BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: djm008 op 03 May 2007, 19:20:07
-
Hoi,
Ik hoorde vandaag dat Lima mat vroeger bij de Hema verkocht werd. Is er hier iemand die dit kan bevestigen?? En indien ja in welke jaren is dat geweest??
Heeft men daar altijd H0 van Lima verkocht??
-
Lima heeft van eh ik gok van 1975 tm 1985 bij de hema verkocht.
nu verkoopt hema al jaren geen treinen meer waarom? geen idee.
het leuke van hema lima was dat de treinen een stuk goedkoper was dan bij de modelspoor winkel van toen
-
OKey, en om welke schaal ging het zich destijds daar??
Misschien weet je ook nog iets van prijsklassen destijds?
-
schaal HO
Lima hondekop 4 delig 35 gulden
Lima 1220 12,50 gulden
Lima 1220 startset ( met 3 plan E rijtuigen ) 40 gulden.
100% weet ik het niet meer maar die richting ongeveer.
die treinen zaten in een doos van hema ( bruin )
-
Ik zal maar niet mijn verbazing over de prijzen uitspreken als ik die van tegenwoordig zie...
Wat een verschil! ???
-
natuurlijk ook hele slechte kwaliteit.
Willem
-
Bedoel je prijzen van andere merken in de winkel nu?
Die nieuwe modellen in de winkel zijn wel een stuk mooier ( betere afwerking digitaal voorbereid etc )
of bedoel je met marktplaats prijzen met o a irm en DDM enzo?
das puur een verzamelaars bod....vaak discussies over geweest ;D
ik ben zelf tegen die hoge prijzen maarja het is de gek die het ervoor geeft / vraagt.
een leuk goedkoop merk van nu is Piko
-
Er zit ook verschil tussen de hondekop van de hema en van de modelspoorwinkel.
Willem
-
in die tijd waren er ook meer treinenliefhebbers hobbisten
tegenwoordig willen ze alleen maar computers games xbox ps3 enzo ( wat ik persoonlijk erg dom vindt hele dag op je zitvlees)
-
Wat iedereen tegen mij zegt: beter je geld aan modelspoor waar je later nog wat aan hebt, dan je geld uitgeven aan roken of aan een playstation die je al snel gezien hebt.
Willem
-
Prijsverschillen bedoel ik tussen nu en vroeger. Maar das met alles niet waar. Maar ook nu betaal je voor lima meer dan dus vroeger.
Was er dus ook verschil tussen bv de hema lima 1220 en de lima 1220 modelspoorwinkel?? En zo ja wat was het verschil.
-
natuurlijk ook hele slechte kwaliteit.
Willem
Gewoon de Lima kwaliteit, in die mat.46 van jou zit dezelfde motor als in de HEMA loc's, alleen de laatste jaren is Lima de loc's van andere motoren gaan voorzien.
Er was ook nog een set met een 2 assig amerikaansachtig stoomlocje met goederenwagens waaronder een of twee autotransporters met een beweegbare autoafrijbrug.
De treinen van de HEMA waren vooral bedoeld als speelgoed, maar voor veel kinderen (waaronder ikzelf) met maar een beetje (zak)geld een mooie intro in de modelspoorhobby.
Stephan.
-
Volgens mij is er geen verschil tussen de 1220's , behalve misschien de gele lak
-
Of het zou al bv in de techniek moeten zitten zoals jij al zegt.
-
Ik heb nog even gekeken en ik zie geen enkel verschil.
Behalve dan dat de HEMA kap die ik heb een jaar of 30 geleden wat gesmolten is omdat hij te dicht onder een spotje stond. :'(, als hij wat voorverwarmd werd reed hij wat beter, ik ben inmiddels niet alleen wat ouder maar ook wat wijzer geworden hoop ik.
Stephan
-
Hier een voorbeeldje van de prijzen uit november 1969
(http://img503.imageshack.us/img503/5084/limaqg1.jpg)
bron De modelbouwer
SK
-
@Bas
Hema treinen waren goedkoop naar huidige maatstaven,de prijzen die jij opnoemt vind ik erg goedkoop,deze zullen vast uit de begin periode van Lima geweest zijn..
Ik betaalde in 1979 voor een lima start set , je weet wel die met de 1220 met 2 Plan e rijtuigen al zon 55 Gulden.
Een Losse ns1220 koste rond de 30 gulden.
