BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Emiel-L op 02 May 2007, 16:13:56
-
De hippeltjes van strukton, ik vroeg me af waarze allemaal worden ingezet ik zie wel eens dat ze op een traject komen waar gebouwd wordt. Dan vraag ik me af wat ze daar doen, en hoe ze daar komen.
Heeft iemand foto's of andere informatie over deze hippeltjes?
Bij voorbaat dank
Emiel
-
2 stuks staan er in Rsd; 1 ervan is al een tijdje buiten dienst (ik dacht de Ester). Hier worden ze gebruikt voor rangeerwerk met de hor- en ombouwtreinen.
Waar de 3e 600 is weet ik niet, maar die zal wel ergens in Amf of Zutphen zwerven.
Gezien de lage snelheid van de loc's worden ze voornamelijk ingezet voor rangeerwerkzaamheden op emplacementen en bouwprojecten.
Groeten Edwin
-
Weet je toevallig ook hoe ze daar komen ???
want door die lage snelheid moeten ze waarschijnlijk opgezonden worden ::) zo ja hebben we daar foto's van?
-
Bakkies kunnen alleen met 30 km/u gesleept worden, dus ze gaan niet met normale treinen in opzending. Meestal worden ze tegenwoordig over de weg naar plaats van bestemming gebracht.
-
@ems,
Er stond laatst inderdaad een strkuton hippeltje in amersfoort. Staat er al een week of 2.
-
Bakkies kunnen alleen met 30 km/u gesleept worden, dus ze gaan niet met normale treinen in opzending. Meestal worden ze tegenwoordig over de weg naar plaats van bestemming gebracht.
Hier hebben we wat aan :D
-
Volgens mij ben ik het Kandt locje ook wel eens op een dieplader op de A15 tegen gekomen.
Viel mij eerst niet op want wist toen nog niet dat zij ook een hippel hadden.
groet Stephan.
-
Wellicht loop ik 10 jaar achter... :-[
Maar Hippels reden met name 's nachts toch nog al eens op eigen kracht over de hoofdbaan met maximaal 80 km/h...
Mag dat niet meer? ???
m.v.g.
Mark
-
Esther stond inderdaad uurtje of 3 geleden nog in Roosendaal.
@ Mark, ik vrees dat je toch achter loopt ;) tegenwoordig halen bakkies geen 80 km/u eerder iets van 30 km/u.....
Martin
-
Als de aandrijving ontkoppeld werd, mochten de loc's in opzending mee met max 65 km/h, maar dat ging nog wel eens fout....
Tegenwoordig is het bijna niet meer te doen om met 30 km/h over de hoofdbaan te rijden en ben je met een dieplader veel flexibeler.
Groeten Edwin
-
@Mark: een Bakkie haalt dus zoals gezegd geeneens 80 km/u, dat is altijd al 30 geweest. ;)
Vroeger reden ze wel op eigen kracht over de hoofdbaan ja, maar dan nog meestal 's nachts omdat ze anders de rest van de treinen in de weg zaten.
-
Een 500/600 mocht met uitgeschakelde aandrijving in opzending in een trein met max 65 km/h.
Een 500/600 mocht een andere 500/600 met ingeschakelde aandrijving (tussenas) slepen met max. 30 km/h.
Andere lok's mochte een 500/600 met ingeschakelde aandrijving (tussenas) slepen met 15 km/h.
Zo zag je dat meestal als een stel lok's overgebracht moest worden (bv om te tanken) de eventuele 500/600 voorop stond, dan kon men tenminste 30km/h rijden.
Groeten van Jan
-
Tegenwoordig kom je allerlij spoorweg materieel op de weg tegen, van rangeerlocs tot onderstop machines. Verder heb ik in Nijmegen eens een combino's over de snelweg zien schieten, uiteraard op een vrachtwagen.
Vroeger ging de uitwisseling van 600tjes tussen Nijmegen en Arnhem op eigen kracht s'nachts. Beide locs gingen dan rijden vanuit Arnhem of Nijmegen en halverwege wisselde de machinisten van loc. Dit ging goed tot dat eens een machinist in slaap gevallen was waardoor de nijmeegse loc de rijnbrug al over was toen hij de arnhemse tegen kwam. Daarna zijn ze de uitwisseling anders gaan plannen zodat ieder alltijd even veel werk had.( Dit is mij vertelt door een collega die een jaar of 40 machinist is geweest.)
Als je de snelheid van Hippels heel precies wil weten dan is dat 20 Mijl per uur, of 32km/u ;)
Groetjes Michiel
-
Hallo allemaal,
Een beetje off topic maar in het UK zijn er een aantal hippels omgebouwd zodat treinen mogen rijden buiten de emplacementen. Deze zijn onder gebracht in class 09.
Wat de maximum snelheid van de class 09 is kan ik helaas zo snel niet vertellen :-[
Groeten, Alexander
-
44 km/u, meteen gevonden op Wikipedia. ;)
-
Strukton bakkies, werden/worden? door huistransporteur "Brouwer" op een dieplader vervoerd.
Rechtstuk spoor > Rail brugje neerleggen. Voorzichtig omhoog rijden, hopen dat op het knikpunt de lok weer met het voorste asje op de spoorstaven, die op de dieplader liggen, terecht komt. Vast sjorren en rijden maar. Volgens mij worden tegenwoordig, meer en meer de Deutz lokken van Strukton ingezet, voor rangeer klussen in den landen.
Overbrengingsritten, die wel met minimaal 80 km/u gaan!
::)Maar jongens, volgens mij was die 3 van Mark gewoon, door de digitaal uitgelopen inkt een 8 geworden, toch Mark???
Groetjes, Ries
-
44 km/u, meteen gevonden op Wikipedia. ;)
Bedankt, ik had alleen een idee in welke stapel tijdschriften ik het zou moeten zoeken. ::)
Groeten, Alexander