BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: wimke op 02 June 2012, 17:33:23
-
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5928523
-
Bedankt voor de melding! Als ik er tijd voor heb, ga ik wel even kijken.
Groeten,
Bart
-
Ik heb hem net zien gaan.
Vanuit Kampen richting Zwolle, waar de Hanzelijn paralel loopt aan deN50.
Rond 16.00 vanmiddag.
Bepaald indrukwekkend, omdat er goed zicht is op de spoorbaan.
Helaas had ik al een stuur in handen, geen foto's kunnen maken dus.
Weet iemand iets overeen dienstregeling van deze testritten?
Hendrik Jan
-
By the way,
het ding had een naam: "Frankfurt am Main"
Kon ik onlangs zijn snelheid nog net lezen.
Hendrik Jan
-
klopt alle stellen hebben een naam.
volgens mij zijn het de steden waar ze stoppen.
Ik zelf ken de Amsterdam de Arnhem en de Dortmund
-
Ik zou best zo'n treintje op de foto willen zetten.
zo vaak zal hier geen ICE rijden.
Iemand enig idee over dienstregeling van dat spul, deze week?
Hendrik Jan
-
fotootje kunnen vinden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7335768830_35aba58164_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7335768830_35aba58164_b.jpg)
bron: http://www.flickr.com/photos/sytzeisdenaam/7335768830/
-
waarom rijd die ICE daar eigenlijk?
-
Testen beveiligingsysteem. (ERTMS) En dat met 200km/h
-
en daar konden ze geen lok voor gebruiken?
dit lijkt mij namelijk een duurdere oplossing.
maar wel leuker :D
-
Deze baan is uitgelegd voor 200km/h en als ik het goed begrijp proberen ze dat dus uit, deze week.
Vandaar een ICE in plaats van een lok.
Tevens testen ze de beveiliging.
Het hele spul is overwegvrij trouwens.
Hopelijk testen ze donderdag ook, dan heb ik tijd om plaatjes te maken.
Hendrik Jan
-
oke.
ik wist niet dat de hanzelijn voor 200KM/u gebouwd is.
maar de ns heeft toch helemaal geen materieel dat 200 kan?
of is dat mogelijk met V-IRM?
-
Lijkt me sterk.
Vanaf december gaat de Hanzelijn officieel in gebruik, en wordt er maximaal 160 gereden. Daarom is het ook zo bijzonder dat er nu een ICE lang mijn slaperige stadje davert.
Normoal bunt we hier nie zo vlugge!
Hendrik Jan
-
en daar konden ze geen lok voor gebruiken?
dit lijkt mij namelijk een duurdere oplossing.
maar wel leuker :D
Martijn, de afgelopen tijd was er geregeld een zwarte 186-er of 189-er te zien. (Tijdens het autorijden kon ik de verschillen niet zo snel herkennen.) Dus de lok is al geweest.
Het heeft allemaal te maken met proefbedrijf en testritten. Dus nu is het de beurt aan een treinstel.
De hele Hanzelijn is ontworpen voor een snelheid van 200 km/h, behalve de boog tussen Kampen en de Drontermeertunnel en de intakking op de Veluwelijn, kort voor de nieuwe IJsselbrug. De boog bij Kampen is geschikt voor een V-max van 160 km/h. (Ik heb namelijk zelf meegewerkt aan dit bouwproject. (y))
Dus aan de baan kan het niet liggen, vandaar dat nu de ICE-3 eens zich lekker mag uitleven.
Het is alleen het oer-Nederlandse materieel :-X dat niet geschikt is voor snelheden boven de 140 (?) km/h vanwege de toegepaste veiligheidssystemen. :-\
Zojuist las ik op teletekst van RTV-Oost dat ook woensdag (6 juni dus) al wordt proefgereden.
Als het ff kan, ga ik natuurlijk ook foto's maken, mits het weer mee zit...... ::)
Groeten,
Joop
-
Martijn, de afgelopen tijd was er geregeld een zwarte 186-er of 189-er te zien. (Tijdens het autorijden kon ik de verschillen niet zo snel herkennen.) Dus de lok is al geweest.
189 ;)
-
Deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7097279935_b32f9bca56_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7097279935_b32f9bca56_b.jpg)
bron: http://www.flickr.com/photos/cees_1251/7097279935/sizes/l/in/photostream/
-
maar de ns heeft toch helemaal geen materieel dat 200 kan?
of is dat mogelijk met V-IRM?
Een Virm kan en mag geen 200 km/h.
Ik zag niet zolang geleden een Fyra Traxx lokomotief door Assen richting Zwolle rijden. Zijn deze loks met de Fyra rijtuigen over wanneer de V250 treinstellen gaan rijden? Deze loks zijn uitgerust met ETCS en mogen volgens mij ook 200 km/h rijden. Misschien een optie voor de Hanzelijn? Lijkt mij niet praktisch als ze van Groningen/Leeuwarden naar Den Haag rijden.... omdat de genoemde stations kopstations zijn en je daar steeds moet omrijden.
Groet, Peter
-
De Traxx loks van NS Highspeed zijn geschikt voor Vmax= 160 km/h.
Ze mogen dus geen 200 km/h rijden, de ICRm rijtuigen trouwens ook niet.
Ook deze hebben een Vmax van 160 km/h.
V-IRM kan worden aangepast voor 200 km/h, daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden, maar dat kost wel de nodige centjes en moet uiteraard worden uitgevoerd bij de treinstellen.