De Plan E rijtuigen koste los al zon 8 gulden.
In verhouding met de tyd was het niet echt goedkoop te noemen,wel betaalbaar(der) dan andere merken, nog sterker ik kon mezelf geen ander merk permiteren ;)
Bedenk dat je in die tyd voor 25 000 gulden een eengezinshuis kon kopen(iig hier in Brabant), bijv;
(Mijn vader had bijv destyds een salaris van 1400 gulden inclusief vakantie geld)
In elk geval heeft de Hema er destyds voor gezorgd dat ik modelspoorder gebleven ben ;D
-
Leuke plaatjes van die eerste aankondiging ;D
Misschien een domme vraag trouwens....
Maar waarom is Lima niet meer, ze maakte de meest gangbare modellen waarvoor op verschillende markten en sites aardig wat geld gevraagd wordt...
-
ze zijn er wel, www.hornby.co.uk
Ze waren failliet, maar zijn nu overgenomen door hornby, die nu onder andere met de IRM en MAT 46 komen.
Willem
-
http://www.hornbyinternational.com/
mvg,
Matthijs
-
Thank je! Failliet had ik niet verwacht zeg!
-
De NS modellen worden ook niet onder Lima uitgebracht maar onder de naam Rivarrosi.
Zie hier op de site van REZ. De nederlandse importeur van dit spul.
http://www.rez.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=297
-
Ze beweren het te leveren, maar alweer een half jaar geleden ofzo heb ik via mijn winkelier Jouef besteld. Wat horen we van die "importeur"?..... helemaal niks >:(
-
Lima heeft van eh ik gok van 1975 tm 1985 bij de hema verkocht.
Volgens mij al vanaf eind jaren zestig. De eerste paar jaar onder de merknaam 'Lucky Life', daarna gewoon als Hema. Het enige verschil met Limamodellen uit de modelspoorwinkel was dat de Hemarijtuigen en -wagens kunststof wielen hadden.
Overigens leverde de Hema maar een heel klein en nogal willekeurig gekozen deel van het Lima-assortiment. Zo hadden ze van het Oostenrijkse Transalpin-treinstel alleen de motorwagen. Vandaar dat je die nog altijd overal op ruilbeurzen ziet liggen. Net als het andere vroegere Hemaspul zoals de blauwgrijze Belgische reeks 15, twee Engelse diesels, de Duitse V160, uiteraard de geel/grijze 1220 en later ook de allereerste versie van de Hondekop, met beugelkoppelingen en heel erg lelijk bedrukt...
Vroom & Dreesmann verkocht in die tijd Jouef, maar dit terzijde.
Arjen.
-
is REZ geen importeur meer van ROCO?
-
Inderdaad REZ is geen importeur meer van Roco.
Dion
-
Mijn eerste treinset was een LiHema H0 set met een V200, 3 Silberlingen en 4 goederenwagens, wat rail en een trafo. Dat was in '81 denk ik. Later kwam er nog een Hondekop 4 bij, in IC kleuren. De trafo is nog steeds in gebruik, maar ik ben al lang overgestapt op N.
Oh, Memory Lane. Die weekzoete geur van de ozon die vrijkwam tijdens het rijden, het gebonk en gevonk op die rails en het geklier met die koppelingen...
Sven
-
Ik kreeg gisteren een hema lima set aangeboden. Een startersset. Incl verzenden rond de 45 euro. 12 + 2 plan E's en rails en trafo.
IS dat redelijk...?
-
een 1200 plus 2 plan e's voor 45 euro?
Beetje aan de dure kant.
Als ik jou was zou ik het zo doen:
Koop als je een 1200 goedkoop wilt, een 1220 los, 20 euro.
2 plan E's voor 10 euro
Een fleischmann trafo op de beurs voor 5 euro
en dan nog wat fatsoenlijke rails, ik zou gaan voor de Flexrails van Piko.
Dan ben je ook 45 kwijt.
Ik gooi zelf namelijk de rails en de trafo meteen weg.
Piko flexrails kosten rond de 3 euro, bij ANW modeltreinen maar 2,90.
Willem
-
Leuk topic, dit gaat over de tijd dat Piko nog een exotisch merk was en vrij lastig verkrijgbaar. Ze waren toen meer gespecialiseerd in Oost-duitse, Oostblok- en Russische modellen.... :) Ook Egger-Bahn bestond nog...
