BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Luc2000 op 09 June 2012, 23:14:57
-
Hoi
Ik maak al sinds enige tijd films, met een automatische instelling. Mn. bij snelle treinen vraag ik me af of het niet verstandiger is om de sluitertijd handmatig in te stellen, bijvoorbeeld op 1:1000. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de ideale sluitertijd voor rijdende treinen? En hoe voorkom ik dat de beelden door de vaste sluitertijd-instelling onderbelicht worden (bijv. bij minder licht)?
Groetjes
Luc
-
Het beste gebruik je de sluitertijd die gelijk is aan de framerate, dus als je filmt met 25 fps gebruik je 1/25 als sluitertijd of als je filmt met 50 fps gebruik je 1/50 als sluitertijd.
Als je dan de individuele beelden bekijkt, zal een snel voorbij rijdende trein er bewogen uitzien, maar als je de video normaal afspeelt rijdt de trein in een vloeiende beweging voorbij. Dit komt omdat er geen tijd tussen de beelden zit waarin niets opgenomen wordt, en er dus geen delen van een beweging missen.
Indien je kiest voor een kortere sluitertijd, zoals 1/1000, worden er nog steeds 25 of 50 beelden per seconde gemaakt. Als je dan de video afspeelt ziet dat er ook uit als 25 of 50 foto's per seconde. De individuele beelden zijn haarscherp, maar als je het afspeelt gaat de trein in stapjes voorbij. Natuurlijk merk je dit maar zeer beperkt omdat de beelden snel achter elkaar worden afgespeeld.
Maar om het verschil duidelijk te maken; bij een sluitertijd van 1/25 duurt één opname 0,04 seconde. Bij 1/1000 0,001 seconde. Tussen de beelden mis je dan dus steeds 0,039 seconde. Als een trein 140 km/h rijdt (38,9 m/s) betekent dat, dat de trein bij ieder beeldje steeds 1,5 meter verder is. Als je ver weg van een trein staat merk je dit nauwelijks, maar dichtbij is het zichtbaar.
Het regelen van de belichting bij een vaste sluitertijd is afhankelijk van wat voor soort camera je gebruikt, bij een wat betere camera met mee mogelijkheden doe je door het iris/diafragma te verlagen. Hierdoor verlaag je de scherptediepte maar verhoog je de lichtinval. Als deze op zijn laagst staat kan je de gain/versterking nog verhogen, maar dit zorgt voor meer ruis in de opnames.