Groet Peter,
-
Sinds wanneer zijn Gn en Lw kopstations? Nadat de NS de noordelijke lijnen heeft afgestoten zijn een aantal sporen kopsporen geworden op beide stations maar de buiten liggende sporen zijn nog steeds doorgaande sporen alleen zijn ze na het station enkelsporig en zonder bovenleiding.
Bekijk het geheel maar eens op Google Earth en volg het spoor van Gn naar Lw.
Grt, Ronald.
-
Voor wat de intercitydienst betreft zou je ze inderdaad als kopstations kunnen beschouwen, al zijn ze dat strikt genomen niet. Net als Maastricht en Heerlen, zeg maar.
- Peter
-
V-IRM kan worden aangepast voor 200 km/h, daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden, maar dat kost wel de nodige centjes en moet uiteraard worden uitgevoerd bij de treinstellen.
VIRM-1 gaat binnenkort wel in revisie. Dat gebeurt nadat de DDZ helemaal is gerenoveerd.
-
V-IRM kan worden aangepast voor 200 km/h, daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden, maar dat kost wel de nodige centjes en moet uiteraard worden uitgevoerd bij de treinstellen.
Goh, daar sta ik nog best van te kijken, eigenlijk. Die krengen schudden en bokken bij lagere snelheden al alsof het een lieve lust is. Bij 200 km/u zou ik er echt niet in willen zitten, als ze dat geslinger niet weten te dempen. Nou zal een strak aangelegd stukje spoor voor hoge snelheid wel iets minder aanleiding geven tot klachten dan een hobbelig stukje Oude Lijn, maar toch...
Groeten, Geoffrey
-
Het zou best wel eens aan het spoor kunnen liggen. Volgens mij ligt dat er in Nederland niet overal even recht bij. Ik meen me het stuk tussen Eindhoven en Geldrop te herinneren, waar de trein ook meer zwaait dan echt comfortabel is (of in ieder geval was, een paar jaar geleden).
- Peter
-
Het verschilt in ieder geval nogal. Op de nieuwe strakke sporen in de Randstad loopt VIRM perfect. Maar toen ik vorige week naar Maastricht moest, werd ik ergens halverwege inderdaad flink door elkaar geschud. En binnen de Randstad is Gouda-Leiden ook een geval apart.
-
Tussen Den Haag en Leiden rijdt VIRM redelijk. Maar tussen Delft en Rotterdam is het prut, evenals tussen Gouda en Woerden. Matig spul, dat VIRM. In oude spoortijdschriften lees je nog wel eens over schuddend Materieel '46 en dansende 1100'jes. De VIRM is een waardig opvolger in dat opzicht. ;D
Groeten, Geoffrey
-
jongens, laten we ontopic blijven.
terug naar de ICE op de Hanzelijn
-
Inderdaad.
Vandaag zagen vrouw en zoon het ding Kampen voorbijkomen rond 16.40 vanuit Zwolle.
Maar dus nog steeds geen plaatjes gemaakt.
Morgen een dagje vrij, dan maar eens op jacht in de omgeving van Kampen-zuid, met de Nikon als boordkanon.
Kijken of ik die rood-witte walvis kan vangen ;)
Hendrik Jan
-
Zou morgen maar iets na 19:00 in Kampen zijn.
-
oke.
ik wist niet dat de hanzelijn voor 200KM/u gebouwd is.
Niet alleen de Hanzelijn. Ook station Lelystad is aangepast. Dat project heeft niet voor niets de naam Lely200.
-
Nou 'Endrik-Jan,
'k et ered heur!
hierbij dan een paar resultaten:
zo tegen half acht vanuit Zwolle richting Almere
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7345.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7345.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7346.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7346.jpg)
En die oude Nikon D70 van mij doet het nog steeds goed, hè?
Groet'n uut Iesselmuun,
Joop
-
Donders! Mooi wark die foto's! (y)
Gr Marco.
-
Joop,
bu'j mien toch te snel of!
Mooie pleuties, ik 'ope da'k murn ok van die mooie wolk'n derbie kriege.
Wie 'ad det edacht. Zokke dikke supertrein'n in onse gemeente.
Veur zolange et duurt natuulik.
allow èh
'Enderik Jan
-
'eui "Endrik-Jan,
Ja, machtig mooi hè?
'k zatte te denk'n dat det natuurlijk wel een merakels mooie verbinding is van Amsterdam noar Berlijn. Dus wa det betreft kan't wel vakerder gebeur'n. Moar ja, 't is veurlopig nog fantasie.
En die bak koffie mutt'n we zekers 's doen!
@ Marco1044: ;-) mooi man, da'j plat ook 'erkenn! (y)
Allow èh!
Joop
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7338.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7338.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7340_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7340_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7342.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7342.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7344.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7344.jpg)
-
Hoe hard wordt nou in die boog gereden? 160 lijkt me nog vrij snel.
- Peter
-
Ik neem aan dat het de boog bij station Kampen Zuid is. Volgens deze folder:
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Meerinformatie/Documents/brochure%20januari%202009.pdf (http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Meerinformatie/Documents/brochure%20januari%202009.pdf)
"De Hanzelijn loopt hier in een boog, vandaar dat de maximale snelheid ter plaatse 160 km per uur is".
Misschien lijkt de boog scherper door het tele-effect van de foto?
-
Hier nog een filmpje van Prorail over de testritten van de ICE over de Hanzelijn.
klik (http://www.youtube.com/watch?v=bbRCD_FXTKs&feature=g-all-u)
MVG. Stefan
-
Hmm, hoe vaak gaan we nog een ICE3M zien op de IJsselbrug? Wel een mooi gezicht.
- Peter