar ietsje minder: op de plan K-pagina van seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Staal/PlanK.aspx) , de tweede foto met de nieuwe 1600 op een testrit met groentewagens, rechst de terzijde gestelde plan K's. Waar is dit in vredesnaam? Amsterdam, staat eronder, maar waar dan precies? Ik herken het i.i.g. niet. Als op die schoorsteen 'Mosa' staat, is het dan niet Maastricht?
-
Ja, het is Maastricht. De trein is net aangekomen in Maastricht en de loc moet gaan omlopen. De trein staat dus (nog) niet gereed voor de rit. In twee opzichten foutief fotobijschrift dus.
-
raadsel opgelost, dank!
-
Hmm, draadje gemist.
Even voor de liefhebbers.
Als ik de ZpAR van de DB (1960) mag geloven zaten de volgende NS rijtuigen in de volgende treinen met als eindbestemming (ik hanteer even de duitse benamingen), samenstellingen wisselden nogal per seizoen!:
Scandex F191/192:
NS B naar Kopenhagen en eentje zo nodig
NS Pws naar Kopenhagen
NS AB naar Stockholm
NS B naar Bad Harzburg
Nord West express D171/172
NS Bc naar Kopenhagen
NS AB naar Kopenhagen
NS B (of een DB Büm)naar Grossenbrode
NS Pws naar Grossenbrode
NS AB naar Warschau
Austria Express D251/252
NS AB naar Graz
NS B naar Klagenfurt
NS Bc naar Salzburg
Wenen Holland Express D301/302
NS A naar Wenen
Meerdere NS B naar Wenen
NS Pws naar Wenen
Riviera Express D67/68
NS Bc naar Ventimiglia
NS AB naar Ventimiglia
NS Pws naar Genova
NS Bc naar Genova
Holland Italie Express F108/109
NS Pws naar Milaan
NS Bc naar Milaan
NS AB naar Genova
Jugoslavia Express D263/264
NS AB naar Rijeka
Met andere woorden NS rijtuigen kwamen nog wel eens ergens.