BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: HenkK op 02 May 2007, 21:35:41
-
Hoi,
Ik heb een baanplan van een bergbaantje (N, tijdperk III, Duits, stoom) gereed en de bouw is in de opstartfase. Het baanplan is leuk (vind ik), maar ik heb er een vraag over:
Zijn er technische bezwaren en is het realistisch om een wisselstraat te plaatsen in een deel waar twee banen naast elkaar liggen en zo'n 3% stijgen ?
Een wisselstraat in een vlak stuk spreekt voor zich, maar in een helling ?
Het is eigenlijk de beste plaats in het baanplan, vandaar.
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Henk(k)
-
deze moet ik even in de gaten houden aangezien ik ook hiermee zit, als dat kan opent dat weer meerdere mogelijkheden ;D
groetjes Ferdinand
-
Met deze vraag zat ikzelf een poos geleden ook, maar ik heb het wel gedaan.
Mijn "wisselstraat" ,het zijn er maar 2 groter is die van mij niet, zit in een brug die schuin ligt omdat het de oprit is voor aan andere brug.
Of het realistisch is weet ik niet, ik ben benieuwd naar de andere reacties ,maar het stoort mij in ieder geval niet.
Ik zorg wel dat mijn stations, opstel, en goederensporen in een recht vlak liggen.
Groeten Stephan.
-
Een wisselstraat in een helling kan wel, maar niet op de overgang van vlak naar helling, of van een zekere helling naar een grotere/kleinere helling. Kortom: hou de hele wisselstraak in hetzelfde vlak. In werkelijkheid komt het ook gewoon voor, je kunt moeilijk op een heuvelachtig traject voor elke wissel een stukje waterpas maken... :).
-
Ik denk niet dat het een probleem is als de wissels maar normaal te berijden zijn. Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...
Koen
-
N spoor ervaringen.
Ik heb geprobeert een Helix uit te rusten met meegebogen wissels met een constante stijging van 3%..... Geen succes. Treinen, met name de treinen met niet mee draaiende assen hebben zoveel wrijving op de wissel dat ze er niet door komen en ook lopen alle wagons en rijtuigen (loc's meestal niet) er regelmatig uit.
Het ergste was nog dat het trapgat precies op 1 lijn zat met de valweg van de desbetreffende trein. :'( :-| (Daar dus eerst een stuk doorzichtig polystyreen voorgezet)
Op het rechte eind kan je wel 2% en wissels in combi toepassen maar dan er langzaam doorheen rijden (normale schaal snelheden volstaan) want onsporen gaat wel sneller wanneer de wissel niet waterpas ligt.
Maar bij voorkeur houd ik de wissels waterpas met name de engelse wissels waar treinen toch vaak al iets wat meer moeite mee hebben.
m.v.g.
Mark
-
Mijn wisselstraat bestaat ook slechts uit een set aaneengesloten wissels waarop een trein van "baan kan wisselen" en weer terug, hij is maar klein.
Verder is het zo dat de wissels zelf wel gewoon in een (schuin) vlak liggen, binnen de wisselstraat wijzigt de hellingshoek niet. Hij is dus gewoon te berijden.
De wissels liggen in een recht stuk baan, niet in een bocht (gelukkig); dat scheelt misschien iets.
@prutser: inderdaad mijn stations- en werkplaatssporen liggen in een rechte lijn en vlak, dit is ook volgens mij inderdaad belangrijk.
Henk(k)
-
wissel op een 72.3% :o :o :o helling, dus kan wel :
http://www.mayorsmansioninn.com/images/incline.jpg (http://www.mayorsmansioninn.com/images/incline.jpg)
Lookout Mountain Incline.
Patrick
-
Ook in Zwitserland passen ze het in 1:1 toe, hier (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/43136/kategorie/Schweiz%7EPrivatbahnen%7EGGB+Gornergratbahn.html) bij de Gornergratbahn bij Zermatt.
- Paul
-
@Patrick; dat is overigens geen wissel. Bij kabelspoorwegen zou dat ook niet kunnen i.v.m. de kabel tussen de rails. De buitenste wielen van de rijtuigen hebben een dubbele flens (zowel links als rechts) die het voertuig op de rails houden. Het binnenste wiel is plat (flens-loos) en kan daarom de onderbrekingen in het "wissel" voor de kabel passeren.
-
Heb dit volgens mij in Wales op de Snowdon Mountain Railway ook wel in het echt gezien...
Koen, dit is een tandrad baan, da's anders.
Groet, Erik
-
Uit modelspooroogpunt: probeer het te vermijden, om redenen die al eerder aangegeven zijn. Uit grootspoorvoorbeeldnabouwoogpunt (;D): het kan, maar ook in het grootspoor probeert men het te vermijden, zeker als het geen tandradlijnen betreft. Zie echter het plaatje voor een voorbeeld van het tegendeel:
(http://img109.imageshack.us/img109/4387/pict0949ri1.jpg) (http://img109.imageshack.us/img109/4387/pict0949ri1.jpg)
De helling is hier overigens 4%.