Ron
-
WillemNS, wat jij zegt gaat toch nergens over?
45 euro voor een 1200 + Plan E's + rails + trafo in een set is niet duur... wat jij zegt is precies hetzelfde...?!
Dus wat wil je nou bereiken met jou berekening?
-
Ik moet Jumboy gelijk geven Willem.
Je komt op precies hetzelfde uit.
Alleen ga je er vanuit dat de koper van de limaset de trafo en rails weggooit.
Maar....dat was de vraag helemaal niet van de koper in spe.
-
Nee, maar de kwaliteit van de trafo en de kwaliteit van de rails is van Fleischmann en van de rails Piko vele malen beter dan de oude Lima rails.
Willem
-
Ik gooi zelf namelijk de rails en de trafo meteen weg.
Ik kan me nog een zekere set van Lima herinneren die ik voor een euro kocht, en de trein met trafo doorverkocht voor 20 euries. 8)
Er is altijd wel iemand die iets met de rails of trafo wil doen, van die rails kun je ook je overweg maken of iets dergelijks ;D
Emiel
-
Maar de prijs van flm/piko rails is vele malen hoger dan die van lima.
En een flm trafo en rails heb je niet voor 5 euro ???
Daarnaast kom je met jou berekening dan nog op hetzelfde uit:
1220 = 20 euro
plan e = 10 euro
plan e = 10 euro
trafo = 5 euro
totaal = 45 euro
en heb je dan al rails? nee toch...
-
Goed, duidelijk,
Het prijzengevecht mag via Pm en email uitgevochten worden.
Ondertussen zit de koper in spe nog steeds te wachten op antwoord.
Is 45 euro redelijk voor een Limaset.
Het is maar wat de gek ervoor wil geven.
Geef ik het eraan uit ?
Neen.
-
Nog lekker afdingen zou ik zeggen ;)
Emiel
-
De rails uit dergelijke ouwe startsets is in ieder geval praktisch onbruikbaar. Nieuw was het al niet veel en oud moet je er niet aan beginnen, tenzij je graag depressief wil worden. Op die 250 mA trafo ben je ook snel uitgekeken.
Ik ga in zoverre met Willem mee dat rails en trafo niks bijdragen aan de waarde van de set.
-
mwa 45 euro voor die startset als alles in topnieuwstaat is ( dus ook pantos en de trapjes van de 1220 heel is ) is het een prima setje.
vindt je het te duur dan koop je het toch niet ?.
Zelf had ik het niet gekocht voor een paar tientjes meer koop je een piko startset met een ICE erin ;D
-
Zelf had ik het niet gekocht voor een paar tientjes meer koop je een piko startset met een ICE erin ;D
Maar ja... dan heb je geen 1220 en Plan E's die de koper wilt ;)...
-
;D Lima plan E,s zijn lelijk ;D
Mastica / Mehano is wat aantrekkelijker voor mij ;D.
Maar dan nog voor 45 euro redelijke startset hoewel ik het zelf maar 10 euro waard vindt...maar het is de gek die het geeft.
-
Simpel, nee, ik heb het er niet voor over.
-
2de hands zijn de Lima 1200én nagenoeg niet voor 20,- euro te vinden. Ze kosten meestal tussen de 30 en 40 euro en zijn dan vaak ook nog behoorlijk gehavend (trapjes afgebroken buffertje weg).
ik ben al een tijdje op zoek naar gave lima's voor ongeveer 20,- euro en heb er nog maar een gevonden. Ik wil ze namelijk op den duur in alle kleurstellingen op de baan hebben, en superen met andere panto's, motor en handgrepen e.d.
Tussen de 40 en 50 euro is een vrij gangbare prijs voor zo'n set.
Groeten Stephan.
-
Ik gooi zelf namelijk de rails en de trafo meteen weg.
En toch waren die Hema-trafo's (de groene, niet de oranje die ze later hadden) nuttige dingen. Qua constructie waren ze identiek aan de Fleischmann-beginsettrafo's (volgens mij de 6730) uit die tijd. Maar ze waren anders gewikkeld, ze gingen maar tot 9 volt en ze waren tot vrijwel 0V terug te regelen. Zo goed als traploos ook, met een sleepcontact op de secundaire wikkeling. Was vooral ideaal voor H0e-modellen op basis van N-onderstellen, die de neiging hadden om veel te hard te rijden ;)
De Consumentenbond heeft de allereerste versie nog een keer afgekeurd omdat je met een schroevendraaier de kap kon openwippen terwijl de stekker er nog in zat. Maar ik leef nog ;D
Arjen.
