BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Santos op 06 June 2012, 16:16:02

Titel: Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Santos op 06 June 2012, 16:16:02
Hallo allemaal,

Op DSO kwam ik een link tegen die verwees naar de onlangs ontspoorde BR146 met dubbeldekkerstam. De trein reed als leeg transport om gereed te worden gezet op het station. Op een wissel ontspoorde de BR146 met beide(!) draaistellen.

In de video is te zien hoe een Krupp kraan de hele boel weer op de rails zet. Best indrukwekkend filmpje vind ik zelf.

Voor de gehele film zie:

http://www.youtube.com/watch?v=W5e-1OJuatg (http://www.youtube.com/watch?v=W5e-1OJuatg)
Bron: Youtuber: 785er

gr. Sander

N.B. Let op bij 0:24 ;D
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Arjan6511 op 06 June 2012, 16:37:09
Leuk filmpje, interessant om te kijken.

Gaat met een 146 van Roco toch wat makkelijker...
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Machinist Johan op 06 June 2012, 16:38:29
Een 146 heeft 4 assen, maar jij bedoelt waarschijnlijk beide draaistellen?
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Besselspoor op 06 June 2012, 16:44:45
Wat een geklooi eigenlijk met die kraan als je dat zo ziet, vooral het voorste draaistel tien keer heen en weer voor de wielen in lijn staan... kan dat nou niet anders? Met krikken en wiggen moet dat toch makkelijker gaan zou je zeggen..
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Santos op 06 June 2012, 16:52:06
Een 146 heeft 4 assen, maar jij bedoelt waarschijnlijk beide draaistellen?

Je hebt gelijk, had even veranderd. Bedankt voor de scherpte! 8)

gr. Sander
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Tjalling op 06 June 2012, 17:03:35
Wat een geklooi eigenlijk met die kraan als je dat zo ziet, vooral het voorste draaistel tien keer heen en weer voor de wielen in lijn staan... kan dat nou niet anders? Met krikken en wiggen moet dat toch makkelijker gaan zou je zeggen..


Het is de kraan die 10 keer heen en weer gaat. Met krikken en wiggen moeten de mannen die het werk doen 10 keer heen en weer, en daar wordt je moe van, zeker als je spullen moet pakken die zwaar genoeg zijn voor dit soort materiaal.

Ik vond het heel soepel gaan, en had niet het idee dat er een stap teveel gezet werd (= compliment: iedere handeling heeft zin om tot het eindresultaat te komen).

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: zuylen op 06 June 2012, 18:02:29
Ik zet ontspoorde locs veel gemakkelijker weer op de rails, gewoon met de hand :P Niks moeilijk doen met een kraan. Maar mijn spul is natuurlijk wel ietsje lichter. Leuke fim overigens
Andre
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: martijn v m op 06 June 2012, 18:11:56
ik heb zat foto's en filmpjes over het hersporen van trams gezien maar nog nooit van een lok.

is toch wel heel anders.

in Den Haag komt de brandweer of bij een RR Blansjaar en tilt hem een stukie op tegen het draaistel word dan een trap gegeven om hem goed te zetten en weer in de rails laten zaken en klaar is kees.

Is toch wel wat makkelijker dan zon zware lok.
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: ruudns op 06 June 2012, 18:15:57
Yep, mooi filmpje. Dit draaistel draaide duidelijk niet met de eerste de beste trap na. Leuk om te zien hoe dit in de praktijk ff wordt opgelost (y).
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: martijn v m op 06 June 2012, 20:34:14
gewoon een paar zwiepen met de kraan.

vraag me of die nu opnieuw is gebandeerd?
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Steven! op 06 June 2012, 20:50:41
Leuk filmpje Sander!
Gelijk een mooi voorbeeld voor de fotowedstrijd van deze maand ;)

Gr Steven
Titel: Re:Ontsporing BR 146 in Aachen Hbf + video
Bericht door: Lokpaint op 06 June 2012, 21:43:19
Wat een geklooi eigenlijk met die kraan als je dat zo ziet, vooral het voorste draaistel tien keer heen en weer voor de wielen in lijn staan... kan dat nou niet anders? Met krikken en wiggen moet dat toch makkelijker gaan zou je zeggen..


Een 146 heeft druk/trekstangen die de krachten van het draaistel op de lok overbrengen. Deze stangen zorgen er samen met de flexicoilveren ook voor dat het draaistel recht onder de lok blijft staan.
In het filmpje zie je echter dat de lok op het afbuigende spoor van een wissel moet komen te staan. En dan gaat het inderdaad wat moeizamer dan op een recht spoor.

bart