BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Red-Eagle op 03 June 2012, 12:56:11
-
Hallo Spoorliefhebbers,
Ik ben bezig met mijn baan, maar ik vraag me af hoe jullie de rails bevestigingen op de vloerisolatie. Ik gebruik fleischmann profi-gleiss. Verder ben ik benieuwd welke balast er goed mee combineert.
-
Ik lijm het vast met boekbinderslijm (Pipos).
Gr.
Eric
-
Hoi!
De rails kan je gewoon vastzetten met lijm. Je kan kiezen voor houtlijm, dat wordt hard dus geeft iets meer geluid door, of bijvoorbeeld met boekbinderslijm. Dat blijft iets flexibeler dus geeft iets minder geluid door. Het voordeel van lijm is dat je het later ook weer los kan krijgen.
Voor de ballast kan je kijken naar ballast van Fleischmann zelf. Dat zal niet goedkoop zijn. Of zelf gaan mengen van een aantal kleuren ballast totdat jij tevreden bent. Op het forum hier staan wel een aantal voorbeelden.
Groeten Ronald.
-
In mijn draadje: meer jarig module project
Is de fleischmann profi ballast te zien.
4euro per zakje. Je kan er enorm veel mee doen, vind ik dan.
Mvg
Mark
-
Bedankt voor de antwoorden zover. Boekbinderslijm heb ik niet in huis. Pipoos is een belgisch merk zo te zien (op zich geen probleem, kom toch elke maand in Gent). Houtlijm heb ik wel (standaard en watervast). Als ik houtlijm neem ik in ieder geval de niet watervaste, anders krijg ik denk de rails nooit meer los.
Hoe zorgen jullie ervoor dat er geen lijm in de wisselselektronica komt? Ik zit er denken om er een kast je omheen te maken, dan zie je ook het pinnetje van de handbediening niet meer.
@Mark verf je de bestaande ballast ook? Bij zit tussen nieuw en oud best een redelijk kleurverschil. Ik neem aan dat je alleen aan de zijkant extra ballast hebt gedaan.
-
Pipoos zit ook in Nederland.
Op hun website www.pipoos.nl kun je zien waar de winkels zitten.
-
Hoe zorgen jullie ervoor dat er geen lijm in de wisselselektronica komt? Ik zit er denken om er een kast je omheen te maken, dan zie je ook het pinnetje van de handbediening niet meer.
Je kan ter plaatse van de wissel geen lijm gebruiken. Dan ligt de wissel wel los maar dat maakt op zich niet uit. Dat is maar een klein stukje.
Groeten Ronald.
-
Ik gebruik daarvoor tapijt-tape, deze is dubbelzijdig, plat behoorlijk maar is vooral dun. Als je meerdere stroken naast elkaar plakt kan je ook de ballast rond de wissel hierop vast plakken, er komt dan ook geen verdunde lijm in je mechanisme. Het is een makkelijke methode en voor mij voldoet die prima. Wissel toch vast? Geen probleem, mijn Fleischmann wissels heb ik ook al eens in een lauwe zeep-oplossing gelegd (geen allesreiniger oid - vaak zijn die te agressief) en op die manier de lijm opgelost en de wissel weer gangbaar gekregen. Goed laten drogen, niet met een föhn of op de verwarming, dan vervormd de boel, dus even geduld hebben en inspuiten met een beetje olie spray tegen roestvorming. (y)
-
Bedankt voor de tip. Lijkt me een handige oplossing.
@Ronald ik kan de onderkant van de wissel toch gewoon lijmen dan ligt hij toch ook vast?
-
Het is wat Cottage aangeeft. Je wilt geen lijm in het mechaniek hebben. Dat gaat problemen geven.
Groeten Ronald.
-
Snap eigenlijk nog steeds het verschil tussen boekbinders en houtlijm. Zijn toch beiden PVA lijmen ?
-
Dat wil ik ook niet lijm in de wissel, maar de onderkant is toch dicht bij fleischmann, of loopt de lijm via de onderkant naar binnen? Zoja dan zet ik ze zeker vast met tape.
-
Snap eigenlijk nog steeds het verschil tussen boekbinders en houtlijm. Zijn toch beiden PVA lijmen ?
Je bedoelt waarschijnlijk dat je het niet snapt. ;)
Ik weet niet of boekbinderslijm ook PVA is, maar het ruikt in ieder geval anders.
Het verschil is dat boekbinderlijm veel minder krimpt bij het drogen, en het blijft elastisch.
-
maar de onderkant is toch dicht bij fleischmann, of loopt de lijm via de onderkant naar binnen? Zoja dan zet ik ze zeker vast met tape.
De onderkant is inderdaad dicht, maar verdunde houtlijm laat je vanaf de bovenkant op je ballast lopen en kan via de zijkant in het mechaniek terecht komen. Ook hebben de wat oudere type wissels de wisseltongen aan een soort schuitje zitten die tussen de bielzen heen en weer schuift en daarbij een opening in het ballast bed heeft, daar kan heel makkelijk lijm in lopen. Neem geen onnodig risico en gebruik geen lijm in de buurt van je wissels. SUCCES.
-
Okay dan gaan we op zoek naar tape. Welk merk gebruik je?
-
@Mark verf je de bestaande ballast ook? Bij zit tussen nieuw en oud best een redelijk kleurverschil. Ik neem aan dat je alleen aan de zijkant extra ballast hebt gedaan.
Nee ik heb rails die niet verkleurd zijn. Maar dit kun je altijd nog doen.
De korrelgrote en kleur sluit mooi aan.volgensmij gewoon rest afval bij productie van profi gleish.
Ik heb de rails op een laagje foam gelegd en afgesneden. Wilde zo min mogelijk lijm aan me rails hebben.
Succes!
-
Okay dan gaan we op zoek naar tape. Welk merk gebruik je?
Huismerk van Praxis, doet het prima. Die van de Aldi en Lidl kleven niet voldoende naar mijn zin. Neem wel de tape op textielbasis, papier gaat scheuren op den duur.