-
Soms zie je bij modelbouw winkels in 2e hands viterines deze 1220 ( geel ) tussen de 5 en de 15 euro.
heb zelf een berlijns blauwe (zonder ns logo) voor 5 euro kunnen vinden 1 panto was kapot.
Dit was 1 uit een set met 3 plan E rijtuigen.
Met veel geduld vindt je ze wel voor een leuke prijs.
Besef wel dat 45 euro ( ruim 100 gulden is ) dat heeft die set toendertijd niet gekost ;D en vaak ook nog eens bespeeld door de jaren heen.
-
Dat het draadje een tijdje op slot zat, was een misklik van mijn muis en mijn vingers......
excuus. 8)
-
Gewoon de Lima kwaliteit, in die mat.64 van jou zit dezelfde motor als in de HEMA loc's, alleen de laatste jaren is Lima de loc's van andere motoren gaan voorzien.
Eh, je bedoelt vast de Mat. '54, oftewel de Hondekop. De Mat. '64 lijkt erop, maar is toch heel anders en wordt in model door Fleischmann uitgebracht.
- Peter
-
Hoi mensen ik ben inmiddels met iemand anders van gedachte aan het wisselen. Ik probeer voor 35 euro een 1220 en 3 plan E rijtuigen de krijgen. De prijs is incl verzenden en misschien wat rails en een eenvoudige trafo.
Het doel van mij is gewoon om de NS modellen voor niet al te veel geld te verzamelen. Dank voor jullie meningen tot dusver.
PS: voor de kenners, hoe "minder/slechter" is Lima in vergelijk met de overige fabrikanten...
-
Eh, je bedoelt vast de Mat. '54, oftewel de Hondekop. De Mat. '64 lijkt erop, maar is toch heel anders en wordt in model door Fleischmann uitgebracht.
- Peter
Nee ik bedoelde mat.46 , en het is nu al de 2de keer dat ik deze fout maak,
Als ik het nog een keer doe dan geef ik mijn mat.64 weg (maar niet heus) ;D.
groeten Stephan.
-
Actuele aanbod is veranderd. 1x 1220, 2x plan E,1x Jouef plan D en 1x trafo en rails. Prijs 30 euro. Wat denken jullie ervan? PM mag ook!
-
Nee ik bedoelde mat.46 , en het is nu al de 2de keer dat ik deze fout maak,
Als ik het nog een keer doe dan geef ik mijn mat.64 weg (maar niet heus) ;D.
Welke geef je nou weg? De Mat. '46 of de Mat. '64? :)
- Peter
-
Eeeeeeeeeeeh ??? :-| :P
-
Mooi setje,
Voor 30 euro zou ik het wel doen.
Willem
-
Is ook gebeurd. Ik ben er blij mee, ik moet alleen de rails op opschonen. Contacten zijn niet overal optimaal.
-
was de naam Lima in de Hema vroeger niet Luky Life ??? ???
-
Lucky Life, ja. Eind jaren zestig. Later stond er gewoon 'HEMA' op de doosjes.
-
De start van mijn modelbouw leven is gemaakt door in de Hema, in 1975, een setje van Lima (HEMA) te kopen en een baantje op de zolder van mijn toen net gekochte huis te leggen.
Ik wilde altijd al een modeltrein kopen, dit setje was het begin. Nu 31 jaar later ben ik ver gevorderd met modelbouw, eerst een grote baan in huis, welke nog in de Railhobby heeft gestaan, ik geloof in 1990. Later na mijn verhuizing in 2000, begonnen met modules te bouwen met een thema. Het resultaat de baan POLDERMODEL. Deze staat sinds vorige week, voor een aantal maanden als gastbaan bij RAILZMINIWORLD in Rotterdam.
Zo zie je maar wat een HEMA treintje kan veroorzaken. Ik heb er noot spijt van gehad. Ik heb het setje nog steeds in mijn bezit.
Filip Sleurink
-
haha, ik ben ook begonnen met een tweedehands hema-set met 1220. Niet aan beginnen dus, je ziet wat een ellende ervan komt ;D