BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: CKLX op 09 June 2012, 17:23:25
-
Heren,
Met al die artikelen over het bouwen van stoomlocs in h0 van de afgelopen tijd, is het misschien ook eens aardig om te zien hoe dat in het echt gaat. Dit (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&hl=en&v=NcbTXlMSCwk&gl=US) is een aardige video op Youtube over het bouwen van een 3685 pk sterke stomer in de Agnus werkplaats van de Canadian Pacific Railway in Montreal in 1928. Destijds de sterkste stoomloc in het Commonwealth.
Ook in het pre-computer tijdperk was men al tot aardige prestaties in staat. Gietwerk, het smeden van drijfstangen, platen persen, het was allemaal hand en machinewerk waar geen CAD-CAM aan te pas kwam...
Zou er ook zoiets van Werkspoor zijn?
CKLX
-
Jazeker: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=b78jc-zu4gQ
Bruce
-
Ook stoom?
CKLX
-
Niet dat ik weet.
Bruce
-
De laatste nieuwe Stomer in de EU = wellicht deze A1 Tornado in het VK.
http://www.a1steam.com/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=54>
http://www.youtube.com/watch?v=AO1PKKb35Ww
Je kan zelf aan de hendeltjes staan met de simulator:
http://store.steampowered.com/app/24041
-
Er was ooit van Eisenbahn romantik een uitzending over het herbouwen van een BR 64 heeft iemand soms een idee waar ik dat kan vinden ?
-
Hier (http://www.youtube.com/user/Eisenbahnromantik) al eens gekeken?
-
Helaas pindakaas, deze lijst gaat slechts 1 jaar terug . De uitzending die ik bedoel was zeker 4 a 5 jaar geleden.
-
In de laatste Eisenbahn Special over de Br52 (te zien via deze link (https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/baureihe+52-_881.html) zit een DVD met video van meer dan een uur over deze lokserie. Deze special is in Nederland nu gewoon te koop in de meeste tijdschriftenwinkels.
Als je even over het feit heen kunt stappen dat deze lok natuurlijk bij uitstek de oorlogslok was van Hitler-Duitsland, geeft deze video ook fascinerende informatie over de technische prestaties om deze lok te fabriceren. Deze lok is in enorme aantallen in een korte tijd gefabriceerd, hij was ten opzichte van de Br50 sterk versimpeld met een ander en lichter chassis en nog veel meer technische hoogstandjes. Van veel elementen worden details getoond, waaronder ook de productie van drijfstangen bijvoorbeeld.
Ik vind het een aanrader en je kijkt vast met een andere blik naar de 3 exemplaren bij de VSM: een ex ÖBB (en ex SSN) en twee ex DDR loks.
mvg,
Ivo